Fractal Design Pop Air – prisvärt chassi med fäbless för 5,25"-platser

Permalänk
Medlem

De utan fönster ser inte så tokiga ut i vitt eller svart, nu när deras webbsida vaknat igen.
Jag fortsätter dock klaga på att chassit gärna kunnat få vara 2 cm tjockare och då gett plats för dels en 140 mm fläkt i bakkant, samt kanske 1 cm mer utrymme för kabelhantering. Särskilt om nu prisklassen kommer att ligga en bit över tusenlappen.

Jag uppskattar verkligen "kortare" chassin, men hurvida bredden är 215 eller 235 mm ser jag generellt sett just ingen oroa sig över.

Permalänk
Medlem

Nja...jag vet inte riktigt.

Det enda som är ikoniskt för Fractal Design är väl frontpanelen, resten tycker jag påminner mycket om Be Quiet eller NZXT H510.

Men detta med färg, RGB osv verkar ju vara trendigt, eller så börjar jag bli gammal

Permalänk
Entusiast

Faktiskt ett chassi som passar mig. Kanske blir att bygga vattenkylning igen, senast var nog 2013.

Tänker alltså detta på de 2 5,25" platserna:

Permalänk
Medlem

Äntligen ett chassi med 5.25"-platser igen! Synd att det inte är så snyggt med luckan bortplockad bara. Annars hade det kunnat bli ett köp.
5.25"-platsen behöver man för att ha någonstans att stoppa sin Aquacomputer Aquaero såklart.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, äntligen 5,25 platser igen, deras R5 tror jag är det senaste hittils med 2 st 5,25 plaster. Ena platsen vill jag ha till blueray brännaren och andra platsen till minneskortläsare.

Jag saknar en 3,5 tums plats oxå, det hade varit optimalt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag är lite i samma målgrupp som er. UHD/BDXL-läsare i ena 5,25" plus en plats för valfri docka/modifiering i den andra. Drömmen hade varit Torrent med två 5,25".

Jag har optisk enhet i ena, kortläsare/USB3/2A USB-laddare i andra. Minskar på röran med externa USB-enheter/sladdar och ger bättre räckvidd åt radiomottagare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FlyingFinn:

"skumma"...för mej är 2x5,25" minimikrav, skulle gärna se tre så man hade en ledig vid behov.

I relation till plats känns det som ett skumt/udda val, men jag har å andra sidan inte behövt/nyttjat en 5,25"-tumsplats på snart tio år Men smaken är som baken!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att ja gilla den lilla lådan Fractal Design har gjort till 5,25 platsen, lite kul och smart idé. Perfekt att lägga sina USB stickor i, när de har en tendens att rymma. Hoppas man kan köpa en till låda som tillbehör, en liten mini byrå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Jag är nog lite för glad för detta chassi.
Det som hade gjort chassit perfekt vore att på air modellen utan glassida att de skulle varit ljuddämpande material. Gör nog inte så mycket för den totala ljudnivån men sitter man precis bredvid datorn så kanske det hjälper lite.

Permalänk
Medlem

Så trist att mini bara kommer med två "färg" alternativ, svart och vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Har jag varit världens tråkigaste och fnissandes sagt "höhö Poop Air" i typ en och en halv vecka?
Ja. Ja det har jag.

Jag vill typ ha det här chassit, men varje gång jag kommer ihåg de skumma 5,25"-platserna känns det bara...nja jag vet inte. Oklart.

Tycker det allra mest konstiga är ciggfatet / koppen längst ned i fronten, är det någon som vet vad den har för funktion?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Northbane:

Tycker det allra mest konstiga är ciggfatet / koppen längst ned i fronten, är det någon som vet vad den har för funktion?

Det är inte mer konstigt än en förvaringslåda för...vadsomhelst. Tanken är säkert att man ska lägga överblivna skruvar och dylikt i den. Kanske funkar som askkopp också?

Permalänk
Medlem

O_o "fäbless"
Hur ska jag tolka detta, väsignad av husdjuren kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är inte mer konstigt än en förvaringslåda för...vadsomhelst. Tanken är säkert att man ska lägga överblivna skruvar och dylikt i den. Kanske funkar som askkopp också?

Känns fortfarande som något som de bara kastat dit utan att funktionen efterfrågats. Men men vet, kanske är PC världens svar på skivat bröd

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av landmarks:

I relation till plats känns det som ett skumt/udda val, men jag har å andra sidan inte behövt/nyttjat en 5,25"-tumsplats på snart tio år Men smaken är som baken!

Jag håller med om att det personligen känns smålustigt med 5.25"-platser år 2022, och i norden har vi nog generellt varit progressiva när det gäller utfasningen av optiska läsare. Däremot är det fortfarande efterfrågat på bland annat amerikanska marknaden och även i södra delarna av asien, där uppkopplingen är stundvis dålig eller ibland helt saknas.

Det är också en av anledningarna till att manualer i tryckt form fortfarande ingår, tanken är att en person utan tillgång till dator/mobil vid byggnation, eller saknar internetåtkomst ska få en chans till samma byggupplevelse som på övriga platser!

Skrivet av JonasT:

Det är inte mer konstigt än en förvaringslåda för...vadsomhelst. Tanken är säkert att man ska lägga överblivna skruvar och dylikt i den. Kanske funkar som askkopp också?

Jag kan inte garantera att den fungerar som askkopp, men runt midsommar fick det plats både jordgubbar och glass.

Permalänk
Medlem

Jag har oxå BDXL brännare och tycker det är skönt att få in så mycket sånt i datorns chassi som möjligt och som någon annan skrev. Minska berget av USB enheter och kablar på skrivbordet.

Men ni som tycker det är konstigt med 5,25 platser, hur gör ni backup? Extern blueray brännare? Eller annan lösning?

Om det inte är en gaminginriktad dator som man har så finns andra behov helt enkelt.

På mitt R2 XL chassie så har jag 4 st 5,25 platser. De är fullproppade med olika enheter för olika syften och används veckovis.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av stoffe_83:

Men ni som tycker det är konstigt med 5,25 platser, hur gör ni backup? Extern blueray brännare? Eller annan lösning?

Jag kör backup mot en NAS i kombination med molnbaserad lagring.

Permalänk
Medlem

Det tycker inte jag känns som en lika långtidssäker lagringslösning. Lösenordsberoende och små hemma NASar kan visst ha säkerhetsbrister. Blu-ray är EMP-säkert och håller i 50 år. Men bäst skulle nog bara en kombination av flera backuplösningar vara bra.

Molnlagring funkar bara om man har en snabb internetuppkoppling, jag har inte haft fiber i mer än 2 år, innan det hade jag mobilt bredband och 0,5 mbit adsl. Då är Molnlagring inte så aktuellt med 10 terabyte bild och film som man tagit själv. Så det har jag inte riktigt smält in att man kan ha det hemma 🙂

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Man hade enkelt kunnat kapa 5,25" på längden i chassit, för det enda vettiga framdelen används till är extra långa grafikkort.
Sedan borde man ju ha kunnat få in en 280 AIO i toppen.
Personligen så hatar jag PSU-kåpor, är det så ruskigt fult att kunna se vad det är för PSU i datorn?
Att inte kunna montera en fläkt på de överblivna expansionkortsplatserna är en lika stor missad möjlighet som 5,25" platsens möjlighet till en extra fläkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av stoffe_83:

Det tycker inte jag känns som en lika långtidssäker lagringslösning. Lösenordsberoende och små hemma NASar kan visst ha säkerhetsbrister. Blu-ray är EMP-säkert och håller i 50 år. Men bäst skulle nog bara en kombination av flera backuplösningar vara bra.

Molnlagring funkar bara om man har en snabb internetuppkoppling, jag har inte haft fiber i mer än 2 år, innan det hade jag mobilt bredband och 0,5 mbit adsl. Då är Molnlagring inte så aktuellt med 10 terabyte bild och film som man tagit själv. Så det har jag inte riktigt smält in att man kan ha det hemma 🙂

Ja, nej molnlagring är inte så praktiskt om man inte har en internetuppkoppling som kan hantera stora mängder data.

För min del är det viktigaste med en backup att man har redudans på redundansen. För NAS:en har jag periodisk backup mot en extern hårddisk lokalt, vilket är någon form av livlina om det NAS:en rasar samman. Viktigast tycker jag dock att off-site lagringen i molnet finns på plats för de allra viktigaste filerna vid fall av inbrott/brand.

Givetvis kan man se till att förvara en extern disk/optisk media på annan plats, men tycker helt enkelt att det här upplägget är smidigare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Men ni som tycker det är konstigt med 5,25 platser, hur gör ni backup? Extern blueray brännare? Eller annan lösning?

Externa hårddiskar, en som gör löpande backuper och en som jag klonar till lite då och då. Risken för dataförlust p.g.a. hårdvarufel har gått ner rätt markant nu när allt annat är SSDer, så de backuperna är mest för att man kan ta bort saker av misstag ibland, eller få rena mjukvaruproblem. Nu har jag faktiskt en optisk läsare i min burk, men det är bara för att det fanns plats för en slimline och jag hade en sådan liggande, så jag petade i den. Vet inte ens om den funkar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man hade enkelt kunnat kapa 5,25" på längden i chassit, för det enda vettiga framdelen används till är extra långa grafikkort.

Jag anar att det här är en låda som är byggd för att man inte vet hur stora GPUer blir framöver. Nu när de har sprängt övre gränsen i standarden finns det liksom inga andra gränser kvar för hur långa de kan bli. Har man valt att göra lådan så djup och placera PSU mot bakplåten så blir det ju ett utrymme över där. Hade som sagt hellre sett plats för flera diskar (man hade ju kunnat ha ett gäng 3.5” eller 2.5” på högkant) men det är ju också ett utgående användningsområde.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag anar att det här är en låda som är byggd för att man inte vet hur stora GPUer blir framöver. Nu när de har sprängt övre gränsen i standarden finns det liksom inga andra gränser kvar för hur långa de kan bli. Har man valt att göra lådan så djup och placera PSU mot bakplåten så blir det ju ett utrymme över där. Hade som sagt hellre sett plats för flera diskar (man hade ju kunnat ha ett gäng 3.5” eller 2.5” på högkant) men det är ju också ett utgående användningsområde.

Ska man ha så stora grafikkort, så kanske dem bör ta upp 2x PCIE portar och moderkortet placeras horisontellt för att minska att grafikkortet hänger ner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 5,25"-Blu-Ray-läsare i min HTPC. Tittar på film på skiva då det är bättre kvalité mm. Vissa filmer finns inte att få tag i streamat heller =(

Permalänk

Jag kör med en hot-swap bay för 4st 2,5" (SSD) som tar upp en 5,25" plats. Jag vill bara dra kablar en gång och vill jag utöka lagringen så är det bara att dra ut en vagga och slänga in en disk till utan att behöva öppna chassit. Ett plus är att risken att bryta kontakterna på disken är i princip obefintlig.

Permalänk
Medlem

2x 5.25" som inte blockerar front-to-back-luftflöde för komponenterna har absolut en nisch, särskilt mATX-versionen. Men - det verkar som att magnetlocket för 5.25"-platserna endast finns som solid vägg, inte som mesh eller ram med hål för själva enheterna. Så vill man köra ventilerade hotswap-vaggor så får man klara sig utan locket, inte den estetiskt snyggaste lösningen kanske.

Skrivet av Svensktiger:

Från ett retro perspektiv så har ju FD gått full cirkel här.
5.25" platser mot PSU'n för att det är ju det enda stället där det inte krockar med moderkortet.
Om dom nu bara kunde sluta med bottenmonterad PSU så var allt frid och fröjd igen!

Precis, har stört mig på att nästan alla sentida chassin som haft 5.25"-platser har haft dessa i vägen för CPU-kylarens luftflöde, och istället låtit halva nedersta frontfläkten blåsa "för kråkorna" rakt på nätaggets kontaktsida. Som för det mesta inte ens har lufthål.

Motståndet mot PSU i toppen har jag inte heller förstått. Men, FD har ju redan visat med Torrent att världen faktiskt inte går under om man bygger så år 2022. Lufthål i toppen är väl bra för radiatorer, men samtidigt öppnar man en onödig attackvektor för spillt kaffe.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kul med update men inget för mig heller. Jag suktar efter en uppdatering på Define Mini C till mitt nästa bygge, lite modernare och skippa plastdetaljer på front etc. Så är man i min båt blir det ju en nedgradering på denna känns det som iom 5.25 platserna etc.

Får bara hoppas att nästa ryzen får nån vettig mAtx-platta också, annars får det bli define compact 7 istället. Men vill gärna få ned djupet på skrivbordet en del så jag får mer yta.

Permalänk
Medlem

otroligt snyggt chassi. speciellt det svarta:

tråkigt att man bara kan ha två 120mm fläktar i fronten och inte tre.
temperaturerna lär inte vara dem bästa heller efter vad jag har läst. även fast det är mesh i fram.
bara 170mm psu begränsar också

men mycket snyggt!

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Svart och just orange är mina favoritfärger, men detta chassit tilltalar mig inte alls estetiskt.

samma. GUL OCH SVART. Det är OG colors. POP ser dock ut precis som meshify? fast lite fulare.
och det är kanske så att personen som valde färgernas olika nyanser.. var/är färgblind.

näää usch för detta, pop är ett nedsteg av både kvalitet och eftertanke.