Nvidia utökar budgetsegmentet med Geforce GTX 1630

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utökar budgetsegmentet med Geforce GTX 1630

Nvidia utmanar Radeon RX 6400 i "min IGP är trasig"-kategorin med en modell vars snäva minnesbuss ger lägre bandbredd än GTX 1050 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, ca 2000 kr.

År 2016, hela 6 år sedan gick det att köpa produkter som presterar bra mycket bättre än denna för samma summa (RX480). Även justerat för svag krona och inflation så är det helt galet. Här finns inga ursäkter heller, gammal nod och gammal arkitektur. Denna marknad är trasig. Tragiskt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer prestera mot GT 1030

Permalänk
Medlem

Är det I kategorin "jag vill bara ha bild" så får den ju kosta därefter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

För en tusenlapp och i LP köper jag några stycken direkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag skulle inte bjuda en krona över 500 för den här.

Frågan är vad en processor med likvärdig grafikprestanda kostar?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 6500XT finns för 1900:- och fortfarande känns som 400:- för mycket för det kortet så skulle jag personligen säga att allt över 1200:- är för mycket för 1630. Nu verkar det ju även lossnat lite på begagnade kort, så inte helt omöjligt längre att få tag på hyffsade GPU:er kring tusenlappen som duger till det ett 1630 skulle användas till.

Permalänk
Medlem

Lite onödigt höga klockfrekvenser egentligen, i den kategorin så hade nog lägre TDP varit mer uppskattat. Men undrar varför den har så hög basfrekvens, den ligger långt över vad övriga kort i 16-serien har medan turbon är mer normal.

Sen vet jag inte om man kan säga att det prestandamässigt placerar sig strax under GTX 1650 och RX 6400 när dessa kort presterar ca 60% bättre

Permalänk
Skrivet av CasualGamer:

Jag skulle inte bjuda en krona över 500 för den här.

Frågan är vad en processor med likvärdig grafikprestanda kostar?

Det är nog bara 5600g och 5700g som kanske kommer nära i alla fall om man ser till att ha snabba ramminnen. I alla fall än så länge av de modeller som finns att köpa till vanliga plattformar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fel att ens lägga produktionsresurser på skräpkort, det måste finnas kapacitet för att växa. Det skall inte vara nödvändigt att byta grafikkort bara för att kraven ökar något snäpp.

Permalänk
AKA AudioBamse

Om du bara vill ha bild och kunna spela med grundläggande 3D-grafik (en del bryr sig inte om grafik och höga upplösningar, utan vill t.ex. bara kunna lira någonting ibland med sina kompisar för att ha roligt) och att den kostar under tusenlappen, då är väl detta ett klockrent grafikkort antar jag.

Permalänk
Medlem

Är inte fel att det finns enklare modeller för icke-spelanvändning, men då borde det väl inte heller heta GTX utan bara GT?
Det lurar ju folk som inte förstår bättre, kan hamna i t ex OEM-datorer el för någon som ska köpa billig speldator. Marknadsförs med att de har "Geforce GTX" och därmed ev kan uppfattas som att de är spelkapabla.

Men i övrigt finns det ju en del fördelar med dedikerat grafikkort jämfört med IGP.
Bl a att de har snabbare minne och oftast bättre stöd för olika tekniker/standarder. Dvs när man vill kunna visa grafik så fungerar det rätt, vilket IGP:er långt ifrån alltid gjort.

Modernt, strömsnålt, passivt kylt, i lågformat, med gott om utgångar och till bra pris. Ett sådant kan ha sin plats.
Men de här verkar inte riktigt vara det.

Permalänk
Medlem

De borde kalla kortet för GTX 760 Refresh eller något liknande. T.ex. GTX 1650 ligger ju i nivå med GTX 780.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hade kortet haft några extra skärmutgångar kunde det ju vara värt något, men det verkar ha 1 HDMI, 1DP och en DVI så inte ens där är det speciellt bra. Om man inte måste ha 10 likadana av någon anledning så känns det vettigare att köpa något begagnat för några hundralappar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av perost:

Lite onödigt höga klockfrekvenser egentligen, i den kategorin så hade nog lägre TDP varit mer uppskattat. Men undrar varför den har så hög basfrekvens, den ligger långt över vad övriga kort i 16-serien har medan turbon är mer normal.

Sen vet jag inte om man kan säga att det prestandamässigt placerar sig strax under GTX 1650 och RX 6400 när dessa kort presterar ca 60% bättre

Haha ja, det var nog lite väl frikostigt formulerat av mig Jag har justerat det.

Permalänk
Medlem

Frågan är om kortet har stöd för hdmi 2.1 eller inte?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag har ett GTX 1650 (GDDR5) i en av mina datorer.
Jag hade hellre haft GDDR6 versionen men det fanns inte när jag köpte.
GDDR6 versionen verkar generellt prestera bättre än GDDR5 versionen trotts lägre klockad GPU.
Men känns inte lönt att köpa ett nytt kort för det.

1630 har lägre minnesbandbredd trotts GDDR6 så känns ännu mindre lönt att köpa ett sånt.

Konstig avvägning också om de högre klockfrekvenserna gör att det får samma TDP som 1650.

Att AMD valde att banta ner RX 6400 / RX 6500XT till bara 4X PCI Express banor och kapa i video stödet är väl det som gör att ett 1630 ändå kan ha en marknad.
Om än troligtvis inte speciellt stor marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Frågan är om kortet har stöd för hdmi 2.1 eller inte?

Enligt Nvidia så kommer det likt alla andra kort i 16-serien endast ha HDMI 2.0b.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av perost:

Enligt Nvidia så kommer det likt alla andra kort i 16-serien endast ha HDMI 2.0b.

Hmm, jag kikade på länken av andra skäl och intressant nog skriver Nvidia även GDDR5 där. Trodde jag var dålig som sett fel imorse, men alla partnerkort jag kikat på hittills har specat GDDR6. Frågan är om det är två SKU:s eller om Nvidia själva skrivit fel? Det får bli lite mer efterforskning där

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Hmm, jag kikade på länken av andra skäl och intressant nog skriver Nvidia även GDDR5 där. Trodde jag var dålig som sett fel imorse, men alla partnerkort jag kikat på hittills har specat GDDR6. Frågan är om det är två SKU:s eller om Nvidia själva skrivit fel? Det får bli lite mer efterforskning där

<Uppladdad bildlänk>

Det verkar stå fel på den svenska sidan, inte bara för 1630 utan även på andra modeller. På den engelska står det GDDR6 på 1650 Super, 1650 (G6) samt 1630 som det ska vara. Jag har märkt tidigare att den svenska sidan inte alltid är helt tillförlitlig tyvärr.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog bara 5600g och 5700g som kanske kommer nära i alla fall om man ser till att ha snabba ramminnen. I alla fall än så länge av de modeller som finns att köpa till vanliga plattformar.

Ett 5600g kostar lika mycket som det här kortet. Det känns väldigt nischat att välja detta kort, typ "jag har Sandy Bridge och mitt GTX660 är trasigt, och vill inte lägga pengar på en ny dator, men det är värt 2000 kr enbart för att kunna surfa med datorn".

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är på tok för dålig konkurrens på gpu-marknaden för hemmadatorer med bara två egentliga aktörer?

Att de ens har MAGE att klämma ut ett så här patetiskt kort ur sitt brunöga och slänga på en så saftig prislapp samtidigt som fleråriga mellansegmentkort fortfarande håller för högt pris på begagnatmarknaden för att dessa två företag dominerat och styrt marknaden med järnhand. Så att de kunnat fortsätta lägga ner produktion av fullt relativa kort som ersatts med marginellt bättre kort med några få nya funktioner som de lurat kunderna att man måste ha.

Det här kortet vore inte värda en tusenlapp om det inte vore för den manipulerade begagnatmarknaden som är heltokig. Det finns ingen budgetnivå på grafikkort, alla är skit i de prisklasserna och kan knappt överprestera cpuer med inbyggd grafik om man ser på pris för prestanda. Inte eftersom man också ska räkna in priset för cpu vid köp av grafikkortet.

Mellansegmentet är för dyrt för en vanlig dödlig som inte är så värst intresserad av gaming men ändå vill kunna spela lite casual även i de spel som kommer om ett år. Och de dyra entusiastkorten kostar ju som en någorlunda fungerande begagnad bil, mina senaste tre datorer tillsammans har inte kostat så mycket som ett 3090 ti.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Så jag har längtat på ett Turing-baserat kort 2022 i instegssegmentet.

Frågan jag ställer mig är.

1. Varför har det tagit så obscent lång tid att lansera
2. Varför finns det inte ett Ampere-baserat
3. Varför bryr jag mig

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så jag har längtat på ett Turing-baserat kort 2022 i instegssegmentet.

Frågan jag ställer mig är.

1. Varför har det tagit så obscent lång tid att lansera
2. Varför finns det inte ett Ampere-baserat
3. Varför bryr jag mig

1) Nvidia slog vad med AMD om Nvidia skulle verkligen kunna utveckla och kasta ut en sådan (dålig) produkt på marknaden och lyckas sälja det.
(Gissning)

2) Nvidia snubblade på ett kvarglömt lager med gammal kisel plattor som de behövde skicka till återvinning mot en saftig betalt. Istället valde de göra lite cash från det.
(Gissning)

3) Du bryr dig inte, du bara triggar... Det är normalt i avseende på dagens situation på gpu marknaden.
Helt normalt. Tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så jag har längtat på ett Turing-baserat kort 2022 i instegssegmentet.

Frågan jag ställer mig är.

1. Varför har det tagit så obscent lång tid att lansera
2. Varför finns det inte ett Ampere-baserat
3. Varför bryr jag mig

Det Ampere baserade instegskortet är väl i så fall RTX 3050 om man nu vill räkna det som instegskort.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med den typ av GPU som presterar sämre än mycket mycket äldre kort?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag gissar att detta kort har ett prispremium för att det är 75W och inte kräver extra kablar utöver PCIE-kontakten. Och kortet kommer nu för att man tidigare haft sina 75W-kort på äldre noder och arkitekturer som kanske inte kan underhållas längre

Priset är inte lockande för någon som inte är i behov av just 75W-kravet, så väldigt nischad produkt som knappast är menat för gemene man eller spelare på något vis

Eller missar jag något med kortet?

Edit: ser att 1650 finns för upp till 75W också. Då försvann alla rimliga anledningar till kortet vad jag kan se, även om jag antar at den blir billigare än 1650 med tiden

Permalänk

Vad klagar folk på? Det är ju snabbare än ett GTX 1050 icke Ti och lite slöare än ett GTX 1050 Ti.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Vad klagar folk på? Det är ju snabbare än ett GTX 1050 icke Ti och lite slöare än ett GTX 1050 Ti.

Ja nej jag vet inte, kanske det faktum att du jämför med sex år gamla kort som även de tillhörde budgetsegmentet.

Eller kanske det faktum att GTX 1630 presterar sämre än GTX 1050 Ti men kostar 20% mer, om du köpte det då. Hade du teoretiskt kunnat köpa GTX 1050 Ti idag så hade de kostat lika mycket, justerat för inflation.

Jag menar, vad finns inte att gilla med det? Briljant!

GTX 1630 = 169$
GTX 1050 Ti = 139$ (169$ 2022)

Gamers Nexus brukar ju prata om hur GPU-marknaden har hamnat i stagnation och det verkar vara många som inte förstår detta. De ser ett kort som presterar bättre men tänker inte på att priset har justerats uppåt vilket betyder att prestanda per krona stagnerar. Tittar vi på ditt exempel ovan så är det inte ens stagnation det är tillbakagång. Inom prestandasegmentet är det mer av stagnation. Det ser dock lite ljusare ut på prestandasidan då tillgången äntligen verkar börja matcha efterfrågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja nej jag vet inte, kanske det faktum att du jämför med sex år gamla kort som även de tillhörde budgetsegmentet.

Eller kanske det faktum att GTX 1630 presterar sämre än GTX 1050 Ti men kostar 20% mer, om du köpte det då. Hade du teoretiskt kunnat köpa GTX 1050 Ti idag så hade de kostat lika mycket, justerat för inflation.

Jag menar, vad finns inte att gilla med det? Briljant!

GTX 1630 = 169$
GTX 1050 Ti = 139$ (169$ 2022)

Gamers Nexus brukar ju prata om hur det totalt har hamnat i stagnation och det verkar vara många som inte förstår detta. De ser ett kort som presterar bättre men tänker inte på att priset har justerats uppåt vilket betyder att prestanda per krona stagnerar. Tittar vi på ditt exempel ovan så är det inte ens stagnation det är tillbakagång. Inom prestandasegmentet är det mer av stagnation.

Detta är med marginal det sämsta köpet som finns på marknaden. Det är imponerande med tanke på hur fel prissatta 6400 och 6500XT är. Det har gått i perioder att köpa GTX 970, 1060 och RX570 för liknande eller lägre pris i många år nu. Och alla är bra mycket kraftfullare produkter.

Sedan angående möjligheten att köra 1630 i 75W utan 6-pin så verkar de flesta kort jag sett kräva det oavsett. Hade kanske varit enda ursäkten för att köpa detta.

Nvidia har lyckats att alldeles för sent försöka pracka på okunniga köpare undermåliga produkter till ett för högt pris i hopp om att öka marginalerna i kryptoboomen. Hoppas detta floppar hårt. Men det lär det inte göra, det är ju Geforce!