Veckans fråga: Hur skyddar du mot dataförlust?

Permalänk
Medlem

Primär NAS (raidz-2) med dagliga snapshots: Denna jag arbetar mot primärt.
Sekundär NAS (raidz-1): Replikerar utvalda datasets och snapshots för dessa från Primär NAS.

Nästa steg på listan är att fixa krypterad filbackup till lämplig molntjänst, alternativt ställa Sekundär NAS på jobbet.

Permalänk
Medlem

Det mesta läggs på NAS i hemmet, oersättlig data skickas även till molnbaserad backup.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nice Jag kör MS Synctoy av samma anledning!

Ska kolla på detta Integrit oxo - hur hittar jag det? Google hittade inte?

// LZ

Integrit är ett litet Linux-verktyg för kommando-rad. Se https://github.com/integrit/integrit

Permalänk
Medlem

RAID -> Extern disk -> Moln

Jag har mina filer liggandes på en RAID-volym (som skrubbas/synkas/byggs om varje vecka), viktiga filter snapshottas med Restic till en USB-disk. Sparar ett 7 dag-snapshots, 5 vecko-snapshots, 12 månads-snapshots och 2 års-snapshots. Hela restic-repot synkas upp till Backblaze B2 med rclone. Restic-repot är krypterat. Ca 650G ligger på B2 och kostar mig runt $4 / månad.

Brinner huset ner har jag alla viktiga filer i molnet och kan synka ner till en ny server. Rasar servern med RAID eller jag råkar förstöra filerna kan de återställas från USB-disken. Börjar det brinna och det finns tid så rycker jag med mig USB-disken. Kryptonyckeln till restic finns kopierad på andra säkra ställen.

Jag har tidigare provat hemmasnickrade varianter med rsync. Rsync + skapa hårdlänkar till tidigare versioner, rsnapshot (som är baserat på rsync), rdiff-backup, duplicity och säkert ett par till. Restic känns stabilt och bra. Man kan montera snapshottarna och lätt navigera runt och plocka ut de filer man vill återställa.

Foton fanns tidigare även kopierade i original i Google Photo men efter senaste tidens åtstramningar från Google så finns endast nedskalade mobilversioner kvar där för att det är lätt att bläddra bland sina bilder där. Självhostade alternativ som är lika bra eftersöks.

En hel del av min kod och script ligger i privata Git-repon hos en av de stora Git-tjänsterna.

Permalänk
Proffsmobbare

För över fyra memes med varje riktig fil, sänker risken att något viktigt försvinner om jag åker på dåliga sektorer.

Permalänk
Medlem

Har numer 2 externa diskar som jag gör regelbundna backuper på, varannan gång. Jag litar inte på att data som skickas ut i "molnet" är helt skyddad från tillgång från andra, framförallt inte de som driver tjänsterna. Inte för att jag har något som är problematiskt, men mina bilder är mina bilder osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kör endast icloud på telefonen då jag fotar / filmar allt med den. Annars har jag ingen data som behöver sparas direkt, mer försvinner det så försvinner det

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har krypterade diskar jag spara på utanför datorn, har en dockningsstation som jag använder mig av.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Men....? Var är det där standardmeddelandet om att "RAID är inte backup"? Då skriver jag det.

Kom ihåg RAID är inte samma sak som backup

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ibland Google Drive och ibland extern HDD. Men ja....nu har jag inte gjort en backup på ett tag. Det mesta hamnar på den bärbara's desktop i all hast.

Permalänk
Medlem

En Raid5 där viktigare data backas till extern disk och framöver är tanken att även backa en del off site.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har en NAS, men det enda som jag egentligen har backup på är musiken då den ligger på flera platser. Annars har jag inte äns raid ännu. Ska se om jag kan ordna det någon gång i år.

EDIT:
Detta fick mig att plocka fram det ena tomma usb-minnet. Kan ju faktiskt ta backup på bilder och lite blandade smågrejer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ett par projekt replikerar jag mellan diskar i datorn. Backup till extern hårddisk ett par gånger per år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

NAS som även backar till extern hårddisk och moln (Backblaze).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

FS-Server som backar till NAS.

Fast jag blir vansinning på hur jag skall synka ihop alla bilder på 4 olika enheter i 3 olika system. Har säkert hur många dubbletter och tripletter som helst.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Skriver ut data på stentavlor med en cnc-gravermaskin.
Viktig data har jag på flera olika ställen och allt är inte inkopplat till el eller datanätverk samtidigt och en del är dessutom i molnet.
Naturligtvis litar jag inte bara på nån inkopplad nas eller raidade enheter för att skydda data för det ger ju ett väldigt dåligt skydd för många typer av dataförluster så de som gör så bör verkligen fundera på hur det tex skyddar mot användaren (och skadliga progem) och elfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker alternativen är helt frånkopplade verkligheten.
Min data finns oftast på nas, raid, moln och externa hårddiskar men det är ju inte dem som skyddar min data. Utan hur man väljer att ta backup, access till backupen och var man geografiskt förvara den. Jag följer 3-2-1 modellen.

Permalänk
Medlem

DS920+ med lokal backup och moln backup.

Smidigt och drar inte mycket el

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen data som det finns något behov av backup på. Använder dock ändå en NAS från Synology som jag testat den inbyggda backup-mjukvaran på. Den fungerar oerhört smidigt, bara man orkar konfigurera den på ett smart sätt.

Permalänk
Medlem

En hårddisk som enbart kopplas in när en backup ska utföras.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag kör backup till Backblaze via Duplicati, jag har ingen data som jag måste ha snabb tillgång till så det räcker för mig.

Skrivet av Mr_Lazy:

Men....? Var är det där standardmeddelandet om att "RAID är inte backup"? Då skriver jag det.

Kom ihåg RAID är inte samma sak som backup

Det nämndes redan i första svaret i tråden

Permalänk
Medlem

Alla foton/mobilbilder har jag på en 4st olika hdd, olika generationer/modeller. Har även mobilens "livstidsfoton" på mobilen under de 2 år jag brukar ha mobilerna.

Allt annat ligger utspritt lite här och där.

Hade behövt uppdatera mig och köpa en 3 x 12TB eller ngt och sortera in allt där.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Foton skickas till iCloud, med fullupplösningsversioner på min Mac.
Min Mac kör TimeMachine till en VM på min primära server.
Min primära server kör ZFS där jag kör regelbundna snapshots med hjälp av Sanoid.
Jag använder Syncoid för att överföra ZFS snapshots till min sekundära server, och en instans av Sanoid på denna för att städa bort snapshots efter lämplig tid.

Permalänk
Medlem

Efter min synology brände upp båda diskarna och sedan började bränna alla diskar jag stoppade i den så kommer jag nog bygga en egen nas framöver. Eftersom jag aldrig haft en dator som gjort likadant.

Nu så använder jag min router som nas, funkar förvånansvärt bra med snabba usb 3 kontakter. Litade lite väl mycket på nasen och har därför haft dåliga bakuper men efter det bryska uppvaknandet från synologyn kör jag flera externa som säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk Time Machine för OS, bilder, filmer (inte hollywood, på familjen), dokument osv. Har 2st, ena inkopplad alltid, den andra inte. Molnbackup (Google) av bilder/filmer.

Och, viktigast av allt, bränner ut på optiska skivor. Oftast 25GB Bluray, men nu har jag lagt vantarna på en hög 100GB BDXL-skivor som jag ska ha till bilder/filmer. Skyddar bra mot klanteri, molntjänster som strular, och ransomware. Kan enkelt förvaras off-site (fancy word för "hos släktingar").

Dessa skivor säljs ibland ut för ca 250kr för ett fempack : https://www.amazon.se/-/en/dp/B01E0CUU1C/ Det är ju inte superbilligt, men normalpriset är väl 700-1000kr beroende på var man köper. Jag tror nog att 25GB-skivor håller bättre, men ibland är det smidigare med 100GB. Kvaliteten, efter vad jag kan bedöma, är helt klart ok, så får vi se hur de läses om 10-20+ år.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Synology NAS med nattlig backup till molnet (https://www.storj.io). Manuell backup till extern disk när jag giter dra fram den från garderoben.

Permalänk
Medlem

Mitt system låter krångligt men fungerar rätt bra.

Backup från sambons Onedrive-mapp till 2:a SSD i min dator, från min Onedrive-mapp också till 2:a SSD, Detta gör jag med Syncfolders där den sparar ändrade/raderade filer i ett år. Har räddat mig en gång när ssd fick fnatt och många filer raderades eller blev 0-bytade.
Sedan har jag backup med Syncfolders igen till HTPCn från min dator, där jag sedan manuellt kör en onedrive (annat konto) med jämna mellanrum. Sedan har jag gamla hdd som ligger som jag har lite äldre kopior ifrån.

Så har i molnet, flera datorer och externa HDD kan man säga.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Min DS918+ backupar jag till en extern hårddisk som är kopplad till samma NAS. Sen gör jag ytterligare backup till Synology C2. Funkar fint.
Men jag hade velat sett nån typ av "p2p" backuptjänst där man kunde backupa data (krypterat givetvis) mellan Synolog-användare så man hjälper varandra att backupa data anonymt på nått vis. Fanns (finns?) nån sån tjänst förr vet jag (inte unikt för Synology dock).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Min tv dator hanterar även nätverks lagring. Använder snapraid (obs, är inte en raid lösning) för att skapa en snapshot som kan återställas. Med min nuvarande setup kan jag klara ett hårddisk haveri, anser det tillräckligt för mina behov. Brand och stöld har jag inget direkt skydd för mer än att jag kan lägga mindre grejjer på någon molnlagring som icloud.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Min DS918+ backupar jag till en extern hårddisk som är kopplad till samma NAS. Sen gör jag ytterligare backup till Synology C2. Funkar fint.
Men jag hade velat sett nån typ av "p2p" backuptjänst där man kunde backupa data (krypterat givetvis) mellan Synolog-användare så man hjälper varandra att backupa data anonymt på nått vis. Fanns (finns?) nån sån tjänst förr vet jag (inte unikt för Synology dock).

Så har i molnet, flera datorer och externa HDD kan man säga.
[/quote]

Känner inte till någon renodlad tjänst som fungerar native med Synology, men det finns en del lösningar som man kan integrera som tex Sia enkelt via docker.

Men det enklaste och det som du har mer kontroll över är såklart att köra backups till vänner och familj, och de till dig! Så har jag det uppsatt själv, vilket fungerar fint. Jag tar lokala inhouse backups till enkla filservrar hemma samt två remote backups till familjemedlemmar för branden/vattenskadan osv