Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Lite tips för att underlätta kontrollera och arbeta i desktop läge om man inte vill plugga in den med tangentbord genom att använda Steams remote play i desktop läge.

Starta steam remote plays desktop läge (Steam -> Power -> Desktop mode )
I desktop mode starta Steam ( ikon på skrivbordet )
Add a game -> None steam game - > Lägg till t.ex. Dolphin Funkar nog med andra men det var den jag testade med.

Nu när du vill remota in till din Steam deck se till att du är i desktop läge.
Gå till din dator som är på samma nätverk starta steam och leta upp Dolphin i din program lista Och börja Streama denna, och wips så har du ett lätt remote desktop läge där du kan lättare tinkra och göra det du behöver.

Tack bra tips

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Sådär då har man äntligen fått den. Får hoppas allt funkar som det ska tog liten stund att starta upp den första gången typ 3 min något.

Samt ~5+ min på att logga in på Steam kontot, har dock över 11k spel så... tja detta råkar nog inte de flesta ut för.

<Uppladdad bildlänk>

Några som har något bra tips på billig och bra A2 minneskort i runt 250-500GB?

Får man fråga hur upphämtningen fungerande? Jag har inget Id kort och undrar om det går att använda Bank ID för att hämta? Fick du någon länk via sms eller hur funkade det?

Jag skulle rekommendera åtminstone 500gb, sedan kolla YouTube och andra forum vilka SD kort som är bäst. Bara för de heter pro betyder det inte att de kommer vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarök_785:

Får man fråga hur upphämtningen fungerande? Jag har inget Id kort och undrar om det går att använda Bank ID för att hämta? Fick du någon länk via sms eller hur funkade det?

Jag skulle rekommendera åtminstone 500gb, sedan kolla YouTube och andra forum vilka SD kort som är bäst. Bara för de heter pro betyder det inte att de kommer vara det.

Fick ett sms ja med ett nummer och länk, tryckte dock aldrig på länken men i meddelandet står det "Mer information och identifiering med BankID:" så det ska nog gå att göra där, själv använde jag dock mig av ID kort.

Samt ja, när jag nämnde A2 på SD kort så handlar det just om en vis standard ^^ de jag letar efter, har dock inte jätte behov av 500GB då jag vill sätta upp emulatorer o.s.v. på den så man slipper ha det på själva enheten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Fick ett sms ja med ett nummer och länk, tryckte dock aldrig på länken men i meddelandet står det "Mer information och identifiering med BankID:" så det ska nog gå att göra där, själv använde jag dock mig av ID kort.

Samt ja, när jag nämnde A2 på SD kort så handlar det just om en vis standard ^^ de jag letar efter, har dock inte jätte behov av 500GB då jag vill sätta upp emulatorer o.s.v. på den så man slipper ha det på själva enheten.

Okej, tack! då kan jag vara lung hehe. Dåså 256gb har bättre värde än 512gb. Jag valde samsung 512 EVO Select, eftersom de hade bäst recensioner. Tyvärr var jag tvungen att köpa från skit amazon, de är dem ända som har dem. Just nu 15% rea, så jag hade kunnat spara 100kr om jag inte var så snabbt på att beställa, jävla skit.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Lembritt:

Produktionen går bättre än väntat och Valve skickar ut Q4 mail redan nu.
Ni som väntar, håll koll på eran mail i veckan och kolla på Steam i slutet på veckan om ni blivit framflyttade.

”Hi all, a few of you may have received an order email for your “Q4 window” Steam Deck reservation today. This wasn’t a mistake! Production has outperformed our estimates, and we’ll be moving more Q4 folks into the Q3 window.

Official announcement and info coming soon. 🎉”

https://www.gamingonlinux.com/2022/08/steam-deck-production-b...

Blev flyttad till Q3! Woho

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Blev flyttad till Q3! Woho

Haha samma här! Så då är det snart dags woho😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Aja ny hopade paketet enda till Sverige eller i alla fall så har inte GLS uppdateras, Jag hittade det på https://www.dbschenker.com/se-en genom att söka med 'Customer's own reference number' som ni hittar på GLS sidan, Enligt sidan blir det leverans imorgon.

Tack för tipset om scenker. Hade hoppats få den innan jag åker iväg på en vecka utlandsjobb på lördag.
Nu såg jag att den beräknas levereras imorgon.
Blir perfekt!

Permalänk
Skrivet av Dagwed:

Tack för tipset om scenker. Hade hoppats få den innan jag åker iväg på en vecka utlandsjobb på lördag.
Nu såg jag att den beräknas levereras imorgon.
Blir perfekt!

Fan va najs, min kommer också imorgon.

Permalänk
Medlem

Fick min igår och har hunnit leka några timmar, kul än så länge. Lite stolpig att använda, lite osmidig att ta fram ur fodralet, kontrollinställningar som måste tweakas en hel del… extern mus fungerar inte alls i ’game-läget’ (spel måste startas via desktop för att stödja det)… spel som kraschar från ingen stans

Finns många saker att klaga på, men jäklar vad kul den är! Knappt kunnat släppa den (spelet Teardown framförallt?). Tror man kan vänja sig med alla egenheter, och sjukt trevligt att man kan installera vad man vill och är fri att leka!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Fick min igår och har hunnit leka några timmar, kul än så länge. Lite stolpig att använda, lite osmidig att ta fram ur fodralet, kontrollinställningar som måste tweakas en hel del… extern mus fungerar inte alls i ’game-läget’ (spel måste startas via desktop för att stödja det)… spel som kraschar från ingen stans

Finns många saker att klaga på, men jäklar vad kul den är! Knappt kunnat släppa den (spelet Teardown framförallt?). Tror man kan vänja sig med alla egenheter, och sjukt trevligt att man kan installera vad man vill och är fri att leka!

Snöret i själva fodralet kan användas för att lyfta den, fick lära mig det av någon annan här på forumet när jag frågade om det gått sönder för någon annan (meningen så by design)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur är det med garanti om man köper Steam Deck från en annan person ?

Permalänk
Medlem

Ni som blev framflyttade från Q4 till Q3, när la ni era reservationer? Jag la min order rätt "sent" så jag är fortfarande på Q4, men hoppas få den i år iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Snöret i själva fodralet kan användas för att lyfta den, fick lära mig det av någon annan här på forumet när jag frågade om det gått sönder för någon annan (meningen så by design)

Det är mer en lång dragkedja att dra av, osmidigt stort att hålla medan man spelar, … att på ut den ur fodralet i sig är inte så farligt

Ska nog leta efter ett annat skydd

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Kgel:

Ni som blev framflyttade från Q4 till Q3, när la ni era reservationer? Jag la min order rätt "sent" så jag är fortfarande på Q4, men hoppas få den i år iaf

La min order 13 Jan 2022.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av Kgel:

Ni som blev framflyttade från Q4 till Q3, när la ni era reservationer? Jag la min order rätt "sent" så jag är fortfarande på Q4, men hoppas få den i år iaf

16 april.

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag ungefär hur jag ligger till i kön!

Permalänk
Skrivet av Kgel:

Tack, då vet jag ungefär hur jag ligger till i kön!

Fick min Steam deck idag. Fick lite problem med BankID, eftersom man är svensk och har 'å,ä,ö' i sina namn så skrev jänkarna fel. Jag kontaktade DB Schenker och de fixade det på ett par minuter. Fick ett sms med en ny länk.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tyvar1:

Blev flyttad till Q3! Woho

och nu fick jag mailet om att köpa! Så taggad!!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

och nu fick jag mailet om att köpa! Så taggad!!

Då är man inte långt efter. Hoppas på torsdag. Annars är det garanterat nästa vecka.

Permalänk

Hmm, såg att utrymmet på SSD'n var i princip fullt nu, men knappt några spel installerade, 100gb i annatfoldern, finns det någon bra video som förklarar filsystemets sortering, något som går in på "översta mappen är den här datorn, sedan c: osv" i steam decken's OS?

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min idag! Nu får den ligga ett tag och bara ladda ner en massa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hmm, såg att utrymmet på SSD'n var i princip fullt nu, men knappt några spel installerade, 100gb i annatfoldern, finns det någon bra video som förklarar filsystemets sortering, något som går in på "översta mappen är den här datorn, sedan c: osv" i steam decken's OS?

https://github.com/Matalus/steamdeck-tips/blob/main/wiki/non-...

Här är en bra guide för att lista ut vad som gått till vad i Steam os.

Sedan ett populärt verktyg du kan installera under Desktop är baobab som grafiskt visualiserar vart allt ditt utrymme gick. Du måste dock installera den genom command line för den dyker inte upp i flatpack av någon anledning ( har du inte använd sudo någon gång först använd passwd och sätt ditt root lösenord glöm inte av den )

sudo flatpak install org.gnome.baobab -y

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

Någon som vet hur är det med garanti om man köper Steam Deck från en annan person ?

Det var ett tag sen jag uppdaterade min konsumentjuridik, men jag tror att garanti generellt aldrig överförs från ursprungsägaren. Butiker tar ofta ändå saker mot uppvisande av kvitto, men de är inte bundna att göra det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Fick en rolig popup på steam

"Slutför ditt köp före 1 Januari 1970 :)"

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Avbokade min 512gb och bokade en 256gb istället och blev erbjuden den idag

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZzZ:

Avbokade min 512gb och bokade en 256gb istället och blev erbjuden den idag

Det verkar lite lurigt. EU-kön för 256gb är inte nollad på långa vägar

https://getmydeck.ingenhaag.dev/s/EU/256/1652696580

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

Någon som vet hur är det med garanti om man köper Steam Deck från en annan person ?

Beror på reglerna hos säljaren. Men hos just Steam tror jag att det är lugnt, hade denna diskussion med dem angående ett Index, och garantin följde i det läget med headsetet, det var inte knutet till första köparen. Men kolla med supporten för att vara säker!

Permalänk
Konsolgrävare

Till slut kom den! Kommer passa bra bland resten av konsolerna!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Sitter era laddkablar bra i jacket? Min kan man jubbla ganska mycket åt alla håll...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Sitter era laddkablar bra i jacket? Min kan man jubbla ganska mycket åt alla håll...

Det är likadant på min Deck. Såg en video om det på Youtube där de sa att den är avsiktligt konstruerad med lite vickande i USB-kontakten för att förhindra slitage. De som har haft enheten i några månader säger att det inte förändras över tid, så det verkar stämma och är inte något att bekymra sig över.