Permalänk
Medlem

MacBook Air M2 för gaming?

Idag använder jag en stationär dator för att spela, och en iPad för att surfa + studier. Nu när MacBook Air M2 släpps i juli är jag lite sugen på att ersätta min nuvarande set-up med den. Jag spelar väldigt oregelbundet, ibland kan det gå ett halvår mellan gångerna och ibland kan jag spela flera gånger per vecka. Spelen jag lirat senaste åren är CS 1.6, Warzone, Rocket League och Civilization IV.

Är jag naiv om jag tänker att jag ska spela på en MacBook som saknar fläkt? Kommer den bli överhettad (trots att jag gissar på att de spel jag spelar inte är de mest krävande spelen?)? Är det krångligt att ladda ner Windows för att kunna klara av att spela vissa spel?

Kommer jag behöva uppgradera min MacBook till den dyrare varianten med bättre grafikkort, 512GB SSD och lägga till 16GB ram för att kunna spela?

Permalänk
Medlem

Den här videon drar igenom rätt mycket när det gäller gaming på apples CPU. Du kommer få virtualisera Windows eftersom Boot Camp inte fungerar

https://youtu.be/nVxzCteaWnc

Vad är anledningen till att du är sugen på att byta ut din stationära? Är det inte bättre att köpa den som komplement eller byta ut ipaden?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Den här videon drar igenom rätt mycket när det gäller gaming på apples CPU. Du kommer få virtualisera Windows eftersom Boot Camp inte fungerar

https://youtu.be/nVxzCteaWnc

Vad är anledningen till att du är sugen på att byta ut din stationära? Är det inte bättre att köpa den som komplement eller byta ut ipaden?

Tack, ska kolla in videon! Är det svårt eller krångligt att virtualisera Windows?

Dels så börjar min stationära sjunga på sista versen. Misstänker att jag ändå skulle behöva köpa nya delar till den inom 2 år. Men också så kommer jag behöva sälja både den + iPaden om jag ska ha råd med en MacBook för >21k (uppgraderad, inkl. studentrabatt).

Ska jag ha kvar stationära så måste jag köpa en billigare laptop. Och då faller halva grejen, då kan jag lika gärna ha kvar iPaden jag använder idag (med tillhörande tangentbord). Är ute efter att bara behöva använda 1 enhet i framtiden istället för nuvarande 2.

Permalänk
Medlem

Jag tror spel på Mac har potential i framtiden,,,, men inte än tycker jag. Men jag hoppas att Apples Metal API börjar stöda typ Vulkan och sånt + att Valve tar över sina Linux framsteg till Mac. Så i framtiden kanske.

Kolla på Reddit, där kan du se lite vad folk spelar och hur dem får det att fungera: https://www.reddit.com/r/macgaming/

Jag spelade lite WoW på min M1 Air och jodå det fungerade förvånansvärt bra. Men du måste cappa FPSen så den hinner vila lite emellan, så den inte bara försöker punga ut så mycket frames som möjligt, men även då kommer det i teorin bli problem efter en lång sessions spelande för värmen kommer bara byggas på o byggas på. Köper du en MBP med fläkt är det inga problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har en MacBook Pro M1 Max 32C GPU som jag köpte för programmering, 3D-rendering och eventuellt spela lite på. Slutade med att jag köpte en Windows-laptop att spela på istället. För allt annat än spel rör jag inte Windows-datorn dock.

Crossover och Parallels funkar men man tappar rejält med prestanda och vissa spel kräver bökiga workarounds för att funka.

Är ditt enda use case att spela bör du kika på något annat.