Problem med att steam installationer är långsamma

Permalänk
Medlem

Problem med att steam installationer är långsamma

Steam laddar ner spel alldeles för långsamt. Inget problem med internet och den laddar ofta ner uppdateringen eller spelet snabbt, men bredvid nedladdningen så är det en hårddisk ikon som visar säg 30gb på en 100mb nerladdning och detta gör att nedladdningen tar fruktansvärt lång tid. Något som borde ta 2min kan ta uppemot 4 timmar och förstår inte varför. Har testat det mesta, som att clera cache, ändra nerladdnings server, ominstalera spelet och steam, skrivit ticket till steam support och dom visste inget så nu vänder jag mej hit. Är det någon som vet vad det kan vara eller vad som kan lösa problemet? hårddisken är ett år gammalt men ramen är närmare 4 år, kan det vara det man måste byta? Tacksam för alla svar!

mvh

frustrerad gamer

Permalänk
Medlem

Är nedladdningshastigheten konstant låg? Eller går den snabbt en stund för att sedan bli jättelåg en lång stund, för att sen rampa upp igen en kort stund? Om det första så låter det som att du har någon nätverksbegränsning någonstans i ledet. Om det andra så är det sannolikt en för långsam hårddisk som inte hinner med, och när cachen är fylld så blir den väääldigt långsam på att skriva

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Blir det samma med allt, eller är det bara ett specifikt spel?

Permalänk
Medlem

Vissa spel behöver uppdatera en 30GB stor fil trots att den bara laddade ner 100MB. Det beror lite på hur spelfilerna är strukturerade; Det tar så klart tid.

Du säger specifikt hårddisk, kan du specificera vad du har?

Att använda en hårddisk för spel riskerar bli en flaskhals i många situationer. Dels när du laddar ner men även vid det faktiska spelandet. Spel ställer högre och högre krav på att snabbt kunna läsa data för att hinna ladda nya scener utan att det börjar hacka.

Det du istället ska välja är en SSD. Det finns olika typer av SSD:s, har du plats för en NVMe är det den du ska välja om du önskar högst prestanda. I annat fall är en variant med SATA-anslutning fortfarande flerdubbelt snabbare än den snabbaste hårddisken du kan få för pengarna.

Permalänk
Medlem

Fragmenterad hårddisk, långsam CPU (komprimering/uppackning av filer), eller antivirus som skannar strömmen i realtid samt på disk? Vissa antivirus kan vara riktiga bovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Är nedladdningshastigheten konstant låg? Eller går den snabbt en stund för att sedan bli jättelåg en lång stund, för att sen rampa upp igen en kort stund? Om det första så låter det som att du har någon nätverksbegränsning någonstans i ledet. Om det andra så är det sannolikt en för långsam hårddisk som inte hinner med, och när cachen är fylld så blir den väääldigt långsam på att skriva

Den är långsam mer eller mindre hela tiden, men som sagt den laddar ner spelet eller uppdateringen snabbt, den blåa linjen, men den gröna som hårddisken eller vad man ska säga tar extremt lång tid, det är även bara på steam detta problemet är, funkade snabbt och fint att ladda ner wow på battlenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir det samma med allt, eller är det bara ett specifikt spel?

Samma med allt, fast som sagt bara på steam. På tex battlenet går det snabbt och bra att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Vissa spel behöver uppdatera en 30GB stor fil trots att den bara laddade ner 100MB. Det beror lite på hur spelfilerna är strukturerade; Det tar så klart tid.

Du säger specifikt hårddisk, kan du specificera vad du har?

Att använda en hårddisk för spel riskerar bli en flaskhals i många situationer. Dels när du laddar ner men även vid det faktiska spelandet. Spel ställer högre och högre krav på att snabbt kunna läsa data för att hinna ladda nya scener utan att det börjar hacka.

Det du istället ska välja är en SSD. Det finns olika typer av SSD:s, har du plats för en NVMe är det den du ska välja om du önskar högst prestanda. I annat fall är en variant med SATA-anslutning fortfarande flerdubbelt snabbare än den snabbaste hårddisken du kan få för pengarna.

Jag har samsung evo 860 ssd, ska det vara, och har bara en hårddisk. Har haft problem med hårddiskar innan som har slutat funkat men det var hdd, funderar på om moderkortet eller någon annan komponent i datorn kan försdtöra specifikt hårddisken men har ingen aning. Och när jag specificerar hårddisken så är det den lilla ikonen som är bredvid nedladdningen på steam, eller den gröna linjen som alltid är jätte långsam. Nerladdningen (blå linjen) går alltid snabbt men inte den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fragmenterad hårddisk, långsam CPU (komprimering/uppackning av filer), eller antivirus som skannar strömmen i realtid samt på disk? Vissa antivirus kan vara riktiga bovar...

Hur kan jag kolla om hårddisken är fragmenterad? Och har haft problem med hårddiskar förr, bara hdd då, men som gått sönder efter 1-2 år av ingen anledning så funderar på om det är någon annan komponent i datorn som kan "förstööra" hårddisken då men har ingen aning. Enda antivirus jag har är windows defender- har i7 7700k, som kanske är 4 år gammal så kan vara den men vet ej.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SkyTho:

Jag har samsung evo 860 ssd, ska det vara, och har bara en hårddisk. Har haft problem med hårddiskar innan som har slutat funkat men det var hdd, funderar på om moderkortet eller någon annan komponent i datorn kan försdtöra specifikt hårddisken men har ingen aning. Och när jag specificerar hårddisken så är det den lilla ikonen som är bredvid nedladdningen på steam, eller den gröna linjen som alltid är jätte långsam. Nerladdningen (blå linjen) går alltid snabbt men inte den andra.

Det är inte så att disken börjar bli full? Har för mig att en SSD gärna vill ha en del ledigt utrymme för att fungera optimalt, speciellt om du kör allt (windows, spel, antivirus osv) på samma disk.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Helt normalt att spel går snabbt att ladda ner men kan ta jättelång tid att uppdatera.

Vissa spel är utformade så att även om det bara är 100MB som ska uppdateras så är det sällan bara några filer som ersätter andra filer. Det kan vara 2MB data som ska ersätta annan data i en 20GB stor fil. Då ska denna 20GB fil packas upp, skillnaderna ska hittas och ersättas, sedan ska 20GB packas ihop igen. Därefter görs samma sak igen och igen och igen med resterande 98MB tills uppdateringen är gjord.

Alternativet till ovan exempel hade varit att ladda ner 20GB-filen på nytt, vilket inte är att föredra. Speciellt inte för dom med låg hastighet.

Alla spel fungerar inte så, men du kanske har haft oturen och mest spelat såna spel.

Det enda du kan göra åt detta är att skaffa snabbare SSD.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Enklast är att öppna Task Manager och se om det är någon av diskarna som går i taket när det gäller användning. Man kan också kolla via Resource Monitor, Disk, precis vilka filer Steam och andra processer skriver/läser från för tillfället.

Har man inte tillräckligt ledigt på disken där spelet är installerat kan Steam använda andra diskar där man har ett Stembibliotek för cachen. Så har man t.ex. en SSD som är ganska full och en HDD med mycket ledigt utrymme kanske Steam väljer att använda HDD:n för cachen. Som sagt även om man bara laddar ner t.ex. 100MB kan det vara en 30 GB fil som ska patchas, och då behöver hela filen skrivas om. Dock borde detta inte ta 4 timmar, om man inte typ sitter och defragmenterar HDD:n samtidigt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så att disken börjar bli full? Har för mig att en SSD gärna vill ha en del ledigt utrymme för att fungera optimalt, speciellt om du kör allt (windows, spel, antivirus osv) på samma disk.

har 300gb ledigt av en 1000gb hårddisk och har testat tagit bort mer så det finns 500gb ledigt men hjälper fortfarande inte. Men kanske bara är så att jag måste köpa minst en extra hårddisk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Helt normalt att spel går snabbt att ladda ner men kan ta jättelång tid att uppdatera.

Vissa spel är utformade så att även om det bara är 100MB som ska uppdateras så är det sällan bara några filer som ersätter andra filer. Det kan vara 2MB data som ska ersätta annan data i en 20GB stor fil. Då ska denna 20GB fil packas upp, skillnaderna ska hittas och ersättas, sedan ska 20GB packas ihop igen. Därefter görs samma sak igen och igen och igen med resterande 98MB tills uppdateringen är gjord.

Alternativet till ovan exempel hade varit att ladda ner 20GB-filen på nytt, vilket inte är att föredra. Speciellt inte för dom med låg hastighet.

Alla spel fungerar inte så, men du kanske har haft oturen och mest spelat såna spel.

Det enda du kan göra åt detta är att skaffa snabbare SSD.

Inga andra kompisar har detta problem med samma spel och jag har det på alla spel, till och med spel som är över 10-15 år gammalt. Sen så började problemet för några månader sen så har inte vart ett problem innan så då måste det väll nästan vara något problem med hårddisken men det är också konstigt när den inte är gammal alls. Men som sagt har haft problem med hårddiskar förut så kanske är någon komponent i datorn som stör den eller förstör den eller något så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enklast är att öppna Task Manager och se om det är någon av diskarna som går i taket när det gäller användning. Man kan också kolla via Resource Monitor, Disk, precis vilka filer Steam och andra processer skriver/läser från för tillfället.

Har man inte tillräckligt ledigt på disken där spelet är installerat kan Steam använda andra diskar där man har ett Stembibliotek för cachen. Så har man t.ex. en SSD som är ganska full och en HDD med mycket ledigt utrymme kanske Steam väljer att använda HDD:n för cachen. Som sagt även om man bara laddar ner t.ex. 100MB kan det vara en 30 GB fil som ska patchas, och då behöver hela filen skrivas om. Dock borde detta inte ta 4 timmar, om man inte typ sitter och defragmenterar HDD:n samtidigt...

som sagt har bara en hårddisk och problemet började för ett par månader sen på samma spel som jag alltid spelat så har ingen aning vad det kan vara, polarna har inte samma problem men är kanske hårddisken som är ras men känns konstigt det med. Har tagit screenshot av nerladdningen på steam och i task manager men vet ej hur jag skickar det här.

Permalänk
Medlem

Allt låter normalt utöver tiden. Jag skulle gissa på att antingen din CPU eller SSD jobbar i 100% om du kollar aktivitetshanteraren?

Steam är väldigt bra på att komprimera sin data för uppdateringar så att de blir mindre (= mindre belastning på Steams servrar och användare som har begränsad data). Men detta lägger då istället extra belastning på användarens CPU och SSD:n där installationen ligger.

Men att det tar så lång tid som 4h är inte normalt. Är det så att du har väldigt lite SSD-utrymme kvar? Då kan den behöva swappa därifrån till RAM och så fram och tillbaka, och då gissar jag på att det kan ta tid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för antivirus? Har du provat att stänga av det tillfälligt och se om det gör skillnad?

Vad har du för andra komponenter i datorn?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Allt låter normalt utöver tiden. Jag skulle gissa på att antingen din CPU eller SSD jobbar i 100% om du kollar aktivitetshanteraren?

Steam är väldigt bra på att komprimera sin data för uppdateringar så att de blir mindre (= mindre belastning på Steams servrar och användare som har begränsad data). Men detta lägger då istället extra belastning på användarens CPU och SSD:n där installationen ligger.

Men att det tar så lång tid som 4h är inte normalt. Är det så att du har väldigt lite SSD-utrymme kvar? Då kan den behöva swappa därifrån till RAM och så fram och tillbaka, och då gissar jag på att det kan ta tid.

aktivitetshanteraren visar att hårddisken går på 100% hela tiden jag laddar ner, har överklockade ram till 3200mhz, ganska gammla med dock. CPUn är kanske 4-6 år gammal så den börjar bli med åren och har bara en ssd och ingen hdd. Har 300gb ledigt på ssd'n så ja. Men kan vara det att den går över på cpun med ja men vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har du för antivirus? Har du provat att stänga av det tillfälligt och se om det gör skillnad?

Vad har du för andra komponenter i datorn?

kör bara med windows inbyggda antivirus windows deffender. Har i7 7700k, 3060 grafikkort, 16gb ram på 32oomhz (överklockat). kan kolla upp resten med, allt är relativt gammalt förutom grafikkortet så vet inte om det kan behövas bytas. Chassitet är äldst, säkert 7-9 år gammalt, hållt jätte bra men måste kanske byta det med hahah, är ett fractal design define 3 tror jag.

Permalänk
Medlem

Ta hem Defraggler från piriform https://www.ccleaner.com/defraggler/download - det är samma företag som är bakom Ccleaner

Ett råd - stänga av Antivirus medans det körs då AV kan mer än fördubbla körtiden då den skall smaka av alla filer som skrivs ned på disken under defragmenteringen.

Även med AV avstängd så kan det ta en hel natt för första körningen med defraggler om disken är mycket fragmenterad, medans körning 2 och 3 kan gå på en kvart per gång när man sedan kör defraggler med typ 3 månaders intervall. Även NTFS på SSD/NVMe behöver defragmenteras emellanåt trots att det marknadsförs som att det inte skulle behövas...

Kör också i defraggler 'optimering' efter defragmentering - det gör då en zerofill av all ledig utrymme på disken och områden med bara '0' signalerar till SSD/NVMe att det är utrymme som kan raderas och ingå i den dynamiska poolen med redan raderade block för snabbare skrivning senare - många SSD använder den ledigförklarade delen av diskytan som SLC-cache vid skrivning av data som en dynamisk överprovisionering och har man inte kört zerofill eller kört TRIM på diskens lediga utrymme på lång tid så kan SLC-cache vara liten och trottlar fort vid skrivningar (typisk runt 20-30 GB), vilket till stor del kan gå åt till bara medadata-hanteringen för NTFS $MFT då det skrivs väldigt mycket modifierade data på samma sektorer hela tiden när man modifierar filer och det käkar lediga block i SLC-cache fort (det är också samma orsak varför NTFS och SMR-diskar inte trivs tillsammans)

Permalänk
Medlem

Nej, man ska inte defragmentera en SSD, det sliter onödigt på lagringsmediet utan att du får något konkret tillbaka och kan i västa fall döda den helt helt.

Bara för att vara helt tydlig, är din Samsung EVO 860 den enda lagringen du har, eller har du den plus någonting mer?
Jag frågar eftersom Samsungen är inte en hårddisk och jag vill veta om du har en hårddisk också eller om du bara använder fel term. Vissa tips är tillämpbara på en hårddisk men inte på en SSD och vice versa; Defragmentering är ett sådant exempel.

Permalänk
Medlem

Om SSD dödas av en defragmenterings-session så skall den inte användas som lagring alls!! - defragmentering är vanlig läsa och skriva igen och mängden data kan i allra värsta fall motsvara 1-2 fulla diskvolymskrivningar och det var 3 månad - i praktiken när man har klarat av den första stora upprensningen - väldigt mycket mindre än så och inte mer än vad en steam-patchning av ett spel ger, typ

och NTFS mår illa prestandamässigt av att ha fragmenterade filer även på SSD/NVMe då 7000 småsektoranrop tar betydligt längre tid även med 0.1 ms/anrop för en fragmenterad fil än typ 32 st för en sekventiell fil och rätt mycket tid spenderas åt att läsa i $MFT under tiden när man har fragmenterade filer då listan med fragmenten skall läsas in och betas av medan filen läses.

Permalänk
Medlem

Piriform säger själva att man inte ska defragmentera en SSD.
https://support.piriform.com/hc/en-us/articles/204044034-Defr...

Samma sida gör det också tydligt att Zero Fill är för SSD:s där TRIM inte fungerar.
Samsung EVO 860 stödjer TRIM och jag har misstänker att SkyTho har minst Windows 7 eller senare, med andra ord finns fullt TRIM-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om SSD dödas av en defragmenterings-session så skall den inte användas som lagring alls!! - defragmentering är vanlig läsa och skriva igen och mängden data kan i allra värsta fall motsvara 1-2 fulla diskvolymskrivningar och det var 3 månad - i praktiken när man har klarat av den första stora upprensningen - väldigt mycket mindre än så och inte mer än vad en steam-patchning av ett spel ger, typ

och NTFS mår illa prestandamässigt av att ha fragmenterade filer även på SSD/NVMe då 7000 småsektoranrop tar betydligt längre tid även med 0.1 ms/anrop för en fragmenterad fil än typ 32 st för en sekventiell fil och rätt mycket tid spenderas åt att läsa i $MFT under tiden när man har fragmenterade filer då listan med fragmenten skall läsas in och betas av medan filen läses.

Att defragmentera en SSD gör absolut ingenting förutom att slita på cellerna. Det är bättre om fil-delarna är utspridda på en SSD. Det är skillnad mot en HDD, där blir prestandan bättre om det är tvärtom, dvs direkt efter varandra.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om SSD dödas av en defragmenterings-session så skall den inte användas som lagring alls!! - defragmentering är vanlig läsa och skriva igen och mängden data kan i allra värsta fall motsvara 1-2 fulla diskvolymskrivningar och det var 3 månad - i praktiken när man har klarat av den första stora upprensningen - väldigt mycket mindre än så och inte mer än vad en steam-patchning av ett spel ger, typ

och NTFS mår illa prestandamässigt av att ha fragmenterade filer även på SSD/NVMe då 7000 småsektoranrop tar betydligt längre tid även med 0.1 ms/anrop för en fragmenterad fil än typ 32 st för en sekventiell fil och rätt mycket tid spenderas åt att läsa i $MFT under tiden när man har fragmenterade filer då listan med fragmenten skall läsas in och betas av medan filen läses.

Grejen är dock att ssd inte blir fragmenterade som en hdd gör, det spelar ingen direkt roll vart sakerna ligger i majoriteten av fall.

Det är möjligen mätbart men i praktiken märks inte skillnaden, är disken och windows relativt nytt så är bara en defrag skadligt utan några som helst fördelar!

Jobbar disken i 100% då ligger problemet någon annanstans.

T.ex att trim inte är aktivt eller dyl. Där är också ganska stor skillnad i kompression och dekompression på en amd 5xxx serie cpu på nvme ssd och en gammal skylake med vanlig ssd.

Min 6700k i 4.7ghz är sjukt långsam t.ex efter att ha haft en 5800x(samt 5900x, säkerligen nyare intel också som jag dock inte hunnit testa än)

Jag känner f.ö med mig i TS bekymmer med min 6700k och 850 evo. Det går trögare nu jämfört med min 5800x och nvme disk osv när jag patchade Automation och BeamNG. Antivirus är windows egna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Är det alla spel eller bara specifika? De flesta spel för mig går snabbt att installera och uppdatera på Steam förutom Payday 2 som går otroligt långsamt att ladda ner från Steam i nedladdningshastighet och tar otroligt lång tid sen att installera uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det alla spel eller bara specifika? De flesta spel för mig går snabbt att installera och uppdatera på Steam förutom Payday 2 som går otroligt långsamt att ladda ner från Steam i nedladdningshastighet och tar otroligt lång tid sen att installera uppdateringar.

Det är alla spel oavset nedladdning och installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ta hem Defraggler från piriform https://www.ccleaner.com/defraggler/download - det är samma företag som är bakom Ccleaner

Ett råd - stänga av Antivirus medans det körs då AV kan mer än fördubbla körtiden då den skall smaka av alla filer som skrivs ned på disken under defragmenteringen.

Även med AV avstängd så kan det ta en hel natt för första körningen med defraggler om disken är mycket fragmenterad, medans körning 2 och 3 kan gå på en kvart per gång när man sedan kör defraggler med typ 3 månaders intervall. Även NTFS på SSD/NVMe behöver defragmenteras emellanåt trots att det marknadsförs som att det inte skulle behövas...

Kör också i defraggler 'optimering' efter defragmentering - det gör då en zerofill av all ledig utrymme på disken och områden med bara '0' signalerar till SSD/NVMe att det är utrymme som kan raderas och ingå i den dynamiska poolen med redan raderade block för snabbare skrivning senare - många SSD använder den ledigförklarade delen av diskytan som SLC-cache vid skrivning av data som en dynamisk överprovisionering och har man inte kört zerofill eller kört TRIM på diskens lediga utrymme på lång tid så kan SLC-cache vara liten och trottlar fort vid skrivningar (typisk runt 20-30 GB), vilket till stor del kan gå åt till bara medadata-hanteringen för NTFS $MFT då det skrivs väldigt mycket modifierade data på samma sektorer hela tiden när man modifierar filer och det käkar lediga block i SLC-cache fort (det är också samma orsak varför NTFS och SMR-diskar inte trivs tillsammans)

Okej tack, ska ladda ner ock testa och se om det funkar. Ska hålla tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Att defragmentera en SSD gör absolut ingenting förutom att slita på cellerna. Det är bättre om fil-delarna är utspridda på en SSD. Det är skillnad mot en HDD, där blir prestandan bättre om det är tvärtom, dvs direkt efter varandra.

Hur kan jag fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Piriform säger själva att man inte ska defragmentera en SSD.
https://support.piriform.com/hc/en-us/articles/204044034-Defr...

Samma sida gör det också tydligt att Zero Fill är för SSD:s där TRIM inte fungerar.
Samsung EVO 860 stödjer TRIM och jag har misstänker att SkyTho har minst Windows 7 eller senare, med andra ord finns fullt TRIM-stöd.

Hqr Windows 10, är det bara att ladda ner trim då eller hur funkar det?