Musplattan ur funktion efter batteribyte

Permalänk
Medlem

Musplattan ur funktion efter batteribyte

Hej!
Efter batteribyte på min Mac book PRO 2016 fungerar inte musplattan. Teknikern som utfört arbetet säger att musplattan måste ha gått sönder. Det har aldrig varit något fel på datorn och när tekniken stängde av datorn med musen innan reparationen så funkade den.

Min fråga är: Finns det någon ”koppling” mellan batteriet och musfunktionen? Min upplevelse före batteribytet är att musplattan har ett ”klickläge” när datorn är igång men inte när datorn är avslagen, då är den stum. Nu är musplattan helt stum oavsett om datorn är på eller inte. Teknikern säger att det inte stämmer. Musplattan ska enligt honom alltid ha ”klickläge”.

Vad säger experterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Min upplevelse före batteribytet är att musplattan har ett ”klickläge” när datorn är igång men inte när datorn är avslagen, då är den stum. Nu är musplattan helt stum oavsett om datorn är på eller inte.

Jag tror det är samma som på senaste macbooksen, d.v.s klicket är en liten vibration, inte ett faktiskt klick. Så är datorn av så ska den inte klicka.

Här ser du en guide hur man gör bytet.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Touch+Bar+La...
Steg 16 är säkerligen intressant för dig.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med icke-godkända verkstäder så tar dom inget ansvar för produkten när det är dom själva som förstör den.

Är lagom trött på verkstäder som i detta fall inte ens vet hur musplattorna fungerar och alltid skyller ifrån sig. Likaså alla verkstäder som byter skärm på Iphone men inte berättar för kunden att Face ID mm slutar fungera.

Stå på dig! Verkstaden har gjort fel som vanligt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Okej, men jag är ganska säker på att det är ett faktiskt klick och inte en vibration.

Skrivet av Kamouflage:

Jag tror det är samma som på senaste macbooksen, d.v.s klicket är en liten vibration, inte ett faktiskt klick. Så är datorn av så ska den inte klicka.

Här ser du en guide hur man gör bytet.
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Touch+Bar+La...
Steg 16 är säkerligen intressant för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Hej!
Efter batteribyte på min Mac book PRO 2016 fungerar inte musplattan. Teknikern som utfört arbetet säger att musplattan måste ha gått sönder. Det har aldrig varit något fel på datorn och när tekniken stängde av datorn med musen innan reparationen så funkade den.

Min fråga är: Finns det någon ”koppling” mellan batteriet och musfunktionen? Min upplevelse före batteribytet är att musplattan har ett ”klickläge” när datorn är igång men inte när datorn är avslagen, då är den stum. Nu är musplattan helt stum oavsett om datorn är på eller inte. Teknikern säger att det inte stämmer. Musplattan ska enligt honom alltid ha ”klickläge”.

Vad säger experterna?

På min något äldre MBP Late 2011 så slutar musplattan fungera när batteriet sväller (vilket dom kan göra när dom blir uttjänta). Med nytt och smalt batteri så fungerar den igen.

Jag misstänker att du har fått ett begagnat batteri som redan börjat svälla. Ingen icke-autoriserad verkstad får ju köpa Apples splitternya batterier.

Ovan förutsatt att du har en "klick"-platta, eller vad man nu kallar dessa som har membran.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okej. Så kan det vara. Jag ska kolla med verkstaden i morgon. Osäker på om de är auktoriserade eller inte. Men, de har beställt en ny mus (som de betalar) så det verkar inte som han tror att det är att batteriet har svält som är orsaken.

Skrivet av Dr.Mabuse:

På min något äldre MBP Late 2011 så slutar musplattan fungera när batteriet sväller (vilket dom kan göra när dom blir uttjänta). Med nytt och smalt batteri så fungerar den igen.

Jag misstänker att du har fått ett begagnat batteri som redan börjat svälla. Ingen icke-autoriserad verkstad får ju köpa Apples splitternya batterier.

Ovan förutsatt att du har en "klick"-platta, eller vad man nu kallar dessa som har membran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Men, de har beställt en ny mus (som de betalar) så det verkar inte som han tror att det är att batteriet har svält som är orsaken.

Skönt att höra att jag hade fel om denna verkstad - jättebra att dom tar ansvar för det!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Hej!
Efter batteribyte på min Mac book PRO 2016 fungerar inte musplattan. Teknikern som utfört arbetet säger att musplattan måste ha gått sönder. Det har aldrig varit något fel på datorn och när tekniken stängde av datorn med musen innan reparationen så funkade den.

Min fråga är: Finns det någon ”koppling” mellan batteriet och musfunktionen? Min upplevelse före batteribytet är att musplattan har ett ”klickläge” när datorn är igång men inte när datorn är avslagen, då är den stum. Nu är musplattan helt stum oavsett om datorn är på eller inte. Teknikern säger att det inte stämmer. Musplattan ska enligt honom alltid ha ”klickläge”.

Vad säger experterna?

Testade på min 15' 2017 MacBook Pro och är den avstängd så är den helt stum men så fort man trycker på power knappen klickar det om man trycker på den.

Permalänk
Medlem

Okej tack! Då känns det som jag har rätt i vår diskussion! 👍🏼

Skrivet av pt96hni:

Testade på min 15' 2017 MacBook Pro och är den avstängd så är den helt stum men så fort man trycker på power knappen klickar det om man trycker på den.

Permalänk
Medlem

Ja, men om batteriet är svällt av den anledning du skriver så hjälper knappast ett musbyte.😬

Skrivet av nu1mlock:

Skönt att höra att jag hade fel om denna verkstad - jättebra att dom tar ansvar för det!