Permalänk
Hedersmedlem

IL2 Sturmovik i VR. Jag sitter i min Focke-Wulf 190 A-3. Framför mig till vänster sitter fotografiet på min trolovade, i min fantasi heter hon Brünhilde. Hon väntar på mig hemma i Innsbruck. Hon bor tillsammans med mina gamla föräldrar i föräldrahemmet. Jag befinner mig någonstans över Kuban-fronten 1943.

Plötsligt ser jag bolsjevikerna flyga i en formation bestående av 4 st Petlyakov Pe-2 på 1000 meters höjd över svarta havet. Jag anropar min rotetvå och väljer mitt mål. Vi dyker och lägger oss med solen i ryggen för att förblinda akterskyttarna i de sovjetiska flygplanen. Krampaktigt trycker jag in avfyraren. Mina 4 st Maschinengewehr 151/20 lägger en förödande salva med sin 20 mm ammunition rakt genom cockpiten och den första Pe-2:an lägger sig på rygg och gör en djup dykning ner mot det klarblå havet. Jag inbillar mig se skräcken i akterskyttens ögon när han inser att piloten inte längre finns kvar...

VR är fantastiskt och Brünhilde är vacker.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

För mig finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten av mina första stapplande steg i vanilla World of Warcraft. Jag fick prova på en kompis konto innan jag själv hade möjlighet att köpa spelet och när jag var tvungen att stänga av efter en timmes spelande så skrek hela min kropp åt mig att jag ville fortsätta. Det verkligen rev i mig under skolan dagen efter innan jag äntligen fick ta mig hem och påbörja mitt egna äventyr.

Att springa runt i Barrens och höra musiken kan nästan göra mig gråtfärdig så mycket som jag vill känna samma känsla igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Unreal när man kommer ut ur skeppet i början var rätt wow minns jag.

Är också mitt första wow-moment. Köpte mitt första 3D-kort, stoppade in det i datorn, installerade drivrutinerna
och startade spelet. Wow, sade jag till mig själv, vilken grafik! Sen upptäckte jag att jag bör nog ändra
från mjukvaru- till hårdvaruaccelerering (Glide)...och där dimpade hakan ner...

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

För mig var ett av de största ögonblicken att gå och simma runt i de tropiska miljöerna i Far Cry.
Förmodligen för att det var ett av det första jag testade efter att ha gått från Voodoo 5 till Radeon 9800, men också för att det mesta av FPS som släpptes då var antingen mörka och stämningsfulla eller grådaskig krigs-realism - medan Far Cry hade tropiska fiskar i vattnet och papegojor som flög mellan träden.

+1 på den här

Om jag kommer ihåg rätt så börjar man spelet i en kloak/tunnel eller liknande, men efter några minuter öppnar man en lucka och kommer ut i den tropiska världen som får en o tappa hakan, kommer ihåg att utsikten var helt galet fin!

Permalänk
Medlem

Har många men ett litet roligt exempel var när jag fick mitt RTX 3080 och skulle testa den med spelet control och sin ray tracing. Är i ett kontorsområde och springer förbi en glasvägg och ser något som speglar sig.

Jag reagerar på det och tror att det är en fiende, efter en stund inser jag att det bara var min karaktärs spegelbild. Då blev det wow över hur häftigt det är med RT.

Permalänk
Medlem

Första bredbandet (0,5 MBit/s) istället för uppringt. Satan vilken skillnad och dessutom slippa att uppkopplingen bröts om någon jäkel ringde.

BF1942 med modden Forgotten Hope. Moden gör verkligen stor skillnad.

Crysis 1 så klart. Första spelet på länge som verkligen pressade hårdvaran.

Första SSDn. Jag köpte en ganska tidigt och blev av denna uppgradering många gånger herre på täppan av vem som behövde vänta längst på att alla andra skulle ladda klart..... ;p

Det jag kanske fått bäst wow känsla av nu för tiden är nog hur mycket bättre prestanda Vulkan många gånger har i spel gentemot DirectX.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Wow - När man gick in i Barrens första gången och musiken börja spela och skallerormen hördes i bakgrunden.

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk

När man fick testa Doom med ljudkort och inte förlita sig på pc-speakern...

För er som aldrig behövt uppleva detta eller för er som förträngt hur det lät 1993,
https://www.youtube.com/watch?v=Y78TbnytFOk

Permalänk
Medlem

Tjatade till slut hål i huvudet på mina föräldrar och vi bytte från att ha 0,25 MBit/s till 8 MBit/s bredband (fick detta som en julklapp ). Så skönt att slippa att ständigt bli utkastad från BF2 servrar pga för hög ping när någon annan använde nätverket.

Började min "gaming-karriär" med Runescape, blev helt uppslukad av hur stor den världen kändes. När jag var i skolan satt jag och funderade på vilka delar av kartan jag skulle utforska och hur jag skulle grinda för att gå upp i lvl. Hade inte förstått det där med att det krävs mer och mer xp mellan levlar, så min planering var alltid aningen optimistisk.

Permalänk
Medlem

Året va 1999, att gå från 56k modem till 10Mbit fiber
Att se gå från VHS -> DVD filmer

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av ZeneBent:

Tjatade till slut hål i huvudet på mina föräldrar och vi bytte från att ha 0,25 MBit/s till 8 MBit/s bredband (fick detta som en julklapp ). Så skönt att slippa att ständigt bli utkastad från BF2 servrar pga för hög ping när någon annan använde nätverket.

Haha, jävligt sajber att få internet i julklapp!

Permalänk
Medlem

Måste vara första gången jag spelade GTA San Andreas, kunde inte förstå hur man kunde göra en så stor värld samtidigt som det enligt mig då var fotorealism. Minns att jag tänkte "hur ska något ens komma i närheten grafikmässigt" när jag spelade det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Många som skriver att de gick från modem till 10Mbps bredband. Var detta inte ett onormalt stort kliv? Själv gick jag från uppringt modem till ADSL 256kbps. Det var iofs ett fantastiskt kliv det med.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När man startade upp Zelda Ocarina of time för första gången <3

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

När UT99 demo kom och man kunde hoppa runt i rymden på Morpheus. Jag var fast, och fortfarande fast, i UT-träsket sen den dan.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Första veckorna i WoW, questade i Silvermoonområdet. Teldrassil också på Alliance.

Har riktigt härliga minnen

Permalänk
Medlem

Fysiken i Half Life 2! Vet inte hur mycket tid jag la ner på att leka med gravity gun. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Crysis 2 när man gick från innemiljö till utemiljö. SÅ mycket har jag nog aldrig sett en sol skina

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Goldeneye 64 som 8-9 åring spelade mitt första multiplayer med brorsan (hade varsin N64)... samt jag fick låsa upp fusken till typ halva skolan, egentligen bara Facility som var svår

och det bästa soundtracket nånsin:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på vad jag ska skriva och jag var ju en sucker för survival horror, inte minst resident evil.

Men om jag ska dra något som verkligen slog mig ner i stövelskaften så var det Silent Hill 1 & 2.
Nr 1 har ett soundtrack som inte är av denna värld, stämningen i det spelet har kanske överträffats, men aldrig matchats.
Filmen "the mist" har mycket gemensamt med det.
Nr 2 är suggestivt, mörkt och otäckt. Oförglömlig upplevelse.

Ärligt talat, varför inte bara dra till med P.T. när jag ändå är igång. Det tog mig med storm.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

1:a gången var när jag körde igång "California Games" på min ganska nyköpta Commodore 64.

2:a gång var när jag priecis hade köpt mitt första Geforce 256 (första geforce korte som släpptes) och jag drog igång det första Unreal Tournamnet med maxade inställningar.

Sedan har det väl funnits några mindre "aha moments" efter det.
Men sista gången det slog mig ordentligt, var när jag köpt mitt nuvarande RX 6900XT och drog igång Horizon: Zero Dawn på min 34" skärm i maxade inställningar.
Det var nog mer av ett "Halleluja moment" än "AHA moment" !
Grafiken i sig är väl kanske inte super avancerad(med dagens mått mätt), men det är otroligt "snyggt" med härliga färg, toner, skiftningar och miljöer. Och av recensioner runt om på interwebbz och kommentarer i denna tråd så ska uppföljarna vara ännu bättre(återstår att se).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Witcher 3 fick mig att vilja börja spela igen efter knappt ha rört ett spel på över 10 år.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade en Amiga 500 var det många spel och demos som fick mig att tappa hakan. Ett av dem var scrolltexterna i introt/demot X-large från Spreadpoint (1989)

Ett annat var spelet F/A-18 Interceptor från 1988

Permalänk
Medlem

När jag tittade uppåt i Dishonored och insåg att jag kan teleportera upp på taket och att det finns många olika vägar till målet.

Permalänk
Medlem

När jag fick Indiana Jones till Commodore 64 i Julklapp och hörde musiken och blev helt paff
Helt otroligt att det kunde låta så bra.

Sedan förstås när de demade en Amiga 1000, helt obeskrivlig känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

För mig finns det absolut ingenting som ens kommer i närheten av mina första stapplande steg i vanilla World of Warcraft. Jag fick prova på en kompis konto innan jag själv hade möjlighet att köpa spelet och när jag var tvungen att stänga av efter en timmes spelande så skrek hela min kropp åt mig att jag ville fortsätta. Det verkligen rev i mig under skolan dagen efter innan jag äntligen fick ta mig hem och påbörja mitt egna äventyr.

Att springa runt i Barrens och höra musiken kan nästan göra mig gråtfärdig så mycket som jag vill känna samma känsla igen.

Känner igen mig här väldigt mycket! Började själv min wow-resa 2005 i april och allt var så stort och outforskat. Valet landade på priest och det var enormt stort att equippa Benediction första gången, att stolt stå i IF den dagen och bara njuta. Synd att man aldrig kommer att komma nära den känslan igen …

Permalänk
Medlem

Tror jag tyvärr har tappat förmågan att förbluffas av spel lite, men det första jag kommer och tänka på från senare år är upptäckandet av thargoids i Elite Dangerous.

För de som inte vet så är Elite Dangerous något av ett rymdskeppssimulator-MMO. Thargoids är en ras utomjordingar som är kända från föregående spel i serien (föregångaren är från 1995 och betyligt enklare), men i just Elite Dangerous hade de aldrig skymtats, och ingen visste hur de såg ut eller att de ens var implementerade i spelet. Ditintills förekom inte direkt några extraordinära fenomen. Man flög mellan solsystem för upptäcktresande, frakt eller för att slåss mot pirater. (människor)

Sedan en dag (detta är alltså ungefär två år efter release) medan en spelare genomförde ett sedvanligt hyperrymdshopp så inträffar detta:
https://www.youtube.com/watch?v=slbWLXIpCv8

Perfekt genomförande, tycker jag. Sprids snabbt på Reddit etc. Folk blir tokiga. En sån häftig gemenskapsupplevelse. Jag känner nästan att det kunde lika gärna handlat om att vi upptäckte utomjordingar i verkligheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fanns ju många fantastiska vyer i Uncharted 4.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Många som skriver att de gick från modem till 10Mbps bredband. Var detta inte ett onormalt stort kliv? Själv gick jag från uppringt modem till ADSL 256kbps. Det var iofs ett fantastiskt kliv det med.

Flyttade hemifrån till studentbostad, från modem till 10 mbit...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT