Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

varför skulle det vara så? jag har en kollega på sommarjobbet som har jobbat som lärare i flera år som nu utbildat sig till högskoleingenjör i data. en nyutbildad 22 åring skulle jag anse generellt har svårare att ta ansvar än en nyutbildad 30-35 åring, jag är själv 21

Arbetsgivaren kanske tycker det är suspekt, tror att man är mindre motiverad, eller tänker att en 25 åring jobbar hårdare i början av sin karriär, eller bara är orolig för att man inte passar mallen. Säger inte att det är rätt, men de 30+ jag lärde känna på tekniska högskolan verkade ha det svårare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

civilingenjör? hur gammal? tänker om du har jobbat med något innan utbildningne. ålder har nog en hel del att göra med lönesättning. har svårt att föreställa mig en nyutbildad 35 åring hoppa in på en ingångslön som inte är högre än snittet rent spontant liksom

Skrev i mitt förra inlägg jag är dataingenjör, så inte civil. Jag är 30. 5 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Yrke: Jurist (kommunen)
Ålder: 37
Plats: Medelstor/liten stad i norr.
Erfarenhet: Drygt 10 år inom offentlig förvaltning samt domstol.
Lön: 50k/mån

Sedan några månader tillbaka har jag en inriktning mot digitalisering och dataskydd, vilket jag gärna vill förkovra mig inom!

Är ändå hyfsat nöjd. Grejen med att vara jurist är att du vid min ålder lika gärna kan tjäna 40k/mån som 80k/mån (det senare kräver dock någon typ av ambition). Det är ett så pass brett yrke. Jag prioriterar dock fritid över arbete och har aldrig haft ett jobb där jag behövt arbeta mer än 40h/vecka.

Har ökat i lön med i snitt 2,5k per år sedan jag började arbeta som jurist. Bytt jobb några ggr. Det är vad det är.

Lär söka nytt jobb snart igen då jag hört att det är grönare på andra sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag förstår att såklart inte alla är miljonärer precis, men jag hade 27 direkt efter gymnasiet (tog studenten för 2 år sedan) i en mindre stad mellersta sverige på kontor. mina vänner som började på samma företag men som hamnade på industrigolvet med skiftgång hade 35 i ingångslön. några andra hamnade på samma företag genom ett bemanningsföretag och fick ännu högre lön. de som fortfarande är kvar på samma företag har nu en lön på 41, de som jobbar genom bemanningsföretaget ligger på 45-47. jag har fått se deras lönebesked från mars när en del av dem en bonus på 10-12% av årslönen. kanske är det bara jag som genom detta fått en skev verklighetssyn? känns lite surt faktiskt att jag hamnat på kontor, jag studerar nu men till nästa sommarjobb ska jag försöka ta mig in på industrin jag med. pluggar automation med co-op så det blir i princip 5 månaders sammanhängande jobb april-augusti

Det är väldigt många som tjänar under 30. Städpersonal t.ex som ligger i snitt någonstans runt 24-25. Jag som bussförare har en grundlön på strax under 29, och då ligger jag på maxlön i yrket. Med tillägg landar jag på runt 32-33. Kassabiträden ligger i snitt en bit över 25. Finns en hel del andra yrkesgrupper som ligger i spannet under 30.

Så ja, att medianlönen ligger där den ligger är inte konstigt då många faktiskt tjänar betydligt under den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väldigt många som tjänar under 30. Städpersonal t.ex som ligger i snitt någonstans runt 24-25. Jag som bussförare har en grundlön på strax under 29, och då ligger jag på maxlön i yrket. Med tillägg landar jag på runt 32-33. Kassabiträden ligger i snitt en bit över 25. Finns en hel del andra yrkesgrupper som ligger i spannet under 30.

Så ja, att medianlönen ligger där den ligger är inte konstigt då många faktiskt tjänar betydligt under den.

Ja. Min fru tjänar 33 eller så. Hon ansvarar för en årlig budget på 40 miljoner och har ett antal tunga avtal hon förvaltar som inköpare. Men det är en het bransch (skönhet/mode) och det finns alltid många i kö för att ta hennes jobb så lönen hålls nere. Samma jobb inom en mindre "sexig" bransch och hon hade haft 45.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja. Min fru tjänar 33 eller så. Hon ansvarar för en årlig budget på 40 miljoner och har ett antal tunga avtal hon förvaltar som inköpare. Men det är en het bransch (skönhet/mode) och det finns alltid många i kö för att ta hennes jobb så lönen hålls nere. Samma jobb inom en mindre "sexig" bransch och hon hade haft 45.

Ja, sedan har vi alla vanliga office admin jobb,ger inte mycket betalt heller,men är ett jobb.

Support osv

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Arbetsgivaren kanske tycker det är suspekt, tror att man är mindre motiverad, eller tänker att en 25 åring jobbar hårdare i början av sin karriär, eller bara är orolig för att man inte passar mallen. Säger inte att det är rätt, men de 30+ jag lärde känna på tekniska högskolan verkade ha det svårare

Varför skulle man tycka det är suspekt? Det är väl snarare bara positivt att man sett till att göra något med livet. Själv gick jag från att gå runt och hata mitt jobb till att plugga komvux/civilingenjör vid 29 års ålder, och tycka att det är kul att jobba igen. Verkar även som jag fick ~3k mer i lön än en yngre nyexad person, så ålder kan ge mer pengar. Sedan är det väl självklart att man normalt sett har det svårare på utbildningar när man inte pluggat på säg 10 år, till skillnad från att komma direkt från gymnasiet. I slutänden är det ju ändå så att en ingenjörsutbildning inte är något man bara glider genom.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Arbetsgivaren kanske tycker det är suspekt, tror att man är mindre motiverad, eller tänker att en 25 åring jobbar hårdare i början av sin karriär, eller bara är orolig för att man inte passar mallen. Säger inte att det är rätt, men de 30+ jag lärde känna på tekniska högskolan verkade ha det svårare

Om det enda man har är själva utbildningen, absolut. Men en 35-åring som haft ett aktivt och varierande liv brukar ha många andra kvaliteter som arbetsgivare värderar, eftersom rekryterarna trots allt också är människor.

Utöver det kommer även vitsord, betyg, och dylikt ge en fingervisning över hur motiverad man är. Så jag tycker tyvärr det låter som att du gissar baserat på en känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så ja, att medianlönen ligger där den ligger är inte konstigt då många faktiskt tjänar betydligt under den.

Definitionen av median är att lika många ligger under som över det värdet. Hur mycket de ligger under respektive över förtäljs dock inte. Medellönen är några tusenlappar högre än medianlönen, dvs variationen uppåt är större än variationen nedåt från medianlönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Definitionen av median är att lika många ligger under som över det värdet. Hur mycket de ligger under respektive över förtäljs dock inte. Medellönen är några tusenlappar högre än medianlönen, dvs variationen uppåt är större än variationen nedåt från medianlönen.

Jag vet. Jag skrev det för att den jag citerade skulle förstå att det visst fanns många som tjänar under 30k då personen gav uttryck för att inte tro det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag förstår att såklart inte alla är miljonärer precis, men jag hade 27 direkt efter gymnasiet (tog studenten för 2 år sedan) i en mindre stad mellersta sverige på kontor. mina vänner som började på samma företag men som hamnade på industrigolvet med skiftgång hade 35 i ingångslön. några andra hamnade på samma företag genom ett bemanningsföretag och fick ännu högre lön. de som fortfarande är kvar på samma företag har nu en lön på 41, de som jobbar genom bemanningsföretaget ligger på 45-47. jag har fått se deras lönebesked från mars när en del av dem en bonus på 10-12% av årslönen. kanske är det bara jag som genom detta fått en skev verklighetssyn? känns lite surt faktiskt att jag hamnat på kontor, jag studerar nu men till nästa sommarjobb ska jag försöka ta mig in på industrin jag med. pluggar automation med co-op så det blir i princip 5 månaders sammanhängande jobb april-augusti

Så dom jobbar utanför alla avtal som finns eller? har arbetat inom tillverkningsindustrin i 15 år även på bemanningsbolag och de som tjänar de summorna du nämner är de som också arbetar mer än 36 timmar per vecka, 35 ingångslön existerar inte inom industrin för en vanlig arbetare, är dom automationsingenjörer eller cnc operatörer eller arbetar hett arbete eller vad är det frågan om? bemanning tjänar förövrigt bättre då de får snittlönen på arbetsplatsen, du kan inte räkna OB...

Jag har 30,2 grundlön och 6,3k fast OB för 3-skift med 6 års "erfarenhet".

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

jag förstår att såklart inte alla är miljonärer precis, men jag hade 27 direkt efter gymnasiet (tog studenten för 2 år sedan) i en mindre stad mellersta sverige på kontor. mina vänner som började på samma företag men som hamnade på industrigolvet med skiftgång hade 35 i ingångslön. några andra hamnade på samma företag genom ett bemanningsföretag och fick ännu högre lön. de som fortfarande är kvar på samma företag har nu en lön på 41, de som jobbar genom bemanningsföretaget ligger på 45-47. jag har fått se deras lönebesked från mars när en del av dem en bonus på 10-12% av årslönen. kanske är det bara jag som genom detta fått en skev verklighetssyn? känns lite surt faktiskt att jag hamnat på kontor, jag studerar nu men till nästa sommarjobb ska jag försöka ta mig in på industrin jag med. pluggar automation med co-op så det blir i princip 5 månaders sammanhängande jobb april-augusti

De enda jag vet som jobbar på fabrik med de lönerna kör 3 eller 5 skift. Aldrig att det skulle vara någon via bemanning som får 45 utan det. Vi betalar ca 300kr/h per en person. Det innebär att bolaget skulle behöva fakturera mer än 60 000kr månaden. Sen den ”bonusen” är nästan alltid semesterersättning som är 12% som betalas ut den månaden då man inte får en betald semester.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

De enda jag vet som jobbar på fabrik med de lönerna kör 3 eller 5 skift. Aldrig att det skulle vara någon via bemanning som får 45 utan det. Vi betalar ca 300kr/h per en person. Det innebär att bolaget skulle behöva fakturera mer än 60 000kr månaden. Sen den ”bonusen” är nästan alltid semesterersättning som är 12% som betalas ut den månaden då man inte får en betald semester.

Jo det är betald semester, industrin har semesterstängt för underhåll och då går ju de absolut flesta hem. Konsulten ger samma lön som arbetsplatsens snittlön. Men ja de jobbar skift, vet dock inte vad för skift det är. Det skiljer sig bland dem, och alla får inte heller bonusen, endast de avdelningar som går med stor bra vinst

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Så dom jobbar utanför alla avtal som finns eller? har arbetat inom tillverkningsindustrin i 15 år även på bemanningsbolag och de som tjänar de summorna du nämner är de som också arbetar mer än 36 timmar per vecka, 35 ingångslön existerar inte inom industrin för en vanlig arbetare, är dom automationsingenjörer eller cnc operatörer eller arbetar hett arbete eller vad är det frågan om? bemanning tjänar förövrigt bättre då de får snittlönen på arbetsplatsen, du kan inte räkna OB...

Jag har 30,2 grundlön och 6,3k fast OB för 3-skift med 6 års "erfarenhet".

De är cnc operatörer i stålindustrin. ”Produktionstekniker” från gymnasiet med truck och krankort. Vet att en drös har heta arbeten också, ska tillägga att industrin i fråga är delägare av gymnasieskolan. Japp det stämmer att de tjänar snittlönen genom bemanningsföretag. Lönerna jag skrev är givetvis med ob inräknat. Vilka avtal jobbar de utanför menar du?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jo det är betald semester, industrin har semesterstängt 3 veckor för underhåll och då går ju de flesta hem. Konsulten ger samma lön som arbetsplatsens snittlön. Men ja de jobbar skift, vet dock inte vad för skift det är. Det skiljer sig bland dem, och alla får inte heller bonusen, endast de avdelningar som går med stor bra vinst

De är bemanning dvs resurser inga renodlade konsulter, bifoga en av lönespecarna med maskade namn. Deras grundlön är garanterat 30-32 sen resten skifttillägg Så ska du jämföra mot kontorsjobb så ska du jämföra grundlönen.
När vi körde bemanning så var de lediga på fabrikssemestern men fick ut semesterersättningen (12%) i pengar istället för månadslön.
Så innan jag tror för ett öre att det stämmer så lönespec.

Genomsnittslönen (medellönen) för en CNC-operatör ligger idag på 30 900 kr enligt Arbetsförmedlingen. Som nybörjare inom CNC kan du tjäna lite mindre, de lägsta lönerna för en CNC-operatör ligger på 24 400 kr eller mindre.

Permalänk
Skrivet av Skippy:

De är bemanning dvs resurser inga renodlade konsulter, bifoga en av lönespecarna med maskade namn. Deras grundlön är garanterat 30-32 sen resten skifttillägg Så ska du jämföra mot kontorsjobb så ska du jämföra grundlönen.
När vi körde bemanning så var de lediga på fabrikssemestern men fick ut semesterersättningen (12%) i pengar istället för månadslön.
Så innan jag tror för ett öre att det stämmer så lönespec.

Jag tänker inte be någon polare skicka en screenshot på deras lönespec till mig nej, men jag jämför inkl tillägg. En 20 åring har ingen familj och skyldigheter att ta hand om och kan gott och väl jobba skift utan att det gör något

Edit, 30900 snittlön+ tillägg eller utan?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

tar dehär siffrorna med alla över 18 oavsett sysselsättning? studenter? arbetslösa? annars känns en median på 33 sjukt lågt

Hela Sverige är det alltså. Löner kan skilja sig åt med åtskilliga tusenlappar beroende på bransch, ort, och erfarenhet.

Median på 33' låter helt rimligt för mig. Ta majoriteten av saker som omsorgssektorn utanför sjukhus, butiksbranschen, och militären så ligger du nog under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Yrke: Google Analytics expert
Plats: Stockholm
Ålder: 29 år

Nuvarande tjänst: 35 000 kronor.
Ny tjänst och titel i början på januari nästa år: 46 500 kronor.

Samma antal semesterdagar (30 stycken) på nya tjänsten men 1500 kronor mindre i friskvård men tänker hoppet i lön kompenserar det Största fördelen är att jag går från en konsultroll till in-house.

Samma ålder, samma titel men ny lön och förmåner med start 1/10:
- Månadslön 55 000 kronor.
- 7 veckor semester + 4 flexdagar som är istället för halvdagar som man kan ta ut när som så är 1 dag från 8 veckor semester.
- Går till bank och försäkringssektorn så kommer finnas förmånliga försäkringar och lån att utnyttja vilket kommer spara mig någon tusenlapp i månaden 😊

Nu gäller det bara att jag inte får ett ännu bättre erbjudande och kan stanna en längre period hehe! Lite stolt är jag också att jag på 7 månader säkrat en löneökning på 20k i månaden + 5 extra semesterdagar jämfört med december 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag tänker inte be någon polare skicka en screenshot på deras lönespec till mig nej, men jag jämför inkl tillägg. En 20 åring har ingen familj och skyldigheter att ta hand om och kan gott och väl jobba skift utan att det gör något

Edit, 30900 snittlön+ tillägg eller utan?

Utan! Tänk att detta är snittdessutom dvs hälften tjänar under detta med lång arbetslivserfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Samma ålder, samma titel men ny lön och förmåner med start 1/10:
- Månadslön 55 000 kronor.
- 7 veckor semester + 4 flexdagar som är istället för halvdagar som man kan ta ut när som så är 1 dag från 8 veckor semester.
- Går till bank och försäkringssektorn så kommer finnas förmånliga försäkringar och lån att utnyttja vilket kommer spara mig någon tusenlapp i månaden 😊

Nu gäller det bara att jag inte får ett ännu bättre erbjudande och kan stanna en längre period hehe! Lite stolt är jag också att jag på 7 månader säkrat en löneökning på 20k i månaden + 5 extra semesterdagar jämfört med december 2021.

Riktigt snyggt jobbat och grattis!

Permalänk
Medlem

Yrke: Elevcoach/Speciallärare, ingen legitimation men mycket erfarenhet och fick nyligen en fast tjänst!
Ålder: 29 år

Nuvarande tjänst: 30 000 kronor.

Förmåner: 3000kr friskvårdsbidrag, gratis lunch, närmre 3.5 månad semester varje år såklart!

Permalänk
Medlem

Nu skall jag delta ifrån Finland.
Snittar 3500€ efter skatt ingen aning vad jag har före skatt. Det är enligt mig irrelevant.
Men, har långar dagar när jag jobbar. 14-15h
snittar på ca12 hotellnätter/månad.

Är det tufft och skitigt- JA. men att vara ledig varannan vecka, överväger nackdelarna.
Utbildnings som krävs Högstadie på Finsk nivå. Känner inte till läroplanen i Sverige

Har själv en magisters examen inom en annan bransch, som skulle ge motsvarande lön. Men är trött på den branschen och det skulle betyda kontorsjobb

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Nu skall jag delta ifrån Finland.
Snittar 3500€ efter skatt ingen aning vad jag har före skatt. Det är enligt mig irrelevant.
Men, har långar dagar när jag jobbar. 14-15h
snittar på ca12 hotellnätter/månad.

Är det tufft och skitigt- JA. men att vara ledig varannan vecka, överväger nackdelarna.
Utbildnings som krävs Högstadie på Finsk nivå. Känner inte till läroplanen i Sverige

Har själv en magisters examen inom en annan bransch, som skulle ge motsvarande lön. Men är trött på den branschen och det skulle betyda kontorsjobb

Ingen aning om vad du har i bruttolön, hur går du till väga när du löneförhandlar?

Edit: Ditt inlägg har ingen vikt alls eftersom du inte ens nämner vad du arbetar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ingen aning om vad du har i bruttolön, hur går du till väga när du löneförhandlar?

på Firman så är det inte tal om någon löneförhandling direkt, vad jag har noterat.. Har jobbat i ett halvår nu.
Som jag har noterat stiger man i lön vartefter, om man presterar..

personligen ser jag det här som ett mellanstopp, för att studiera till något annat. I mån av möjlighet jobba ochg studera på distans.
Visst bor du Korppi i Finland också?

Edit:Borrar Bergsvärme

Skrivet av Swedishchef_90:

Nu kan jag inte finska skattesatsen men är väl runt 5000€ I månaden.
Enligt Google har de 30.2%

'
ordningen blir lite fel. Sponant tror jag det är lägre...
Vild gissning så tror jag skattesatsen är mellan 25-30%

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ingen aning om vad du har i bruttolön, hur går du till väga när du löneförhandlar?

Edit: Ditt inlägg har ingen vikt alls eftersom du inte ens nämner vad du arbetar med

Nu kan jag inte finska skattesatsen men är väl runt 5000€ I månaden.
Enligt Google har de 30.2%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu kan jag inte finska skattesatsen men är väl runt 5000€ I månaden.
Enligt Google har de 30.2%

Mnja. Det blir lite skevt eftersom han skriver hotellnätter etc. och inte nämner ifall dagstraktamente etc. är inräknat (Vilket är skattefri inkomst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Mnja. Det blir lite skevt eftersom han skriver hotellnätter etc. och inte nämner ifall dagstraktamente etc. är inräknat (Vilket är skattefri inkomst).

dagtraktamente är inkluderad ja. Men det blir skevt iaf, när jag är delägare i ett annat företag också, som jag betalar också betalar Förskotsinehållning på, Så det drar ju skatteprocenten iaf

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

på Firman så är det inte tal om någon löneförhandling direkt, vad jag har noterat.. Har jobbat i ett halvår nu.
Som jag har noterat stiger man i lön vartefter, om man presterar..

personligen ser jag det här som ett mellanstopp, för att studiera till något annat. I mån av möjlighet jobba ochg studera på distans.
Visst bor du Korppi i Finland också?

Edit:Borrar Bergsvärme

Alla borde diskutera lön på årsbasis men ifall det är ett mellanjobb kan jag förstå att det inte är en prioritering. Oavsett tycker jag det vore väldigt svårt att värdesätta sitt egna arbete och jämföra sin lön om man går på nettolön eftersom det finns så många variabler och i slutändan är det ju ändå bruttolön du förhandlar med din chef, både vid nyanställning och årliga lönesamtal.

Yes, jag är också finländare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Alla borde diskutera lön på årsbasis men ifall det är ett mellanjobb kan jag förstå att det inte är en prioritering. Oavsett tycker jag det vore väldigt svårt att värdesätta sitt egna arbete och jämföra sin lön om man går på nettolön eftersom det finns så många variabler och i slutändan är det ju ändå bruttolön du förhandlar med din chef, både vid nyanställning och årliga lönesamtal.

Yes, jag är också finländare.

Håller absolut med dig, det finns ju hur många variabler som helst.. ex. Kyrkoskatt.
Absolut är det nettolön, som man förhandlar om i slutändan. På firman ifråga så ökar lönen gardvis plus "normal" ökningar.. Det är ju ända ett grovjobb.. Det är nog allt annat inom jobbet, som är lättare att förhandla om än timlönen. Semestrar, ledigheter, arbetsområden m.m.

Lönen är "ganska" lika för alla, alla känner varandra, ser varandra och pratar. Så det skulle sluta i en katastrof om ägarna hade olika löner, mellan personer med samma kompetens och erfarenhet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

De är cnc operatörer i stålindustrin. ”Produktionstekniker” från gymnasiet med truck och krankort. Vet att en drös har heta arbeten också, ska tillägga att industrin i fråga är delägare av gymnasieskolan. Japp det stämmer att de tjänar snittlönen genom bemanningsföretag. Lönerna jag skrev är givetvis med ob inräknat. Vilka avtal jobbar de utanför menar du?

För att ha sådana löner är det oftast farligt och oattraktivt arbete vilket du bekräftat så inga konstigheter att tjäna bra just där, men generellt över hela Sverige ser man absolut inte dessa löner inom industrin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.