Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

Yup, installerade via desktop och fungerade perfekt, körde Apex med en polare samtidigt.

Gött! 😎

Permalänk
Konsolgrävare

Letar efter lite gott och blandat att testa på min Steam Deck när den väl kommer. Hittills har jag kollat in:

Några fler tips uppskattas

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

kunde precis betala 512 gb versionen beställde den Jul 16, 2021 @ 11:51pm

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Letar efter lite gott och blandat att testa på min Steam Deck när den väl kommer. Hittills har jag kollat in:

Några fler tips uppskattas

Lägg till lutris 👍☺️

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av voffen1:

Lägg till lutris 👍☺️

Tackar, lagt till

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Reserverade precis en 256gb... inte fattat innan att man inte behöver betala hela beloppet direkt så nu när jag har sparat ihop så visar det sig att det räcker med €4 för reservationen

Jaja, hoppas den kommer innan årsskiftet!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

R3 knappen strulade lite och registrerar inte alla tryck så det fick bli en RMA, ska lämna in den till DHL idag och hoppas på en snabb process. Det verkar som att de skickar en ny enhet så fort de mottagit den återlämnade. Än så länge väldigt snabb och smidig hatering från Valve. Valve står för returfraktkostnaden.

Permalänk
Skrivet av frezzad:

R3 knappen strulade lite och registrerar inte alla tryck så det fick bli en RMA, ska lämna in den till DHL idag och hoppas på en snabb process. Det verkar som att de skickar en ny enhet så fort de mottagit den återlämnade. Än så länge väldigt snabb och smidig hatering från Valve. Valve står för returfraktkostnaden.

Fick tillbaka min igår som jag RMA:de för kass fläkt, min nya låter mycket bättre. Skickade tillbaka paketet den 13:e april så tog ungefär 3 veckor. Så de skickade inte en ny så fort de fått tillbaka den, tog nog en vecka innan det.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått sin steam, Hur lång tid tog det mellan ni hade betalat den och tills ni fick hem den?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av zogez:

Ni som har fått sin steam, Hur lång tid tog det mellan ni hade betalat den och tills ni fick hem den?

Betalade 25 april, skeppades 28 april, levererades 3 maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Betalade 25 april, skeppades 28 april, levererades 3 maj.

Tack för svar.. Bara att vänta ett litet tag till då..

Permalänk
Medlem

13 maj Beräknad leveransdag
Idag 13:34 DB Schenker har mottagit transportbeställningen
Idag 13:34 Sändningen har avgått från terminalen i Malmö
Idag 13:04. Sändningen är mottagen på terminalen i Malmö
Idag 12:34. Sändningen är inhämtad i Malmö

Hoppas dom håller detta så man slipper vänta över helgen

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Hej! Det verkar fortfarande vara leveranser till de som har beställt under dag ett. Ni som har leveranser på väg, när har ni beställt?

Permalänk
Medlem

Jag beställde typ kl 15 dag 2. Men hittills är den beräknad till q2. Förhoppningsvis beställde färre dag 2 så tempot går upp lite. Vet inte hur covid-nerstängningar påverkar produktionen.

Permalänk

Jag beställde 256 GB-varianten kl 18:36 17/7 och fick möjlighet att köpa den i torsdags!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutMeNut:

Jag beställde 256 GB-varianten kl 18:36 17/7 och fick möjlighet att köpa den i torsdags!

Men då kanske det smäller när som helst! Jag valde också 256 GB-versionen.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Om det är någon som kör Windows på sin Steam Deck så har nu Valve, efter mycket om och men, lagt upp ljuddrivrutinerna för W10/W11.

Permalänk
Skrivet av bowseerz:

Men då kanske det smäller när som helst! Jag valde också 256 GB-versionen.

Grymt, håller tummarna för dig!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av JonasT:

Om det är någon som kör Windows på sin Steam Deck så har nu Valve, efter mycket om och men, lagt upp ljuddrivrutinerna för W10/W11.

Deras Officiella dual boot wizard har inte kommit ut ännu, right? Senaste nyheter jag har hittat är fortfarande ”the SteamOS installer that provides a dual-boot wizard isn't ready yet”

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tyvar1:

Deras Officiella dual boot wizard har inte kommit ut ännu, right? Senaste nyheter jag har hittat är fortfarande ”the SteamOS installer that provides a dual-boot wizard isn't ready yet”

Precis, dual boot wizarden ska lanseras senare ihop med den skarpa versionen av Steam OS 3 om jag minns rätt.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av JonasT:

Precis, dual boot wizarden ska lanseras senare ihop med den skarpa versionen av Steam OS 3 om jag minns rätt.

Aah perfekt! Får se om det släppts innan man fått sitt exemplar

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

JerryRigEverything har torterat en Steam Deck för att se hur hållbar den är. I och med enhetens plasthölje och lätthet var jag bombis på att den också skulle vara rätt lätt att böja sönder, men det verkar som att Valve gjort ett bra jobb med att göra enheten hållbar. Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutMeNut:

Grymt, håller tummarna för dig!

Fick möjlighet att köpa den igår så nu är det gjort!

Nu börjar väntan igen 😉.

Kollar nu efter skyddsglas. Har inte riktigt koll om det är bra eller ej. Kommer troligtvis köpa något. Men under tiden tycker jag det är roligt och söka på svenska sidor när det står ”kompatibelt med ångdäck”.

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om att jag kan beställa min 512gb SD, men så här lång tid efter har ju intresset svalnat en del, även om det så klart hade varit skoj med spel som Ori eller Binding of Isaac... Blir ganska dyra speltimmar dock 😂

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN. Fick nu köpa Steam Deck 🥳🥳🥳

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om det här:
https://github.com/Trevo525/btrfdeck
BTRFS med kompression, vilket i toerin bör göra laddtiderna bättre på ett SD kort, samt spara en del plats. En del rapporterar 40% sparad plats.

Sen också:
https://syncthing.net/
Använder det för att synca spel från NAS:en till deck:en. Kan användas för sparfiler och annat gott.
Men det förutsätter lite grann att du använder:
https://www.emudeck.com/

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka min Steam Deck efter en RMA som tog 2 veckor, Det var en viss skillnad på de två enheterna. Den nya vickar inte något när den ligger på en plan yta vilken den första gjorde. Fläkten låter mindre och lyckligtvis fungerar alla knappar denna gång.

Spelar för tillfället de lite enklare sysslorna i Elden Ring(alltså allt förutom de svårare bossarna) vilket jag tycker fungerar bra. Hoppas att 40hz inställningen ska släppas i "stable patch" och att det förhoppningsvis kan höja upplevelsen något. Är det någon som har tips på andra bra spel att lira på denna enhet?

Permalänk
Skrivet av frezzad:

Fick tillbaka min Steam Deck efter en RMA som tog 2 veckor, Det var en viss skillnad på de två enheterna. Den nya vickar inte något när den ligger på en plan yta vilken den första gjorde. Fläkten låter mindre och lyckligtvis fungerar alla knappar denna gång.

Spelar för tillfället de lite enklare sysslorna i Elden Ring(alltså allt förutom de svårare bossarna) vilket jag tycker fungerar bra, hoppas 40hz inställningen ska släppas stable patch så och att man förhoppningsvis kan höja upplevelsen något. Är det någon som har tips på andra bra spel att lira på denna enhet?

Hmm, blir fundersam på om alla knappar på min fungerar, vad gör knappen över styrkorset/vänstra styrspaken?, inte märkt den göra något när jag tryckt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Hmm, blir fundersam på om alla knappar på min fungerar, vad gör knappen över styrkorset/vänstra styrspaken?, inte märkt den göra något när jag tryckt på den.

Den fungerar på samma sätt som de två knapparna i mitten gör på en "vanlig" kontroll. Vanligtvis för att få upp någon meny eller karta etc. i ett spel. Finns ett test man kan göra i "inställningar" på SD som heter "Test Device Inputs".

Permalänk
Medlem

Fick möjlighet att köpa min 512gb-version i helgen, men avstod. Tufft val då man väntat i ett år, men känner att 512gb-varianten är för dyr och att jag kommer använda den alltför lite. Får hoppas på vettig tillgång under nästa år eller en revision två med trevliga uppgraderingar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.