Permalänk
Medlem

Era "AHA" moments

Hallå på er!

Jäkligt svårt att placera denna tråd, den passar i flera ämnen. Hoppas att denna är hyfsat rätt. Jag vill prata lite om mina och era AHA moments, ni vet, det tillfället där du suttit vid datorn och bara är helt fascinerad över kvalitet/prestanda/upplevelse.

Jag har två rätt "häftiga" moments för mig.

1998 (tror jag) min första 3D GPU. Voodoo 2 Quake 2. när jag spenderade en smärre förmögenhet till min Pentium M 166Mhz installerar drivrutiner och startar Quake, att gå från 2D till ett djup jag då ansåg vara det sjukaste jag någonsin sett var en upplevelse jag sent eller aldrig kommer att glömma. en parantes är samma tidsperiod. 2000:ish när Diablo 2 kom, 1,6 GB för att bara installera spelet var så sjukt att jag inte kunde fatta att ett spel var så stort. (ack så lite man visste)

2022 häromdagen, hört talas om DCS i VR men aldrig funderat över det. men dra åt .... jag är tillbaka till 1998 igen, allt är "på riktigt" så sjukt att få den där känslan igen, jag är där, det är på riktigt. eller i allafall så riktigt som jag tror det kan vara utan att vara "där"

vore kul att höra om era "wow" moments!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 |i7 12700K | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz
Gigabyte RTX 3080ti gaming oc |EK-AIO 360 | Seasonic Focus plus 750W |
Samsung 970 EVO m.2 1TB | Samsung SSD EVO 860 1TB | Fractal Design R6 | Logitech G15 Keyboard | Sennheiser PC 350|

Permalänk
Keeper of the Bamse

Får hålla med dig om Quake2 med Voodoo2 och Glide-läget. Helt sinnessjukt minns jag att det var. Det närmaste jag kommit var nog Red Dead Redemption på Xbox one X. Jag förstod inte riktigt hur en sån relativt "dålig" hårdvara kunde pressa ur sig sån sinnessjukt vacker grafik.

Sen såklart Half-life: Alyx i VR. Hade ju testade dom här töntiga "skjuta pilbåge"-spelen med VR, men när jag ställde mig för första gången i City17 så var jag liksom... där?!

Voodoo2 gav mig en helt annan grafiknivå, men jag är nog mer inne på att VR är mer aha än det. Det är ju en till DIMENSION, inte bara lite fler polygoner och ljuskällor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror not största "wow" moment var öppningen till Zelda BoTW. Känns fortfarande som ett helt magiskt spel

Permalänk
Medlem

Avslutet på Half Life Alyx helt lamslog mig. Det saknar motstycke.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ocarina of Time på en tjock-tv hemma hos en klasskompis när jag var 6 år gammal minns specifikt att jag var fruktansvärt imponerad över att man kunde pausa och spara spelet när ens karaktär befann sig i LUFTEN! Smått oklart nu så här i efterhand.

Måste ha varit 1998/1999 eller något sånt.

Annars är liknande tillfällen World of Warcraft när jag började spela det som 14-åring. Questa på Teldrassil, darkshore och ashenvale som night elf. Mmmmm.

Sen har vi ju också Breath of the Wild som kom ut 2017. Enda spelet i vuxen ålder som fått mig att känna mig som ett litet barn igen, med samma känsla av förundran som jag fick när jag spelade Ocarina of Time.

Permalänk
Medlem

Slutet av RDR2 vart jag väldigt krossad och sen förvånad av. Svårt att förklara utan att spoila men ni som vet ni vet.

EDIT: FF7 också. När han kommer ner med svärdet och går igenom ja... ni som spelat vet. Fast jag hört om detta i flera år och kollat det på youtube så jäklar jag blev förstörd när jag såg det själv när jag äntligen spelade igenom det själv här för nåt år sedan. Gud det kommer vara hemskt att uppleva i Remaken...

Om vi snackar mer grafiska saker så orginal GTA 4 trailern var ganska så jaw dropping:

Synd att spelet sög bara

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Håller med om Quake2 även Forsaken, men Quake det första alltså, var mer av en WOW för mig när det begav sig. Var så sjukt läskigt, brunt och våldsamt och det gick många timmar framför burken, drömde fasen märkliga mardrömmar i brunt med morrande monster efter de längsta sessionerna.
I modern tid War thunder Sim i VR, så jävla coolt att sitta i en krigsmaskin. Först med Oculus CV1, Och MSFS2020 i VR-läge på Vive Cosmos, även om det kräver mycket av datormaskinen så går det att utforska planeten genom flygplansfönstret, det är rätt häftigt.
Till sist Dirt Rally i VR med forcefeedback-ratt. känslan i magen när man hoppar över ett krön är oslagbar, jäklar va bra det spelet är!
Kommer att tänka på många fler men det får räcka så.
EDIT!: OUTCAST FAN SÅ BRA DET VAR! Hands down det coolaste spelet någonsin!

Missade Outcast!
Permalänk
Medlem

1995 Internet hemma.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

the butcher och King leoric i diablo är två bland många men The moment var första gången jag tågade in genom ironforges portar någon gång där 2005.

Permalänk

Need for speed (första) var lite wow för mig. Men när jag stannade och bara tittade var nog oblivion när det kom ut. Hade så jag kunde spela på högsta inställningarna, stod på en kulle och bara kikade ut, samma sedan med Skyrim.

Sedan har det ju funnits spel som man känt sig lite tom när det är slut. typ "va, är det inte mer nu". Spel med bra story, kanske något jrpg.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Det största AHA minnet jag har är Mass Effect 2, precis när du börjar spelet och Normandy blir attackerad. Det är fullt med action, musik och sedan ska du öppna luftslussen och gå igenom en del av skeppet som är bortsprängt så musiken stängs av och allt du hör är Sheppards andetag. Sjukt bra öppning.
Sedan att 3:an va så kass så att jag sålde mitt origin account är en annan historia

Permalänk
Medlem

För mig var ett av de största ögonblicken att gå och simma runt i de tropiska miljöerna i Far Cry.
Förmodligen för att det var ett av det första jag testade efter att ha gått från Voodoo 5 till Radeon 9800, men också för att det mesta av FPS som släpptes då var antingen mörka och stämningsfulla eller grådaskig krigs-realism - medan Far Cry hade tropiska fiskar i vattnet och papegojor som flög mellan träden.

Permalänk
Medlem

Slutet på Bioshock Infinite, vilket GRYMT bra spel när det kom till story!

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

När min kompis visade mig Half Life 2 introt och han skrek i mitt öra DOM SER UT SÅDÄR ÄVEN I SPELET!
Dvs, ansiktena var så realistiska. Jag ramlade ner på golvet och fick något sorts EP anfall av AHA-känslor.

Tror hela WoW var AHA moments för mig. Det första året eller två iaf
Varenda dungeon man gjorde så var man helt galet imponerad och kände vilket äventyr man hade framför sig. Att bara gå runt på Teldrassil och lyssna på musiken var magiskt.

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn när man kom upp på ett berg och grafiken var enastående. Förbättrad i Forbidden West där solen skuggas av en bergstopp och dränker en motsatt bergssida med skugga. Imponerande!

Permalänk
Medlem

Har nog haft några, bland annat vissa vyer i GoW. Det senaste och ett av de mest intensiva var nog Horizon Forbidden West, Las Vegas. Spelet har sina brister men herregud vad jag blev tagen av den revealen.

Kommer säkert komma på fler, tänker att Mario Odyssey hade en del aha-upplevelser när man förundrades över kreativiteten, men det kanske inte var såna ögonblick som efterfrågades. När jag tänker efter så var ju Mario Galaxy fullt av wow-moment, men ksn inte peka ut nåt specifikt.

Permalänk
Medlem

Har ett påtagligt minne av Knights of the Old Republic 2...en rejäl plot twist precis i stadiet när man börja känna sig lite uttråkad av att saker bara flyter på. Tror i alla fall att det var 2:an, men kan ha varit ettan också

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Har nog haft några, bland annat vissa vyer i GoW. Det senaste och ett av de mest intensiva var nog Horizon Forbidden West, Las Vegas. Spelet har sina brister men herregud vad jag blev tagen av den revealen.

Kommer säkert komma på fler, tänker att Mario Odyssey hade en del aha-upplevelser när man förundrades över kreativiteten, men det kanske inte var såna ögonblick som efterfrågades. När jag tänker efter så var ju Mario Galaxy fullt av wow-moment, men ksn inte peka ut nåt specifikt.

Jag hade också röstat på senaste GoW om jag hade kunnat spela det på PC vid release. Ville så gärna spela att jag såg på ett par playthroughs av det. Så AHA upplevelsen var inte lika stark när det var min tur att spela det. Fortfarande ett fantastiskt bra spel släpp i dessa tider där allt måste vara en lootbox med fortnite-hudar

Permalänk
Medlem

Som lite äldre måste jag flika in att Wolfenstein 3D var helt fantastiskt. En kompis förklarade det för mig men jag trodde bara att han menade typ Operation Wolf (flytta ett sikte på skrollande skärm), jag kunde inte ens drömma om att någon sådan grafik kunde finnas. Doom la till en ny dimension men chocken hade lagt sig något.

Nästa grej var nog Ultima Underworld och System Shock. Äkta 3D kändes häftigt. Därför var jag inte lika hypead av Quake, det var bara bättre gjort. (och annan spelstil).

Sen Final Fantasy 7-10 och Silent Hill 2.

Och Farcry 1, sjukt häftigt med utemiljöerna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Unreal när man kommer ut ur skeppet i början var rätt wow minns jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är en som har vuxit upp med Commodore 64, var länge på Amiga scenen och kom först in i PC-eran nå jag insåg att insticks kort till Amiga 3000 blev för dyra och det fanns så mkt. mera spännande tillbehör till PC'n.

3D grafik på arkadmaskiner har alltid fascinerat mig och jag gick ofta och tänkte - när kommer detta till hemma användning?

Så kom den, Sony Playstation med flytande 3D grafik till hemmet och allt jag kunde tänka på var "när får vi detta till PC?" och så kom det första voodoo kortet med "Decent" som var så flytande att jag blev helt slagit omkull av prestandan, och sen var det kört, har haft hela serien tills nu (då menar jag nog grafik kort till att köpa ett hus i längden), så 3d blev min stora passion.

Den första riktig stora A-ha känslan fick jag då den Open Source mjukvaran Blender 3D fick nativt stöd för Nvidia och GPU acceleration, jovisst - jag hade licensierat version av 3D studio max på den tiden, men ofta så var externa render-engines jättedyra med GPU acceleration och mestadels för företagare.

Så den nästa riktigt stora A-ha känslan fick jag då 3090 släpptes och jag kunde arbeta med materialen och texturer och ljus i real tid, alltså - arbeta med resultaten av rendering direkt och live medan jag modellerade och animerade, det var en hel revolution (så även i gammal ålder kan man bli förvånad och positivt överraskat) - bortsätt från prisen på min dator - ugh - det vågar jag inte längre även tänka på, men hej - några betalar hundratals tusen för deras bilar och ingen bryr sig, folk blir förvånade att jag använder hälften av de pengar folk kastar på bilar på en dator.

Permalänk
Medlem

Shadows of the Empire med ett 3Dfx Voodoo. Sjukaste grafiken någonsin.

Sedan kickstarter för Oculus Rift.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Voodoo2 är absolut med på min lista också.
Men största är nog racing i VR. En dröm många år och när man änligen kunde köpa ett "riktigt VR-headset" i HTC Vive och köra Assetto Corsa, iRacing och Dirt Rally i VR med bra ratt och pedaler det är ett stort WOW från mig. Inget kommer i närheten av den feelingen! Närmast efter sen var nog tusan skillnaden i att köra samma grejer i HP Reverb G2 och slippa SDE!

Roligaste moment annars är definitivt Duke Nukem!

Permalänk
Medlem

1. Bland de första spelen jag hade där mitt Voodoo 3 fick skina var Unreal (äventyret). Det var en milstolpe från 2D till 3D.

2. Farcry som både hade miljöerna och fysiken snyggt förpackat i tropisk miljö. Spelades först med Geforce 4200 Ti och sedan Geforce 5950 Ultra.

3. På senare tid har det nog varit vattenmiljöerna i Subnautica som känts som nytänkande.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

WoW gav många såna man spelade det första gången, kul att få träffa på massa karaktärer man lärt känna från tidigare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

the butcher och King leoric i diablo är två bland många men The moment var första gången jag tågade in genom ironforges portar någon gång där 2005.

Måste hålla med om detta. Kommer ihåg att jag började med World of Warcraft runt 2005, under vintertid - hade datorn bredvid mitt sovrumsfönster och satt och kollade ut i snöovädret, samtidigt laddar jag in med min första Dwarf i Ironforge. Häpnadsväckande syner, blev helt "wow"-ad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag hade också röstat på senaste GoW om jag hade kunnat spela det på PC vid release. Ville så gärna spela att jag såg på ett par playthroughs av det. Så AHA upplevelsen var inte lika stark när det var min tur att spela det. Fortfarande ett fantastiskt bra spel släpp i dessa tider där allt måste vara en lootbox med fortnite-hudar

Det jag minns mest från spelet som kanske inte var så mycket AHA utan snarare "dude holy shit" följt av en tystnad så tjock att den gick skära i med smörkniv var när han tog båten hem till stugan för att hämta lite grejor (för att undvika spoilers om nån nu missat det). La ner kontrollen, sambon pausade det hon gjorde och bara glodde förundrat på skärmen över hur tung stämning som hade fått till. Rysningar än idag.

Permalänk
Medlem

1994 när jag och kompisen satt vid Amiga 500:an, tog de första stegen med karaktären i Flashback och fick känna på den grymma animeringen. "WOW!" sa vi båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Quake 2 och Voodoo 2 som redan nämnts fick mig att tappa hakan. Det var som att ha stirrat ned i en toalett med pixelspya hela livet och plötsligt lyfta huvudet och se verkligheten.

WarCraft 2 hade en liknande effekt på mig. Introvideon var det absolut vackraste jag någonsin hade sett. Såg den gång på gång på polarens dator (han fick både dator och spel före mig). Även spelet som sådant var makalöst. Vackert. Med musik som lät som musik. Och alla gubbar hade karaktär och rörde sig så realistiskt.

Första Far Cry hade också en tappa hakan-effekt på mig. Träden. Vattnet. De öppna ytorna. Wow!

Sedan dess har det hänt oerhört mycket, men inget som fått mig att tappa hakan på samma sätt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Genom mitt liv har det varit flertalet tillfällen.
Minns tydligt första gången man fällde tårar för att man blev berörd av något i berättelsen i ett spel, 2001 när jag spelade Metal Gear Solid på PS som 10 åring och sekvensen när Sniper Wolf ligger för döden berörde mig djupt. Musiken, dialogen och röstskådespeleriet var väldigt före sin tid när det släpptes i slutet av 90-talet. Varje gång jag i mitt vuxna liv har återvänt till spelet så känns denna sekvens fortfarande. även om grafiken idag är väldigt daterad så är framförallt musiken något som fortfarande idag är mästerligt genomfört. du ser inga ansiktsuttryck på 3d-modellerna men berättandet och stämningen gör att det fortfarande känns.
Innan detta har jag givetvis reagerat när övergången till 3D spel dök upp men det var första gången som jag kände något på riktigt av ett spel.