M2-baserade Macbook Pro 13 i basutförande får långsammare SSD

Permalänk
Melding Plague

M2-baserade Macbook Pro 13 i basutförande får långsammare SSD

I prestandatester har basmodellen med 256 GB lagringskapacitet 30 respektive 50 procent lägre skriv- och läshastighet jämfört med M1-baserade föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hoppas ingen köper en ny dator idag med bara 250GB lagring... Såhär presterar min M1 med 500GB disk:

Och, jag har aldrig upplevt den här datorn som slö nånstans. Märker man ens skillnad på en gammal SATA-ssd och en NVME i dagligt bruk? Folk som jobbar med professionella flöden där det krävs snabba diskar lär ju köpa minst 1TB också, så jag kan faktiskt förstår att Apple snålade lite på disken, det är ju "good enough" trots allt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Egentligen är hela basmodellen konstig från första början, en sådan kraftig maskin med den lilla lagringen och ssd. Lenovo gör dock exakt samma sak med deras basmodeller. Bara skillnaden är att på en bra Lenovomaskin så kan användare själv uppgradera från 8GB ram till 128GB ram. Och från 256GB ssd stoppa in 3* 8TB ssd =24TB ssd om man så skulle vilja. (ja, det är svindyrt, men mer vanligt är att gå upp till 4TB)

Permalänk
Medlem

Är det här ett reellt problem eller ett hypotetiskt? Att ha SSD som swap för att RAM tar slut känns inte troligt för mig. Då har jag för lite RAM och större problem.

Ladda hem från nätet eller synka till telefon så är ju överföringen den begränsande faktorn.

Kopiera stora filer görs extremt sällan.

Någon som klockat uppstart av browser, visual studio och office-paketet med de olika läshastigheterna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Så dåligt. Ok, kanske svårt att sourca lågdensitet NAND, visst. Mycket verkar vara svårt nuförtiden. Men då hade basutförandet kunnat få vara 512GB för samma pris istället.

Förstås helt kalkylerat att detta inte kommer veva upp för mycket missnöje i långa loppet och således har man maximerat vinsten för aktieägarna. Dom gör vad som ska göra mao…

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Är det här ett reellt problem eller ett hypotetiskt? Att ha SSD som swap för att RAM tar slut känns inte troligt för mig. Då har jag för lite RAM och större problem.

Ladda hem från nätet eller synka till telefon så är ju överföringen den begränsande faktorn.

Kopiera stora filer görs extremt sällan.

Någon som klockat uppstart av browser, visual studio och office-paketet med de olika läshastigheterna?

Folk har sagt att slö hårdvara alltid har räckt och tagit visat exempel på icke krävande saker som de gör på sin dator och andra gjorde på sin för en sådär 15år sedan.
Det stora problemet med basmodellen är självklart så lite ssd och ram, detta löser man genom att inte köpa basmodellen och vops så försvann detta problem som artikeln handlade om.

Sedan märka av skillnad i prestanda på ssd. När man bara har 256GB ssd så kan man ju knappt jobba med någon större datamängd från första början. Det faller ju naturligt in att ju större lagring man har ju snabbare vill man ofta ha för att man generellt jobbar med större datamängder och inte vill vänta på denna.
Så min åsikt är att det är inget större problem för denna typ av användare som köper en 256GB ssd, för de jobbar garanterat inte med några större datamängder lokalt ändå.
-En Standard jobblaptoppen jag fick för över 10år sedan som precis varenda kotte med liknande arbete fick hade då 500GB ssd. Det beskriver lite vad folk med 256GB gör på sin idag.

Edit
Kortfattat den användargrupp som köper 256GB ssd i sin macbook lär inte märka av att ssd är slöare. De andra, ja de köper inte 256GB versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Egentligen är hela basmodellen konstig från första början, en sådan kraftig maskin med den lilla lagringen och ssd. Lenovo gör dock exakt samma sak med deras basmodeller. Bara skillnaden är att på en bra Lenovomaskin så kan användare själv uppgradera från 8GB ram till 128GB ram. Och från 256GB ssd stoppa in 3* 8TB ssd =24TB ssd om man så skulle vilja. (ja, det är svindyrt, men mer vanligt är att gå upp till 4TB)

Det görs ju antagligen med flit för att kunna säga att kostnaden är ifrån ett visst pris, som kan se attraktivt ut. Men den medvetne ser ju direkt att man måste gå till mellanstegsmodellen för att få en vettig maskin. T.ex körde ju Apple med 4GB RAM och 128GB hårdisk väldigt länge, när resten av världen hade gått vidare till 8GB och 256/512GB som minimum.

Till en viss del handlar det säkert om "planned obscolence" också, att fasa ut hårdvara enligt en förutbestämd tidsram. Man ska inte få ut några "extra år" på det man köpt genom att Apple var trevliga genom att tänka på sina användare och "gardera" med 8GB RAM som minimum. Samma för iPhone/iPad, det är planerat i minsta detalj.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Printscreen:

Hoppas ingen köper en ny dator idag med bara 250GB lagring... Såhär presterar min M1 med 500GB disk:
<Uppladdad bildlänk>

Och, jag har aldrig upplevt den här datorn som slö nånstans. Märker man ens skillnad på en gammal SATA-ssd och en NVME i dagligt bruk? Folk som jobbar med professionella flöden där det krävs snabba diskar lär ju köpa minst 1TB också, så jag kan faktiskt förstår att Apple snålade lite på disken, det är ju "good enough" trots allt.

Det som inte går att komma ifrån är att man försämrat prestanda i en nyare modell. Det ska rimligen medföra viss kritik!

Sen kan man absolut fråga sig om det spelar någon roll i praktiken. Har 256 GB disk på min M1 MacMini samt 1 TB disk via USB3, den senare presterar enligt BlackMagic disk speed väsentligt sämre men för mitt arbetsflöde (som primärt handlar om att lagra data samt programmering, då lagra t.ex. Unity-projekt) är det ingen skillnad. Flaskhalsen ligger på andra ställen.

Kan inte heller påstå att min M1Pro MBP skulle kännas speciellt mycket snabbare än MacMinin, det trots att den förra är ungefär dubbelt så snabb sett till bulkhastighet på disken (1 TB SSD).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Det görs ju antagligen med flit för att kunna säga att kostnaden är ifrån ett visst pris, som kan se attraktivt ut. Men den medvetne ser ju direkt att man måste gå till mellanstegsmodellen för att få en vettig maskin. T.ex körde ju Apple med 4GB RAM och 128GB hårdisk väldigt länge, när resten av världen hade gått vidare till 8GB och 256/512GB som minimum.

Till en viss del handlar det säkert om "planned obscolence" också, att fasa ut hårdvara enligt en förutbestämd tidsram. Man ska inte få ut några "extra år" på det man köpt genom att Apple var trevliga genom att tänka på sina användare och "gardera" med 8GB RAM som minimum. Samma för iPhone/iPad, det är planerat i minsta detalj.

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram. Skulle inte de säga samma som en motsvarande från Apple med 4-8 gb ram. Myten om att Apple skulle vara unika med planerat åldrande kan dö nu.

Permalänk
Skrivet av NaturMackan:

Det görs ju antagligen med flit för att kunna säga att kostnaden är ifrån ett visst pris, som kan se attraktivt ut. Men den medvetne ser ju direkt att man måste gå till mellanstegsmodellen för att få en vettig maskin. T.ex körde ju Apple med 4GB RAM och 128GB hårdisk väldigt länge, när resten av världen hade gått vidare till 8GB och 256/512GB som minimum.

Till en viss del handlar det säkert om "planned obscolence" också, att fasa ut hårdvara enligt en förutbestämd tidsram. Man ska inte få ut några "extra år" på det man köpt genom att Apple var trevliga genom att tänka på sina användare och "gardera" med 8GB RAM som minimum. Samma för iPhone/iPad, det är planerat i minsta detalj.

Jag minns den gamla tiden väl. Och Apple laptop hade inte fullhd och hur många som helst försvarade detta och sa saker som att fullhd bara är meningslöst på en 13" skärm och liknande.

Alla smarta företag försöker maximera deras vinster, Apple lyckas otroligt bra med detta och gör då jobbet väldigt bra. Resultatet av detta blir att de för vissa grupper blir extremt dyra.
Jag vill ha en basic helt knäpptyst 15,6" laptop, enbart för att kolla på filmer, kolla in webben. Apples alternativ svindyr.
En basic 6,7" mobil, Apples variant svindyr.
En enkel surfplatta som ser ut att vara gjord år 2022 inte år 2012. Ja, Apple iPad Air 2020 svindyr.

Men denna strategi fungerar ju skitbra för Apple, de stora skaran som anser att mina krav ovanför var extrema kan köpa enklare. De som har de krav som jag har, ja de har ofta lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hoppas ingen köper en ny dator idag med bara 250GB lagring... Såhär presterar min M1 med 500GB disk:
<Uppladdad bildlänk>

Och, jag har aldrig upplevt den här datorn som slö nånstans. Märker man ens skillnad på en gammal SATA-ssd och en NVME i dagligt bruk? Folk som jobbar med professionella flöden där det krävs snabba diskar lär ju köpa minst 1TB också, så jag kan faktiskt förstår att Apple snålade lite på disken, det är ju "good enough" trots allt.

Jag håller inte med, skulle säga att stora massan klarar sig på 256 GB.
Jag har själv 256 GB m1 macbook och är supernöjd.

Jag använder iCloud för lagring av bild & video då jag kör iPhone.
Ser inget behov av mer lagringsutrymme och då har jag en hel del sparat i datorn och ändå 150 GB över.

Man har ju inte MAC som speldator.
Visst om man ska ha hela sitt mediebibliotek lokalt sparat på datorn, men det är också riskfyllt om den skulle gå sönder exempelvis

Varför skulle jag behöva mer?

Permalänk
Medlem

Dubbelpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram. Skulle inte de säga samma som en motsvarande från Apple med 4-8 gb ram. Myten om att Apple skulle vara unika med planerat åldrande kan dö nu.

Oumbärligt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av padinni:

Jag håller inte med, skulle säga att stora massan klarar sig på 256 GB.
Jag har själv 256 GB m1 macbook och är supernöjd.

Jag använder iCloud för lagring av bild & video då jag kör iPhone.
Ser inget behov av mer lagringsutrymme och då har jag en hel del sparat i datorn och ändå 150 GB över.

Man har ju inte MAC som speldator.
Visst om man ska ha hela sitt mediebibliotek lokalt sparat på datorn, men det är också riskfyllt om den skulle gå sönder exempelvis

Varför skulle jag behöva mer?

Folk köper M1 datorn av många orsaker, de gillar macOs, de gillar chassiet, tangentbordet, batteritiden etc.
Frågan man bör ställa om du fick designa en dator från Apple precis som du ville, varför skulle du då välja M2 processorn med t.ex. 8GB ram och 256GB ssd? Och inte snåla in även på cpun.

Obs: Det jag påstår angående lägre prestanda i ssd är att de som märker av prestandaproblem på 256GB varianten, ja det är de som inte hade köpt 256GB varianten från första början. Och det är nog så de på Apple resonerade när de valde att konfiguera datorn så.

Jag har för övrigt sett detta med sämre prestanda på mindre ssd enheter långt tid tillbaka. Jag tänker på de usb ssd. Jag minns inte om populära samsung T1 ->T7 lider av detta. Men det handlar om andra orsaker som lite cache. Min poäng i det hela är att det är ett gammal välkänt problem att man kan få lägre prestanda genom att välja mindre ssd av samma modell.

Permalänk
Sötast

Låter väldigt dystert. Men kan tänka mig att det ger en fin skjuts i kassan för Apple. Inte helt sällan att det är en prioritet direkt

Men ja, "pro" är väl mer ett ord att slänga runt med i guess.

Permalänk
Medlem

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Extern skärm

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Vem använder en laptops skärm? Docka och extern skärm!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram. Skulle inte de säga samma som en motsvarande från Apple med 4-8 gb ram. Myten om att Apple skulle vara unika med planerat åldrande kan dö nu.

Knappast unika, men i topp, och andra tar efter vad Apple gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram. Skulle inte de säga samma som en motsvarande från Apple med 4-8 gb ram. Myten om att Apple skulle vara unika med planerat åldrande kan dö nu.

Oumbärligt? Jag använder en Lenovo ThinkPad T460 från 2016 med 16GB RAM, samt en HP Elitebook från 2012 med 12GB RAM, ingen av dom skulle jag säga är ens i närheten av oumbärligt att använda, snarare tvärtom iallafall på HP:n. Båda kör naturligtvis med SSD men för att vara 10 år gammal (HP:n) så är den fortfarande snabbt särskilt för att vara 10 år gammal. Jag kör också Windows 11 på både HP:n och Lenovo:n

Skrivet av LeonHart:

Oumbärligt?

Ja, jag är lika frågandes

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram.

Skrivet av LeonHart:

Oumbärligt?

Ja, alltså, alla måste ha en windows-laptop från 2015 med 16 GB RAM, man klarar sig inte utan. Den är oumbärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Jag använder laptopens skärm ytterst sällan, extern skärm ftw.

Hur folk kan sitta med en laptopskärm och göra något produktivt undgår mig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

De är yngre. De ser bättre och har bättre motorik.
Bortsett från dessa fördelar så de som enbart jobbar på 13" skärm och aldrig har extern skärm. Så brukar de ha sysslor som detta arbete går att göra på en liten skärm.

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett argument till att köpa 512GB-disken istället för grundutförandet… Även om jag med handen på hjärtat först kikade på 256GB. Främst för att hela mitt mediebibliotek finns i moln/extern disk och de program jag använder inte käkar mycket utrymme. Men ska man framtidssäkra och/eller ha några spel på datorn lär man behöva minst 512.

Skrivet av tankjunior:

Ser inte hårddisken som det stora problemet. Hur folk kan sitta med en 13 tummare och göra något produktivt undgår mig

Använder man någonsin laptopskärmen när man ska göra produktiva grejer? Det är väl mest när man sitter på tåget och svarar på mejl eller ligger i sängen och kollar Netflix, och då är smidigheten med 13” överlägsen. Så fort det är arbete, gaming eller annat på agendan så är det extern monitor som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Oumbärligt?

...

Ja, jag är lika frågandes

Synonymer till oumbärlig

omöjlig att undvara
nödvändig
oersättlig
essentiell
oavvislig
obligat
väsentlig
omistlig
oundgänglig

Skrivet av deltascu:

Ja, alltså, alla måste ha en windows-laptop från 2015 med 16 GB RAM, man klarar sig inte utan. Den är oumbärlig.

Se deltascu har fattat

Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram.

Trådens mest förvirrade och roliga inlägg

Permalänk
Medlem

Tar fortfarande typ 3 minuter att skriva/läsa av hela SSD:n så det känns inte som något som kommer påverka de flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk köper M1 datorn av många orsaker, de gillar macOs, de gillar chassiet, tangentbordet, batteritiden etc.
Frågan man bör ställa om du fick designa en dator från Apple precis som du ville, varför skulle du då välja M2 processorn med t.ex. 8GB ram och 256GB ssd? Och inte snåla in även på cpun.

Obs: Det jag påstår angående lägre prestanda i ssd är att de som märker av prestandaproblem på 256GB varianten, ja det är de som inte hade köpt 256GB varianten från första början. Och det är nog så de på Apple resonerade när de valde att konfiguera datorn så.

Jag har för övrigt sett detta med sämre prestanda på mindre ssd enheter långt tid tillbaka. Jag tänker på de usb ssd. Jag minns inte om populära samsung T1 ->T7 lider av detta. Men det handlar om andra orsaker som lite cache. Min poäng i det hela är att det är ett gammal välkänt problem att man kan få lägre prestanda genom att välja mindre ssd av samma modell.

Nja håller inte med denna gången heller

Jag valde 16 GB ram 256 GB lagring just för att jag inte behöver så stor lagring som tidigare nämnt pga iCloud men ändå ville ha en snabb dator.

Om det är så att mindre SSD ger lägre presentanda ska detta tydligt framgå när man köper datorn, vilket det inte har gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av padinni:

Nja håller inte med denna gången heller

Jag valde 16 GB ram 256 GB lagring just för att jag inte behöver så stor lagring som tidigare nämnt pga iCloud men ändå ville ha en snabb dator.

Om det är så att mindre SSD ger lägre presentanda ska detta tydligt framgå när man köper datorn, vilket det inte har gjort.

Är det inte så att alla SSD vinner prestanda ju större dom är? Eller jag kanske rör ihop med nått jag läst för flera år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är helt oumbärligt att bruka en windowslaptop från 2015 med 16 gb ram. Skulle inte de säga samma som en motsvarande från Apple med 4-8 gb ram. Myten om att Apple skulle vara unika med planerat åldrande kan dö nu.

Du kan omöjligt använt en gammal mac med 8GB ram från 2015 (än mindre än med 4GB). Den är horribelt slö, precis som motsvarande PC från samma tid är. Den håller generellt sett längre än en PC, men å andra sidan uppdaterar de hårdvaran (knappt) vartannat år men säljer den som ny. Sluta sprid osanningar, tack.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Hoppas ingen köper en ny dator idag med bara 250GB lagring... Såhär presterar min M1 med 500GB disk:
<Uppladdad bildlänk>

Och, jag har aldrig upplevt den här datorn som slö nånstans. Märker man ens skillnad på en gammal SATA-ssd och en NVME i dagligt bruk? Folk som jobbar med professionella flöden där det krävs snabba diskar lär ju köpa minst 1TB också, så jag kan faktiskt förstår att Apple snålade lite på disken, det är ju "good enough" trots allt.

Jag tror de flesta som har en air klarar sig utmärkt med 256GB.

Jag har nästan inget lagrat på min. Foton och sånt hade jag aldrig lagrat lokalt, det är så du förlorar filer imo.