Fractal Design Pop Air – prisvärt chassi med fäbless för 5,25"-platser

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Pop Air – prisvärt chassi med fäbless för 5,25"-platser

Fractal Design satsar på mer prispressade chassin med sin nya familj Pop, där testlabbet får besök av miditowermodellen Pop Air med något så ovanligt som dubbla 5,25"-platser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag måste säga, ser så sjukt märkligt ut på framsidan/huvudkammaren med dessa märkliga skåror.
En sak om det tydligt framgår vad de är till för men när hela panelen är i princip blank annars upplevs det som om de skulle ha något syfte i huvudkammaren.

(De var till för 2x2.5"-släden men på baksida av huvudkammaren).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Svart och just orange är mina favoritfärger, men detta chassit tilltalar mig inte alls estetiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Svart och just orange är mina favoritfärger, men detta chassit tilltalar mig inte alls estetiskt.

Nä, fractal har tappat det lite med deras senaste släpp tycker jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Med lågpris trodde jag att det var som deras Focus G-serie. Jag har inte sett detta chassi, men av bilderna att döma (det är nog svårt att få en helt precis uppfattning bara genom bilder) så får jag en känsla just från den serien. Men ett Focus kostar 599kr. Ska man ha runt tusingen finns det en helt annan förväntan - vem skulle välja det här över ett Phanteks P400A, t.ex.?

Värdesätter att Fractal är kreativa och testar, och Fractal har alltid en plats i mitt hjärta när jag väljer chassi. Har haft alla de släppt faktiskt, utom de två första Define-utgåvorna. Mig veterligen var det Meshify som öppnade hela vägen till mesh-chassin (innan dess var Define-konceptet stilbildande, och snoddes friskt av t.ex. NZXT), och även Era var ett wildcard (som inte alls slog lika väl ut), likaså Torrent (som är ett intressant koncept med bra stats).

Hoppas de fortsätter att vara kreativa. Men det som förvånar mig är dessa helt uppenbara blundrar. Era hade uppenbara problem med temps, varför kunde det inte förutsetts - vem idag kör desktop utan att se temps som en prio? Och detta, hur stor är marknaden för dubbla 5.25" platser? Man borde ha skippat dessa platser och droppa priset till 750kr. Inte ens då hade jag varit i närheten att välja det över t.ex. Meshify C. Man har valt ett konstigt mellanläge, där det inte är tillräckligt billigt för att motivera nerköpen. Den här typen av fula hål, skåror och annat på "moderkortsplåten" som bara gör det uppenbart för en hur tunn plåten är vänder mina tankar till Focus G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nä, fractal har tappat det lite med deras senaste släpp tycker jag.

Verkligen...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Svart och just orange är mina favoritfärger, men detta chassit tilltalar mig inte alls estetiskt.

Jag får känslan av BeQuiet när jag ser svart orange temat.
Cleant chassi men som Jonas själv nämnde med 5.25" platser lite onödigt, jag hade velat se plats för en ytligare fläkt så som tex Meshify C har på sin.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Hoppas de fortsätter att vara kreativa. Men det som förvånar mig är dessa helt uppenbara blundrar. Era hade uppenbara problem med temps, varför kunde det inte förutsetts? Och detta, hur stor är marknaden för dubbla 5.25" platser? Man borde ha skippat dessa platser och droppa priset till 750kr. Inte ens då hade jag varit i närheten att välja det över t.ex. Meshify C. Man har valt ett konstigt mellanläge, där det inte är tillräckligt billigt för att motivera nerköpen.

Era kändes som om det designats för lite mindre strömkrävande grejer. Vad gäller 5.25"-platserna - det ser ut som om det i princip finns ett hörne över framför PSUn, och då satte de ett par 5.25"-platser där. Man hade kunna fylla utrymmet med 3.5"-platser istället, men det är väl inte så många som vill ha fler än 3 HDDer idag heller.

Som vanligt hade jag velat se PSUn i övre främre hörnet och en mindre låda, men men, det här lockar säkert en del det också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Priserna på Inet är ju från 1249kr vilket gör Pop Air rätt oattraktivt. Trodde även solid panel skulle ser mer cleant ut men tyvärr har även det chassit linjer som inte flyter ihop. Oestetiskt sammanfattar Pop Air för mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Att det ska trilskas med sidopanel med glas hela tiden.
Denna RGB-eran är helt enkelt hemsk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Priserna på Inet är ju från 1249kr vilket gör Pop Air rätt oattraktivt. Trodde även solid panel skulle ser mer cleant ut men tyvärr har även det chassit linjer som inte flyter ihop. Oestetiskt sammanfattar Pop Air för mig.

Ja, det med solid panel ser ut som ett Coolermaster Silencio, som funnits i två-tre år.

Jag stör mig också mer och mer på att Pop helt har snott Corsairs triangelmönster, jfr Corsair 4000 Airflow. Finns det inga andra geometriska figurer?

Permalänk
Medlem

En sånhär i grönt vore perfekt för nästa Xbox-bygge!
En 5.25" plats för kontroller-portarna, en för DVD-läsaren. Blir inte bättre.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Era kändes som om det designats för lite mindre strömkrävande grejer.

Säkert, men bevekelsegrunden för att köra desktop idag handlar ju till slut om antingen prestanda, ljudnivå eller plats för lagring. Era kommer inte fixa plats för lagring pga storlek. Och bommar man kylningen, bommar man därmed både ljudnivå och prestanda. Vad är poängen då? Ett litet, snyggt, dyrt chassi för de som insisterar på ett desktop-custombygge med lite prestanda, nästan ingen extra lagring, och fläktsurr för i praktiken allting som kräver mer prestanda än Netflix. Kanske är den demografin ändå större, än de som idag vill köra dubbla 5.25"

Permalänk
DingDongerMcDongface

Har jag varit världens tråkigaste och fnissandes sagt "höhö Poop Air" i typ en och en halv vecka?
Ja. Ja det har jag.

Jag vill typ ha det här chassit, men varje gång jag kommer ihåg de skumma 5,25"-platserna känns det bara...nja jag vet inte. Oklart.

Permalänk
Medlem

Jag ser 2x 5,25" slots som en perfekt plats för IcyDocks 16 x 2.5" SAS/SATA HDD/SSD hållare eller liknande varianter.

Med det sagt så ser inte marknadsföringen ut att vara riktad till de som är ute efter en miniserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Har jag varit världens tråkigaste och fnissandes sagt "höhö Poop Air" i typ en och en halv vecka?
Ja. Ja det har jag.

Jag vill typ ha det här chassit, men varje gång jag kommer ihåg de skumma 5,25"-platserna känns det bara...nja jag vet inte. Oklart.

"skumma"...för mej är 2x5,25" minimikrav, skulle gärna se tre så man hade en ledig vid behov.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Nej det här blev ju inte så bra. Känns inte some ett Fractal Design-chassi.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Fractal Design Focus G för ett tag sedan när den fanns på rea för 499kr.

Riktigt trevligt chassi för att vara så billigt. Man kan lätt ta bort fronten för högre luftflöde om man tycker den mesh med filter stoppar för mycket luft. Utan platsen för hårddiskar så får man även mycket utrymme att jobba med PSU speciellt då den inte har en speciell sektion för det.

Kör med en DVD och en Blu ray.

Gott om plats för grafikkort.

Däremot plast istället för glas men känns ok ändå och dåligt med plats för vattenkylning men för priset är det riktigt bra speciellt när man ville ha platser för DVD och bluray.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Jag får känslan av BeQuiet när jag ser svart orange temat.
Cleant chassi men som Jonas själv nämnde med 5.25" platser lite onödigt, jag hade velat se plats för en ytligare fläkt så som tex Meshify C har på sin.

Ja det känns verkligen mer som ett be quiet chassi kontra ett fractal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Gud vad härligt med 5,25"-platser. Bör dock helst vara åtminstone fyra stycken! I framtida byggen kommer man kanske behöva blicka många årtionden bakåt för att få tag i ett chassi man vill ha

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag gillar färgerna. Tycker de borde testa en variant i vitt och orange också. Skulle överlag gärna se chassin där man tar ut svängarna lite med färgsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Säkert, men bevekelsegrunden för att köra desktop idag handlar ju till slut om antingen prestanda, ljudnivå eller plats för lagring. Era kommer inte fixa plats för lagring pga storlek. Och bommar man kylningen, bommar man därmed både ljudnivå och prestanda. Vad är poängen då? Ett litet, snyggt, dyrt chassi för de som insisterar på ett desktop-custombygge med lite prestanda, nästan ingen extra lagring, och fläktsurr för i praktiken allting som kräver mer prestanda än Netflix. Kanske är den demografin ändå större, än de som idag vill köra dubbla 5.25"

Jag säger inte emot dig, men jag undrar hur länge Era låg och kokade. Om det är så länge tillbaka som 2017 så såg ju effektkraven lite annorlunda ut. Man kom rätt långt med ett 150W 1070 och en fyrkärnig Intel, och det skall väl inte vara några problem i Era. Idag ser situationen lite annorlunda ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vägarbete i natten. Diggart

Permalänk
Medlem

Tycker 5.25-tumsplatserna är smart placerade ändå. Det som ryker är stöd för 360 i front men jag skulle gissa att köpare av budgetchassin inte går i tankarna att skaffa en sån pass stor radiator om ens en överhuvudtaget.

Gillar när dom gör "raka" designer. Men hade kunnat leva utan skrikiga färger och söker nog ändå något lite mer "premium" än detta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Från ett retro perspektiv så har ju FD gått full cirkel här.
5.25" platser mot PSU'n för att det är ju det enda stället där det inte krockar med moderkortet.
Om dom nu bara kunde sluta med bottenmonterad PSU så var allt frid och fröjd igen!

Permalänk
Medlem

Vitt+Färg, alternativt Vitt+Helsida vore nog det som skulle få mig att köpa chassit.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Konstaterade just att FD måste haft en NDA på resencioner helt plötsligt har alla kanaler en.
På ett chassi.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Vitt+Färg, alternativt Vitt+Helsida vore nog det som skulle få mig att köpa chassit.

Saknar också vitt utan fönster.
Och FD's sida verkar trasig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Jag ser 2x 5,25" slots som en perfekt plats för IcyDocks 16 x 2.5" SAS/SATA HDD/SSD hållare eller liknande varianter.

Med det sagt så ser inte marknadsföringen ut att vara riktad till de som är ute efter en miniserver.

Skrivet av FlyingFinn:

"skumma"...för mej är 2x5,25" minimikrav, skulle gärna se tre så man hade en ledig vid behov.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Gud vad härligt med 5,25"-platser. Bör dock helst vara åtminstone fyra stycken! I framtida byggen kommer man kanske behöva blicka många årtionden bakåt för att få tag i ett chassi man vill ha

Jag är lite i samma målgrupp som er. UHD/BDXL-läsare i ena 5,25" plus en plats för valfri docka/modifiering i den andra. Drömmen hade varit Torrent med två 5,25".