Separat forum för elbilar

Permalänk
Medlem

Elbilar? Nä.
Fordon överlag, kanske. Jag har inget problem med att elsparkar, cyklar, motorcyklar, fossilbilar, elbilar, flygplan, hängglidare och tåg kan dela kategori.

Strikt nischning gör man när forumdelar börjar svämma över. Att ha en elbilsdel på ett bilforum är vettigt, mindre så på ett datorforum. Om/när behov för ytterligare indelning uppstår kan man ta det då.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Lika bra att ha en sida för El bilar, då kan dom tror gör för "klimatet" tugga på sin sida, då får känna sig "duktiga" o få bekräftelse är vad handlar, går bara få förstå att är bara en "illusion" av trams, men du ska inte spela smart om här, när tappar halva kraften till bilen vintern, sen så kallade krisen är "trams" o dynga, förstår du inte här snälla du börja inte tugga med mej om här, om inte förstår om 2 simpla saker om här ren FAKTA! då behöver du kanske börja kolla runt om vad som händer med klimatet, här har pratas om här 10-tals år, det går inte ändra på om du inte vet eller förstår eller börja ska länkar på "bevis" intresserar inte för princip betalda extremt vinklade saker "klimatet" om inte visste om här så "GRATTIS" till hur verkligen ligger till.

Tror mej då behöver du kolla vad är det gör dej som person, söker du efter något som alla andra är, då ska förstå att du individuell person, du är behöver inte vara som alla andra är söker du bekräftelse i "FB" eller "Instagram" då är i fel helt fel spår, det gör dej till princip en narcissist är bara söka se vilka drag det handlar "även andra ord" som alla har vissa drag men är inte bra ställe vara där sociopater & psykopater, duperar / manipulerar dej som person, är sjuka saker tror dej tro är helt ok bete sig si så alla har rikt & o så snygga, det mesta är fake / lögn, för tro är bättre dej dej som person, här personer som ut ge sig vara något INTE är fasad all handlar om ska se upp till något som är INTE för mesta sant / är så vinklat är rent av kriminellt sjuka beteende. Varför gör du det är flyr från något som du vill inte se om dej själv du känner dej misslyckad eller inte förstår är så, men du ja lovar att när inser här så bli besviken på att som du trodde, men kan inte veta allt .

Va dej själv om du umgås med inte tycker om accepterar dej är INTE du är felet.

Allt försöka spela att vara någon du inte är extremt krävande psykisk för dej, är om spiral som beskrev här uppe ut över, söker dej fel personer som inte vill väl, där du kan hamna riktigt snett då ska jobba om allt det, är extremt jobbigt det tar år av din tid, vill du inse det när halva din tid gått i livet.

En ska till pengar är INTE lycka är snarare ett problem där du kommer högre upp lön, så extremare är saker krav du uppfylla o mindre personlig blir du, där folk drar sig inte för utnyttja dej till max.

Ps: Har dyslexi i stavning.

Visa signatur

System 1 ~ C64, 2 ~ Amiga 500, 3 ~ Amiga 1200 .. .

System 4 ~ Pc - Chassi / Big tower - Lian-Li Armorsuit PC-P60 ~ Processor / CPU - AMD Ryzen 9 3900X, Socket-AM4, 12-Core, 24-Thread, 3.8/4.60GHz, 105W, 7nm, inkl. kylare ~ Moderkort - ASUS ROG Strix X570-F GAMING, S-AM4, ATX, X570, DDR4, 2x PCIe 4.0 x16, SLI/CFX, 2x M.2, USB 3.2 ~ RAM minne - HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB ~ Lagring SSD - Samsung EVO 840 1TB ~ Nätaggregat - Corsair AX1200i 1200W ~ Mus - Logitech G903 Gaming Ver 2 ~ Tangentbord - Corsair STRAFE RGB Cherry MX Silent Mechanical Gaming Keyboard ~ Headset - Corsair Gaming VOID RGB Ver 1, Trådlös 2.4GHz, Svart .. .

Permalänk
Medlem

Ja varför inte? Bilar är ju typ som datorer nuförtiden. Jag kan inget om sådant. Men har sett att man kan koppla in en speciell laptop till bilen och där låsa upp funktioner som tillverkarna helst inte vill att man ska känns till. Så det känns ju lite som överklockning

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom skulle ha en egen kategori för överklockning på ett bilforum bara för att det finns en tråd om hur man trimmar bilen via en dator. Känns helt rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

En bil är bara en dator med hjul på... som också är krasch-testad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

En bil är bara en dator med hjul på... som också är krasch-testad

Ett hus är också bara en dator med väggar runt och med badrum etc. Ska vi starta ett till forum om husbyggen också då ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

En anledning till att tråden blivit så populär är nog för att den ofta ligger topp 5 av senaste aktiva trådarna på forumet. Jag slinker ofta in där av just den anledningen (även om jag varit med i tråden hela tiden). Om man bryter upp den till ett helt subforum blir det sannolikt inte lika aktivt men å andra sidan kanske problemen med avvikelser från ämnet minskar?

Permalänk
Medlem

Fordon allmänt låter nog mer relevant än just elbilar specifikt. Personligen kan jag inte bry mig mindre om elbilar specifikt. Men vanliga bilar brinner jag för som fan däremot. Som exempel.

Men det finns ju andra skäl till att fordon allmänt kan vara bra. Det finns ju elsparkcyklar, elcyklar, vanliga cyklar, motorcyklar, vanliga bilar, husbilar osv osv. Alla har ju sina fans.

Visst, nu finns det ju dedikerade forum för mycket av detta men det är ju många på sidan här som har dessa intressen också utöver allt som rör datorer så varför inte ha en del för det.

Det finns ju saker man kan göra med sina fordon som typiskt är kopplat till just det Swec handlar om också, så kopplingen finns ju där trots allt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Själv aktiv i tråden då och då men tyvärr är större delen av tråden full med dynga och siffror på gruvindustri mm. Vet inte varför just denna tråden genomsyras av folk som ska raljera med megaOT i frågan. Tror alla som har elbil eller funderar på att skaffa en inte är intresserade av denna skiten. Moderatorer borde styra upp denna bättre eller kanske göra en tråd med Elbil vs Fosilbil så kan dom som tycker alla bör veta deras åsikt skriva av sig där så kan man fokusera på elbilar/räckvidd/laddning/inköp mm i Elbilstråden imo.

Men för all del. Skapa en forumsdel med lite underkategorier i ämnet så kan man gå in på den tråd man vill prata om.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Istället för SweClockers... SweTrimmers

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Trådar, ja, vilket jag inte motsätter mig. Men nu är det ju snack om ett helt eget enskilt forum. Den tråd som redan finns i "Hobby, fritid och livsstil" räcker ju gott och väl. Sweclockers är först och främst en sida för datorer, komponenter och hårdvara, och någonstans tycker jag ändå att man måste dra gränsen. Tråden om alkohol är ju även den ganska populär, ska vi ha ett eget forum för det ämnet också? Innan man vet ordet av det så är ju Sweclockers forum i stil med Flashback.

Du tycker inte elbilar passar in på ett teknikforum? Jag tycker det är betydligt mer relevant än många andra forumdelar som redan finns.

Edit. Vad jag menar är att en modern elbil är betydligt mer "tech" än t.ex. philips hue lampor etc.

Permalänk
Medlem

Jag röstade nej. Spontant tyckte jag att Swec skall hålla sig till kärnverksamheten, dvs datorer.

Men, det finns ju lite olika aspekter på detta, ett elbilsforum behöver ju inte störa folk som int' bryr sig. Bara att scrolla förbi typ. Jag kom att tänka lite mer på om SweC tycker de vill expandera eller utöka nörd underlaget, så varsågoda.

Vi har ju smarta hem, där jag själv skrivit nångång, så det är ju klart relaterat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NEJ, verkligen inte !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst jag gillar bilar o det är väl kul om folk kan prata bilar om dom vill det, men det här är ju Sweclockers så personligen tycker jag det finns andra kategorier som borde ha sin egen forumdel innan bilar. Själv gillar jag 3D-grafik, men att det delar forumdel med programmering o annat vilket gör att åtminstone jag inte är så lockad att snacka grafik där när det blir en i mängden med helt andra typer av diskussioner.
Men visst, ett bilforum skulle säkert bli mer populärt, men känns ändå mer offtopic för Swec som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Separat forum för fordon och motorsport vore trevligt.

Jag håller med låter vettigare med en bredare forumsdel. Elcykel, el-scooter och f1 har ju också ganska aktiva trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Visst jag gillar bilar o det är väl kul om folk kan prata bilar om dom vill det, men det här är ju Sweclockers så personligen tycker jag det finns andra kategorier som borde ha sin egen forumdel innan bilar. Själv gillar jag 3D-grafik, men att det delar forumdel med programmering o annat vilket gör att åtminstone jag inte är så lockad att snacka grafik där när det blir en i mängden med helt andra typer av diskussioner.
Men visst, ett bilforum skulle säkert bli mer populärt, men känns ändå mer offtopic för Swec som helhet.

En egen forumdel för 2D- och 3D-grafik vore välkommet. Att nuvarande ordning klumpar ihop det med programmering blir lite konstigt och även jag håller mig ifrån att posta på grund av det.

Permalänk
Medlem

Fordon, ja! Bara elbilar? Absolut inte.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tycker absolut egen forumdel för fordon i allmänhet hade varit uppskattat!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att icke-datorrelaterade ämnen inte ska dyka upp i "Nytt i forumet"-spalten när man browsar hemsidan. Vill främst ha datorrelaterade ämnen där. Är man ute efter just bilar så vet man däremot vart det finns i forumet och kan hitta det. Visst, bilar är rullande datorer, men jag tycker personligen ändå att det är lite långsökt att trycka upp fordon i allas ansikte på en datorsida där man främst diskuterar desktops och dess kringutrustning.

Summa kardemumma är jag för att ha bilunderforum, men inte att det ska synas på framsidan. Samma sak med LäskClockers och FiskClockers osv.

Dubbelnegation
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Kör på. Sweclockers klientelet börjar ju nå åldern för medelålderskris.

Permalänk
Medlem

Mja jag vet inte. Tror den forumdelen kommer bli rätt död förutom just tråden om ebilar.
Bättra att dela upp den på tre stora trådar istället. En för elbilar. En för övriga fordon. En för infrastruktur och framtid. Typ.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En bil idag är en PC med fyra hjul så helt klart inom området för Swec, elektronikboxen på min bil som sitter under passagerarsätet är ungefär lika stor som en typisk liggande desktopdator så en hel del komponenter därinne.

Och den är också en mobil, inbyggt 4G, WiFi, Bluetooth, däck och motor är närmast en bisak

Visserligen inte så mycket DIY och OC ännu, välja snabbladdare ligger kanske närmast OC-segmentet, men det kommer säkert!

edit. Angående naysayers, allting förändras så är det bara, om Swec breddar sig innebär det inte att kärnämnena försvinner hux flux

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

När jag läste frågan på startsidan var min första reaktion "I don't care"

Men när jag läste lite i kommentarerna så ger jag mig in och ställer mig i högen att jag personligen besöker Sweclockers primärt av samma anledning som Sweclockers själva uttrycker det: "Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara."

Så länge det är inriktningen håller jag med någon tidigare här att "Nytt i formumet" och forumtrådar som ges utrymme på förstasidan också får hålla sig till det.

Annars struntar jag faktiskt i vilket, det är väl smidigt att ha en egen forumdel för "Fordon" om det är ett område som flitigt diskuteras?

Permalänk
Medlem

Utökningen av forumdelar/-ämnen är ju en fråga. Ska helt andra ämnen än forumets huvudområde kunna diskuteras och i hur hög grad?
Borde finnas erfarenhet från andra forum kring det och hur det gått.

Sen kan man förstå att folk vill diskutera andra saker i sitt "eget" forum där man är etablerad, snarare än att som ny söka sig till något annat forum för någon enstaka fråga.

Sen elbilar eller fordon är en annan del. I det läget är fordon mer övergripande medan elbilar är lite väl specifikt, även om elbilar i högre grad är relevant för Swec i övrigt då det även i stor utsträckning räknas som en teknikpryl.

Sen med tanke på populära trådar. Kunde det inte vara rimligt att även lyfta fram trådar med få svar?
Det är ju tråkigt att starta en tråd bara för att sen knappt få något svar alls och tråden drunknar i mängden.
Startar man en tråd så är det ju vanligtvis för att man har något att diskutera.

Permalänk
Medlem

Varför inte dagens bilar har ofta massa elektronik i sig och datorer 🤔😃
Finns nog en hel del folk här som har erfarenheter..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om man kan ställa följande fråga om en bil och få ja till svar kanske det är dags.

Does it run Crysis?

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker inte det. Tillslut är detta ett community för egentligen det mesta. Jag kommer till Sweclockers för datorrelaterade ämnen, inte fordon, mat, möbler.

De som vill diskutera fordon, elbilar etc, är inte på något sätt hindrade från att regga ett konto på bilsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du tycker inte elbilar passar in på ett teknikforum? Jag tycker det är betydligt mer relevant än många andra forumdelar som redan finns.

Edit. Vad jag menar är att en modern elbil är betydligt mer "tech" än t.ex. philips hue lampor etc.

Hue-lampor har inte ett eget dedikerat forum, utan detta får man prata om i "Smarta hem", som omfattar allt från smarta lampor och robotdammsugare till röstassistenter och kameraövervakning. Det är med andra ord ett väldigt brett område. Tekniken som finns i en elbil är mer avancerad än den du hittar i en Hue-lampa, men du som konsument kan göra så mycket mer med tekniken i en Hue-lampa än vad du kan med en elbil. Du kan skapa DIY-projekt, stora som små. Du kan automatisera ditt hem, och mycket mer. Sånt snack hör hemma på Sweclockers. Tittar man i samlingstråden som redan finns om elbilar så verkar det ju mest vara en plats för att visa vad man har köpt för elbil, så exakt vad ska man med ett eget forum till? Det är så klart upp till Sweclockers att avgöra huruvida elbilar förtjänar ett eget forum eller inte, men jag personligen tycker inte att det hör hemma här. Ett eget forum för fordon, oavsett vad för typ av fordon eller drivmedel (kanske till och med inkludera RC, som drönare), är jag mer öppen för, men bara elbilar? Nja. På tok för nischat för att förtjäna ett eget forum.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

SC är ett forum för datorentusiaster. Att installera ett separat forum för elbilar i ett datorentusiastforum baserat på en för tillfället populär tråd som underlag för detta beslut låter minst sagt inte klokt. Det förstår ni ju själva om ni bara resonerar lite rationellt.

Permalänk
Medlem

Yay om vi också får tillbaka forumet för vitvaror Annars Nay