Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk

Jag ringde 11414 i fredags, härliga 2 tim i telefonkö. Hon hade inga andra uppgifter än 6 veckor.
Själv ska jag resa en måndag så för att ordna provisoriskt så betyder 72h innan fredag pga dit jag tänkte åka har de stängt lördag och söndag.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapitana:

På vissa ställen på polisens hemsida står det 5-6 veckor, men i den listan är det mer än så. När jag idag var och ansökte om pass sa dom ”upp till åtta veckor”. Men ska tolka det som att polisen vill ha marginal och inte lura någon att boka resa som sedan inte kan genomföras? Jag vill tro att det fortfarande är ca 5-6 veckor som gäller i praktiken. Vad tror ni?

Jag har nu varit och fixat både pass och ID-kort till sonen. Hon i kassan nämnde ca 7 veckor leveranstid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Passtid 17/5.
Inget pass än.

Ringde 11414 idag då jag hade lite frågor om ärendet.
Beräknad leverans mitten Juli, ca 8v. Påtalade att det finns 3 olika uppgifter på polisens hemsida.

Påbörjade bokning för ID-kort, först sade systemet 17 juli, men tillslut fick jag tid imorgon! Uppdaterade sidan frenetiskt.

Nu har jag en sportslig att lyckas till midsommar då vi skall till Spanien. En heldag samt 7 arbetsdagar för ID-kort borde funka.
Visste inte att man kunde fixa id-kort för barn.

Permalänk
Medlem

Vi har beslutat att inte åka förrens vi får våra riktiga pass.
Pratade med 11414 och dem rekomenderade att åka ner dagen innan och köa över natten för att eventuellt få passet samma dag. Minst 1 extra semesterdag plus hotell för min fru.

Blir "samma" pris som att boka nya flygbiljetter istället.
Då vi haft innestående hos easyjet sedan 2019 så räknar jag inte pengarna vi förlorar på dem flygbiljetterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Pratade med polisen via 11414 igår och blev rekomenderad att vara på plats innan öppnongstid hos polisen för att ta provisoriskt pass gärna kvällen innan för att vara säker på att få passet samma dag 😱
Någon som har koll på hur det ser ut med köerna hos polisen i malmö/karlskoga?

Var på festival i Malmö i helgen. Minns att jag pekade på kön utanför polishuset när vi körde förbi. Dvs. Det satt rätt mycket folk utanför.

Permalänk
Medlem

Hade tid för passansökan 6/5 och fick precis meddelande om de finns att hämta.
Med andra ord lite snabbare än Polisens uppskattade v25 enligt https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-... så det är ju något positivt för er som har tight mellan uppskattad leverans och utresa.
Håller tummarna för er att detta är trenden och inte tvärtom!

Nu är nästa utmaning att stå i timslånga köer för check-in och säkerhetskontroll på Arlanda tillsammans med barnen... 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Hade tid för passansökan 6/5 och fick precis meddelande om de finns att hämta.
Med andra ord lite snabbare än Polisens uppskattade v25 enligt https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-... så det är ju något positivt för er som har tight mellan uppskattad leverans och utresa.
Håller tummarna för er att detta är trenden och inte tvärtom!

Nu är nästa utmaning att stå i timslånga köer för check-in och säkerhetskontroll på Arlanda tillsammans med barnen... 😅

Jag tog bilder och ansökte 10/6 och de sa då 6v ledtid, på listan du länkar till så är det v.34 som är planerat och det blir 10v.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlborg:

Hade tid för passansökan 6/5 och fick precis meddelande om de finns att hämta.
Med andra ord lite snabbare än Polisens uppskattade v25 enligt https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-... så det är ju något positivt för er som har tight mellan uppskattad leverans och utresa.
Håller tummarna för er att detta är trenden och inte tvärtom!

Nu är nästa utmaning att stå i timslånga köer för check-in och säkerhetskontroll på Arlanda tillsammans med barnen... 😅

Vi gjorde 19/5 till barnen. Samma dag maskinen gick sönder 😖
Och nu på den preliminära listan står det att passen kommer v.28. Så surt då vi hade behövt dem v26 eller absolut senast v.27.
Vilken tur att ni fick passen tidigare ☺
Jag har hört att många fått max 6 veckor efter passet gjordes och det är även de som gjort efter 19/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag tog bilder och ansökte 10/6 och de sa då 6v ledtid, på listan du länkar till så är det v.34 som är planerat och det blir 10v.

Visst blir man ledsen. När man äntligen kan resa så ska passmaskinen mitt i allt gå sönder och man kan kanske inte resa ända, nu är den lagad sen några veckor tillbaka.

Jag har hört många som fått efter max 6 veckor även om de gjort passen efter att maskinen gick sönder.

Min lilla teori är att den preliminära listan hos polisen är så att inte folk ska ringa dem om passen. Och att dem satt de datumen plus extra dagar för att skydda sig själva lite. Men att passen ändå kommer inom rimlig tid, jag hoppas det är så 😄

Permalänk
Medlem

Vi var och gjorde passansökan i Tisdags för hela familjen. Inte för att vi har något planerat men alltid bra att ha hemma om det skulle bli någon kris här i Sverige eller om man får för sig att boka en resa eller ta husvagnen ut i Europa så har man passen redan färdiga och slipper den stressen.

Det skulle ta 5-10 veckor att få passen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Bokade tid i feb. Fick tid den siste maj.
Id dök upp 7 arbdagar senare. Pass väntar jag på fortfarande.

Är det så viktigt att resa och stå ut med en massa stress och elände?
Jag tycker det är pinsamt att stå där som en fåne. Samma med att inte kunna flyga ordentligt och få en behaglig resa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag bokade tid hos polisen i maj förra året för nytt ID-kort, bokade 1 månad i förväg, men när jag väl kom dit så slängdes jag in i samma kö som drop-in besökarna.
Det är tjosan-hoppsan på hela det bygget, verkade dock som att det är riktigt och tog bara 6 dagar att krysta fram, jag åkte t.o.m på Polenkryssning i helgen som var med det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Pass borde man försöka skaffa i god tid. Även under Covid kunde man förnya sitt pass och ha en god giltighetstid på det.
Tråkigt enbart för de som fått sina pass stulna/försvunna eller liknande i en stressig tid. För alla andra är det i ärlighetens namn en planeringsfråga.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag fick vänta i tre veckor. Ansökte i början av mars, fick min i slutet på mars.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Lade min bokning 31/5, fick tid 27/12. D.v.s. 7 månader. 😱

Eftersom jag bor inom gångavstånd från passexpeditionen i Solna var det den enda jag sökte på. Hade säkert gått att få tidigare någon annanstans.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som nu väntat i sex veckor på ditt pass. Han har fortfarande inte fått detta. Vi ska resa nästa vecka. Fixade en tid åt honom den 26 maj för ID kort och detta fick han efter 1 vecka.

Det roliga i detta är ju att man inte ens tittar på pass i vart fall i de flesta fall då man reser inom Europa. I Sverige kan du ju bara ta en promenad genom säkerhetskontrollen och in i planet utan att någon ens kollar ditt ID. Du kan ju lika gärna skriva Kalle Anka på din biljett. Skannas ju av maskiner bara.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Brukar boka resor 4-6 månader i förväg, och kollar då passen samtidigt.
Ska till Färöarna i Juli, men tack o lov har vi giltiga pass redan, som vi förnyade 2019 för samma resa 2020...
Den blev inte av av förklarliga själ, så hoppas allt går bra denna gång.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Visst blir man ledsen. När man äntligen kan resa så ska passmaskinen mitt i allt gå sönder och man kan kanske inte resa ända, nu är den lagad sen några veckor tillbaka.

Jag har hört många som fått efter max 6 veckor även om de gjort passen efter att maskinen gick sönder.

Min lilla teori är att den preliminära listan hos polisen är så att inte folk ska ringa dem om passen. Och att dem satt de datumen plus extra dagar för att skydda sig själva lite. Men att passen ändå kommer inom rimlig tid, jag hoppas det är så 😄

Man får väl vänta tills de kommer helt enkelt. Har man tur kanske man kan hitta en bra sistaminuten i höst, och då kanske Swedavia har fått fason på Arlanda också.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Ja det är ju tur man inte ska ut och resa. Verkar vara lite rörigt med passen.

Permalänk

Bokade 15:e november, var hos polisen den 16:e november och passet var redo att hämtas den 19:e november.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Lyckades få 2x3 tider i juli av misstag. Kommer ha två tider över i Stockholm. Då en släkting ska nyttja 1/3 tiderna. Kanske man kan ge något till communityn här. OBS, vill INTE ha något betalt för tiderna. Kan ge exakt tid via PM.

Permalänk
Medlem

Redan sommaren 2021 var det fullbokat för passansökan tre-fyra månader framåt i Göteborg.
Då bokade jag hos polisen i Borås istället, för där fanns det tider redan veckan därpå. Åkte dit och det gick snabbt och smidigt. Leveranstiden var ca 2-3 veckor.
En väldig tur att man löste det redan då. Nu hjälper det väl knappast att åka till en mindre kommun.

Permalänk
Medlem

Så fort man sa att pandemin var över så vallfärdade ju folk för att boka tid för nytt pass då deras pass gått ut under de 2 gångna åren. Inte så konstigt att Polisen får problem med tidsbokningar. Det som däremot är konstigt är att de inte fattat detta i förväg och förstärkt personalstyrkan för att matcha förfrågningarna. I Malmö så hörde jag dessutom att en utan maskinerna hade gått sönder så istället för att man hade 3st körandes 24/7 så hade man 30% mindre kapacitet att göra nya pass. Ännu mer kaos som inte korrigerades i tid. Nu tjatar dock folk fortfarande om att det är kaos och långa kötider men jag håller inte med.

Gick in i måndags och kollade och då fanns det hur mycket tider som helst, och efter 2 veckor kunde man hämta ut passet. Men köerna utanför på gatan ringlar sig fortfarande lång. Verkar som hela familjer med sina 15 ungar går dit även om bara en behöver pass så inte konstigt att det blir trångt i korridoren heller.

Permalänk
Medlem

Bokade tid 5 april och fick tid 8 november

Har inte bråttom så jag accepterade det och har inte försökt få en tidigare tid.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Pass borde man försöka skaffa i god tid. Även under Covid kunde man förnya sitt pass och ha en god giltighetstid på det.
Tråkigt enbart för de som fått sina pass stulna/försvunna eller liknande i en stressig tid. För alla andra är det i ärlighetens namn en planeringsfråga.

Vad är i godtid?
Det har ju varit 6-12 månaders kö för passtid + 9veckors leveranstid på passen vilket inte är okej, i ärlighetens namn så har dom flesta planerat och varit ute i godtid

Permalänk
Medlem

Gjorde mitt pass den 4e maj och har inte fått det än. Hoppas på denna veckan men man vet ju inte riktigt hur det blir.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Om det bara är 5 dagars leveranstid på Nationellt ID kort så kommer jag byta till detta när jag har min tid hos Polisen i Juli.
Ska ändå inte åka utanför "schengen"

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grannen väntade 1 1/2 månad att få passet tryckt.

Permalänk
Medlem

Nu är jag orolig, fixade pass förra veckan åt familjen, 2022-06-09
De sa att det kommer ta upp till 5 veckor att få dem, 2022-07-14 om jag räknat rätt.

Vi ska till Frankrike den 2022-07-22, får hoppas vi får dem i tid...:o men det borde vi få.