Telefon inlåst svart låda (hackad)?

Permalänk

Telefon inlåst svart låda (hackad)?

Hej!
Min dotter (22) har fått sin telefon inlåst av en kille hon träffade. Han verkar vara en psykopat och låser inte upp den, utan verkar ha låst in den för att göra utpressning mot henne. Den är inlåst i en svart låda som inte går att få upp utan kod eller lösenord. Sen på något sätt verkar han ändå kunna ringa från telefonens sim kort på något sätt. Som om den skulle vara hackad. Någon som vet vad jag försöker beskriva ens?
Någon som vet vad det är och om det går att få upp den på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melonleaks:

Hej!
Min dotter (22) har fått sin telefon inlåst av en kille hon träffade. Han verkar vara en psykopat och låser inte upp den, utan verkar ha låst in den för att göra utpressning mot henne. Den är inlåst i en svart låda som inte går att få upp utan kod eller lösenord. Sen på något sätt verkar han ändå kunna ringa från telefonens sim kort på något sätt. Som om den skulle vara hackad. Någon som vet vad jag försöker beskriva ens?
Någon som vet vad det är och om det går att få upp den på något sätt?

Vadå, inlåst i en fysisk låda?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd

Mer information behövs.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Vadå, inlåst i en fysisk låda?

Ja precis. Det är som en svart plastlåda. Ska försöka få lite foton på den. Min dotter säger att den är omöjlig att få upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melonleaks:

Ja precis. Det är som en svart plastlåda. Ska försöka få lite foton på den. Min dotter säger att den är omöjlig att få upp.

Ta med den hem? Ring polis? Måste ju finnas bättre sätt att sköta det än att skriva här, oavsett lär han märka att telefonen är borta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har hon lådan? Om ja så är det väl bara att bryta upp med passande verktyg berående på materiallet den är gjord i. Också ring operatören och spärra sim-kortet. Skulle var det först man gör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Melonleaks:

Ja precis. Det är som en svart plastlåda. Ska försöka få lite foton på den. Min dotter säger att den är omöjlig att få upp.

Den går väl att såga upp om den är gjord i plast. men du ska kanske polisanmäla det i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ring polisen istället... det är ju att betrakta som stöld i princip och den grabben verkar ju inte helt frisk.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

Ta killens telefon/bilnyckel etc.. så får han tillbaka när han låst upp saken?
Alt. gå till låssmed eller annan person som kan bryta upp lådan..

Permalänk
Medlem

Resonemang lite som i filmer... Övertänk inte, försök inte lösa själv, ring polisen.

Permalänk
Medlem

WTF. Bild och mer info tack.

Permalänk
Medlem

Ring Polisen direkt istället för att sitta här och skriva.
Om personen är psykopat och tagit steget till utpressning kan det snabbt spåra ur och bli fysiskt där någon kan bli allvarligt skadad.

Permalänk
Medlem

Lådan har jag ingen koll på.

Men personen har väl förmodligen bara stoppat simkortet i en annan mobil?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Har sagt åt dottern att polisanmäla. Har även sagt åt honom att detta kommer polisanmälas om han inte ger henne telefonen tillbaka. Han garvade bara och sa att hon är "skyldig" honom två datorer. Han hade samma kväll misshandlat henne och även detta har jag sagt till min dotter måste polisanmälas. Men hon tror inte polisen kommer göra något.
Jag kan polisanmäla åt henne, men hon är nog rädd för vad som händer om hon gör det. Han är tydligen dömd för massor av andra brott sen tidigare. Så det är inte så "lätt" som vissa här inne tror.
Killen har inte heller en egen bostad så det är svårt att veta var han är.
Vi ska spärra sim kortet såklart.
Absolut så kan jag försöka meka upp lådan. Men var intresserad om någon vet något mer om såna lådor.

Permalänk

Du kan också ringa operatören och spärra SIM eller lägga över abonnemanget på ett annat simkort.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Ta killens telefon/bilnyckel etc.. så får han tillbaka när han låst upp saken?
Alt. gå till låssmed eller annan person som kan bryta upp lådan..

Han har ingen egen bostad och ingen bil heller för den delen. Inget vet var han kan befinna sig.

Permalänk
Skrivet av Bot - Medium:

Du kan också ringa operatören och spärra SIM eller lägga över abonnemanget på ett annat simkort.

Vi ska göra det. Lådan verkar vara omöjlig att bryta sig in i enligt dottern. Jag har inte testat själv (än).

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej

har tagit bort ett inlägg som gav ett råd om våld. Våld är aldrig en lösning på ett problem. Kontakta polisen!

Mvh

Tiamat / Moderator

Permalänk
Skrivet av padinni:

Ring Polisen direkt istället för att sitta här och skriva.
Om personen är psykopat och tagit steget till utpressning kan det snabbt spåra ur och bli fysiskt där någon kan bli allvarligt skadad.

Har sagt åt dottern att hon måste polisanmäla. Dock så är det mer komplicerat än så. Han misshandlade henne samma kväll. Jag tror hon är rädd för vad som kan hända om hon anmäler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melonleaks:

Absolut så kan jag försöka meka upp lådan. Men var intresserad om någon vet något mer om såna lådor.

Så du har tillgång till "lådan"? Öppna då den! Eller vad är det du funderar över?

En vinkelslip?

Permalänk
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Så du har tillgång till "lådan"? Öppna då den! Eller vad är det du funderar över?

En vinkelslip?

Nej har inte tillgång till lådan. Den är hos dottern. En kompis till henne skulle ta en titt på lådan och se om den går att få upp.
Om han inte lyckas får jag åka förbi och ta mig en titt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melonleaks:

Vi ska göra det. Lådan verkar vara omöjlig att bryta sig in i enligt dottern. Jag har inte testat själv (än).

Kan lova att den inte är det.

Kolla lite https://www.youtube.com/c/lockpickinglawyer eller öppna lådan med våld.

Med elverktyg är du antagligen inne i lådan på sekunder.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

@Melonleaks Jag skulle kontakta polisen om jag var i ditt ställe. Det som du berättar låter inte bra.

Permalänk
Medlem

Är personen redan våldsam så är det här mycket svårare än bara "ring polisen". Vad tror ni händer om han får reda på det? Polisen lär inte göra tillräckligt. Vi vet alla hur det ser ut i Sverige numera.

Permalänk

Hon behöver bryta kontakten totalt med killen. Absolut aldrig hamna i en situation ensam med honom. Känner folk som råkat ut för liknande saker. Det brukar lösa sig efter tillräckligt lång tid ifrån.

Gällande lådan så tror jag på elverktyg. Tar Max 1min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melonleaks:

Har sagt åt dottern att hon måste polisanmäla. Dock så är det mer komplicerat än så. Han misshandlade henne samma kväll. Jag tror hon är rädd för vad som kan hända om hon anmäler.

I det här skedet måste man ju fråga sig om det är vettigt att dom befinner sig på samma plats. Gör dom det så behöver din dotter ta dig därifrån. Har du möjlighet väntar du utanför. Kan hon inte lämna, pga honom, så behöver du kontakta polisen. Det kan ju gå väldigt illa och mobilen är det minsta problemet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av huxflux:

I det här skedet måste man ju fråga sig om det är vettigt att dom befinner sig på samma plats. Gör dom det så behöver din dotter ta dig därifrån. Har du möjlighet väntar du utanför. Kan hon inte lämna, pga honom, så behöver du kontakta polisen. Det kan ju gå väldigt illa och mobilen är det minsta problemet.

Han är som tur är inte hos henne. Hon har en killkompis hos sig nu för att känna sig säkrare. Ja mobilen är egentligen inget stort problem i det sammanhanget. Men det hade varit en bonus att kunna få ut den.

Permalänk
Skrivet av Bot - Medium:

Hon behöver bryta kontakten totalt med killen. Absolut aldrig hamna i en situation ensam med honom. Känner folk som råkat ut för liknande saker. Det brukar lösa sig efter tillräckligt lång tid ifrån.

Gällande lådan så tror jag på elverktyg. Tar Max 1min.

Ja det behöver hon verkligen. Hon vill bryta, men jag hoppas att han också vill det och inte står och väntar på henne utanför huset.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är personen redan våldsam så är det här mycket svårare än bara "ring polisen". Vad tror ni händer om han får reda på det? Polisen lär inte göra tillräckligt. Vi vet alla hur det ser ut i Sverige numera.

Precis så, tyvärr läggs det mesta ner som anmäls i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är personen redan våldsam så är det här mycket svårare än bara "ring polisen". Vad tror ni händer om han får reda på det? Polisen lär inte göra tillräckligt. Vi vet alla hur det ser ut i Sverige numera.

I värsta fall kanske ett fullt gängkring som Södra VS Norra Biskop som pågått i väl närmare 20år nu över en tjej.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.