Hjälp mig hindra tjejen från att köpa Mediamarkt skräp

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

Håller med. Förstår heller inte syftet med att rekommendera en 4-kärnig CPU idag, onödigt att snåla där.

En 4-kärnig processor som presterar bättre i spel än de 6-kärniga alternativen 10400F och AMD Ryzen 5 3600/5500 i liknande prisklass...

Steve har en del intressanta att säga i frågan. Kanske något för TS att se innan hen tar ställning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En 4-kärnig processor som presterar bättre i spel än de 6-kärniga alternativen 10400F och AMD Ryzen 5 3600/5500 i liknande prisklass...

Steve har en del intressanta att säga i frågan. Kanske något för TS att se innan hen tar ställning.
https://youtu.be/JPPeSNV9Hog

Problemet med testerna är att de aldrig har flera appar öppna under testerna. Det ger orealistiska resultat. Jag var tvungen att byta min 4790 för flera år sedan p.g.a. "stutters" i spel då den låg på över 90% i användning.
Sweclockers har t.o.m. gjort ett test som visar samma resultat. Tänk då med discord, youtube, steam, ett flertal google-flikar m.m. öppna. Helt klart onödigt att lägga pengar på en 4-kärnig.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Problemet med testerna är att de aldrig har flera appar öppna under testerna. Det ger orealistiska resultat. Jag var tvungen att byta min 4790 för flera år sedan p.g.a. "stutters" i spel då den låg på över 90% i användning.
Sweclockers har t.o.m. gjort ett test som visar samma resultat. Tänk då med discord, youtube, steam, ett flertal google-flikar m.m. öppna. Helt klart onödigt att lägga pengar på en 4-kärnig.
https://i.imgur.com/YTiZKH1.png

6C/12T är minimum för en dator som kan användas för spel och kanske lite annat i bakgrunden idag, r5 5600 är en nerskalad krets av de stora med rejäl mängd cache minne som också gör en del skillnad, vet inte varför man ska snåla med en trött i3a med hybrid cores som knappt fungerar i dagsläget och speciellt inte i WINDOWS 10 som TS vill ha som de flesta verkar missa i tråden.

Jag fick till och med nyligen byta ut min r7 3700x mot en r7 5800X3D då jag också hade stutters i spel när jag t.ex. kollade youtube på andra skärmen eller kollade en twitch stream... det är som du säger sådant som aldrig syns i syntetiska tester.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Priset på datorn hon hittat gör ju att det är ett helt okej köp.
Nu vet jag inte hur situationen är, men dumt att göra en grej av detta och låta det riskera förhållandet.

Vet inte om det var ett skämt eller inte men skulle förhållandet brista pga detta är det kanske lika bra? Jag skulle uppskatta om min sambo kunde rekommendera en produkt som är bättre av olika anledningar när jag tänkt göra ett inköp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Går ju att matcha ordinarie priset på 11999, men inte deras kampanjpris på 8990 kr.
Windows + montering är ju 2000 kr så kan man lösa det på annat sätt så.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/MTgEAdKJnbU9vAVGi60VewhTcr4/billig

Du har valt SO-DIMM till ett stationärbygge, kommer inte passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag tycker det är spännande att alla säger att komponenterna i märkesburkarna är skräp och sedan bygger custom med det absolut billigaste som går att hitta på marknaden.

Lustigt nog ser verkligheten sådan ut. Du kan nästan inte hitta så dåliga komponenter som märkesburkarna brukar ha om du köper komponenterna på Komplett, Webbhallen, Inet, Dustin. På Wish.com kanske du hitta komponenter i kvalitetsklass "märkesburk". Kolla gärna på Gamers Nexus, där Steve visar vad för skräpkomponenter som finns i Dell, HP, Lenovo etc. Särskilt Dell.

Köper man en "märkesburk" blir man i 9 fall av 10 blåst.
Delarna i en märkesburk är billigare än billigast. På nivån e-waste.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Lustigt nog ser verkligheten sådan ut. Du kan nästan inte hitta så dåliga komponenter som märkesburkarna brukar ha om du köper komponenterna på Komplett, Webbhallen, Inet, Dustin. På Wish.com kanske du hitta komponenter i kvalitetsklass "märkesburk". Kolla gärna på Gamers Nexus, där Steve visar vad för skräpkomponenter som finns i Dell, HP, Lenovo etc. Särskilt Dell.

Köper man en "märkesburk" blir man i 9 fall av 10 blåst.
Delarna i en märkesburk är billigare än billigast. På nivån e-waste.

Exakt. Visa den videon åt henne, vill hon fortfarande köpa Mediamarktskräp efter det är det bara att ge upp.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Donnerstal:

Problemet med testerna är att de aldrig har flera appar öppna under testerna. Det ger orealistiska resultat.

Det beror ju på hur datorn används. Stängs bakgrundsapplikationer av innan spelet kommer igång så kommer ju prestandan att vara som i testerna. Realistiskt scenario om budgeten är begränsad och användaren vill få ut så mycket som möjligt ur sin hårdvara.

Vad är alternativet då? Köpa en två år gammal 6C/12T med lägre klockfrekvens och IPC. Menar du att det skulle vara att föredra?
Självklart kommer en modern 6C som i5 12400F ge ett bättre resultat, men nu finns det ju en budget och då får man göra kompromisser...

Den grafen visar ju bara skillnaden mellan antalet kärnor förutsatt att allt annat är lika, vilket det aldrig är. Skall man få in en 6C i budgeten så kommer klockfrekvens och IPC bli lidande och resultatet ett annat. Mycket mer intressant att jämföra faktiska modeller av processorer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag tycker det är spännande att alla säger att komponenterna i märkesburkarna är skräp och sedan bygger custom med det absolut billigaste som går att hitta på marknaden.

För att komponenterna dom bygger med ändå är ljusår bättre och faktiskt följer standarder, till skillnad från "märkes"-skräphögarna...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Går ju att plocka ihop en burk som på pappret är likvärdig för knappt en tusing lägre pris... det är dock inget jag själv öht skulle ha valt i komponentväg.
Bygger man själv får man ju ha koll på läget, har man inte det så hamnar frågorna på forumet därefter.

För dom pengarna och med den infon så låt henne köpa Lenovon, dessutom... hennes stålar så hon gör ju vad hon vill med dom.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crispen:

Hej alla!
Min tjej vill ha en ny dator, och det behövs verkligen.
Hon är ingen mega-gamer och håller sig till grejer som hennes gamla Lenovo laptop klarar.
Hon hittade denna dator på Mediamarkt (9000kr i skrivande stund) och tyckte den såg bra ut.

Jag, kaxig som man är, sa att jag självklart kan välja delar med bättre prestanda för samma pris OCH slippa bygga ihop den + få garanti på hela bygget m.h.a. Inets datorbyggar tjänst. Det kunde jag fan inte haha. Min stora fråga är att trots att jag gick igenom och nedgradera alla mina val så kom jag bara ner till 15 000 vilket fortfarande är typ dubbla vad Mediamarkt tar för sin mysterieburk.

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur detta är möjligt och kanske slänga iväg ett förslag på matchande dator till den i länken?
Tack på förhand!

P.S. challenge mode att bygga datorn med delar från endast 1 hemsida och inkludera både Windows 10 och montering. Hon vill ju inte hålla på med något alls utan vill bara att det ska funka vilket är helt rimligt om man inte tycker sånt här är kul.

Är hennes budget max 9000:-?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag tycker det är spännande att alla säger att komponenterna i märkesburkarna är skräp och sedan bygger custom med det absolut billigaste som går att hitta på marknaden.

Det billigaste på marknaden är mil bättre än märkesburken i TS post när det kommer till PSU, Chassi , SSD och RAM.

En kanal 8GB exempelvis, 380W utan energiklassmärkning, ej specad SSD, dvs kan vara SATA. Chassit kan man knyckla ihop med händerna.

Permalänk
Medlem

Bara synen av baksidan gör ju att man kräks lite i munnen...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det går inte, så kassa komponenter säljs inte löst, jag syftar på chassi, moderkort, PSU och SSD. Dessutom är Windows betydligt billigare för OEM. 380W... Det räcker men att byta komponenter blir i princip omöjligt då troligen PSU och moderkort inte använder standardkontakter emellan sig. PSU kanske inte är ATX, vad står ni där med då, en hög skrot av tunna plåtdelar och plast.

90-talet vill ha sin information tillbaka.
Det är knappast kostnadseffektivt för tillverkarna att hitta på egna kontakter.

Skulle det nu bli aktuellt med en uppgradering av grafikkort så nätdelen inte räcker till så är det ju inte katastrof att behöva byta den då om priset är bra nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Vet inte om det var ett skämt eller inte men skulle förhållandet brista pga detta är det kanske lika bra? Jag skulle uppskatta om min sambo kunde rekommendera en produkt som är bättre av olika anledningar när jag tänkt göra ett inköp..

Beror på hur man gör det. Men skapar man en tråd om detta för att försöka övertala sin partner, så är risken att man tar det en smula för långt och orsakar lite för mycket friktion. Speciellt om det sker flertal gånger för alla möjliga saker.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

90-talet vill ha sin information tillbaka.
Det är knappast kostnadseffektivt för tillverkarna att hitta på egna kontakter.

Skulle det nu bli aktuellt med en uppgradering av grafikkort så nätdelen inte räcker till så är det ju inte katastrof att behöva byta den då om priset är bra nu.

Kanske dags för dig att kolla videon som länkades till tidigare i tråden.

Har dessutom egen erfarenhet så sent som i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

90-talet vill ha sin information tillbaka.
Det är knappast kostnadseffektivt för tillverkarna att hitta på egna kontakter.

Skulle det nu bli aktuellt med en uppgradering av grafikkort så nätdelen inte räcker till så är det ju inte katastrof att behöva byta den då om priset är bra nu.

Men det är ju det dom gör. Har du öht följt med vad HP, Lenovo, Dell etc bajsar ur sej för skräp?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Du har valt SO-DIMM till ett stationärbygge, kommer inte passa

Ah, får skylla på värmeslag. Va så fullt fokuserad att hålla mig under 9000kr
Sen skulle jag väl inte rekommendera detta paket till någon
Inte heller optimalt att köra 1x8Gb ram.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Json_81:

Skulle det nu bli aktuellt med en uppgradering av grafikkort så nätdelen inte räcker till så är det ju inte katastrof att behöva byta den då om priset är bra nu.

Till vad? Formfaktorn är inte ATX, FlexATX, SFX, SFX-L eller ens CFX. Möjligtvis att det kan vara en standard TFX snarare än något helt eget. Men då har du fortfarande problemet med att hitta ett TFX nätaggregat.
Alternativt byta kabinett till ett som stödjer ATX, men då är det mycket möjligt att moderkortet behöver bytas ut också då de ofta inte är mATX (moderkortet designar de, så då passar de ofta på att skapa en egen formfaktor...). Om grafikkortet skall uppdateras för bättre prestanda så är det vettigt att byta ut RAM minnet till ett snabbare dual channel kit också så att det inte blir en flaskhals (se Linus senaste video på ämnet, länkat ovan i tråden). Vad är egentligen kvar då av den ursprungliga datorn?
En utdaterad processor, ett grafikkort med en kass kylare och en (antagligen SATA (även fast den lär vara M.2) SSD. Inte mycket...

Stavfel :/
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det beror ju på hur datorn används. Stängs bakgrundsapplikationer av innan spelet kommer igång så kommer ju prestandan att vara som i testerna. Realistiskt scenario om budgeten är begränsad och användaren vill få ut så mycket som möjligt ur sin hårdvara.

Vad är alternativet då? Köpa en två år gammal 6C/12T med lägre klockfrekvens och IPC. Menar du att det skulle vara att föredra?
Självklart kommer en modern 6C som i5 12400F ge ett bättre resultat, men nu finns det ju en budget och då får man göra kompromisser...

Den grafen visar ju bara skillnaden mellan antalet kärnor förutsatt att allt annat är lika, vilket det aldrig är. Skall man få in en 6C i budgeten så kommer klockfrekvens och IPC bli lidande och resultatet ett annat. Mycket mer intressant att jämföra faktiska modeller av processorer.

Det ger en mycket bättre spelupplevelse att ha några FPS lägre utan lagg, än att konstant behöva stänga ner appar för att få ut en laggfri upplevelse med 4-kärnigt, med lite högre FPS.

Det är min uppfattning, och vad jag hade valt. Sen kan du rekommendera vad du vill, är ju inte jag som ska ha datorn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Det skall tilläggas att även 0.1% lägsta FPS (det som upplevs som lagg) får rejäla dippar i färre spel med en i3 12100(F) än med en i5 10400(F). Se Hitman 3, Death Stranding, COD Warzone, Horizon Zero Dawn och framförallt Witcher 3 som dippar ända ner till 20 FPS... (i3 12100(F) dippar också i RDR2 & PUBG, men det är inte lika många titlar och framförallt inte lika drastiska dippar)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det skall tilläggas att även 0.1% lägsta FPS (det som upplevs som lagg) får rejäla dippar i färre spel med en i3 12100(F) än med en i5 10400(F). Se Hitman 3, Death Stranding, COD Warzone, Horizon Zero Dawn och framförallt Witcher 3 som dippar ända ner till 20 FPS... (i3 12100(F) dippar också i RDR2 & PUBG, men det är inte lika många titlar och framförallt inte lika drastiska dippar)

https://youtu.be/xZe8KW-8Cdk

Då rekommenderar man ett sämre grafikkort t.ex. RX 6600 och köper

https://www.inet.se/kundvagn/visa/mT8EAXoVTO6nyCNHvqPqOaqjpB0/namnlos

att snåla stenhårt på moderkortet är heller ingen bra idé, länkade samma moderkort som jag har fast i x570 variant som har lite av allt tyvärr inget DDR5 stöd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Oliver91:

Då rekommenderar man ett sämre grafikkort t.ex. RX 6600

RX 6600 är ju inte riktigt "matchande" som TS efterfrågar...

Skrivet av Crispen:

ett förslag på matchande dator till den i länken?

Men @Oliver91, som jag redan skrivit till dig så kan ju det vara ett väldigt bra alternativ om man inte behöver en "matchande" dator. Jag håller alltså med dig i den frågan om man kan bortse från att datorn skall "matcha".
Det går att argumentera för att i3:an inte matchar i5:an heller, men den har åtminstone, till skillnad från RX 6600 vs RTX 3060, samma grundläggande funktioner.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Men RX 6600 kan absolut vara ett väldigt bra och prisvärt alternativ om TS "tjej" inte avser använda de Nvidia proprietära funktionerna i datorn hon funderar på att köpa.

Som så ofta i köpsråds trådarna så är informationen från TS om användningsområdet och andra eventuella krav bristfälliga, vilket gör det omöjligt att komma fram till den bästa datorn för just TS ("tjej", i just det här fallet). :/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om tjejen kan leva med:
- Att spela med exakt den datorn tills den inte pallar mer och sen får hon köpa helt nytt. Inga uppgraderingar kan göras.
- Att ljudnivån kommer vara betydligt högre än vad som är rimligt.
- Att den troligtvis blir ganska svårsåld i framtiden.
- Att prestandan inte kommer leva upp till komponenterna som är i den.

Så visst. Priset är ju svårslaget.

Kan sätta pengar på att DET 3060-kortet kommer prestera runt ett RX6600.

Sen kan man ju också fundera på hur lång livslängd komponenterna kommer ha i det chassit med i princip obefintligt luftflöde.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Bara synen av baksidan gör ju att man kräks lite i munnen...

<Uppladdad bildlänk>

-Sorry to say, det var en bild på E-waste som vanligt.. Inte någon "IT-frälsare"!

Varför köper folk e-waste?
Kripplad hårdvara, kripplat luftflöde, kripplad kylning på CPU som är värre än intels stock-kylare?
Proprietär hårdvara, när PSU ger upp, så måste man köpa "nytt" PSU från HP/Dell/Lenovo för 10x mer än vanligt PSU som har standardkontakter kostar. Moderkortet, om det ger upp, så går det inte byta ut, då standard-mobo inte passar i lådan..

Själv är jag inte "på det viset" att jag bryr mig om hur mina datorers baksidor ser ut. Jag brukar bygga i "svarta plåtlådor" oftast. Datorerna har jag "osynligt" hemma. Under sängen etc.

Däremot så ser en sådan "baksida" ut som lägsta lågbudget man bara kan tänka sig. Helt okej 1995 kanske, men inte 2022!

Steve Burke brukar säga att Dell/HP/Lenovo etc. vill återanvända sina 20+ år gamla chassien, och så verkar det nog!
(Inklusive obsoleta moderkort utanför standard). De gör nog mer pengar så?

Ber om ursäkt att jag går lite bananas nu, men "märkesdatorer" är bara så dåliga. Riktigt dåliga.
-Allt som kan konstrueras fel, hittar du i en "märkesdator" när du öppnar lådan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

RX 6600 är ju inte riktigt "matchande" som TS efterfrågar...
Men @Oliver91, som jag redan skrivit till dig så kan ju det vara ett väldigt bra alternativ om man inte behöver en "matchande" dator. Jag håller alltså med dig i den frågan om man kan bortse från att datorn skall "matcha".
Det går att argumentera för att i3:an inte matchar i5:an heller, men den har åtminstone, till skillnad från RX 6600 vs RTX 3060, samma grundläggande funktioner.
Som så ofta i köpsråds trådarna så är informationen från TS om användningsområdet och andra eventuella krav bristfälliga, vilket gör det omöjligt att komma fram till den bästa datorn för just TS ("tjej", i just det här fallet). :/

Huvudet på den så att säga "spiken".
Du har poäng där.

TS har inte sagt så mycket om vad han/hon/flickvännen ska använda datorn till, så därför så kör jag med en "mainstream-burk" som råd. Typ en sexkärnig CPU, med 16GB (2x8 i alla fall) RAM och en mainstream GPU, kanske en 6600 eller 6600XT. Och ett B660-mobo, alternativt B550 vid AMD.

En sådan dator duger väldigt bra till det mesta och flesta uppgifter man slänger på den.
-My 2 cents.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Networker:

TS har inte sagt så mycket om vad han/hon/flickvännen ska använda datorn till, så därför så kör jag med en "mainstream-burk" som råd. Typ en sexkärnig CPU, med 16GB (2x8 i alla fall) RAM och en mainstream GPU, kanske en 6600 eller 6600XT. Och ett B660-mobo, alternativt B550 vid AMD.

Jo, ungefär så är ju rutinen, haha.

Skrivet av Networker:

En sådan dator duger väldigt bra till det mesta och flesta uppgifter man slänger på den.

Till det mesta, men i vissa trådar dyker det efter lite efterforskning upp att TS använder en applikation som kan använda CUDA acceleration, har en 4K TV i vardagsrummet som det kommer spelas ibland på och det då blir fördelaktigt med DLSS, att TS gamla 144Hz skärm bara har DVI, att TS är en data horder och fler än 4 SATA enheter skall in i burken eller kanske det vanligaste att WiFi behövs. Då står man där med skägget i brevlådan när man rekommenderat ett Radeon grafikkort och ett budget moderkort med 4 SATA och utan WiFi...
Därför det underlättar väldigt mycket om man får informationen från början, istället för att så ofta bara få frågan "bästa burken för 10k" och kanske i bästa fall en lista på ett fåtal spel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|