Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Komplett speldator med skärm, tangentbord, mus och skrivbord

Permalänk

Komplett speldator med skärm, tangentbord, mus och skrivbord

Tänkte sälja min fina speldator till den som är intresserad då jag har tappat mitt intresse för att spela på senare tid. Gör även detta för att få lite koll på intresset där ute. Jag tar med alla specifikationer. Datorn har jag haft i ca 1 år och är väl omhändertagen. Garantin för datorn gäller fortfarande i 2 år till. Kvittot för datorn finns med. Priset kan diskuteras.

Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3070 DUAL OC
Processor: AMD Ryzen 7 5800X
Processorkylning: Asus TUF gaming LC 240 RGB Liquid cooler.
DDR4 minne: HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16 GB
SSD minne: Kingston NV1 NVMe M.2 SSD 1TB
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-F GAMING Moderkort
Strömförsörjning: Corsair TX650M, 650W PSU.

Skärm: AOC 27" CQ27G2U VA Curved QHD 144 Hz Upplösning: 2560 x 1440 1 ms responstid och FreeSync

Mus: Logitech G305 Wireless Svart Trådlös och kompakt gamingmus värde

Tangentbord: Logitech G213 Prodigy Gaming Keyboard

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

27.000:- ?

Har du ens räknat vad en ny skulle kosta.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

27.000:- ?

Har du ens räknat vad en ny skulle kosta.

Enligt komponentkoll (tog ett mellan dyrt 3070 då jag inte vet exakt märke på den han har) blev det ca 22000kr med allting förutom skrivbord. Så blir nog aningen kämpigt att sälja för 27000.

Permalänk

Med allt inräknat så hamnar jag på ca 31000 kr totalt när jag köpte den. Köpte datorn färdigbyggd via komplett och där ligger bara den idag på ca 25000. Sen kanske man kan dra av någon tusenlapp i och med att den var färdigbyggd men 27000 låter inte helt orimligt om ni frågar mig. Som sagt priset kan diskuteras. 27000 är inte spikat.

Permalänk
Skrivet av voorkis:

Enligt komponentkoll (tog ett mellan dyrt 3070 då jag inte vet exakt märke på den han har) blev det ca 22000kr med allting förutom skrivbord. Så blir nog aningen kämpigt att sälja för 27000.

ASUS GeForce RTX 3070 DUAL OC Är det jag har

Permalänk
Medlem

Priserna har tyvärr sjunkit en hel del så 27 000kr i dagens marknad är väldigt överpris då du får en bättre dator helt ny för 20 000kr... https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Andrahandsvärde för enbart din dator skulle jag uppskatta till 11tkr, vilket du kan behöva ha i åtanke om du faktiskt väljer att sälja din dator då du med tur knappt får så mycket mer.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Swegatron:

Priserna har tyvärr sjunkit en hel del så 27 000kr i dagens marknad är väldigt överpris då du får en bättre dator helt ny för 20 000kr... https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Andrahandsvärde för enbart din dator skulle jag uppskatta till 11tkr, vilket du kan behöva ha i åtanke om du faktiskt väljer att sälja din dator då du med tur knappt får så mycket mer.

Lycka till!

27000 är priset på allt inkl skärm, bord, tangentbord och mus så det är inte väldigt överpris. Du kan säkert hitta en dator med liknande prestanda för ca 20000. 11k i andrahandsvärde känns lite väl lågt. Ligger ändå på 25000 ny på komplett idag. Den är väl omhändertagen och har bara haft den i 1 år. Priset är dock inte spikat på 27000

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapoRomano:

27000 är priset på allt inkl skärm, bord, tangentbord och mus så det är inte väldigt överpris. Du kan säkert hitta en dator med liknande prestanda för ca 20000. 11k i andrahandsvärde känns lite väl lågt. Ligger ändå på 25000 ny på komplett idag. Den är väl omhändertagen och har bara haft den i 1 år. Priset är dock inte spikat på 27000

Tyvärr så är det inte så långt från sanningen. Grafikkortet ger med lite tur 6k, processor, moderkort och minnen 4-5k. Resten samlat 2k. Det är lite avdrag för att det säljs som paket.

Var glad om du får 15 här inne inkl. Allt. Lägg ut på marketplace och var glad för 18-20’

Tyvärr är det fel tid att sälja ett kort ur 3-serien samt nya processorer och grafikkort är på intåg. Lägg till att agget är i minsta laget med de monster som är på intåg.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att för ett år sedan så låg priser på datorer och komponenter extremt högt. Nu har priserna gått ner till mer normala nivåer.
Säg att man kanske kan få 75% av en varas nypris. Då måste man nog tyvärr räkna med dagens (lägre) butikspriser. Blir ju dock omvänt om du själv hade köpt en produkt till ett lågt pris och sedan priserna ökat i butik. Då har du ju chansen att "tjäna" en hacka.

För mig som köpare är det rätt ointressant vad du säljaren köpte varan för.
En vara är ju aldrig mer värd än va en köpare är villig att betala för den.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Problemet ligger i att för ett år sedan så låg priser på datorer och komponenter extremt högt. Nu har priserna gått ner till mer normala nivåer.
Säg att man kanske kan få 75% av en varas nypris. Då måste man nog tyvärr räkna med dagens (lägre) butikspriser. Blir ju dock omvänt om du själv hade köpt en produkt till ett lågt pris och sedan priserna ökat i butik. Då har du ju chansen att "tjäna" en hacka.

För mig som köpare är det rätt ointressant vad du säljaren köpte varan för.
En vara är ju aldrig mer värd än va en köpare är villig att betala för den.

Jag har själv inte märkt någon stor skillnad på priset för komponenterna idag jämfört med 1 år sedan. Grafikkortet och processorn som jag har ligger ungefär på samma prisnivå tex. 7-8k för kortet och strax under 4k för processorn. Priset på färdigbyggda datorer med liknande prestanda och uppbyggnad av komponenter ligger på samma pris idag ca 20k ny, samma modell som jag köpte har till och med stigit från 20k till 25k ny. Kanske är ointressant ioförsig men jag vill kunna sälja datorn för ett pris som är rimligt. Vad folk är villiga att betala är absolut viktigt. Jag är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapoRomano:

Jag har själv inte märkt någon stor skillnad på priset för komponenterna idag jämfört med 1 år sedan. Grafikkortet och processorn som jag har ligger ungefär på samma prisnivå tex. 7-8k för kortet och strax under 4k för processorn. Priset på färdigbyggda datorer med liknande prestanda och uppbyggnad av komponenter ligger på samma pris idag ca 20k ny, samma modell som jag köpte har till och med stigit från 20k till 25k ny. Kanske är ointressant ioförsig men jag vill kunna sälja datorn för ett pris som är rimligt. Vad folk är villiga att betala är absolut viktigt. Jag är öppen för förslag.

Finns ju inga regler på vad för priser någon sätter.
Personligen skulle jag aldrig betala mer än 75% av aktuellt nypris även om varan bara är ett år gammal.
Men som sagt det är du som sätter pris och hur "desperat" du är att få den såld.

Jag va tvungen att köpa ett nytt grafikkort. Valde ett RTX 3080Ti. För ett år sedan betalade jag 19900kr. Idag kostar samma kort 13.500kr. Så några 75% av 19.000kr lär jag aldrig få.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapoRomano:

Grafikkortet och processorn som jag har ligger ungefär på samma prisnivå tex. 7-8k för kortet och strax under 4k för processorn. Priset på färdigbyggda datorer med liknande prestanda och uppbyggnad av komponenter ligger på samma pris idag ca 20k ny, samma modell som jag köpte har till och med stigit från 20k till 25k ny. Kanske är ointressant ioförsig men jag vill kunna sälja datorn för ett pris som är rimligt. Vad folk är villiga att betala är absolut viktigt. Jag är öppen för förslag.

Det är klart att du ska sälja datorn för en peng som du inte tvingas ligga sömnlös över. Jag tror däremot inte att Sweclockers-köpare är beredda att ge absolut mer än ungefär hälften av det du begär. Vidare tror jag inte att det är helt lätt att bli av med dator, tillbehör och skärm i en och samma veva härinne. Delarna är inte heller så begärliga, tyvärr. Ett begagnat 3070 med lite snålare kylning ger inte mycket mer än runt sex papp idag, processorn mellan 2,5 och 3.

Om jag var du hade jag försökt på Blocket med 12-15, om jag var lite djärv, och sen väntat och se vad buden hamnar på.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är klart att du ska sälja datorn för en peng som du inte tvingas ligga sömnlös över. Jag tror däremot inte att Sweclockers-köpare är beredda att ge absolut mer än ungefär hälften av det du begär. Vidare tror jag inte att det är helt lätt att bli av med dator, tillbehör och skärm i en och samma veva härinne. Delarna är inte heller så begärliga, tyvärr. Ett begagnat 3070 med lite snålare kylning ger inte mycket mer än runt sex papp idag, processorn mellan 2,5 och 3.

Om jag var du hade jag försökt på Blocket med 12-15, om jag var lite djärv, och sen väntat och se vad buden hamnar på.

12-15 tusen låter rätt lågt. Om man räknar på värdet efter ca 1 år för en ny dator bör jag kunna subtrahera runt 25-30% i och med garantin på datorn inte har gått ut som den gör efter 3 år. Hade jag sålt datorn efter 5 års användande hade klart värdena på komponenterna bla sjunkit avsevärt så då får jag subtrahera runt 50-60% av nya värdet. Sen har jag varit rätt snål i mitt användande av den. Den är inte så att jag har smält sönder min dator genom cryptocurrency mining 24/7 direkt. Har spelat några spel på den under tiden jag har haft den men inget mer speciellt krävande. Med detta åtanke skulle jag iaf kunna få ut någonstans mellan 20000 - 22000 iallafall för allt. Det låter mer rimligt i mina öron. 15000 skulle vara enbart för datorn isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapoRomano:

12-15 tusen låter rätt lågt. Om man räknar på värdet efter ca 1 år för en ny dator bör jag kunna subtrahera runt 25-30% i och med garantin på datorn inte har gått ut som den gör efter 3 år. Hade jag sålt datorn efter 5 års användande hade klart värdena på komponenterna bla sjunkit avsevärt så då får jag subtrahera runt 50-60% av nya värdet. Sen har jag varit rätt snål i mitt användande av den. Den är inte så att jag har smält sönder min dator genom cryptocurrency mining 24/7 direkt. Har spelat några spel på den under tiden jag har haft den men inget mer speciellt krävande. Med detta åtanke skulle jag iaf kunna få ut någonstans mellan 20000 - 22000 iallafall för allt. Det låter mer rimligt i mina öron. 15000 skulle vara enbart för datorn isåfall

https://www.inet.se/kundvagn/visa/qQUEAY56qZPR0uxMp8sbevniXic/nypris-idag

+ Bättre grafikkort

Så du lägger 10 000 i värde på, skrivbordet?
För 22500 får man nytt ALLT utom skrivbordet, windows 10 licens med.

Hoppas du förstår priskritiken lite bättre nu, det spelar ingen roll vad du betalade för 2 år sedan. Vad man betalar idag för samma eller bättre prestanda styr begagnatpriser.

Permalänk
Medlem

Såg att jag missade chassit som inte var listat, säg 23500 för allt, splitternytt med garanti. Bättre nätagg och grafikkort.

Poängen är att Alla på Sweclockers vet om andrahandsvärdet på ett hum. Ditt pris och din logik bakom priset brukar skrattas om i en tråd som heter "Det här med Blocket".

Om du vill försöka få ut över nypris är Sweclockers helt fel marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapoRomano:

12-15 tusen låter rätt lågt. Om man räknar på värdet efter ca 1 år för en ny dator bör jag kunna subtrahera runt 25-30% i och med garantin på datorn inte har gått ut som den gör efter 3 år. Hade jag sålt datorn efter 5 års användande hade klart värdena på komponenterna bla sjunkit avsevärt så då får jag subtrahera runt 50-60% av nya värdet. Sen har jag varit rätt snål i mitt användande av den. Den är inte så att jag har smält sönder min dator genom cryptocurrency mining 24/7 direkt. Har spelat några spel på den under tiden jag har haft den men inget mer speciellt krävande. Med detta åtanke skulle jag iaf kunna få ut någonstans mellan 20000 - 22000 iallafall för allt. Det låter mer rimligt i mina öron. 15000 skulle vara enbart för datorn isåfall

12-15 000 är rätt lågt, det har du rätt i, men mycket mer än så tror jag inte att det är värt. En ny generation hårdvara hägrar inför hösten, kryptobrytare säljer av sina grafikkort i allt högre takt och sommartid finns det mycket annat för folk att lägga pengar på. Det råder inflation i Sverige och vi ramlar rakt in i en lågkonjunktur med börsras och osäkra ekonomiska tider som följd. Det där med garanti är lite snårigt också. Garantin är ju frivillig för butiken att lämna, och gäller i sådant fall mellan ursprungsköparen och säljaren - det vill säga dig och butiken. Det är upp till varje butik att själv stipulera om garantin ska följa med produkten och inte köparen. I praktiken är en del hyggliga ändå så länge det finns ett kvitto. Hur det är med Komplett är jag osäker på, men det är alltså inte givet att garantin du har kvar även gäller den du säljer vidare datorn till.

Jag vet inte om man kan slänga sig med procentsatser som någon absolut sanning vid begagnatförsäljning. Det är bra mycket annat som spelar in, som sagt. 20 000 är mer rimligt än 24 000 och 27 000, men jag tror ändå att din annons blir liggandes då. Det fullkomligt dräller av datorer på Blocket som inte brutits krypto med, som kommer med eller utan skärm och tillbehör, som har ett 3070 och en åttakärnig processor. De ligger dessutom en eller flera tusenlappar under 20 000 och blir ändå inte sålda.

Skärmen ger kanske en, ett par tusingar och tillbehören kanke kan raka ihop 400-500 spänn en vacker dag. Det är inga pengar att prata om, och gör mest nytta som lite extra draghjälp till din datorannons. Lycka till med försäljningen, men ny hårdvara är (återigen) en hopplös förlustaffär.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Håller med ovanstående. Sen är dator prylar/komponenter något som aldrig håller värde procentuellt genomfört med annat ex en "bil". Dessa 2 senast år är ett undantag dock pga covid men utöver det så är det inget man kan räkna med att få tillbaka massa pengar på. Och folk som köpt sina saker under covid krisen och ska sälja nu = Even bigger loss than normal.

Blocket, Tradera eller FB market är där du kanske kan få dessa pengar för.

Men du sätter priset. Hoppas du får det sålt iaf Mvh

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽