Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk

Någon som kör en dockningsstation till er deck? Skulle vilja ha en hyfsad docka som klarar av 4k60hz för streaming, tänkte om någon hade något tips.

Permalänk
Medlem

Fick min Steam deck idag.
Inte hunnit göra så mycket pga laddade ner och körde Rogue Legacy 2 och fastnade
Bra spel och det fungerade hur bra som helst. Var iofs ett verified spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Någon som kör en dockningsstation till er deck? Skulle vilja ha en hyfsad docka som klarar av 4k60hz för streaming, tänkte om någon hade något tips.

Valve ska ju släppa en egen under "spring", 1 månad kvar av spring så kanske pc gaming show om den kommer som den brukar göra runt E3 tider varje år...

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Valve ska ju släppa en egen under "spring", 1 månad kvar av spring så kanske pc gaming show om den kommer som den brukar göra runt E3 tider varje år...

Jo, hade bara varit gött att ha den på semestern.

Permalänk
Medlem

Har bara testat den i min jobb docka, fick bild på båda externa skärmarna (2 st 2560x1440), mus och tangentbord fungerade.
Dock inte testat något spel med den inkopplad.

HP USB-C Dock G5

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Bekräftat nu ikväll att den är försenad, så finns säkert andra alternativ att hitta som är bra (väntar nog själv).

Permalänk

Beställde min 256gb den 18e och fick mejlet om att jag kunde köpa den imorse! Äntligen något att lira Disco Elysium och andra RPG:n på i sängen medans tjejen sover!

Visa signatur

i7 6700k @4ghz, NH-D15 | ASUS TUF RTX3080 | Gigabyte XTREME GTX1080 | 4x 16GB DDR4 2133MHz CL13 | ASRock Z170 Fatal1ty Gaming K6 | 1TB Intel 660p | 120GB OCZ Agility II | 2x 1TB, 700GB HDD | Cooler Master v1000 | Windows 10 Home 64bit | Fractal Design Define R5 | Dell U3219Q 4k 32" | BenQ G2420HD 24" | Fujitsu p23t-6 Thor 23" | Epson 1080p projektor | Keychron K1 | Logitech MX Anywhere 2 | Logitech z906 5.1 | Audio-Technica ATH-M50x | T-Flight Hotas X | | Logitech G27 | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiqtheliar:

Beställde min 256gb den 18e och fick mejlet om att jag kunde köpa den imorse! Äntligen något att lira Disco Elysium och andra RPG:n på i sängen medans tjejen sover!

Härligt, grafikrävande spel so gör den varm får fläktljudet att låta en del. Så kanske inte lämpligt i sängen att somna till, men sover hon redan så

Själv hade jag stora planer med med deck som jag hänta ut i måndags.
Men, jag installerade Rogue Legacy 2 så jag har fastnat och bara spelat det på decken, inget annat 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Härligt, grafikrävande spel so gör den varm får fläktljudet att låta en del. Så kanske inte lämpligt i sängen att somna till, men sover hon redan så

Själv hade jag stora planer med med deck som jag hänta ut i måndags.
Men, jag installerade Rogue Legacy 2 så jag har fastnat och bara spelat det på decken, inget annat 😅

Gött! Själv har det blivit cirka 25h Hollow Knight. Igen...

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Jag reserverade min 256GB den 20 Juli och försöker hålla koll på mailen varje dag nu. Undrar hur många ordrar som ligger mellan den 18 och 20:e 😅

Permalänk
Medlem

Haft min ett tag. Körde på 512 gb versionen av någon anledning. Bygget känns helt okay. Hade väl flyt i början för allting fungerade då. Men rts verkar va krångligt få till måhända för att de använder musfunktionen och inte gamepad? Testat age of empires II hd som är listat som att ha fullt stöd men det är tokkört. Inga kontroller alls som fungerar fast i huvudmenyn som inte visas korrekt heller. Ages of wonder III gick inte heller styra nu görs försök med civ 5 som inte heller fungerar. Men jag hade strike innan med the hunter classic, pinball fx/3, Dying light, Sniper: Contracts 2, Automobilista 2 som bara fungerade. Men 7" är på tok för lite men det kommer väl officiella fresnellins addons.

Men det blir nog ändå sälja av då jag inte har någon praktisk användning av dem och bara blir stressad av att lira en sämre version av samma spel jag kan lira stationärt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av maiqtheliar:

Får väl hoppas på en tyst fläkt då (såg nån recensent som kanske skojade om att det inte gick just pga fläkten väsnades), kanske bättre med nya fläktprofilen ioförsig även med de låtande modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Får väl hoppas på en tyst fläkt då (såg nån recensent som kanske skojade om att det inte gick just pga fläkten väsnades), kanske bättre med nya fläktprofilen ioförsig även med de låtande modellerna.

Min fläkt har blivit tyst efter uppdatering av fläktprofilen. Förut hörde jag den ofta, så man undrade varför den väsnas när den inte borde.
Nu har jag glömt bort den, då jag inte störs av den längre.
Vet inte vilken version på fläkt som sitter i.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Medlem

Jippii! Idag kom mailet jag väntat på sedan nittonde Juli förra året.
Klickade på köp direkt såklart, men sen är frågan..... vad ska jag spela på den?

Jag ligger borta en del i jobbet, så det blir säkert mest när jag är på resande fot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Klickade på köp direkt såklart, men sen är frågan..... vad ska jag spela på den?

Jag ligger borta en del i jobbet, så det blir säkert mest när jag är på resande fot.

finns en capcom humble bundle med lite av deras större spel, kanske något i den, om du inte har stort bibliotek med otestade spel sen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag lirar just nu Tomb Raider tvåan, rise of tomb raider? Fungerar hittills helt perfekt, hollow knight och demon souls 3 funkade utan problem också.
Sen har jag inte hunnit med mera

Permalänk
Medlem

Har haft min sen mitten av Maj (64gb).

Har dpelat kanske 40-50 timmar, uppgraderat SSDn till 256gb och kastat i en 512gb sd.

Ska nu försöka få till streaming från min PS4 Pro jag köpte nyligen. Är ingen stor fan av PA controllern om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Skriver detta fran decken, i chrome. Inloggad med googlekonto och allt. Fan vilken frack maskin. Den kan allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Skriver detta fran decken, i chrome. Inloggad med googlekonto och allt. Fan vilken frack maskin. Den kan allt.

Håller med 👍👍👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Förutom svenska tecken verkar det som.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag sålde min tämligen omgående. Svårt se vitsen gama på 7" samma spel man kan lira på 55" och med bättre kontroller. 7" alltså det går väl kanske om man absolut måste men tyckte det var svårt se brädet i flipperspel etc, fps blev väldigt smått. rts verkade steam deck ha abnorma problem med för även lir som skulle va testade att fungera some age of empires II tror jag det var eller om det var III bara vägrade fungera. Musstyrningen är vad som frekvent satte stopp medan lir som kördes med gamepad bara fungerade.

Fresnel lins på den hade vart intressant testa dock. Då kan du få upp bildytan markant utan att den blir särdeles mindre portabel men det kanske är klurigt med handhållen där man konstant ändrar vinklarna lite medan man manövrerar måhända.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag sålde min tämligen omgående. Svårt se vitsen gama på 7" samma spel man kan lira på 55" och med bättre kontroller. 7" alltså det går väl kanske om man absolut måste men tyckte det var svårt se brädet i flipperspel etc, fps blev väldigt smått. rts verkade steam deck ha abnorma problem med för även lir som skulle va testade att fungera some age of empires II tror jag det var eller om det var III bara vägrade fungera. Musstyrningen är vad som frekvent satte stopp medan lir som kördes med gamepad bara fungerade.

Fresnel lins på den hade vart intressant testa dock. Då kan du få upp bildytan markant utan att den blir särdeles mindre portabel men det kanske är klurigt med handhållen där man konstant ändrar vinklarna lite medan man manövrerar måhända.

Du är nog inte ensam om att ha köpt utan att riktigt veta vad du ska använda den till. Valve har den inverkan på många. Det är ju som inte meningen att det ska ersätta en speldator/konsol.
Det är som sagt en handheld, mer kanske så fall ersätta Nintendo switch som handheld

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Förutom svenska tecken verkar det som.

Hehe ja. Jag får försöka leta fram ett nordiskt keyset.
Det är väl det samt att försöka (lagligt) komma över en massa ROM:s för emulering nudå. Jag är riktigt impad hittills, jag körde igång Borderlands 3 och tom. det rullade över förväntan. Alla mina verified-spel går asbra att spela, det går snabbt att installera dem, jag kopplade ett par bluetoothlurar till, funkade direkt. Provade några spel som steam kallade typ 'ingen aning' - spel och det funkade också. Enda missräkningen hittills är Lego Star Wars. Men batteritiden blir lidande när man grejar mycket, man kan nog glömma att komma upp i fem timmar nästan oavsett vad man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du är nog inte ensam om att ha köpt utan att riktigt veta vad du ska använda den till. Valve har den inverkan på många. Det är ju som inte meningen att det ska ersätta en speldator/konsol.
Det är som sagt en handheld, mer kanske så fall ersätta Nintendo switch som handheld

Är ingen större fan av Valve. Men man är ju nyfiken på hårdvara. Gällande switch så har du ju i alla fall inte möjligheten spela bättre versioner och du får spel anpassade för plattformen och inte för storskärm.

Även om jag skulle rest mycket så känns det som man hellre läst en bok eller kollat på film på 10' surfplatta än använt Steam deck. Men nu måste man ju installera Linux eller Windows då enbart Steam stöds per default.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är ingen större fan av Valve. Men man är ju nyfiken på hårdvara. Gällande switch så har du ju i alla fall inte möjligheten spela bättre versioner och du får spel anpassade för plattformen och inte för storskärm.

Även om jag skulle rest mycket så känns det som man hellre läst en bok eller kollat på film på 10' surfplatta än använt Steam deck. Men nu måste man ju installera Linux eller Windows då enbart Steam stöds per default.

Ja Steam decken har då ersatt Switchen för mig.
Dwt är stort sett som en switch med extra allt.
Jag Startade bara upp och kört nu Rogue Legacy 2 i snart 30 timmar, windows behövs inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja Steam decken har då ersatt Switchen för mig.
Dwt är stort sett som en switch med extra allt.
Jag Startade bara upp och kört nu Rogue Legacy 2 i snart 30 timmar, windows behövs inte.

Samma här, har inte rört Switchen sedan Steam decken anlände.
Tycker det är en suverän enhet som man kan göra vad man vill med.

Kör Steam, Itch och Minecraft på den just nu. Tänkte även testa Heroic och få spel ifrån GoG, men man fastnar så lätt i ett spel och har inte tid med dom andra
Steam kör sin förfestival och det finns en uppsjö med demos att testa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Samma här, har inte rört Switchen sedan Steam decken anlände.
Tycker det är en suverän enhet som man kan göra vad man vill med.

Kör Steam, Itch och Minecraft på den just nu. Tänkte även testa Heroic och få spel ifrån GoG, men man fastnar så lätt i ett spel och har inte tid med dom andra
Steam kör sin förfestival och det finns en uppsjö med demos att testa.

Funkar bra med Heroic, jag. Kör Snowrunner från Epic Game store med den 🙂👍

Annars kan jag inte annat än hålla med att man "fastnar"
Jag hade stora planer att "lägga in allt" från mitt retro arkiv mm. Men det har inte blivigt nått för jag har mest kört Rogue Legacy 2. Lätt spel att fastna med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Funkar bra med Heroic, jag. Kör Snowrunner från Epic Game store med den 🙂👍

Annars kan jag inte annat än hålla med att man "fastnar"
Jag hade stora planer att "lägga in allt" från mitt retro arkiv mm. Men det har inte blivigt nått för jag har mest kört Rogue Legacy 2. Lätt spel att fastna med

Jag kan bara hålla med om att man "fastnar" i spel. Jag köpte Monster Sanctuary strax efter att jag startat upp min Steam Deck. Har kört det 20-30h, mestadels på bussen till och från jobbet. Det har även blivit några timmar Vampire Survivors och Halo: Master Chief Collection. Nästa spel jag fastnat i är Skyrim: Special Edition, ser framför mig att det blir många timmar i det också 😊

Vet inte när man ska hinna testa allt annat skoj 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den har redan Linux, Steam är bara launchern den bootar till. Det är bara att hoppa ut i desktop mode. Windows får man installera själv. Det lär vara en sådär upplevelse, efter vad jag läst. Det är bara Linux som Valve har officiellt stöd för.

Permalänk

Hur funkar spel som CS GO på Steam Deck?