Angående Cloud backup

Permalänk
Medlem

Angående Cloud backup

Spinoff på dataförlust tråden

Låt oss för ett kort ögonblick inbilla oss att alla aktörer är seriösa och att de lagrar våra data säkert och krypterat och utan diverse myndigheters insyn eller mer eller mindre handikappande regionala regelverk som GDPR och liknande.

Finns det någon cloudbackup tjänst som kostar max en 500'ng per månad som:

• hanterar backup från flera enheter, låt oss anta en familj, 4 datorer, 4 telefoner, 4 plattor, ni förstår vad jag menar. (Backblaze hade inte detta när jag testade)

• personliga profiler i kontot, varje person hanterar sin egen backup, men ägaren kan hantera alla, och man kan även ha gemensamma "mappar".

• standard skall vara inkrementell backup, vid eventuell synkronisering tas aldrig lokala data bort om man inte anger det särskilt, (OVHCloud sket sig här och raderade mina test filer)

• åtkomligt från alla anslutna enheter via gränsnitt, antingen integrerat i filhanterare eller eget

• minst 5TB, över tid mer

• deduplicering av data, för att minska storleken

• kryptering

• MFA eller liknande "säkrare" inloggning

• kan hämta från iCloud, GDrive samt OneDrive och hantera dessa med, samt kanske andra givetvis

Annat?

Jag använder för närvarande ingen cloud backup tjänst i den meningen, men har ju givetvis ett drös på iCloud, GDrive och OneDrive

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jag personligen kör på en kombination av Duplicati (open source backup program som hanterar deduplicering, inkrementellt och krypterat), och Jottacloud (ett norskt företag). Tror att deras Home 5TB är det du vill ha isf, vilket ska gälla för 5 familjemedlemmar för 13,5€/månad.

Enda kruxet just nu är att Jottacloud nyligen över till OAuth autentisering från basic auth, så det finns ännu inte en officiell version av duplicati som stödjer det än. Det finns dock en experimentell version som väntar på att bli testad och inmergad, så stödet borde snart finnas igen.

Jottacloud har även sin egna klient för att synka mappar och filer om man vill dela med sig, men använder inte den själv så kan inte tala för exakt vilka funktioner som finns eller ej när det kommer till hantering av andras profiler/filer.

Note: Jottacloud har även en Personal "unlimited storage" prisplan för 8€/mån, vilket är den jag använder. Den är dock låst till ett konto, men om man bara ska använda det till bakups så kanske det går att lösa med olika mappar eller liknande. Haken är att efter 5TB så stryper de uppladdningshastigheten stegvis. Så 5-6TB är max 20mbps, 6-7TB är 15mbps osv. tills man nått 50+TB med 0.1mbps. Så även om det är "unlimited storage" i teorin, så blir den effektiva gränsen nånstans runt 20TB innan det tar för lång tid att ladda upp mer data inom en rimlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Note: Jottacloud har även en Personal "unlimited storage" prisplan för 8€/mån, vilket är den jag använder. Den är dock låst till ett konto, men om man bara ska använda det till bakups så kanske det går att lösa med olika mappar eller liknande. Haken är att efter 5TB så stryper de uppladdningshastigheten stegvis. Så 5-6TB är max 20mbps, 6-7TB är 15mbps osv. tills man nått 50+TB med 0.1mbps. Så även om det är "unlimited storage" i teorin, så blir den effektiva gränsen nånstans runt 20TB innan det tar för lång tid att ladda upp mer data inom en rimlig tid.

Jo har kikat på dem med, men just den rediga fulingen med bandbreddsbegränsningar ramlade jag inte in i. Tror jag diskade dem redan i inläsningsfasen, alltså när jag läste om funktioner och sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo har kikat på dem med, men just den rediga fulingen med bandbreddsbegränsningar ramlade jag inte in i. Tror jag diskade dem redan i inläsningsfasen, alltså när jag läste om funktioner och sånt.

Känner dock att för mig som sitter på ca 10TB data så är det ändå den bästa lösningen för mig, jag ökar med kanske 1-2TB per år så uppladdningshastigheten spelar inte jättestor roll. Kostar ju mångdubbelt om man ska köra på andra mer etablerade molnlösningar.

Men förutom det så ser jag inte vad du saknar om du kan kombinera det med Duplicati som sköter själva backuppandet?

Permalänk
Medlem

Kör man Backblaze B2 genom S3 API:erna från en NAS (t.ex. Synology Hyper Backup) slipper man begränsningarna med antal enheter. Alla enheter kan ladda upp till NAS:en, som i sin tur krypterar och backar det till B2. Man slipper även att datorn står konstant och tankar upp data vilket kan orsaka DPC latency och andra problem. Det går fort att föra över till NAS:en och sedan kan den stå och tugga för att ladda upp det. Då löser man också en större del av 3-2-1 strategin eftersom man även får en lokal backup "på köpet". Det går på $0,005 per GB så $25 per månad för 5 TB.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

@Pepsin jo det är ju det, jag hade kunnat köra det från min FS eller från min NAS, strulet uppstår med att se till att inget glöms, vilket händer titt som tätt.

Hemmavid: "Men jag lade ju filen i mappjäveln du pekade på - jaså - vadå honedraif - du har så många mappar, allting bara försvinner jue...! ".

Det är ju mest de jefla telefonkamerorna och deras kopplingar till diverse konton som ställer till det. Borde iofs kunna installera respekive tjänsts synk appar på server och konfa med tillhörande konto att spara ner på den... att jag inte tänkt på det. Måste testa.

Sedan har jag ju iofs knappt 8TB data som jag kanske inte vill lägga nån annanstans.

Såg nyss någon som synkade upp till 5TB hos Wasabi för 6$...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör detta upplägg hemma:

* NextCloud på min Unraid i en docker på C.a 9 TB data diskar
* NextCloud i telefonen som flyttar filmer/dokument/bilder från telefonens default lagring till NextCloud mappen som sedan laddar
upp denna till respektive användares mapp. Det fina med detta är att den försvinner helt på telefonen och det blir bara en symbolisk
länk till den dag i ska använda filen då laddas den ner i 30 dagar för att sedan åter bli en symbolisk länk
* Från Unraid kör jag Crashplan Pro docker där jag köper unlimited data för 12 dollar i månaden. Jag har backup varje halvtimme
ett år tillbaka (Detta ställs in i klienten). Du betalar per klient så kan du konsolidera datan så blir det billigt.
* NextCloud ligger bakom en nGinx med SSL cert

Återläsningstester sker varje år av mig. Ingen i familjen som klagat än iaf på att de inte hittar sina filer. Installerar även NextCloud klienten på datorn så har dem även filerna där.

//Lanhead

Permalänk
Medlem

@Lanhead Har kört Nextcloud för lokal backup av enhetsskapade bilder, huvudsakligen, det var kanske 3 år sedan, hade det igång i några månader, uppdaterade systemet utan problem kanske 3 gånger. Vid den fjärde uppdateringen dog allt, flera försök gjordes att få tag i support, men kände mig synnerligen ignorerad på forumet. De gjorde sig inte ens besväret att kalla mig noob eller snorkigt påpeka något , för dem, lika självklart som att solen går upp i öster. Aldrig mer. Sedan dess har jag avrått minst ett tjog personer och företag från att använda Nextcloud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jottacloud (ett norskt företag). Tror att deras Home 5TB är det du vill ha isf, vilket ska gälla för 5 familjemedlemmar för 13,5€/månad.

Kikar igen, de verkar ha utökat tjänsterna med appar och sånt. Känns relevant, kan man lita på norrbaggarna...

Citat:

4. Individual account and Family account
Individual accounts and Family accounts are available for individuals only, and not for businesses, organizations, etc. The Individual accounts and Family accounts cannot be used to store data for commercial purposes. Individual accounts and Family accounts storage capacity and features according to the selected subscription plan.

Den där kan bli en gråzon, bäst jag kollar med dem... vi är ju del av en organisation. Jobbar ideellt men får vissa kostnadskompensationer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bygg ihop en server och skicka den till Inleed och ha ett eget "moln" . Schyssta priser, svenskt och finns även möjlighet att ha tillgång till 2G/3G/4G/5G som reservuppkoppling(om man har behovet) så placerar man den i Dalarna(samma pris).

Verkar också vara passionerade personer som jobbar där. Extremt snabba på att svara på e-post. Dessutom flera som läser e-postmeddelandet(fick 2 svar, först det första och sedan ett annat ifrån en annan som förtydligade sina kollegas första svar).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Bygg ihop en server och skicka den till Inleed och ha ett eget "moln"

Du menar co-location. Jo jag är redan kund hos inleed, och noga räknat har jag en server över som jag uppgraderat med mer internminne och nyare xeon. Massa disk på den med. Fast då får jag konfa all backup själv och det kan bli komplicerat om jag vill dra alla bilder på telefoner. Kom faktiskt på att jag redan pröjsar för en mjukvara som kan hantera det, så håller på och pular med inställningarna.

Men det blir nog enklare och billigare över tid att dra det via tidigare nämnda lösningar. Inleed tar 439/mån plus moms för en 2U. Som jag dessutom skall hantera själv och kan därmed också seriöst fucka upp själv... jo sånt händer ju...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dropbox advanced finns, obegränsad och inga api limits å skit som google cloud.
Bra att köra med rclone å mounta molnet som hårddisk eller sync, backup vad man nu vill göra.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Jag kör en lösning för familjen där kravspeccen såg snarlik ut.

Lösningen är i stora drag att samla ihop output/data från klienter på en filserver lokalt som sedan synkar upp mot moln.

Android/Desktops kör Syncthing för lokala dokument och mobilbilder per user.
iPhones går ett mellansteg där mobilen laddar upp bilder till Dropbox gratiskonto, vars mapp sedan synchroniseras med Syncthing.
För server/systembackups är lösningen att använda BORG backup, som hanterar både deduplicering och komprimering, som också får leva på filservern.
Nån dag vore det vettigt att sätta upp Nextcloud igen, för att slippa skabbomvägen via Dropbox, och få till nåbarhet för mobiler till filer. Det känns som om nextcloud växt hysteriskt senaste åren, till något slags plugin-mania. Drar mig för att mecka till det igen

Syncthings data lever på en TrueNAS maskin.
På TrueNAS har några dataset en nattlig sync mot BackBlaze Cloud api't, där datat krypteras lokalt innan det skeppas iväg till olika buckets.
1TB kostar ungefär en 50lapp med lite strössel i månaden.

En tacksam pryl med detta upplägg är att man kan (om man vill nörda loss) stacka versionsoner av backups på olika metoder. Syncthing stöder varianter tex, ZFS snapshots är givet i TN. BORG har versionering per backuptillfälle och Backblaze har möjligheter att sätta upp retention policies som ytterligare håller datan en tid.

BackBlaze har MFA för hantering av buckets.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Men det blir nog enklare och billigare över tid att dra det via tidigare nämnda lösningar. Inleed tar 439/mån plus moms för en 2U.

Kan gå billigare med 1U om man startar ifrån två SATA DOM(RAID1/ZFS mirror) som sitter i servern och sedan 4 st 20TB diskar i fronten för lagringen. Med RAID6/ZFS raidz2 blir det 40TB eller 60TB med RAID5/ZFS raidz1. Men visst billigare lösningar finns.

Skrivet av Homdax:

Som jag dessutom skall hantera själv och kan därmed också seriöst fucka upp själv... jo sånt händer ju...

Finns en lösning på det med, sätt två servrar . En i Stockholm och en i Dalarna. Man vet aldrig om ett flygplan störtar ner i huset i Dalarna.

Min plan bygger på att använda Inleed som en säkerhetskopia till det man har hemma, så dummar man till det här hemma så går det inte direkt till Inleed(tänkte en 7 dagars period för innan säkerhetskopiering sker med väckning utav servern via det mobila telefonnätet så den inte snurrar 24/7/365 ifall något skulle ta sig in här hemma och löpa amok).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan gå billigare med 1U om man startar ifrån två SATA DOM(RAID1/ZFS mirror) som sitter i servern och sedan 4 st 20TB diskar i fronten för lagringen. Med RAID6/ZFS raidz2 blir det 40TB eller 60TB med RAID5/ZFS raidz1. Men visst billigare lösningar finns.

Finns en lösning på det med, sätt två servrar . En i Stockholm och en i Dalarna. Man vet aldrig om ett flygplan störtar ner i huset i Dalarna.

Min plan bygger på att använda Inleed som en säkerhetskopia till det man har hemma, så dummar man till det här hemma så går det inte direkt till Inleed(tänkte en 7 dagars period för innan säkerhetskopiering sker med väckning utav servern via det mobila telefonnätet så den inte snurrar 24/7/365 ifall något skulle ta sig in här hemma och löpa amok).

Uhmm, vi verkar inte riktigt vara i samma inkomstgrupp, men fantisera kan man jue... bara 4 20TB diskar går ju på närmare 16.000

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Uhmm, vi verkar inte riktigt vara i samma inkomstgrupp, men fantisera kan man jue... bara 4 20TB diskar går ju på närmare 16.000

Då är det billigt enligt min uppfattning.

Köpte 9 stycken 18TB för 3712 stycket i december månad. Man ångrar sig lite nu att man inte väntade, men samtidigt så höll utrymmet på att ta slut.

Visa signatur