Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Detta lär väl förmodligen ha diskuteats några gånger tidigare här på de första 600 sidorna, den allmänna uppfattningen verkar vara att open back slår closed back annat än om closed back krävs av praktiska skäl, främst då väl ljud som läcker ut och in. Men är det någon här som ändå förerar closed back även i de fall det det inte krävs av andra skäl, och i så fall varför?

Frågar mest av nyfikenhet, inte för att ifrågasätta vad som är bättre än det andra, som väl är upp till var och en att avgöra

Permalänk
Medlem

Ersatte precis mina årtiondet gamla Sennheiser HD650 med ett par nya. Och en tanke slog mig, men ljudkortet då?

Har i över ett årtionde lyssnat med HD650s med ett eller annat Asus Xonar Essence STX eller STX II, med en nyckelkomponent som jag verkligen vill ha.

Dolby Headphones på ljudkorts/DAC nivå så allt ljud från alla källor kan spelas med teknologin, finns det någon DAC som har stöd för Dolby Headphones eller likvärdig teknologi?

Har tidigare fixat addons etc till foobar som aktiverar Dolby Headphones oavsett ljudkort, men det hjälper inte spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta lär väl förmodligen ha diskuteats några gånger tidigare här på de första 600 sidorna, den allmänna uppfattningen verkar vara att open back slår closed back annat än om closed back krävs av praktiska skäl, främst då väl ljud som läcker ut och in.

Det är svårt att göra riktigt bra stängda kvalitetslurar. Det är, bl a, för att ljudet ur ett högtalarelement går åt båda håll. Både in mot örat och utåt. Och det ljudet studsar. Du behöver alltså designa en hörlur där resonansen tas om hand. Material har betydelse, kåpans form har betydelse. Det är lättare att designa och bygga en öppen hörlur, för du behöver inte ta hand om de stående vågorna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Detta lär väl förmodligen ha diskuteats några gånger tidigare här på de första 600 sidorna, den allmänna uppfattningen verkar vara att open back slår closed back annat än om closed back krävs av praktiska skäl, främst då väl ljud som läcker ut och in. Men är det någon här som ändå förerar closed back även i de fall det det inte krävs av andra skäl, och i så fall varför?

Frågar mest av nyfikenhet, inte för att ifrågasätta vad som är bättre än det andra, som väl är upp till var och en att avgöra

Jag föredrar inte slutna lurar ljudmässigt men det verkar som om de generellt kan ge högre basnivåer, det finns väl inga "baslurar" som är öppna och det är också svårt/omöjligt att använda eq för att få lika överdriven bas som en sluten lur kan ge. En del verkar gilla lurar med extremt överdriven basnivå och då är det nog bara slutna lurar som finns att välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har en ifi zen dac kopplat till datorn via usb kabel som använder med ett par LCD-GX. Kan höra "buzzing" när det är tyst i hörlurarna, detta försvinner när jag rör på dacen. Nån som vet hur man enklast fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är svårt att göra riktigt bra stängda kvalitetslurar. Det är, bl a, för att ljudet ur ett högtalarelement går åt båda håll. Både in mot örat och utåt. Och det ljudet studsar. Du behöver alltså designa en hörlur där resonansen tas om hand. Material har betydelse, kåpans form har betydelse. Det är lättare att designa och bygga en öppen hörlur, för du behöver inte ta hand om de stående vågorna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

Jo, det känns väl rätt logiskt och jag gissar att de första hörlurarna kanske var öppna och sen insåg man de praktiska nackdelarna och började göra slutna (som sagt, en ren gissning från min sida). Har dock sett att det verkar finnas en del som gillar close back även upp i prisklasserna, samtidigt som det väl finns en del modeller som inte är "specialanpassade". T.ex. Focal Stellia gissar jag knappast köps för att användas på pendeltåget eller i studion utan för att vissa föredrar dom rent ljudmässigt mot alternativen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Jo, det känns väl rätt logiskt och jag gissar att de första hörlurarna kanske var öppna och sen insåg man de praktiska nackdelarna och började göra slutna (som sagt, en ren gissning från min sida). Har dock sett att det verkar finnas en del som gillar close back även upp i prisklasserna, samtidigt som det väl finns en del modeller som inte är "specialanpassade". T.ex. Focal Stellia gissar jag knappast köps för att användas på pendeltåget eller i studion utan för att vissa föredrar dom rent ljudmässigt mot alternativen.

Nej i början fanns det bara slutna hörlurar men när kraven på bättre ljudkvalitet växte så kom det öppna lurar. Öppna lurar var ovanligt före 80 talet och jag tror aldrig jag sett en öppen lur från 60 talet eller tidigare, är inte säker på om jag ens sett en öppen lur tillverkad på 70 talet men vet om att en del lurar som började bli vanliga på 80 talet är konstruerade och fanns på 70 talet typ AKG K240 även om jag aldrig sett nån så gammal varken nu eller då, nått annat än slutna lurar var väldigt ovanligt före 80 talet.
Det började så här>

Sen kommer vi till mitten/slutet på 70 talet och då började det tillverkas o-slutna lurar som letade sig ut till lyssnarna men särskilt vanligt blev det inte förrän på 80 talet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Ersatte precis mina årtiondet gamla Sennheiser HD650 med ett par nya. Och en tanke slog mig, men ljudkortet då?

Har i över ett årtionde lyssnat med HD650s med ett eller annat Asus Xonar Essence STX eller STX II, med en nyckelkomponent som jag verkligen vill ha.

Dolby Headphones på ljudkorts/DAC nivå så allt ljud från alla källor kan spelas med teknologin, finns det någon DAC som har stöd för Dolby Headphones eller likvärdig teknologi?

Har tidigare fixat addons etc till foobar som aktiverar Dolby Headphones oavsett ljudkort, men det hjälper inte spel etc.

Dolby Headphones låter som ett EQ tillägg helt enkelt. Schiit amps fungerar bra med HD650, Kör mina med en Asgard, spelar på bra där. Fungerar med Magni/Magnious också kan jag tänka mig. Annars någon Solid state class a amp med en dac nu/eller senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av akikk:

har en ifi zen dac kopplat till datorn via usb kabel som använder med ett par LCD-GX. Kan höra "buzzing" när det är tyst i hörlurarna, detta försvinner när jag rör på dacen. Nån som vet hur man enklast fixar detta?

Jordare uttag till datorn osv? Testa en grendosa med högspänningsskydd av bra kvalitet, köpte mina på Inet. Finns mycket snakeoil saker annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Dolby Headphones låter som ett EQ tillägg helt enkelt. Schiit amps fungerar bra med HD650, Kör mina med en Asgard, spelar på bra där. Fungerar med Magni/Modious också kan jag tänka mig. Annars någon Solid state class a amp med en dac nu/eller senare.

Dolby Headphones är inget man kan ens efterlikna genom att skruva på EQ kurvor, helt ändrar ljudet. Känns som att man sitter i ett större rum med högtalare runt en, ibland glömmer man bort att man har hörlurar på sig. Inte allas smak, livar upp ljudet en hel del och kanske låter "fel" ur en referens-synpunkt. Men så mycket bättre på alla nivåer för att njuta av diverse media, spel, film, musik.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande ett ASUS Xonar-ljudkort som DAC. Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har varit imponerad av hur Dolby Headphone var, men det är åratal sedan jag testade senast. Hade jag inte varit kattvakt på annan ort hade jag kollat ikväll. Känner att jag kanske får ge det en chans med HD650 (via Schiit Magni 3+), för jag har inte testat med just dem. Jag vill minnas att det absolut blev öppnare och större med ett annat par lurar (Sennheiser PC360), men också att det lät burkigt och som om det var någon form av eko. Jag gillade det inte då, men jag kan testa igen.

Men gilla är gilla, och olika personer gillar olika saker. Jag kan inte påstå att jag tittat efter funktionen på andra DACar. Jag kan vad förstärkning gäller bekräfta att de låter bra med Magni 3+ iaf. De svarar ännu bättre på en rörförstärkare, men jag känner att en billig Schiit är bra för pengen till dem. HD650 är annars lurar som anses låta bättre ju mer kräm och kvalitet du spelar dem med, dvs att de svarar bra på uppgraderingar i hela ledet. Eller "skalning" om ni föredrar det. Personligen tycker jag, med min nuvarande riggar, att de saknar något i det dynamiska omfånget som jag behöver mer av.

Permalänk
Medlem

Varför måste Focal göra så förbaskat snygga hörlurar? Hifiman Arya osv har ju lite mer Samhall-looken och är knappast något som man köper för utseendets skull, så är väl Focal nästan det omvända, något man skulle kunna överväga att köpa bara för designen oavsett hur dom låter. Kommer bli dyrt detta

Det är så klart bara mina högst personliga åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så, vilka är de "bästa" trådlösa over-ear lurarna?

De skall användas primärt till gaming, mic kan jag mer än gärna vara utan då jag aldrig spelar MP.

Runt 2 loppor är maxpris hade jag tänkt mig.

Kikat på bla Philips Fidelio L3 samt Sennheiser Momentum 3 Wireless.

Jag är löjligt nöjd med med mina Sennheiser PXC 550 II. Lite mer bas och en justering i övre mellanregistret genom EQ sen var jag i hamn. De kostade 1150 kr genom Sennheiser outlet.
Kan inte rekommendera dem nog.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Om man har hörlurar som inte är rejält tungdrivna utan t.ex. Focal Clear, skulle man istället för en vanlig desktop AMP/DAC kunna köra en portabel musikspelare typ FiiO M11 Pro eller liknande istället?

Tänker mig att man då skulle ha den konstant på laddning för att slippa batteriproblemet, samtidigt som man slipper allt bök med att koppla en PC via USB med allt vad det kan innebära i form av strul osv? En ytterligare fördel skulle väl vara att man då också får en portabel musiklösning på köpet. Spotify, Tidal etc. måste bör man väl lika väl kunna köra direkt på den enheten då som att göra det på PC:n.

Den uppenbara nackdelen borde väl vara om det inte är samma kräm i en portabel enhet som en stationär koppla till PC/ström och att det därmed begränsar rejält vilka lurar man kan ha, men det problemet borde isf gälla även på resande fot och göra enheten rätt meningslös för alla kör väl knappast IEMs osv. Sen lär man förmodligen inte kunna köra typ en HiFiMAN Susvara men något lite mer normalt antar jag borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om man har hörlurar som inte är rejält tungdrivna utan t.ex. Focal Clear, skulle man istället för en vanlig desktop AMP/DAC kunna köra en portabel musikspelare typ FiiO M11 Pro eller liknande istället?

Tänker mig att man då skulle ha den konstant på laddning för att slippa batteriproblemet, samtidigt som man slipper allt bök med att koppla en PC via USB med allt vad det kan innebära i form av strul osv?

Ja. DankPods, en youtube-kanal, pratade om hur det fungerade för honom i en av recensionerna av just Fiios DAP:ar har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Ja. DankPods, en youtube-kanal, pratade om hur det fungerade för honom i en av recensionerna av just Fiios DAP:ar har jag för mig.

Tack för tipset, får kolla in det. Eg skulle man, beroende på vad faktiskt batteritid är, kanske kunna klara sig med att bara sätta den på laddning varje kväll och inte behöva ha den inkopplad hela tiden. Men det är en sakt till att hålla reda på då och ladda, samt att jag antar att batteriet förmodligen inte räcker så länge med någon lite mer tyngre hörlur.

Har för mig att Fiio inte har tillgång till Google App-store men antar att man kan sidladda Spotify, Tidal etc. via APK:er om dom inte redan är förinstallerade.

Edit:

Visst låter han som Saul Goodman?

Permalänk
Medlem

Verkar dock inte vara helt utan problem, främst då att iaf Fiio M17 levereras med ett "desktop stand" med inbyggd fläkt som tydligen väsnas en del. Det är väl risken om man klämmer in allt för mycket i en för liten låda. Om man ska köra 99% stationärt desktop-läge så kanske det inte är värt risken om det ändå är så att "mediaspelaren" blir så pass stor och klumpig att man i praktiken aldrig kommer flytta den. Men intressant utveckling oavsett.

Permalänk
Medlem

Och hur mycket krånglar moderna lösningar över USB?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar dock inte vara helt utan problem, främst då att iaf Fiio M17 levereras med ett "desktop stand" med inbyggd fläkt som tydligen väsnas en del. Det är väl risken om man klämmer in allt för mycket i en för liten låda. Om man ska köra 99% stationärt desktop-läge så kanske det inte är värt risken om det ändå är så att "mediaspelaren" blir så pass stor och klumpig att man i praktiken aldrig kommer flytta den. Men intressant utveckling oavsett.

Some of you reading the review might be wondering how the K9 PRO ESS compares to the similarly specced but much more expensive FiiO M17.
Well, although numbers might suggest an equal level of performance between the K9 PRO ESS and M17 (which is really outstanding under the enhanced over the ear mode), the truth is that the former has the slightest edge when it comes to actual music listening.
Except for better driving higher Z loads it also sounds fuller, more effortless and impactful, somewhat grander and more holographic.
Timbre is more or less the same but on the K9 PRO ESS the texture is slightly more organic while it also has a smoother treble and more liquidity to the mids.
I guess that there is no way for a portable device, despite being as good as the M17, to surpass an equally well designed desktop unit with an integrated linear power supply.
Of course the comparison is not fair, it is like comparing apples to oranges because there are fundamental design differences and the two devices are called to fulfill different needs.
Thus said if you are not interested in transportability and you don't need a DAP that can also substitute for a desktop use then the K9 PRO ESS should be your choice.

https://www.head-fi.org/showcase/fiio-k9-pro-ess.25882/review...

Skillnaden i storlek mellan enheterna (skillnaden i pris är ung densamma också men åt andra hållet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Och hur mycket krånglar moderna lösningar över USB?

Svårt veta vem/vad din fråga avser utan citat, men jag gissar att den var på det jag skrev ovan, och då är det nog snarare källan, dvs PC:n som har en rätt hög felfrekvens i största allmänhet. Genom att ha allt i en enhet så minskar man antalet möjliga felkällor. Ska man vara helt ärligt så skapar man förmodligen en hel del nya också men dom låtsas man ju som dom inte finns så länge man kan

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av akikk:

Saknad jord eller olika jordnivåer mellan din dator och DAC kanske.
Har liknande problem och gick bla att lösa med en USB isolator på USB sladden. Men den isolatorn jag har släpper inte inte igenom Hi-res

iFi rekommenderar Groundhog för detta problem mig veterligen.

"The ‘touch’ test
When you touch your device, does the hum/buzz noise decrease? When you let go, does it increase again?

If so, this is likely to be caused by a missing earth/ground connection. This connection normally shields your system from such interference and drains away the noise."
https://ifi-audio.com/products/groundhog/

Här finns deras guide också
https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2019/01/iFi-audio-Te...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Saknad jord eller olika jordnivåer mellan din dator och DAC kanske.
Har liknande problem och gick bla att lösa med en USB isolator på USB sladden. Men den isolatorn jag har släpper inte inte igenom Hi-res

iFi rekommenderar Groundhog för detta problem mig veterligen.

"The ‘touch’ test
When you touch your device, does the hum/buzz noise decrease? When you let go, does it increase again?

If so, this is likely to be caused by a missing earth/ground connection. This connection normally shields your system from such interference and drains away the noise."
https://ifi-audio.com/products/groundhog/

Här finns deras guide också
https://ifi-audio.com/wp-content/uploads/2019/01/iFi-audio-Te...

lär ju va detta. Får leva med det ett tag till, flyttar snart. Det är inte jordade uttag här.

Permalänk
Medlem

Well, tålamodet tog som väntat slut så det blev en beställning på Fiio K9 Pro (AKM modellen som var den enda som fanns att köpa någorlunda enkelt). Såg att Amazon.se verkade sälja Hifiman Arya Stealth så beställde ett par sådana också. v2 modellen verkar svår att få tag på så då slapp man iaf fundera på v2 vs v3, såg även att DMZ verkade gilla den nyare varianten (även om vissa inte gör det). Antar att det är främst om man har båda som man lär märka någon större skillnad. Men rätt säker på att det kommer bli minst någon Focal-lur också om intresset håller i sig...sen vet man aldrig var det slutar

Återkommer med en rapport om hur det funkar och låter när jag väl fått dom, främst kanske av K9:an då, Aryan har säkert redan avhandlats i detalj här tidigare.

Permalänk
Medlem

Återkom också med om det faktiskt är AKM-versionen du får. Jag har läst flera rapporter om att de har beställt från Amazon där det verkar vara AKM-modellen som listas, men de får hem ESS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Återkom också med om det faktiskt är AKM-versionen du får. Jag har läst flera rapporter om att de har beställt från Amazon där det verkar vara AKM-modellen som listas, men de får hem ESS.

Ja, det lär väl visa sig, som jag förstått det så ska man lätt se skillnaden beroende på om den har en gyllene eller svart volymratt. Detta är säljarens egna hemsida, men sen hur bra koll dom har återstår väl att se. Verkar vara hugget som stucket vilken av varianterna som är "bäst". Jag beställde dock via Amazon.se.

https://www.mobileztore.se/product.html/fiio-k9pro-desktop-do...

Permalänk
Skrivet av improwise:

Well, tålamodet tog som väntat slut så det blev en beställning på Fiio K9 Pro (AKM modellen som var den enda som fanns att köpa någorlunda enkelt). Såg att Amazon.se verkade sälja Hifiman Arya Stealth så beställde ett par sådana också. v2 modellen verkar svår att få tag på så då slapp man iaf fundera på v2 vs v3, såg även att DMZ verkade gilla den nyare varianten (även om vissa inte gör det). Antar att det är främst om man har båda som man lär märka någon större skillnad. Men rätt säker på att det kommer bli minst någon Focal-lur också om intresset håller i sig...sen vet man aldrig var det slutar

Återkommer med en rapport om hur det funkar och låter när jag väl fått dom, främst kanske av K9:an då, Aryan har säkert redan avhandlats i detalj här tidigare.

Du blir säkert nöjd. Själv inte direkt imponerad utav Focal. Låter fint. Man blir inte direkt wow.
Slutna lurar låter inte sämre. Idag kan man tillverka lika bra som en öppen lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du blir säkert nöjd. Själv inte direkt imponerad utav Focal. Låter fint. Man blir inte direkt wow.
Slutna lurar låter inte sämre. Idag kan man tillverka lika bra som en öppen lur.

Nöjd lär jag inte bli oavsett hur bra det låter

Det är väl just därför jag tänkte komplettera med någon annan hörlur också och Focalen verkar ha en rätt annorlunda "ljudsignatur". Designmässigt skulle jag som sagt kunna tänka mig köpa ett par oavsett hur dom låter

Permalänk
Medlem

Focal Elear tycker jag inte låter så värst annorlunda alls. Har lyssnat på många betydligt mer färgade lurar. Är rätt så seriös ändå och då ska den väl va mer färgad och kul än Clear och Utopia ex.

Håller absolut med att de är gediget byggda. För en racer så slår de inte kolfiberkåporna på DCA Ether C Flow men i övrigt så finns det ingen non woodie som man hellre klämmer på. Men synd att de ska va så erbarmligt tråkiga på transistorförstärkare så jag vete gudarna vartifrån ryktet om annorlunda ljudsignatur kommer ifrån

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nöjd lär jag inte bli oavsett hur bra det låter

Det är väl just därför jag tänkte komplettera med någon annan hörlur också och Focalen verkar ha en rätt annorlunda "ljudsignatur". Designmässigt skulle jag som sagt kunna tänka mig köpa ett par oavsett hur dom låter

Hadde jag haft råd hadde jag haft
Meze Audio Liric eller Audio Technica ATH-AWKT
Monster förstärkare
T+A HA200 eller Moon Neo 430 HA

Själv ute efter Sonus Faber Lumina 2 eller Dynaudio Evoke 10
Eller ett par enkla, samtidigt bra BT lurar. Har redan en hyfsat bra stereo rigg. Skulle jag letat efter end game för min del så vore KEF Blade2 i blått varit drömmen.

Permalänk
Medlem

Det knepiga tycker jag är att många som recensserar hörlurar (med mera) inte, iaf inte vad jag sett, talar om riktigt vilken typ av lyssnare dom är. Många har musik som ett intresse i sig, en primäraktivitet, det har dock inte jag. Jag lyssnar i princip enbart på musik medan jag gör något annat, i första hand jobbar. Inte för att det ena är bättre än det andra, men det skapar kanske lite olika förutsättningar och behov och förmodligen även olika krav.

Sen beror det så klart mycket på vad för typ av musik man lyssnar på, en gitarr- eller pianokonsert i loosless FLAC kanske pressar hörlurar lite mer i traditionell mening än kanske en spellista på Spotify med diverse 90-tals rap gör. Får helt klart känslan av att den första gruppen dominerar bland de som recensserar men kan ha fel.

I mitt fall är det kanske ironiskt nog så att mitt intresse för att köpa "musikprylar" överstiger mitt intresse för musik vilket förmodligen är tillverkarnas drömkund