Veckans fråga: Vilken typ av mikrofon använder du?

Permalänk
Medlem

Använder ingen mikrofon till min speldator. Till jobbdatorn avvänder jag något sunkigt Jabra headset för Teams och så vidare.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Marantz mpm 3000 här, funkar helt ok för att vara en billig stativs mic!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

RODE AI-1 (Ljudkort)
Rode NT2-A (Mikrofon)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Sitter med ett par Sennheiser Game zero nu men är väldigt sugen på att byta ut till ett par Ollo S4-lurar och koppla på en modmic. Får se när det blir gjort bara

Permalänk
Medlem

Eftersom primärt = Teams så blir svaret webkamerans mic.. Den är bra på att inte plocka upp andra ljud och det ser ju trevligare ut utan headset på i videomöten.
När det spelas med andra så är det headset, men det händer inte så ofta.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Modmic uni kopplad till en mayflower arc mk2, ihop med Sennheiser hd 560 s. Bästa jag gjort på ljudväg för datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Använder en Modmic 4. Tycker den levererar förvånansvärt bra ljudkvalitet!

För mikrofoner så gäller i första hand
nära munnen > långt ifrån munnen

Blir tokig på helpdesk som har nån bordsmikrofon kombinerat med ett mekaniskt tangentbord.

”Okej skulle du kunna KLAKETIKLAKETIKLAK”

Ursäkta?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

När pandemin kom så köpte jag min första mikrofon. Det var slutsålt överallt så jag fick ta den första bästa som fanns kvar, vilket blev en Blue Microphones Snowball iCE Black.

Den ser lite skoj ut, men är gömd bakom skärmen, så det är ingen som ser den. Fast jag har ju den inte för syns skull, utan för ...

Jag har ingen aning om den är "bra", men den fungerar.

Jag har kört den i flera år men bytte nyss ut den med ett headset med mic. Ljudkvalitén tyckte jag riktigt bra, bättre än alla andra jag pratar med och bättre än det jag bytte till. Dock var det omöjligt att få mikrofonen att inte plocka upp andra personer i rummet, vilket blev ett problem när jag sitter i samma rum som sambon och ofta i samma samtal.

Annars är väl en nackdel med extern mikrofon att den tar upp plats. Är betydligt lättare med en mikrofonen som går att ta upp/ner vid hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Jag har en V-Moda BoomPro som jag använder tillsammans med mina Fidelio X2, en mycket bekväm och funktionell setup skulle jag säga. Duger gott för Discord

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Inbyggt i blåtandslurarna, använder den ytterst sparsamt, men är jag iväg och har lurarna kopplade till luren, så går det ju att prata i telefonen med dem, så det är ju bra sätt att kolla om det är grannen som tappat sina nycklar och vill in genom porten, eller om det är busungar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kör med en RODE PodMic kopplad till en Behringer MIC500USB Tube Ultragain preamp, med en Triton FetHead mellan de två. Micen sitter på en extra lång arm, som i sin tur sitter i ett rör monterat på bordet, så micen kommer ner ovanför.

Ljudkvalitet är betydligt viktigare i t.ex. Teams-möten än bra bild, för det värsta är när någon sitter med webbkamera-mic eller sunkig bluetooth (t.ex. inbyggda på många Sony-lurar). Det sliter på psyket i längden och är speciellt dåligt för de som måste sitta hela dagen på jobb och höra på det. Jag får alltid positiva tacksamma kommentarer, och ger andra detsamma när de gör likadant.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Shure SM7B - Bästa mic jag haft. Men dyraste mic jag köpt också, så musikdatorn och speldatorn får dela på den

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Samma här. Älskar den när den fungerar, men har ofta problemet med att windows inte känner av den. Brukar lösas av att koppla in och ur den, eller starta om datorn men ibland kan det vara mer krångligt. Är det något som du upplever?

Jag hade detta problem förut vad jag vill minnas.. men det var längesen jag hade något problem nu. Osäker på vad fixen var 😅
Prova avinstallera mikrofonen i enhetshanteraren och anslut sedan till en USB 2.0-port om du har någon sådan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har kvar min Audio Technica at4040 från när man hade hemmastudio för massa år sedan. Låter fantastiskt

Permalänk
Medlem

Kondensatormic som står på bordet, inköpt när pandemin började och jag var tvungen att ha videomöten hemma. Som andra noterat var det inte så lätt att få tag på någon i det läget, och de som fanns kvar såg mestadels ut som Darth Vaders buttplug. Den jag har valde jag för att den är svart och helt neutral. Det är säkert ingen kvalitet på den, men den fungerar i alla fall bättre än den inbyggda i datorn. Orkar inte ha hörlurar på mig hela tiden.

Innan dess var det ett par vanliga hörlurar (15 år gamla Audio-Technica), med själva sladden utbytt till en som hade en liten mikrofon. Det fungerade väl det också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan inte använda vanliga hörlurar när jag spelar då jag blir överhettad känns de som. Så jag använder in ear , Razer snäckor. Micen är dålig.

Permalänk
Inaktiv

Sennheiser gamingheatset för spel men möter jag någon över teams så sköter jag det på min mac med dess inbyggda mikrofon, speciellt ifall kameran är på för då vill jag inte sitta med gamingheadset.

Permalänk
Medlem

Kör på ett par AKG 7xx i kombination med högtalarsladden med inbyggd mic från ett par gamla Urbanears lurar. Fungerar oförskämt bra

Permalänk
Medlem

Använder ingen mic.
Men om jag skulle det så skulle det bli en modmic till mina DT-770 Pro

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Inbyggd i steelseries arctis 7. Räcker gott för teams/slackmöten och discord för spel.
Nu när man jobbar hemifrån så mycket så känns det som folks dåliga uppkopplingar i kombination med teams påverkar ljudkvalitén ofantligt mycket mer än vilken mic de kör.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Relik 📜

Kör ett par vid det här laget antika PC-360 hemma, för både jobb och spel. Kopplade till USB-ljudkort, som jag helt enkelt switchar tillsammans med mus, tgb mellan datorerna.

Annars är det blandat. Senaste Xbox-headsetet till HTPC:n i vardagsrummet, och Jabra Evolve 65 på kontoret. Sistnämnda låter verkligen skit för musik etc, men är riktigt bra för... ja, Teams. Jobb.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har typ alltid kört micen på headsetet, men har nu blivit mer PRO och kör på Epos B20. På konsol är det dock fortfarande headset-micen som gäller fortfarande.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen i ljudkvalitet från diverse headet-smörja till en Röde NT-1A var snudd på löjlig. Vet inte om jag skulle vilja använda den utan NVidia Broadcast, dock... Jösses, vad bra det låter...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

i headsetet, men jag är en sån som stänger av voip i spel.

Permalänk
Medlem

Kör ModMic, fast gillade inte alls att ha den på lurarna så jag... Satte fast den i skärmens sida istället

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en Blue Snowball som jag körde i typ 6 år. Kör nu en Fifine K669B. Sjuuukt prisvärd, lät bättre än min Snowball.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Logitech webkamera av bättre model, använder mic:en typ jämt men kameran sällan

Permalänk
Medlem

Inbyggda i Sennheiser PC360 (bild relevant). Duger tillräckligt bra för att jag inte skaffat en fristående än.

Vill kunna använda andra hörlurar, dock. Så jag kommer förr eller senare skaffa en skrivbordsarm med mic.

Permalänk
Medlem

Körde modmic under många år då jag ville ha ordentliga lurar och inte nåt "gaming" jox. När den andra modmicen pajjade fick jag för mig att jag skulle skaffa en xlr-mic på arm. Slutade med ett focusrite scarlett solo ljudinterface, shure sm57 mic och en røde psa1 arm. Kollade även på en shure sm7b som alla streamers kör med men 4-5k för discord kändes för overkill. Testade min kusins sm57 och tyckte den var riktigt bra för mitt ändamål. Köpte även ett vindskydd för att få bort plosives.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Föregångare till denna, den fyller sitt syfte och den fångar upp tal bra. Samtidigt som den inte fångar upp mitt mekaniska tangentbord, som en del andra har gjort.

När den går sönder, kommer jag att leta efter något annat.