Quiz: Gott och blandat om fantasy

Permalänk
Medlem

Damn, en del gissningar så det här var högre än förväntat

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

En stolt nörd!

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att med ett användarnamn som mitt borde jag ha svarat rätt på femte frågan... 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Harry var den

sjunde

Dold text

och sista horrokruxen ja

De övriga var olika objekt, däribland Tom Dolders dagbok, som förstördes redan under Harrys andra år på Hogwarts.

Yes Harry var den sista men ska man räkna Voldemort som en horrokrux? Inte så att han tog ut sin själ och la in den igen.
Så är svart rätt eller ska det vara en mindre?

Permalänk
Hedersmedlem

Förvånansvärt bra ändå...
Jag upplevde det som att jag fick 2-3 rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Första gången med full pott. Kanske alla böcker man läst har satt sina spår 😀

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

Helt ok att missa på Narnia

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Harry var den

sjunde

Dold text

och sista horrokruxen ja

De övriga var olika objekt, däribland Tom Dolders dagbok, som förstördes redan under Harrys andra år på Hogwarts.

Var stenen en horrokrux, eller var det själva ringen? Alltid tolkat det som ringen, och inte stenen, men kanske har totalt fel.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Var stenen en horrokrux, eller var det själva ringen? Alltid tolkat det som ringen, och inte stenen, men kanske har totalt fel.

Kommer inte fram i boken men skulle gissa på stenen då det var en av the deathly hallows.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fruktansvärt nöjd, två frågar som jag fick gå känsla och ett fel svar

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Hedersmedlem

Hultsfred99 😂

Var ju tvungen att välja det alternativet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

blev lite fundersam på formuleringen i harry poter frågan. de står hur många harry måste förstöra, inte hur många de totalt fanns
och om jag inte mins fel så förstör faktist dumbledorr ringen. så blir de värkligen 7 då.
men de var ett bra tag sedan jag läste de böckerna så nån får järna rätta mej om de har de mer aktivt eller om jag tolka frågan fel
ja lite iriterande var de att jag missa sista frågan när allt annat var rätt

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Som en chef!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

blev lite fundersam på formuleringen i harry poter frågan. de står hur många harry måste förstöra, inte hur många de totalt fanns
och om jag inte mins fel så förstör faktist dumbledorr ringen. så blir de värkligen 7 då.
men de var ett bra tag sedan jag läste de böckerna så nån får järna rätta mej om de har de mer aktivt eller om jag tolka frågan fel
ja lite iriterande var de att jag missa sista frågan när allt annat var rätt

Ska man nitpicka lite så har du väl delvis rätt. Dagboken förstörs i Chamber of secrets, Dumbledore förstör ringen, Neville dödar Nagini, Ron och Hermione förstör Helga Hufflepuffs cup, fiendfiren i vid behovs rummet tog ju Ravenclaws diadem också. Men Harry får ju uppdraget att förstöra resterande 6 horrcruxer,

inklusive sig själv

Dold text

så du har ju rätt, det borde vara 6 st

mvh

Glömde Ravenclaws diadem. Glömde dagboken ffs
Permalänk

Roligt!

Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W

Permalänk
Medlem

De jag kunde kunder jag - inga chansningar som gick hem alltså

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jävlar bommade bara på sista Harry Potter frågan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda som jag faktiskt hade koll på var Discworld.
Annars bara gissningar.

Permalänk
Medlem

Chansade fel på alla jag inte kunde

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Hcz:

Yes Harry var den sista men ska man räkna Voldemort som en horrokrux? Inte så att han tog ut sin själ och la in den igen.
Så är svart rätt eller ska det vara en mindre?

Voldemort själv brukar inte räknas Han skapade sex stycken medvetet. Dagboken, Marvolo Gaunts ring (i vilken en av dödsrelikerna sitter, stenen som kallas "resurrection stone" på engelska), Salazar Slytherins medaljong, Helga Hufflepuffs bägare, Rowena Rawenclaws diadem och ormen Nagini. Han delade av misstag sin själ i ännu ett stycke när han mördade Harrys föräldrar, och råkade i den processen göra även Harry till en horrokrux. Den själsbit som finns "kvar" i Voldemort är alltså inte en faktisk horrokrux utan bara det som är kvar snarare, som jag förstått det.

Skrivet av AReal_Human:

Var stenen en horrokrux, eller var det själva ringen? Alltid tolkat det som ringen, och inte stenen, men kanske har totalt fel.

Jag tolkar det som både och, hela paketet liksom, där även stenen var en del av horrokruxen. När ringen förstördes gick även stenen i två bitar, men fortsatte trots det att fungera. Man hade nog inte kunnat sära stenen från resten av ringen, innan den förstördes.

Om jag minns rätt är teorin att Voldemort helt enkelt inte visste om att stenen i ringen var en dödsrelik, eller kände till dess krafter.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag hatar fantasy [Skyrim är inte fantasy, det är ostkaka!] i allmänhet, men wow!

Det fanns faktiskt en jag kunde, men var tvungen att svara Hultsfred 99 på den frågan.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kvillen:

Ska man nitpicka lite så har du väl delvis rätt. Dumbledore förstör ringen, Neville dödar Nagini, Ron och Hermione förstör Helga Hufflepuffs cup, fiendfiren i vid behovs rummet tog ju Ravenclaws diadem också. Men Harry får ju uppdraget att förstöra resterande 6 horrcruxer,

inklusive sig själv

Dold text

så du har ju rätt, det borde vara 6 st

mvh

Jag ser nu att det går att tolka som en "luring" utan att det var tänkt så När han får uppdraget har ni helt rätt i att två redan är förstörda och det är ju andra som förstör flera av dem efter det, även om det är Harrys uppdrag.

Men då borde man i sådant fall räkna det som fem, alternativt fyra, iom att Harry inte visste att den sista var han själv förrän precis i slutet, om jag får nitpicka tillbaka lite Men skönt att det inte bara jag som nördat ner mig i det universumet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Discworld var den enda viktiga frågan <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hahaha, noll koll!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Känner mig träffad av det slutordet