Intel "Raptor Lake" stannar på PCI Express 4.0 för NVME-lagring

Permalänk
Melding Plague

Intel "Raptor Lake" stannar på PCI Express 4.0 för NVME-lagring

Till skillnad från AMD uppges Intel vänta lite längre med full övergång till PCI Express 5.0 och lagring lämnas kvar en generation bakom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Underligt beslut, i mina ögon. Jag såg detta som största bristen med 12000-serien, och så fortsätter det ett år till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jaha. Tack för att de gjorde valet enklare till hösten/vintern.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

För en Intel plattform kan jag tycka att det är ett OK beslut då jag personligen känner att vi har kommit till en punkt där en snabb nvme disk är så pass snabb och att vi i dagsläget inte märker någon skillnad på en 4000Mb/s read/write eller en 7000Mb/s read/write i dagligt bruk.

För AMD så känns det mer naturligt att gå gen5 överallt då dom troligtvis gör en repris och sockel am5 blir väldigt mer långlivad än Intels dito. Så om 5+ år så kanske vi märker/behöver diskar med 10.000Mb/s read/write.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

För vem av oss är detta verkligen ett problem? Det hade inte påverkat mig alls även om det var PCIE 3 (Finns ju till och med typer som kör med hårddisk och sata-ssd än)

Permalänk
Medlem

Finns rykten om Z790 som delar upp PCI Express 5.0 från CPU till x8 mot GPU och 2x4 mot M.2. På det viset kan man köra 2st M.2 i full 5.0 fart

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Känns mycket underligt. Oavsett hur mycket PCIe 4.0 vs 5.0 påverkar prestandan i verkliga livet så är det ju en marknadsföringsmiss om inte annat, när AMD kommer ha 5.0, och det kommer lagringsenheter med 5.0

Och för mig som kanske siktar på en uppgradering som ska hålla mer än 2-3 år så vill man ju framtidssäkra moderkort osv så gott det går

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

För en Intel plattform kan jag tycka att det är ett OK beslut då jag personligen känner att vi har kommit till en punkt där en snabb nvme disk är så pass snabb och att vi i dagsläget inte märker någon skillnad på en 4000Mb/s read/write eller en 7000Mb/s read/write i dagligt bruk.

För AMD så känns det mer naturligt att gå gen5 överallt då dom troligtvis gör en repris och sockel am5 blir väldigt mer långlivad än Intels dito. Så om 5+ år så kanske vi märker/behöver diskar med 10.000Mb/s read/write.

Fast det är ju inte sekventiell läs och skriv som är särskilt relevant som att läsa tusentals småfiler på 4k. Random read and write 4k filer är det viktigaste idag men folk verkar inte få in det i skallen. Sekventiell prestanda ser bara snyggt ut på specifikationerna.

Skrivet av anon201296:

För vem av oss är detta verkligen ett problem? Det hade inte påverkat mig alls även om det var PCIE 3 (Finns ju till och med typer som kör med hårddisk och sata-ssd än)

Ja och är det konstigt? Påminn mig när jag kan få tag på en 8TB SSD för under 3000kr. Så HDD är klart relevant än idag även om jag inte gillar det då jag vill SSD ta över så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Känns mycket underligt. Oavsett hur mycket PCIe 4.0 vs 5.0 påverkar prestandan i verkliga livet så är det ju en marknadsföringsmiss om inte annat, när AMD kommer ha 5.0, och det kommer lagringsenheter med 5.0

Och för mig som kanske siktar på en uppgradering som ska hålla mer än 2-3 år så vill man ju framtidssäkra moderkort osv så gott det går

Ingen brydde sig om att Intel låg kvar på PCIe 3.0 när AMD hade 4.0, utom några AMD fanboys. Kommer vara samma nu.

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Ingen brydde sig om att Intel låg kvar på PCIe 3.0 när AMD hade 4.0, utom några AMD fanboys. Kommer vara samma nu.

Ja om ett par år när man är glad att man köpte ett system med fullgott PCIe 5.0 när det förmodligen finns en hel drös med PCIe 5.0 ssder att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Core 12000 Alder Lake
16X PCI-E 5.0 (CPU)
4X PCI-E 4.0 (CPU)
Totalt 24 PCI-E Lanes direkt till CPU

Hade varit trevligt om de hade gått upp till 28 PCI-E Lanes direkt från CPU.
Så kan man köra både grafikkort 16X och Dubbla M.2 SSD direkt till CPU.

Om jag förstått det rätt tänker AMD gå upp till 28 PCI-E lanes direkt till CPU för AM5, med skillnad att alla dessa blir 5.0

Då menar jag utöver de som går till moderkortets chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ingen brydde sig om att Intel låg kvar på PCIe 3.0 när AMD hade 4.0, utom några AMD fanboys. Kommer vara samma nu.

När jag köper kommer jag tänka: 5 > 4, me buy 5

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Ingen brydde sig om att Intel låg kvar på PCIe 3.0 när AMD hade 4.0, utom några AMD fanboys. Kommer vara samma nu.

Samma när Intel gick upp till ddr5, massor med Intel fanboys som såg att AMD skulle gå under pga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Finns rykten om Z790 som delar upp PCI Express 5.0 från CPU till x8 mot GPU och 2x4 mot M.2. På det viset kan man köra 2st M.2 i full 5.0 fart

Att dela upp x16 från CPUn som 1x8+2x4 är ju något som Intel hade under många år, men det försvann med Z590 när de lade till x4 extra för M.2. Det finns redan Z690-moderkort med en M.2 PCIe 5.0, men då går x4 av banorna till spillo eftersom Z690 bara kan dela upp dem som x8/x8. Så det är inte allt för långsökt att de skulle återinföra den funktionen i Z790 som svar på AMDs nya plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast det är ju inte sekventiell läs och skriv som är särskilt relevant som att läsa tusentals småfiler på 4k. Random read and write 4k filer är det viktigaste idag men folk verkar inte få in det i skallen. Sekventiell prestanda ser bara snyggt ut på specifikationerna.

Ja och är det konstigt? Påminn mig när jag kan få tag på en 8TB SSD för under 3000kr. Så HDD är klart relevant än idag även om jag inte gillar det då jag vill SSD ta över så snabbt som möjligt.

Problemet med HDD är att de låter och ofta låter mer än önskvärt.
Annars om man har en stationär dator med plats så tycker jag inte det är något större problem att ha lagring i olika hastigheter.

Säg:
Snabb OS disk
Snabb arbetsdisk
Eventuell mellanhastighet lagring
Långsammare lagring

Är ju inte alltid man behöver snabb lagring till precis varenda fil i systemet.
Kan man ha lagring som är billigare per TB så kan man ha det till mer masslagring av sånt som påverkas mindre av hastighet.
Men eventuellt kan det vara sånt man kan ha på NAS/Filserver istället för i datorn man sitter vid.

Permalänk
Medlem

Någon som hört hur länge AMD planerat at t köra på AM5? Tänker om man klarar sig på den även när Zen5 släpps om man köper en fin rackare till Zen4.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Det finns många problem i världen i olika storlekar.
Att inte Raptor Lake stöder pci-express 5.0 är ett minus. Hur mycket minus beroende för vem. Men väldigt få innebär det att plattformen är ointressant.
För de som detta är ett minus för så har man plattformen länge, kanske blir pciexpress 5.0 ssd billigare om något år.

Inom datorteknik finns 2st bra 640k ought to be enough argumentet:

  • En viss teknik är svindyr idag, vanligt folk bör spara pengar till annat.

  • Annan hårdvara kommer flaska före

Resten av argumenten som har hittills bara varit fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många problem i världen i olika storlekar.
Att inte Raptor Lake stöder pci-express 5.0 är ett minus. Hur mycket minus beroende för vem. Men väldigt få innebär det att plattformen är ointressant.
För de som detta är ett minus för så har man plattformen länge, kanske blir pciexpress 5.0 ssd billigare om något år.

Finns inget som stoppar en från att använda PCI-E 5.0 enheter på ett 4.0 moderkort. Så ska inte vara några problem alls.
Och ska du nu nyttja NVMe-enheter i denna hastighet så ska du ha fler än 1 sådan enhet för att kunna dra nytta av det, vilket i princip är obefintligt när de kommer till "consumer" plattform.

Minus eller inte, en väldigt obetydlig sådan.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Samma när Intel gick upp till ddr5, massor med Intel fanboys som såg att AMD skulle gå under pga det.

Jag gillar er väldigt mogna diskussion.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det är sannolikt så att Intel ser PCI Express 5.0 som ett onödigt mellansteg och istället satsar på att implementera 6.0 och 7.0 i framtida plattformar istället.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som hört hur länge AMD planerat at t köra på AM5? Tänker om man klarar sig på den även när Zen5 släpps om man köper en fin rackare till Zen4.

Det lutar väl åt att AMD kör med AM5 tills DDR6 kommer, eller vad nu som blir nästa minnesstandard efter DDR5.

Men det kan ju hända annat som görs att det byts tidigare.

Det är osannolikt att AMD skulle byta socket igen redan till Zen 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det lutar väl åt att AMD kör med AM5 tills DDR6 kommer, eller vad nu som blir nästa minnesstandard efter DDR5.

Men det kan ju hända annat som görs att det byts tidigare.

Det är osannolikt att AMD skulle byta socket igen redan till Zen 5.

Precis min tanke, tänker mer om någon hört något från officiellt håll ännu.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skillz:

Finns inget som stoppar en från att använda PCI-E 5.0 enheter på ett 4.0 moderkort. Så ska inte vara några problem alls.
Och ska du nu nyttja NVMe-enheter i denna hastighet så ska du ha fler än 1 sådan enhet för att kunna dra nytta av det, vilket i princip är obefintligt när de kommer till "consumer" plattform.

Minus eller inte, en väldigt obetydlig sådan.

Nja, har du databaser i rätt format på disken och använder dem i särskilt syfte så kan det förstås finna fördelar med snabb ensam disk.

Permalänk
Medlem

Känns som att för de som vill ha den hastigheten skaffar man ändå SSD på PCIe 5.0x8. Fet scratchdisk för Adobeanvändare. Detta är ju fullt möjligt på Z690 redan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Nja, har du databaser i rätt format på disken och använder dem i särskilt syfte så kan det förstås finna fördelar med snabb ensam disk.

Databaser är väl knappast det enda fallet?
För mig gjorde det stor skillnad (omkring dubbla prestandan) i laddningstid av virtuella instrument (samplade pianon och trummor) mellan en 3.0-disk och 4.0-disk. Ingen överföring mellan diskar där, bara från disk till RAM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nja, har du databaser i rätt format på disken och använder dem i särskilt syfte så kan det förstås finna fördelar med snabb ensam disk.

Då skulle jag nog köra på en RAM-disk istället.

Dessutom är det inte direkt normala användare som kör sådant eller dylikt, och då bör man väl nog istället titta på de mer prosumer plattformerna istället, så är lite som att kasta pärlor till svin att implementera, liksom ddr5 är för tillfället, men det är ju bara min åsikt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Fortfarande kul att Intel sa att det inte var värt att satsa på PCIE-4. De skulle gå från 3 till 5. Det lät mer som i servehallar iofs och var i samband med att AMD släppte. Men hur mycket var ryckten och hur svårt är det inte?

Jag har fortfarande två 128GB diskar som satt i Asus datorer där de skryter om att de är PCIE3.
Sund att jag inte har kvar Kingstons 8MB/s per sekund med USB3. Det var en massa reklam.

Spelar ju ingen roll vad det i andra änden kan prata för snabb standard om den ändå inte kan leverera ens det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Min M2 känns inte instant när min backup OCD få för sig att backupa ett litet projekt med tusentals små filer lol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Fast det är ju inte sekventiell läs och skriv som är särskilt relevant som att läsa tusentals småfiler på 4k. Random read and write 4k filer är det viktigaste idag men folk verkar inte få in det i skallen. Sekventiell prestanda ser bara snyggt ut på specifikationerna.

Ja och är det konstigt? Påminn mig när jag kan få tag på en 8TB SSD för under 3000kr. Så HDD är klart relevant än idag även om jag inte gillar det då jag vill SSD ta över så snabbt som möjligt.

Nej det är bra att de finns för er som vill ha det men de är fruktansvärt långsamma

Permalänk
Medlem

Först buklandningen med grafikkorten, och nu detta?

Det känns lite halvsegt att sitta på 8:e generationens Intel Core nu, men antar att man får bita ihop och uppgradera. 😑

Nu när PCIe 5.0 är ute så kommer ju sannolikt alla högpresterande lagringsenheter att lägga sig på det gränssnittet inom en snar framtid och reducera PCIe 4.0-gränssnittet till den parentes det blev, men å andra sidan så är DirectStorage bara i sin linda så det kanske spelar kvitta för gamers i slutänden.

Trist ändå att Intel väljer att vara efterblivna på den punkten, vilket de tycks ha en tradition av när det kommer till nya styrkretsar... det får typ inte bli FÖR bra för då sätter det för stor press på att uppfinna en högre siffra.