Tradera - Vann annons, säljaren vill inte genomföra

Permalänk
Medlem

Tradera - Vann annons, säljaren vill inte genomföra

Hej,

Som rubriken lyder. Jag har vunnit en annons på tradera. Jag var ensam budgivare och vann något för 1K (startbud).
Personen som lagt ut annonsen hade skrivit i beskrivningen att han ej tänkte sälja under 5K, men det var inget reservationspris satt på annonsen.

Vad gäller? I min mening borde jag ha rätt;

"Ett köp är bindande, och då du vunnit är säljaren bunden att sälja varan till dig. Det bästa är alltid att ta kontakt med säljaren om något skulle gå snett; en öppen dialog är ofta vägen till en bra lösning."

Permalänk
Medlem

Som sagt är jag på din linje här, du har det på din sida. Men vill inte han sölja så tror jag det inte det finns så mycket mer att göra än att lämna ett negativt omdöme, vilket man inte vill ha så klart, med motiveringen att han inte genomför avslutade auktioner.
Är väl knappast som så att Tradera tvingar honom att sälja, han får helt enkelt ta konsekvenserna av att bryta mot reglerna. Dvs stycket du citerade i slutet.

Det känns som att han glömt att sätta ett reservationspris. Men hur ska man veta det som köpare? Att han inte tänkte sälja för under 5000:- fick du reda på det i eller efter avslutad annons?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kontakta tradera. Juridiskt lär auktionen vara bindande och en reserverande text är troligtvis inte samma som minsta accepterat bud i en auktion.

Det sagt så är frågan om det är värt att försöka tvinga personen att sälja något för ett pris som hen inte vill sälja den för.

Permalänk
Medlem

Ja, bud är bindande. Men det blir svårt att tvinga säljaren att skicka varan om personen vägrar.
Vad jag vet så strider det mot Traderas regler att skriva så i en annons. Det säljaren skulle gjort var att sätta ett reservationspris i sin annons.

Det du kan göra är att kontakta säljaren och påtala att det är bindande. Vägrar personen fortfarande kan du kontakta Tradera och påtala detta. Du kan också sätta negativt omdöme med en saklig förklaring.

Så kort och gott: Även om du har rätt kommer du inte få köpa varan om säljaren vägrar att skicka den.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Reservationspris framgår av annonsen? Alltså inte under 5k.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Säljaren har gjort en fuling och brytit reglerna. För jag tror att man får betala extra för reservationspris?
Kanske inte, men iaf ett sätt att locka budgivare.

Han har brytit mot traderas regler med annonsen men han är inte juridisk bindande att sälja den då han uppgivit i annonsen säljer ej under 5k.
Lämna ett negativ omdöme och glöm det bara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Värt att tillägga; Jag har köpt av personen en gång tidigare. Den gången la han upp något till försäljning MED reservationspris som ej blev sålt. Han la upp produkten ännu en gång, utan reservationspris, som jag då vann.

Den gången var slutpriset dock närmre det han önskade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Hej,

Som rubriken lyder. Jag har vunnit en annons på tradera. Jag var ensam budgivare och vann något för 1K (startbud).
Personen som lagt ut annonsen hade skrivit i beskrivningen att han ej tänkte sälja under 5K, men det var inget reservationspris satt på annonsen.

Vad gäller? I min mening borde jag ha rätt;

"Ett köp är bindande, och då du vunnit är säljaren bunden att sälja varan till dig. Det bästa är alltid att ta kontakt med säljaren om något skulle gå snett; en öppen dialog är ofta vägen till en bra lösning."

Vad har säljaren missat, är det att klicka i något?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad har säljaren missat, är det att klicka i något?

Kan vara så, eller så det medvetet. Det kostar extra att sätta ett reservationspris.
Han har också i tidigare annonser, satt ett reservationspris som ej uppnåts, för att sedan lägga upp annonsen igen utan.

Permalänk
Medlem

Läs denna juridiskt relevanta text på Lawline: https://lawline.se/answers/9110

Tldr; Börja med en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Personen ville att folk skulle bjuda smått för att sedan komma över dens reservationspris. Personens reservationspris följde inte alls traderas regler, men ett reservationspris från säljaren fanns som köpare såg.

Det uppstår då en otydlighet vad som gäller. Och man kan diskutera i vad som som juridisk gäller. Men klart är i allafall är att säljaren försökte göra en fuling med att få igång bjudningen och köparen försöker göra en fuling när den vet att säljaren har satt ett reservationspris, men satt det på ett felaktigt sätt så det kanske inte gäller.

Detta kommer såklart leda till en konflikt. Säljaren kommer uppleva om den förlorar att den typ har blivit bestulen på 4000kr. Är denna konflikt värd att ta?
För mig som är en 3:e part så är det enkelt att säga självklart, för oavsett vad som händer så påverkar det ej mig själv.

*edit*
Min gissning. Säljaren har missbrukat traderas regler och kan bli avstängd där. Köparen kan vinna konflikten juridisk om den hävdar till att säljarens reservationspris inte var tydligt så köparen missade denna. Jag funderar lite på traderas regler och juridisk emot köparen, det är inte exakt samma sak.

Permalänk
Medlem

Kontakta tradera och se vad de kan hjälpa till med, tror du har rätt till produkten för 1k då han brutit mot traderas viljor som man accepterar vid försäljning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Börja med att kontakta Tradera som flera sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

anmäl säljaren till Tradera så kommer han bli avstängd och inte få nyttja Traderas tjänster något mer, det är tyvärr det enda vettiga du kan göra. har massvis med gånger varit med om exakt samma sak. Det är det enklaste du kan göra. lämna inget omdöme så du slipper att personen i fråga lägger ett negativt omdöme på dig bara för sakens skull.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med Tradera. De ska kontakta säljaren och be han genomföra affären. Vägrar han så behöver han bara återbetala mig, samt eventuellt få en anmärkning av mig ang. utebliven leverans..

Michaela 09:47 AM
Bra att du frågar! Om säljaren vägrar så ska denne återbetala till dig så kan du anmäla utebliven leverans, då får säljaren en anmärkning på sitt konto gällande detta. Flertal anmärkningar kan leda till konsekvenser såsom exempelvis nedstängning! Är det någonting annat jag kan hjälpa dig med idag?

Michaela 09:52 AM
Bud och köp på tradera är mycket riktigt bindande. Vi kan mejla till säljaren och påminna extra om detta! Men vi kan inte tvinga någon till att följa våra regler och policies. Utan upprepade regelbrott leder till en nedstängning från platformen. Är det någonting annat jag kan hjälpa dig med idag?

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet - vad trodde du skulle hända med ditt 1k-bud när säljaren tydligt skrivit att 5k var minsta accepterbara? Alltså, rent oavsett att han missat/skitit i att använda reservationspris?

Känner ju spontant att ni bägge två orsakar uppkommen situation...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag la mitt bud i slutskedet då jag såg att det fortfarande inte fanns några andra intressenter. Jag visste sedan tidigare att han haft reservationspriser på andra annonser (som ej blev sålda), som han sedan la in igen och fick sålt utan reservationspris. Han skriver i sina annonser att saker är värda si och så mycket och att han ej är intresserad av att sälja billigt.

Jag ville se om/hur han hade gjort med reservationspris denna gången. En chansning från min sida - trodde såklart det skulle stå "reservationspris ej uppnåt" och auktionen skulle avslutas.

Dumt gjort av mig, kanske. Men vill han bestämt inte sälja sina saker så billigt, så får han väl ha ett högre startbud och/eller faktiskt kryssa i reservationspris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Jag la mitt bud i slutskedet då jag såg att det fortfarande inte fanns några andra intressenter. Jag visste sedan tidigare att han haft reservationspriser på andra annonser (som ej blev sålda), som han sedan la in igen och fick sålt utan reservationspris. Han skriver i sina annonser att saker är värda si och så mycket och att han ej är intresserad av att sälja billigt.

Jag ville se om/hur han hade gjort med reservationspris denna gången. En chansning från min sida - trodde såklart det skulle stå "reservationspris ej uppnåt" och auktionen skulle avslutas.

Dumt gjort av mig, kanske. Men vill han bestämt inte sälja sina saker så billigt, så får han väl ha ett högre startbud och/eller faktiskt kryssa i reservationspris?

Förstår. Känns ju ändå som nån man isåfall borde undvika bara för att minska sin generella interaktion med "folk som ger mig huvudvärk"

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Förstår. Känns ju ändå som nån man isåfall borde undvika bara för att minska sin generella interaktion med "folk som ger mig huvudvärk"

Vi har en lyckad affär sedan tidigare, som gick snabbt och smärtfritt. Har inget att anmärka på den gången.

Permalänk
Skrivet av zaap:

Jag har pratat med Tradera. De ska kontakta säljaren och be han genomföra affären. Vägrar han så behöver han bara återbetala mig, samt eventuellt få en anmärkning av mig ang. utebliven leverans..

Michaela 09:47 AM
Bra att du frågar! Om säljaren vägrar så ska denne återbetala till dig så kan du anmäla utebliven leverans, då får säljaren en anmärkning på sitt konto gällande detta. Flertal anmärkningar kan leda till konsekvenser såsom exempelvis nedstängning! Är det någonting annat jag kan hjälpa dig med idag?

Michaela 09:52 AM
Bud och köp på tradera är mycket riktigt bindande. Vi kan mejla till säljaren och påminna extra om detta! Men vi kan inte tvinga någon till att följa våra regler och policies. Utan upprepade regelbrott leder till en nedstängning från platformen. Är det någonting annat jag kan hjälpa dig med idag?

Traderas svar tolkat av en pessimistisk person.
Aha, en sådan här klassisk fråga nu igen. Bläddra igenom standardsvaret på denna.
Den som skrev standardsvaret skrev den på ett sådant sätt att den förhoppningsvis både får behålla köpare och säljaren.
Alltså en anmärkning, vad är det, hur många behövs det? Avstängning p.g.a. uppenbart regelbrott hade man mer kunnat förvänta sig.

Det andra är lite som jag skrev. Traderas regler är inte detsamma som svea rikes lagar. Om personen inte hade skrivit något om reservationspris så går det diskutera om köparen skulle kunna driva igenom det. Nu känns det som lönlöst. Frågan är om det ens är relevant att prata om kontraktsbrott emot tradera? Då det mer handlar om ett brott mellan säljaren och tradera.
Man kan argumentera för lite olika saker. Men om köparen supertydligt har skrivit det finns ett reservationspris så knappast något att dra inför en civilrättslig process. Det skojare brukade göra förr var att skriva saker med superliten text, på olika sätt vilseleda köparen. Det klassiska som att sälja en bild på en ps5 istället för en riktig. Ju mindre tydliga de var "det fula", ju svårare hade de att driva igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Hej,

Som rubriken lyder. Jag har vunnit en annons på tradera. Jag var ensam budgivare och vann något för 1K (startbud).
Personen som lagt ut annonsen hade skrivit i beskrivningen att han ej tänkte sälja under 5K, men det var inget reservationspris satt på annonsen.

Vad gäller? I min mening borde jag ha rätt;

"Ett köp är bindande, och då du vunnit är säljaren bunden att sälja varan till dig. Det bästa är alltid att ta kontakt med säljaren om något skulle gå snett; en öppen dialog är ofta vägen till en bra lösning."

Om säljaren vägrar överlämna varan till slutpriset kan du begära handräckning av kronofogden. Vägrar säljaren detta måste du stämma säljaren inför tingsrätten, som avgör om du eller säljaren har rätt. Om reservationspriset var med i annonstexten redan när du lade budet skulle jag i dina kläder inte våga tro på att tingsrätten dömer till din fördel. Att reservationen inte skedde på rätt sätt är av underordnad betydelse.

Permalänk
Medlem

Rättsligt så har HD dömt i ett nätauktionsfall och fastställt att det är bindande och att säljaren har en skyldighet att slutföra transaktionen.
NJA 2016 s. 1195. Det är inte exakt samma fall men HD fastställer i ett par punkter relevanta saker.
Det du kan göra är alltså att yrka skadestånd på grund av avtalsbrott.

Punkt 7-11 fastställer att en nätauktions sista tid är att likställa med ett klubbslag i en vanlig auktion
Punkt 12-16 går HD igenom återkallelse av accept och säger att det kan ske men att det ska tillämpa
s med försiktighet
Punkt 20 så talar HD om oskälighet och det här väl här säljaren möjligen skulle kunna komma undan. Att priset är oskäligt lågt eller att han aldrig brukar ha utan reservationpris men så verkar ju inte vara fallet.

Detta var dock på facebook marketplace men jag ser ingen anledning till varför det inte är applicerbart på tradera

Permalänk
Medlem

Kontakta tradera och skriv en detaljerad rapport till dom så för dom följa upp med köparen

Jag har varit med om liknande där var säljare sagt att varan gått sönder efter avslutad auktion, hade då tradera att följa upp med säljaren och då var varan helt plötslig fungerade igen och dom kunde sälja den

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/chat

Rekommenderar deras live chat

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Personen som lagt ut annonsen hade skrivit i beskrivningen att han ej tänkte sälja under 5K, men det var inget reservationspris satt på annonsen.

Här gäller god moral tycker jag, att säljaren har glömt att bocka i nåt för att auktions systemet ska fungera som tänkt är en grej, men som du själv skriver och är fullt medveten om hade han inte tänkt sig att sälja varan under 5K, om han har "glömt" att bocka i en grej eller nåt är inte så viktig här tycker jag.

Vid vanliga annonser såsom på sweclockers eller blocket så skriver man ju ofta "väljer att sälja till dom jag vill, och uppnås inte den pris jag hade tänkt, eller skälig pris för min vara så kan jag neka att sälja".

Detta är väl helt vettigt, även om säljaren kanske har orealistisk tänk omkring priset, jag hade inte med gott samvete påpekat en fel i systemet (eller mänsklig fel) bara för att få varan till närmast svindelpris, då utnyttjar man en persons misstag och jag känner lite att det är lite fulspel från köparens sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Av ren nyfikenhet - vad trodde du skulle hända med ditt 1k-bud när säljaren tydligt skrivit att 5k var minsta accepterbara? Alltså, rent oavsett att han missat/skitit i att använda reservationspris?

Känner ju spontant att ni bägge två orsakar uppkommen situation...

Ett problem är att man på nätauktioner som t.ex. tradera är att man inte bjuder rakt av, istället sätter man ett maxbud. Plattformen ökar själv budet om det kommer en konkurrent.

Exempel:

Utgångspris är 1 kr.
Budgivare 1 "bjuder" 100 kr. Högsta budgivare är då Budgivare 1 för 1 kr.
Budgivare 2 "bjuder" 50 kr. Högsta budgivare blir då Budgivare 1 för 51 kr.
Budgivare 3 "bjuder" 10000 kr. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 101 kr.
Budgivare 4 "bjuder" 500 kr. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 501 kr.

Där med slutar budgivningen på 501 kr trots att budgivare 3 "bjudit" 10 000 kr.

För att reservationspris ska fungera korrekt på den sortens plattform MÅSTE reservationspriset skrivas in i själva plattformen i rätt fält så att budgivningen fungerar på rätt sätt.

Nu är det inte nödvändigtvis exakt det som hänt i det här fallet, men det är ett möjligt scenario.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ett problem är att man på nätauktioner som t.ex. tradera är att man inte bjuder rakt av, istället sätter man ett maxbud. Plattformen ökar själv budet om det kommer en konkurrent.

Exempel:

Utgångspris är 1 kr.
Budgivare 1 "bjuder" 100 kr. Högsta budgivare är då Budgivare 1 för 1 kr.
Budgivare 2 "bjuder" 50 kr. Högsta budgivare blir då Budgivare 1 för 51 kr.
Budgivare 3 "bjuder" 10000 kr. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 101 kr.
Budgivare 4 "bjuder" 500 kr. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 501 kr.

Där med slutar budgivningen på 501 kr trots att budgivare 3 "bjudit" 10 000 kr.

För att reservationspris ska fungera korrekt på den sortens plattform MÅSTE reservationspriset skrivas in i själva plattformen i rätt fält så att budgivningen fungerar på rätt sätt.

Nu är det inte nödvändigtvis exakt det som hänt i det här fallet, men det är ett möjligt scenario.

Jag förstår inte vad du menar riktigt. På ditt sätt skulle väl i ditt exempel bli att reservationpris är startpriset?
Auktioner har funnits länge lite olika regler, inom fastigheter ofta inte bindande. Men att man börjar från betydligt lägre än reservationspriset är inget ovanligt inte ens på gårdsaktionerna för länge sedan när man sålde diverse småsaker. Reservationspriset kan sedan vara dolt eller inte. Ibland tillkommer det ett slagavgift på 10% eller mer.

Problemet är om reglerna är otydliga det är då det finns ett case för att gå vidare med. Alltså att köparen eller säljaren misstolkade reglerna. Som att den där slagavgiften på 15% blev en chock för köparen och köparen skulle ha letat på dolda ställen. Detsamma med reservationspris.
Om detta står supertydligt och köparen noterar detta, men anser att det är är skrivit på korrekt sätt. Är inte samma sak som att köparen aldrig såg reservationspriset för det var så väl dolt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte vad du menar riktigt. På ditt sätt skulle väl i ditt exempel bli att reservationpris är startpriset?

I det här fallet så hade den som annonserar satt ett startpris som var lägre än vad hen var villig att sälja för, och sedan i annonstexten uppgett ett reservationspris som Traderas system inte kan ta hänsyn till.

Men ja, det är ju ett sätt att göra på.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Auktioner har funnits länge lite olika regler, inom fastigheter ofta inte bindande. Men att man börjar från betydligt lägre än reservationspriset är inget ovanligt inte ens på gårdsaktionerna för länge sedan när man sålde diverse småsaker. Reservationspriset kan sedan vara dolt eller inte. Ibland tillkommer det ett slagavgift på 10% eller mer.

Exakt därför så kan man i inställningarna för sin auktion på Tradera sätta ett dolt reservationspris.

Bjuder man i så fall under reservationspris så visas maxbudet direkt. Bjuder man över reservationspris och ingen annan bjuder så slutar auktionen på reservationspriset.

Hade säljaren satt ett reservationspris på 5000 kr så hade istället budgivningen (med exakt samma bud) sett ut så här:

Utgångspris är 1 kr. Dolt reservationspris är 5000 kr.
Budgivare 1 "bjuder" 100 kr. Högsta budgivare är då Budgivare 1 för 100 kr, dock med en notering om att reservationspris inte är uppnått.
Budgivare 3 "bjuder" 10000 kr, vilket är över det dolda reservationspriset. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 5000 kr - annonsen visar då att reservationspriset är uppnått.

Om fler budgivare kommer in efter detta så kommer Budgivare 3 autohöja sitt bud så länge det är under 10 000 kr.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är om reglerna är otydliga det är då det finns ett case för att gå vidare med. Alltså att köparen eller säljaren misstolkade reglerna. Som att den där slagavgiften på 15% blev en chock för köparen och köparen skulle ha letat på dolda ställen. Detsamma med reservationspris.
Om detta står supertydligt och köparen noterar detta, men anser att det är är skrivit på korrekt sätt. Är inte samma sak som att köparen aldrig såg reservationspriset för det var så väl dolt.

En bra utgångspunkt är att använda Traderas funktioner på ett korrekt sätt, så att det pris som systemet kommer fram till är det pris som faktiskt ska betalas. Annars öppnar man för otydligheter, som t.ex. i denna tråd.

Det kan mycket gärna alltså vara så att TS bjöd ovanför reservationspris, men auktionen ändå slutade under reservationspris, vilket inte är bra för någon part.

En möjlig "lösning" är ju då att säljaren och köparen kommer överens att köpa varan för reservationspriset ändå, men att göra den typen av affärer utanför Tradera är ej tillåtet för varken säljare och köpare, delvis eftersom Tradera tar provision baserat på annonsens slutpris. Det leder t.ex. att Tradera inte längre kan hjälpa till med eventuella dispyter mellan säljare och köpare eftersom köpet inte skedde enligt deras regler.

Är det fortfarande oklart, referera till detta: https://info.tradera.com/shoppa/hur-fungerar-budgivning-pa-tr...

Edit: Kan förresten tillägga att det förmodligen inte finns något case för dig som köpare, som gör att du kan tvinga säljaren att sälja till rätt pris ändå. Säljaren har gjort sitt reservationspris tydligt för dig som köpare. Att hen sedan använt Traderas funktioner på fel sätt, och därmed brutit mot Traderas regler, är ett case mellan Tradera och säljaren.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

I det här fallet så hade den som annonserar satt ett startpris som var lägre än vad hen var villig att sälja för, och sedan i annonstexten uppgett ett reservationspris som Traderas system inte kan ta hänsyn till.

Men ja, det är ju ett sätt att göra på.

Exakt därför så kan man i inställningarna för sin auktion på Tradera sätta ett dolt reservationspris.

Bjuder man i så fall under reservationspris så visas maxbudet direkt. Bjuder man över reservationspris och ingen annan bjuder så slutar auktionen på reservationspriset.

Hade säljaren satt ett reservationspris på 5000 kr så hade istället budgivningen (med exakt samma bud) sett ut så här:

Utgångspris är 1 kr. Dolt reservationspris är 5000 kr.
Budgivare 1 "bjuder" 100 kr. Högsta budgivare är då Budgivare 1 för 100 kr, dock med en notering om att reservationspris inte är uppnått.
Budgivare 3 "bjuder" 10000 kr, vilket är över det dolda reservationspriset. Högsta budgivare blir Budgivare 3 för 5000 kr - annonsen visar då att reservationspriset är uppnått.

Om fler budgivare kommer in efter detta så kommer Budgivare 3 autohöja sitt bud så länge det är under 10 000 kr.

En bra utgångspunkt är att använda Traderas funktioner på ett korrekt sätt, så att det pris som systemet kommer fram till är det pris som faktiskt ska betalas. Annars öppnar man för otydligheter, som t.ex. i denna tråd.

Det kan mycket gärna alltså vara så att TS bjöd ovanför reservationspris, men auktionen ändå slutade under reservationspris, vilket inte är bra för någon part.

En möjlig "lösning" är ju då att säljaren och köparen kommer överens att köpa varan för reservationspriset ändå, men att göra den typen av affärer utanför Tradera är ej tillåtet för varken säljare och köpare, delvis eftersom Tradera tar provision baserat på annonsens slutpris. Det leder t.ex. att Tradera inte längre kan hjälpa till med eventuella dispyter mellan säljare och köpare eftersom köpet inte skedde enligt deras regler.

Är det fortfarande oklart, referera till detta: https://info.tradera.com/shoppa/hur-fungerar-budgivning-pa-tr...

Edit: Kan förresten tillägga att det förmodligen inte finns något case för dig som köpare, som gör att du kan tvinga säljaren att sälja till rätt pris ändå. Säljaren har gjort sitt reservationspris tydligt för dig som köpare. Att hen sedan använt Traderas funktioner på fel sätt, och därmed brutit mot Traderas regler, är ett case mellan Tradera och säljaren.

Jag förstår nu din poäng. Med reservationspris på tradera snabbar det upp processen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår nu din poäng. Med reservationspris på tradera snabbar det upp processen.

Inte bara snabbar upp, utan gör den möjlig om det bara finns en enda köpare som kan tänka sig betala reservatrionspriset.