Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

varför skulle det vara så? jag har en kollega på sommarjobbet som har jobbat som lärare i flera år som nu utbildat sig till högskoleingenjör i data. en nyutbildad 22 åring skulle jag anse generellt har svårare att ta ansvar än en nyutbildad 30-35 åring, jag är själv 21

Arbetsgivaren kanske tycker det är suspekt, tror att man är mindre motiverad, eller tänker att en 25 åring jobbar hårdare i början av sin karriär, eller bara är orolig för att man inte passar mallen. Säger inte att det är rätt, men de 30+ jag lärde känna på tekniska högskolan verkade ha det svårare

Permalänk
Medlem

civilingenjör? hur gammal? tänker om du har jobbat med något innan utbildningne. ålder har nog en hel del att göra med lönesättning. har svårt att föreställa mig en nyutbildad 35 åring hoppa in på en ingångslön som inte är högre än snittet rent spontant liksom

Skrev i mitt förra inlägg jag är dataingenjör, så inte civil. Jag är 30. 5 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Yrke: Jurist (kommunen)
Ålder: 37
Plats: Medelstor/liten stad i norr.
Erfarenhet: Drygt 10 år inom offentlig förvaltning samt domstol.
Lön: 50k/mån

Sedan några månader tillbaka har jag en inriktning mot digitalisering och dataskydd, vilket jag gärna vill förkovra mig inom!

Är ändå hyfsat nöjd. Grejen med att vara jurist är att du vid min ålder lika gärna kan tjäna 40k/mån som 80k/mån (det senare kräver dock någon typ av ambition). Det är ett så pass brett yrke. Jag prioriterar dock fritid över arbete och har aldrig haft ett jobb där jag behövt arbeta mer än 40h/vecka.

Har ökat i lön med i snitt 2,5k per år sedan jag började arbeta som jurist. Bytt jobb några ggr. Det är vad det är.

Lär söka nytt jobb snart igen då jag hört att det är grönare på andra sidan...

Permalänk
Medlem

jag förstår att såklart inte alla är miljonärer precis, men jag hade 27 direkt efter gymnasiet (tog studenten för 2 år sedan) i en mindre stad mellersta sverige på kontor. mina vänner som började på samma företag men som hamnade på industrigolvet med skiftgång hade 35 i ingångslön. några andra hamnade på samma företag genom ett bemanningsföretag och fick ännu högre lön. de som fortfarande är kvar på samma företag har nu en lön på 41, de som jobbar genom bemanningsföretaget ligger på 45-47. jag har fått se deras lönebesked från mars när en del av dem en bonus på 10-12% av årslönen. kanske är det bara jag som genom detta fått en skev verklighetssyn? känns lite surt faktiskt att jag hamnat på kontor, jag studerar nu men till nästa sommarjobb ska jag försöka ta mig in på industrin jag med. pluggar automation med co-op så det blir i princip 5 månaders sammanhängande jobb april-augusti

Det är väldigt många som tjänar under 30. Städpersonal t.ex som ligger i snitt någonstans runt 24-25. Jag som bussförare har en grundlön på strax under 29, och då ligger jag på maxlön i yrket. Med tillägg landar jag på runt 32-33. Kassabiträden ligger i snitt en bit över 25. Finns en hel del andra yrkesgrupper som ligger i spannet under 30.

Så ja, att medianlönen ligger där den ligger är inte konstigt då många faktiskt tjänar betydligt under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väldigt många som tjänar under 30. Städpersonal t.ex som ligger i snitt någonstans runt 24-25. Jag som bussförare har en grundlön på strax under 29, och då ligger jag på maxlön i yrket. Med tillägg landar jag på runt 32-33. Kassabiträden ligger i snitt en bit över 25. Finns en hel del andra yrkesgrupper som ligger i spannet under 30.

Så ja, att medianlönen ligger där den ligger är inte konstigt då många faktiskt tjänar betydligt under den.

Ja. Min fru tjänar 33 eller så. Hon ansvarar för en årlig budget på 40 miljoner och har ett antal tunga avtal hon förvaltar som inköpare. Men det är en het bransch (skönhet/mode) och det finns alltid många i kö för att ta hennes jobb så lönen hålls nere. Samma jobb inom en mindre "sexig" bransch och hon hade haft 45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja. Min fru tjänar 33 eller så. Hon ansvarar för en årlig budget på 40 miljoner och har ett antal tunga avtal hon förvaltar som inköpare. Men det är en het bransch (skönhet/mode) och det finns alltid många i kö för att ta hennes jobb så lönen hålls nere. Samma jobb inom en mindre "sexig" bransch och hon hade haft 45.

Ja, sedan har vi alla vanliga office admin jobb,ger inte mycket betalt heller,men är ett jobb.

Support osv