Nya Nvidia-grafikkort skjuts på framtiden

Permalänk
Melding Plague

Nya Nvidia-grafikkort skjuts på framtiden

Tidiga uppgifter hävdade Geforce RTX 4000-serien redan till sensommaren, men nu påstås utrullningen dröja en månad extra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skräll

Permalänk

Perfekt då kanske man får sålt sommarstugan innan så man har råd med ett sådant.

Jag ser dilemmat nu att man troligen kommer kunna bygga en sjukligt snabb desktop för sjukligt mycket pengar, där kostnaden inte ändå skenar iväg extremt utan blir vettigt för varje steg.

Ta gamla tiden med i7 7700K och 1080Ti, hade man detta så hade man enligt vissa de bästa cpu och grafikkort. Idag så kommer den bästa vanliga cpun, gpun och saker till troligen bli riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Fritt översatt: Det finns för många osålda 3000 kort hos återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Perfekt då kanske man får sålt sommarstugan innan så man har råd med ett sådant.

Jag ser dilemmat nu att man troligen kommer kunna bygga en sjukligt snabb desktop för sjukligt mycket pengar, där kostnaden inte ändå skenar iväg extremt utan blir vettigt för varje steg.

Ta gamla tiden med i7 7700K och 1080Ti, hade man detta så hade man enligt vissa de bästa cpu och grafikkort. Idag så kommer den bästa vanliga cpun, gpun och saker till troligen bli riktigt dyrt.

Fan jag sitter på ett I7-7700 än idag, funkar för mina ändamål iaf. Däremot känner jag att de e lite slött i Arma 3.
CPU känns inte så dyrt att uppgradera iallafall jämfört med dagens GPU priser.

Skrivet av Svensktiger:

Fritt översatt: Det finns för många osålda 3000 kort hos återförsäljare.

Ah, bara å vänta å se. Sjunkit en del i pris sedan början på 2022 men tycker endå priserna är rätt hutlösa än idag. Hör från kompisar i England så sjunker priserna en hel del där också. Tror att de finns tre grupper av personer just nu, dem som vill ha nytt grafikkort men klarar av att vänta på bättre priser / 4k serien, sen dem otåliga och sist dem som redan fått tag i 3k serien

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Medlem

Trist med en försening...

Men vad gäller rubriken: "skjuts på framtiden" och sedan i artikeln "nu påstås utrullningen dröja en månad extra".
På riktigt? Clickbait deluxe

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur skjuter man upp något som inte har något utannonserat datum?

Bara att hoppas att AIB har tillgång till chipen tidigare än 4 veckor innan släpet denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

30-serien känns fortfarande ny för de flesta så. De kan gott vänta tills korten nått MSRP och normal tillgänglighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Trist med en försening...

Men vad gäller rubriken: "skjuts på framtiden" och sedan i artikeln "nu påstås utrullningen dröja en månad extra".
På riktigt? Clickbait deluxe

Håller med!
Framtiden är tydligen ganska nära

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I höst kommer vi se begagnade 3080 för 4000sek här på sweC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

30-serien känns fortfarande ny för de flesta så. De kan gott vänta tills korten nått MSRP och normal tillgänglighet.

Lär nog aldrig hända tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

I höst kommer vi se begagnade 3080 för 4000sek här på sweC.

Tvivlar starkt på det. Tror mer på 4k för 3070, 5k för 3070 ti, 6k för 3080 och 8k för 3090.

Lite höftat med 3090 då jag har dålig koll.

4070 gissar jag smyger in på 8-9k, 4080 12isch. 4090 15?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

I höst kommer vi se begagnade 3080 för 4000sek här på sweC.

Skrivet av Dreas89:

Tvivlar starkt på det. Tror mer på 4k för 3070, 5k för 3070 ti, 6k för 3080 och 8k för 3090.

Lite höftat med 3090 då jag har dålig koll.

4070 gissar jag smyger in på 8-9k, 4080 12isch. 4090 15?

Beror ju på vad och när nästa krypto boom blir.

3080 verkar befinna sig runt, begagnat mellan 7-10 idag beroende på modell och köpare och vart man säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

I höst kommer vi se begagnade 3080 för 4000sek här på sweC.

Skrivet av Dreas89:

Tvivlar starkt på det. Tror mer på 4k för 3070, 5k för 3070 ti, 6k för 3080 och 8k för 3090.

Lite höftat med 3090 då jag har dålig koll.

4070 gissar jag smyger in på 8-9k, 4080 12isch. 4090 15?

Jag hoppas ni har någorlunda rätt, men jag tror inte man ska hoppas för mycket.
Vi får ju hoppas att 4000-serien får skaplig tillgänglighet, men hur det blir med det kommer väl avgöra hur priserna ser ut på 3000, både nytt och begagnat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Lär nog aldrig hända tyvärr.

Man ska aldrig säga aldrig. De lät ju Pascal leva väldigt länge under parollen "Vad ska ni annars köpa, lol?" Och lite samma är det ju nu. AMD har definitivt kommit närmare Nvidia än när Pascal var nytt och hett, men inte såpass nära att den genomsnittlige köparen på riktigt tänker "Hepp, Nvidia är för dyrt, jag köper AMD istället"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig fortfarande utan ett grafikkort. Enda jag gör är ju ändå att läsa om nyheter och förseningar och priser som sticker mig i ögonen xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

dom vill ha max valuta för sina saker och gärna massa hyper för dom nya grafikkorten ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det vore väl en rätt stor miss att inte fått ut så många kort som möjligt innan julhandeln (=Black Friday).
Antar att 30-serien kommer leva vidare ett tag, eller? Hade inte förvånat mig om priserna blir absurda från början denna gång, och 30-serien (som produceras från Samsung) blir "budget".

Permalänk
Medlem

Varför inte bara släppa kort som är snabbare än dagens 3090ti kort på den ny noden då lär det inte bli någon brist. låt 3000 ta hand om marknaden för svaga kort. Gäller givetvis AMD också

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nu börjar det

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om en ryktes-site först anger ett visst datum, och sedan säger att det har blivit försenat, så betyder det inte att något verkligen har blivit försenat. Det betyder att siten i fråga gissade första gången och nu börjar det komma såpass nära att de borde ha hört en bekräftelse och inte har fått någon. Alltså är det dags att skjuta upp datumet en månad eller så och hoppas på bättre tur. Nån av siterna gjorde det i ett halvår med en av de tidigare Nvidia-launcherna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fritt översatt: Det finns för många osålda 3000 kort hos återförsäljare.

This

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Gissar som jag tidigare gjort på att 4000 serien inte lanseras full ut förrän 2023.
Marknaden är inte mogen för ny grafikkortsserie ännu pg.a alla förseningar med 3000 serien.

Permalänk
Medlem

Bra att de väntar om det kommer fiinas kort på hyllan vid release.. annars tycker jag de kan vänta till 2023 lika gärna.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Gissar som jag tidigare gjort på att 4000 serien inte lanseras full ut förrän 2023.
Marknaden är inte mogen för ny grafikkortsserie ännu pg.a alla förseningar med 3000 serien.

Bara att bereda sig på papperslanseringar ifrån alla lagen och som du säger, större volymer närmare 2023. De lär ju vilja ha ut korten till november dock med tanke på julhysterin. Men dom kommer kosta multum!

Men det är skoj att läsa reviews och titta på grafer så jag blir road iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Perfekt då kanske man får sålt sommarstugan innan så man har råd med ett sådant.

Jag ser dilemmat nu att man troligen kommer kunna bygga en sjukligt snabb desktop för sjukligt mycket pengar, där kostnaden inte ändå skenar iväg extremt utan blir vettigt för varje steg.

Ta gamla tiden med i7 7700K och 1080Ti, hade man detta så hade man enligt vissa de bästa cpu och grafikkort. Idag så kommer den bästa vanliga cpun, gpun och saker till troligen bli riktigt dyrt.

Gamla tiden?

Själv har man samma cpu fast med ett 1070 och anser att detta levererar fortfarande.

Det har inte hänt jätte mycket sedan 1000-serien. Inget som motiverat nybygge av dator.

Permalänk
Skrivet av Jafka:

Gamla tiden?

Själv har man samma cpu fast med ett 1070 och anser att detta levererar fortfarande.

Det har inte hänt jätte mycket sedan 1000-serien. Inget som motiverat nybygge av dator.

Min poäng var snordyra cpu, gpu lär komma, till detta hör säkerligen dyrare moderkort, psu, ramminne etc. Så den som tänker nu ska jag bygga den bästa gamingdatorn som går, det kommer bli extremt dyrt utan att gå upp i workstationklass. (inget Quadrografikkort, ingen Hedt cpu etc)

Teknikutvecklingen har dock stagnerat inget snack om saken. Om man som användares behov har minskat eller ökat beror helt på vad man sysslar med. Och detta ligger egentligen lite utanför vad själva teknikutvecklingen är.
Det enda är att om teknikutvecklingen går snabbt så kommer mainstreammjukvara snabbt anpassa sig efter denna och då kommer mainstreamanvändare snabbare få behovet. Det finns också mängder med problem att utveckla saker som ingen dator har datakraft att köra, så visst begränsar teknikutvecklingen behovet då man får anpassa behovet efter teknik. (det blir en filosofisk smörja)

Permalänk
Skrivet av Jafka:

Gamla tiden?

Själv har man samma cpu fast med ett 1070 och anser att detta levererar fortfarande.

Det har inte hänt jätte mycket sedan 1000-serien. Inget som motiverat nybygge av dator.

Det har hänt en hel del. Skulle inte köra fyra cores idag, det är alldeles för lite vore jag dig skulle jag uppgradera i höst. GTX 1070 är väl okej om du kör äldre spel men det klarar knappast 4k i nyare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fritt översatt: Det finns för många osålda 3000 kort hos återförsäljare.

Missat komponentbristen? Finns liksom ingen hårdvara att sätta ihop grafikkort med. Såklart kan det hänga ihop men tror framförallt att det är brist. Ingen kan leverera nånting längre.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Missat komponentbristen? Finns liksom ingen hårdvara att sätta ihop grafikkort med. Såklart kan det hänga ihop men tror framförallt att det är brist. Ingen kan leverera nånting längre.

Gå in och kolla t.ex. webbhallen, finns kort av alla möjliga märken och nivåer på lager. Kanske inte till priser många är intresserade av men kort går att köpa, allt från 3050 till 3090ti.