Permalänk
Medlem

Jag använder Atom. Gillar hur det renderar typsnitt och scrollar. Planerar att fortsätta använda det. Jag använder mkt som inte längre uppdateras.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Kör man JVM så tycker jag att Jetbrains produkter är bäst då dom integrerar väldigt bra med JVM:en. VSCode utan tillägg är inte mycket mer än en texteditor med filhantering och git-integration, det är därför den är så snabb. Sen får man anpassa den efter vilka behov man har. Det finns massor av plugins för VScode för olika behov, många av dessa är gjorda av Microsoft själva och håller väldigt hög kvalitet. Då kan man bara lägga till den funktionalitet man själv behöver och hålla editorn väldigt snabb och responsiv. På min hemdator använder jag vscode som text-editor då den är så pass snabb och har nästan inga plugins medan jag har ganska många installerade på jobbet.

Testade faktiskt av ren nyfikenhet att få igång projekten och det gick faktiskt att få det hela att bygga och köra rätt snabbt. Men visst kändes det av att det inte var en integrerad utvecklingsmiljö utan just en text-editor med massa extensions, blev en smula rörigt.

Så summa summarum verkar det rätt kompetent, skulle helt klart kunna använda för något mindre stökigt projekt hemma på kammaren och jag skulle nog hellre använda det där än t.ex. Eclipse, men rent professionellt kändes det inte som att det funkade riktigt som en ersättning för IntelliJ.

Ska väl också sägas att jag inte tycker att JetBrains är så hiskeligt dyrt för vad man får. Är man student kan man ju plocka hem allt gratis, sen när man väl har fått ett jobb har man ju råd med 249 € om året för alla deras verktyg, ett pris som dessutom går ner med 20% andra året och därefter 40%.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Sublime text kan ju vara ett alternativ mot Atom om man inte vill använda vscode.

Permalänk

Hadde Atom när jag körde Linux, helt ok. Upplevde den dock som lite seg jämfört med exempelvis gedit eller andra textredigerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bra! Men bara så att du vet, så äger Microsoft Atom och de har hållt programmet uppdaterat (mja, typ) sen de köpte upp GitHub. Och om du använder GitHub, så använder du en tjänst av Microsoft. Just saying

VS Code innehåller telemetri (såklart), men VSCodium gör inte det. Allt är densamma som i VS Code, förutom all spårning från Microsoft. Plus, både VS Code och VSCodium är open source. Man kan även köra VS Code via webbläsaren (och därmed self-hosted). Se bara till att inaktivera all spårning först.

Förresten, Atom innehåller spårning också, och om man läser den sista meningen i README.md på atom/metrics, så samlas all data in till GitHubs interna pipeline. Jag tar det då som att Microsoft samlar in telemetri om din användning av Atom. Det går såklart att inaktivera detta precis som i VS Code, men ville bara säga det här eftersom vi är inne på det ämnet

Microsofts köp av Github var kanske det sämsta som hänt open source-världen på länge. Har migrerat bort alla projekt som jag rår över bort från Github till Gitlab och rekommenderat andra att göra detsamma. Många av de seriösa projekten med lite integritet övergav Github så snart affären blev klar.

Undviker alla produkter som använder telemetri överhuvudtaget, alternativt inaktiverar detta innan jag använder produkten. Zero trust goes for Microsoft. Ingen ska inbilla sig att de börjat ägna sig åt välgörenhet eller blivit fritänkare och samhällsförbättrare. In the trash can they go

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yurini:

Microsofts köp av Github var kanske det sämsta som hänt open source-världen på länge. Har migrerat bort alla projekt som jag rår över bort från Github till Gitlab och rekommenderat andra att göra detsamma. Många av de seriösa projekten med lite integritet övergav Github så snart affären blev klar.

Undviker alla produkter som använder telemetri överhuvudtaget, alternativt inaktiverar detta innan jag använder produkten. Zero trust goes for Microsoft. Ingen ska inbilla sig att de börjat ägna sig åt välgörenhet eller blivit fritänkare och samhällsförbättrare. In the trash can they go

Köpet har gett både negativa och positiva saker med GitHub. De negativa är såklart de som du nämnde: telemetrin och med den ens integritet. Det positiva är att utvecklingen av GitHub har gått vidare och nyare funktioner har lanserats möjligtvis snabbare jämfört med om Microsoft inte hade köpt tjänsten.

Jag har också flyttat alla mina projekt från GitHub och då till Codeberg (som använder sig av Gitea). Jämfört med GitLab, lagrar Codeberg endast det som är allra nödvändigast. GitLabs telemetri är förvisso lite bättre än GitHubs, men den är fortfarande integritetskränkande.

Med detta sagt rekommenderar jag Codeberg för bästa möjligaste integritet. Plus, Codeberg (och Gitea för den delen) är mer lätthanterlig och med mindre extrafunktioner, samtidigt som tjänsten kräver mindre resurser på servern Gitea är installerad på (med andra ord, snabbare laddningstider).

Bra att du undviker telemetri så gott det bara går Microsoft gör bra saker, men de dåliga kan ses som 500 kg sand på en våg där andra änden har 150 kg sand som symboliserar det positiva.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Sublime text kan ju vara ett alternativ mot Atom om man inte vill använda vscode.

Sublime lär nog också gå i graven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Sublime lär nog också gå i graven

om sublime text går i graven så finns det alltid vim och emacs kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Sublime lär nog också gå i graven

Kanske, vem vet. De är iaf inte under samma tak som någon konkurrent, så isf är det ju på åtminstone delvis andra grunder.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att använda något annat än vim så jag är oberörd. Om jag inte minns fel så skulle Atom vara ett gratis alternativ till sublime.