Fokuserad fönsterhantering och personlig låsskärm med Apples uppdaterade mjukvara

Permalänk
Melding Plague

Fokuserad fönsterhantering och personlig låsskärm med Apples uppdaterade mjukvara

Superlativen haglar när Apple berättar vad som väntar på mjukvarufronten för telefoner, surfplattor och Mac-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer iPhone 7 sluta få uppdateringar i och med detta?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Körde Mac på jobbet rätt länge. Är utvecklare och har massa fönster samtidigt på bestämda positioner. Största anledningen till att jag ville bort från Mac var den obefintliga fönsterhanteringen. Till slut skrev jag ett program som sparade alla fönsterpositioner så jag kunde köra det för att ploppa tillbaka programmen i rätt läge.

Nu kör jag Windows med powertoys och fancyzones som jag tycker är kalasbra.

Vet inget om den här nya fönsterhanteringen men alla framsteg på den här fronten är bra för MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Största anledningen till att jag ville bort från Mac var den obefintliga fönsterhanteringen. Till slut skrev jag ett program som sparade alla fönsterpositioner så jag kunde köra det för att ploppa tillbaka programmen i rätt läge.

Rectangle (eller motsvarande) är mer eller mindre ett måste på macOS.

https://rectangleapp.com/

Ang. Windows, så tycker jag att fönsterhanteringen var bättre i Windows 7 och tidigare. I Windows 10 trasas allt sönder efter att man startat och stängt miniräknaren.

Känns som att båda systemen mår bäst av tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kommer iPhone 7 sluta få uppdateringar i och med detta?

iPhone 7 kommer inte få iOS 16. Sen om de uppdaterar iOS 15 något mer vet jag inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Körde Mac på jobbet rätt länge. Är utvecklare och har massa fönster samtidigt på bestämda positioner. Största anledningen till att jag ville bort från Mac var den obefintliga fönsterhanteringen. Till slut skrev jag ett program som sparade alla fönsterpositioner så jag kunde köra det för att ploppa tillbaka programmen i rätt läge.

Nu kör jag Windows med powertoys och fancyzones som jag tycker är kalasbra.

Vet inget om den här nya fönsterhanteringen men alla framsteg på den här fronten är bra för MacOS.

Jag har haft Mac hemma sedan 90-talet och kör både Mac och Linux på jobbet. Precis som du tycker jag att hantering av många fönster samtidigt är något jag också tycker funkar något sämre på Mac. "Snapping" (Apple kallar det "tiling") används flitigt av mig i Linux (Ubuntu med Gnome/Wayland, och säkert andra fönsterhanterare också), där jag enkelt kan trycka windows-tangenten följt av en piltangent för att be fönstret lägga sig till vänster, höger och fullskärm.
Det verkar däremot finnas flera möjligheter med tillägg till Mac också. Jag får nog kolla upp mer, men här verkar vara flera intressanta:
https://techwiser.com/snap-windows-on-macos

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag har haft Mac hemma sedan 90-talet och kör både Mac och Linux på jobbet. Precis som du tycker jag att hantering av många fönster samtidigt är något jag också tycker funkar något sämre på Mac. "Snapping" (Apple kallar det "tiling") används flitigt av mig i Linux (Ubuntu med Gnome/Wayland, och säkert andra fönsterhanterare också), där jag enkelt kan trycka windows-tangenten följt av en piltangent för att be fönstret lägga sig till vänster, höger och fullskärm.
Det verkar däremot finnas flera möjligheter med tillägg till Mac också. Jag får nog kolla upp mer, men här verkar vara flera intressanta:
https://techwiser.com/snap-windows-on-macos

Jag kör med yabai och det funkar kalas.
https://github.com/koekeishiya/yabai

Permalänk
Medlem

Den där lösningen med att ha telefonen på skärmen känns inget vidare, ok om du har en stabil ram som på en iMac men med en sån där tunn skärm lär den plocka upp skakningar rätt bra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Mintanke när jag fick se bilden.
När man sitter där på stranden och solar. Så tar man upp sin laptop och sedan ställer 2st iPad 12,5" på var sin sida och utökar skärmarna från datorn med dessa och jobbar. Det är bara ett problem som är att det är dyrt.

Jag själv tycker fönsterhanteringen är ganska dålig i de flesta OS, jag får spana in ios lösningen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

iPhone 7 kommer inte få iOS 16. Sen om de uppdaterar iOS 15 något mer vet jag inte

Tänkte mest om version 15 får några fler säkerhetsuppdateringar. Vill inte ha kvar 7:orna vi har, om de inte får det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det var (ovanligt) tunt denna gång

Permalänk
Medlem

Är "Stage manager" lite nytt användargränssnitt för virtuella skrivbord ("spaces" i Apple-lingo), eller har jag missat själva grejen?
Det är ju åtminstone känslan jag får; känns ju inte särskilt nytt, själva funktionen finns ju redan i MacOS sedan gammalt. På IpadOS är det kanske en större grej, där är det väl en ny funktion.
Det ser ju dock rätt klumpigt ut med en enorm grej i kanten för att växla. Sånt där skaver ju, särskilt när det är sån extrem jakt på utrymme i andra avseenden (se t.ex. skärmflärp) så blir det ju total kulturkrock.

Sedan då att man får möjlighet att anpassa utseendet på låsskärmen i Ios, det är väl fint och lär ju uppskattas. Inte någon stor funktion och kanske lite sent, men säkert välkommet.

Vad gäller "Continuity camera" så känns ju hela idén väldigt otypisk för Apple, men en intressant lösning på att datorn som samma bolag sålt har undermålig kamera.
Steve Jobs roterar i sin grav och Apple-purister tar sig för pannan, misstänker jag...

Jag kanske är grinig, men det här är ett tillfälle där det verkligen skriker att de inte hade något att visa och skrapat ihop något som kanske inte var så genomtänkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Det var (ovanligt) tunt denna gång

Säger inte folk det varje gång?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tänkte mest om version 15 får några fler säkerhetsuppdateringar. Vill inte ha kvar 7:orna vi har, om de inte får det.

Några till får den ju, iOS 16 kommer inte ut förrän i sent september. Efter det… antagligen blir det några till, Apple har kört det med de senaste övergivna modellerna. Hur länge vet man ju aldrig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är "Stage manager" lite nytt användargränssnitt för virtuella skrivbord ("spaces" i Apple-lingo), eller har jag missat själva grejen?

Det är nog mest av allt ett sätt att gruppera alla fönster som hör till ett program, automatiskt. Klassiska Mac OS gjorde alltid så, medan OS X ändrade till att väva ihop fönstren per default. En minoritet användare vill absolut ha det på det gamla sättet (det finns en massa program för det), och de blir väl nöjda nu. Kan också tänka mig att gänget som alltid bara vill ha maximerade fönster i Windows och känner sig borta när exempelvis Mail har flera små fönster också blir mer nöjda nu. Bäst av allt är det ju naturligtvis på iPad, för de som får funktionen (kräver M1, verkar det).

Spaces ser jag som en proffsfunktion, där man lägger ner lite tid på att arrangera allt precis som man vill ha det. Det här är ju helt automatiskt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Några till får den ju, iOS 16 kommer inte ut förrän i sent september. Efter det… antagligen blir det några till, Apple har kört det med de senaste övergivna modellerna. Hur länge vet man ju aldrig.

Synd att de inte publicerar hur länge de uppdaterar äldre versioner av iOS. Borde kunna göra på samma sätt som Microsoft i det avseendet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Så apple uppfinner dockan igen? Helt klart den mest värdelösa delen med MacOS är deras fönsterhantering.
Råkar du minimera ett fönster? Synd, nu kan du inte kringla-tabba till det längre. Har du flera fönster i samma program? Ja då måste du bryta fingrarna för att trycka på den andra alt-tab knappen, inte kringla-tabb.

Osv.

Dom vill bara att man ska jobba med fullskärmsfönster och gärna bara 3 åt gången. Hejja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Så apple uppfinner dockan igen? Helt klart den mest värdelösa delen med MacOS är deras fönsterhantering.
Råkar du minimera ett fönster? Synd, nu kan du inte kringla-tabba till det längre. Har du flera fönster i samma program? Ja då måste du bryta fingrarna för att trycka på den andra alt-tab knappen, inte kringla-tabb.

Osv.

Dom vill bara att man ska jobba med fullskärmsfönster och gärna bara 3 åt gången. Hejja.

Command-tab är för att byta program, inte fönster. Har man flera fönster i en app så tabbar man till rätt fönster med den där andra tangentkombon. Per default är det command + den där knappen bredvid Z, tror jag, men eftersom allt sånt går att ställa om själv, ändrade jag den till command-option-tab för många år sen. Passar bra med control-tab för att byta flik i Safari.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Command-tab är för att byta program, inte fönster. Har man flera fönster i en app så tabbar man till rätt fönster med den där andra tangentkombon. Per default är det command + den där knappen bredvid Z, tror jag, men eftersom allt sånt går att ställa om själv, ändrade jag den till command-option-tab för många år sen. Passar bra med control-tab för att byta flik i Safari.

Jag älskar dig.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av walkir:

Rectangle (eller motsvarande) är mer eller mindre ett måste på macOS.

https://rectangleapp.com/

Ang. Windows, så tycker jag att fönsterhanteringen var bättre i Windows 7 och tidigare. I Windows 10 trasas allt sönder efter att man startat och stängt miniräknaren.

Känns som att båda systemen mår bäst av tredjepartsprogram.

Håller helt med. Efter att ha använt både Windows och Linux på jobbet så blev det Mac för några månader sen. Jag var frustrerad varje dag på den obefintliga fönsterhanteringen.. (förutom om man trycker och håller inne på den gröna pricken på ett fönster, då får man upp en meny för att skicka fönster till höger eller vänster. Varför har de inte då hotkeys inbyggt redan, wtf?)

Sen jag skaffade rectangle, som dessutom är gratis, är jag helnöjd med att inte bara kunna lägga fönster på höger och vänster sida, utan även mer avancerade funktioner som att lägga dem i olika hörn, flytta mellan skärmar osv.

Skrivet av boibo:

Så apple uppfinner dockan igen? Helt klart den mest värdelösa delen med MacOS är deras fönsterhantering.
Råkar du minimera ett fönster? Synd, nu kan du inte kringla-tabba till det längre. Har du flera fönster i samma program? Ja då måste du bryta fingrarna för att trycka på den andra alt-tab knappen, inte kringla-tabb.

Osv.

Dom vill bara att man ska jobba med fullskärmsfönster och gärna bara 3 åt gången. Hejja.

Det är verkligen irriterande. Ett tips om man har minimerat fönster och vill använda command + tab är att hålla inne control när man släpper tangenterna, då får man upp fönstret igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

...trasas allt sönder efter att man startat och stängt miniräknaren.

Aldrig märkt att miniräknaren har nån menlig inverkan.