Apple tillåter drivrutiner från tredje part med Ipad OS 16

Permalänk
Melding Plague

Apple tillåter drivrutiner från tredje part med Ipad OS 16

Med Ipad OS 16 i kombination med M1-baserade Ipads kommer hårdvarutillverkare att kunna leverera drivrutiner för utrustning som ansluts till Ipad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Garage band bara växer
Men externa skärmar är fint, kan lätt ersätta min laptop.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag skille vilja ansluta dockningsstationer.- Även telefoner borde kunna detta idag när deras beräkningskraft och grafik är så starka. Bara Samsungs telefoner har detta stöd idag vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skille vilja ansluta dockningsstationer.- Även telefoner borde kunna detta idag när deras beräkningskraft och grafik är så starka. Bara Samsungs telefoner har detta stöd idag vad jag vet.

Det finns rätt många mobiler som kan "dockas" med skrivbord och fönsterhantering. Huawei, LG, Xiaomi, och Honor. Pixel, Sony och OnePlus har det inte så vitt jag vet. Sen finns det nog inte så många fler kända märken här i Sverige.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skille vilja ansluta dockningsstationer.- Även telefoner borde kunna detta idag när deras beräkningskraft och grafik är så starka. Bara Samsungs telefoner har detta stöd idag vad jag vet.

Om prylen stödjer externa skärmar - vilket åtminstone de nya M1-paddorna gör - så behöver man ingen drivrutin till det. Man bara delar upp alla banorna i porten och skickar dem åt olika håll - två eller fyra till skärmen, samt ström och USB på övriga pinnar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zipparn:

Jag skille vilja ansluta dockningsstationer.- Även telefoner borde kunna detta idag när deras beräkningskraft och grafik är så starka. Bara Samsungs telefoner har detta stöd idag vad jag vet.

Skrivet av Fire_Ice:

Det finns rätt många mobiler som kan "dockas" med skrivbord och fönsterhantering. Huawei, LG, Xiaomi, och Honor. Pixel, Sony och OnePlus har det inte så vitt jag vet. Sen finns det nog inte så många fler kända märken här i Sverige.

Detta är möjligt sedan Android 10 på en del märken (tidigare på vissa ändå, t.ex. Samsung Dex), men med utrullning av Android 12 ska det finnas inbyggt i utvecklarmenyerna mig veterligen på samtliga modeller som en utstyrsel i Android i sig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skille vilja ansluta dockningsstationer.- Även telefoner borde kunna detta idag när deras beräkningskraft och grafik är så starka. Bara Samsungs telefoner har detta stöd idag vad jag vet.

Bara för att du skrev så så testade jag att plugga in minipaddan (USB-C) i min TB4-dock Aldrig testat förut. Fungerar finemang, usb-enheter (tangentbord, mus), ethernet och en skärm åtminstone. Nya iPadOS ska förbättra upplevelsen ganska mycket. Typ att man får rätt aspect ratio och att den inte bara speglar, men jag tror de flesta förbättringar primärt blir för M1-enheter dvs Air och Pro.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Bara för att du skrev så så testade jag att plugga in minipaddan (USB-C) i min TB4-dock Aldrig testat förut. Fungerar finemang, usb-enheter (tangentbord, mus), ethernet och en skärm åtminstone. Nya iPadOS ska förbättra upplevelsen ganska mycket. Typ att man får rätt aspect ratio och att den inte bara speglar, men jag tror de flesta förbättringar primärt blir för M1-enheter dvs Air och Pro.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, det stämmer. Inte bara stage manager som blir exklusivt för Ipad med M1. Extern skärm med "extended"-funktion berkar också bli exklusivt för M1. Lite synd. Sambon har en Ipad Air 4 och kopplar in den mot skärm och tangentbord emellanåt. Den funktionen kan jag tycka är lite snål att ha exklusivt för M1.

Det jag önskar med DriverKit är stöd för externa webbkameror och ljudenheter via t.ex. USB-dongel. Då blir det verkligen en laptop-killer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerstromc:

Ja, det stämmer. Inte bara stage manager som blir exklusivt för Ipad med M1. Extern skärm med "extended"-funktion berkar också bli exklusivt för M1. Lite synd. Sambon har en Ipad Air 4 och kopplar in den mot skärm och tangentbord emellanåt. Den funktionen kan jag tycka är lite snål att ha exklusivt för M1.

Det jag önskar med DriverKit är stöd för externa webbkameror och ljudenheter via t.ex. USB-dongel. Då blir det verkligen en laptop-killer.

Ljudenheter fungerar redan väl? Nu hade jag inget sånt kopplat till dockan men vet att dongeln för mitt trådlösa virtuoso-headset fungerar fint redan med USB-C till USB-A adapter.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Jag skulle vilja kunna använda iPad:en som en extern USB-C skärm. Detta går nu trådlöst med en MacBook via Sidecar. Men skulle vara optimalt att kunna göra samma trådat från en pc-laptop, eller via HDMI->USB-C dongle. T ex. så att man kan ansluta en Nintendo Switch till en 12.9" iPad och få en portabel större skärm att spela multiplayer på.

Permalänk
Skrivet av RayTheVillain:

Jag skulle vilja kunna använda iPad:en som en extern USB-C skärm. Detta går nu trådlöst med en MacBook via Sidecar. Men skulle vara optimalt att kunna göra samma trådat från en pc-laptop, eller via HDMI->USB-C dongle. T ex. så att man kan ansluta en Nintendo Switch till en 12.9" iPad och få en portabel större skärm att spela multiplayer på.

Jag tänker lite samma sak. Ta med laptoppen ut och sedan ha en stor surfplatta på runt 12" vid sidan av.
Jag har sett folk på linkedIn som har denna lösning som default, vilket inte suger lite. Men att ha den utomhus vore coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RayTheVillain:

Jag skulle vilja kunna använda iPad:en som en extern USB-C skärm. Detta går nu trådlöst med en MacBook via Sidecar. Men skulle vara optimalt att kunna göra samma trådat från en pc-laptop, eller via HDMI->USB-C dongle. T ex. så att man kan ansluta en Nintendo Switch till en 12.9" iPad och få en portabel större skärm att spela multiplayer på.

Det finns lösningar för detta som fungerar för Windows. Det finns några gratis, men den som fungerar bäst är den här:

https://astropad.com/product/lunadisplay/

Visa signatur

5900X | 6700XT