Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Behöver inte bli dyrt om man har lite tålamod och testar sig fram. Men sen kan ju även ens ljudideal ändras under tidens gång, jag lyssnar och prioriterar annorlunda idag än för 15 år sen när jag började seriöst med hörlurar.

DAC och hörlursförstärkare kan göras väldigt små ex alla dongle-dacar men sen tar strömförsörjningen lite plats också. Problemet med alla trådlösa hittills är i mitt tycke att de implementerade Bluetooth codecsen fortfarande är lossy och samplar om och förstör signalen. Qualcomm släppte aptX Lossless (max 44.1kHz, 16-bit) i höstas men det finns inga hörlurar som stöder det ännu. Nu har jag inte hört just ML5909 men iom att den stöder LDAC (tror jag) som bäst så är det inte lossless eller bitperfect playback.

Det är nog ärligt talat mer mitt eget fel att det tenderar att bli onödigt dyrt, upplever nog, inom vissa gränser så klart, att jag gärna betalar mer om det innebär att jag kan lägga ner lite mindre tid och energi på det. Mitt intresse för ljud är, åtminstone än så länge, mer att få bra ljud men kanske inte nödvändigtvis behöva lägga så mycket tid på att veta varför det blir bra och pilla med filter och liknande. Men så har jag väl sagt även om annat tidigare och sen plötsligt sitter man där och har plötsligt blivit intresserad på riktigt

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jo, har väl tänkte lite på detta också. Att, när man sitter vi datorn, ändra volymen via snabbtangenterna på tangentbordet är väl svårslaget i smidighet. Kanske det då totalt sett är enklare att bara definiera några makron för att byta ljudutgång och därmed slippa beroendet mellan dom.

Att hitta bra aktiva högtalare för "near field" verkar inte vara det lättaste, även om man är beredd att betala lite. Dels ska dom väl inte vara allt för kinkiga med placering (basport nära vägg osv) och dels ska de väl gärna inte vara allt för stora. Gjorde lite research tidigare och kom fram till att Edifier något överraskande verkade stå sig rätt bra mot alternativen, i synnerhet de med basporten på framsidan. Sen finns det så klart högtalare som i sig är väldigt mycket bättre, men det innebär inte nödvändigtvis att dom är bättre för detta ändamål. Av olika skäl vill man inte alltid köra med hörlurar, iaf tycker jag det är lite onödigt när man t.ex. lyssnar på pratradio osv. Kollade lite på Klipsch The Fives men det verkade råda lite delade meningar om hur väl dom fungerade för near field, men annars tyckte träffade dom rätt i mycket som jag gillar, möjligtvis lite stora men det är väl alltid en tradeoff mellan storlek och ljudkvalité.

Har du råd och måste absolut vara aktiva så är Genelec du skall gå. En annan bra högtalare för närfält är om jag mins rätt. SE något. Ser ut som ett ägg i formen. Som sagt här behövs separat DAC med volymkontroll. Annars se på till exempel KEF LSX de kan du gå gör runt 7-8k och passar väldigt bra till datorn. System Audio har en aktiv serie som är ok i pris. Ej namnet i huvudet. Finns mer. Även här handlar det om budget och önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har du råd och måste absolut vara aktiva så är Genelec du skall gå. En annan bra högtalare för närfält är om jag mins rätt. SE något. Ser ut som ett ägg i formen. Som sagt här behövs separat DAC med volymkontroll. Annars se på till exempel KEF LSX de kan du gå gör runt 7-8k och passar väldigt bra till datorn. System Audio har en aktiv serie som är ok i pris. Ej namnet i huvudet. Finns mer. Även här handlar det om budget och önskemål.

Har ett vagt minne av att vi haft den här diskussionen tidigare, iaf var det med någon här Genelec faller, för mig, bort av de skäl du anger, vill gärna slippe så många "lådor" på skrivbordet som möjligt. Jag har ett vagt minne av att KEF LSX också var fina högtalare men kanske inte så bra för near field, eller minns jag fel här? Just near field verkar vara lite av utmaningen här, samt placeringen då.

Permalänk
Medlem

Någon som bytt pads på Ath- anc7b? Originalen höll inte längre. Finns några säljare på Amazon men om någon har lite hands on information hade det varit toppen, eller köpt av någon säljare och har fått bra produkter.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från priset och att det väl är tveksam RoI överlag jämfört med något billigare alternativ, vad tycker ni är främsta för- och nackdelarna med "iFi Audio Pro iDSD Signature" i jämförelse med liknande produkter?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursfor...

Vill gärna ha någon all-i-ett lösning där jag inte behöver fundera så mycket på att själv sätta ihop egna delar (typ DAC + AMP) etc. samt gärna förpackat i en någorlunda snygg förpackning i en låda. Har fått känslan av att iFi överlag är rätt prisvärda jämfört med alternativen, samt att det är rätt säkra val på så sätt att det verkar rätt bra på mycket men inte bäst på något. Många liknande produkter har som jag förstått det inte riktigt kraft att driva lite tyngre hörlurar, men har fått för mig att denna har det så länge det inte är väldigt tungdrivet eller att man vill ha ohälsosamt hög volym.

Sen är det så klart en jäkla massa pengar, det ska man väl inte sticka under stol med, och förmodligen lite för bra till min "audiofil-nivå". Men lär väl finnas många liknande produkter som är väldigt mycket dyrare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Xduoo TA-26 tycker jag ser ut som en fritös och är nog inget jag skulle vilja ha inom synhåll, men smaken är väl som baken

Right. Nu ville jag berätta att ja, hörlursförstärkare kan agera förförstärkare, men att deras implementation är olika och ge exempel på hur. Ingenstans kom jag med specifika rekommendationer.

Det enda som gör TA-26 mindre attraktiv är att den har en neon-blå power-LED som syns från månen. Rör är alltid vackert. Och rören gör underverk för mina sketna Argon-högtalare från Hifiklubben, så jag är nöjd. Du slipper. Så vi är alla nöjda.

Men om vi nu ska vara konstruktiva och komma med en rekommendation, så finns K5 Pro ESS och K9 Pro från Fiio, beroende på prisklass.

För övrigt har Sweclockers en fin funktion där du kan citera flera i samma inlägg, så att du inte behöver skriva lika många inlägg, om det nu inte ger dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Right. Nu ville jag berätta att ja, hörlursförstärkare kan agera förförstärkare, men att deras implementation är olika och ge exempel på hur. Ingenstans kom jag med specifika rekommendationer.

Det enda som gör TA-26 mindre attraktiv är att den har en neon-blå power-LED som syns från månen. Rör är alltid vackert. Och rören gör underverk för mina sketna Argon-högtalare från Hifiklubben, så jag är nöjd. Du slipper. Så vi är alla nöjda.

Men om vi nu ska vara konstruktiva och komma med en rekommendation, så finns K5 Pro ESS och K9 Pro från Fiio, beroende på prisklass.

Äsch, du är bara sur för att jag jämförde din favorit-amplifier med en fritös Det viktiga är väl att man har saker som man själv gillar. Fiio K9 Pro såg lite intressant ut och i en för mig lite mer tilltalande design. Får kolla in den lite närmare. Tack!

Skrivet av Tigerhamster:

För övrigt har Sweclockers en fin funktion där du kan citera flera i samma inlägg, så att du inte behöver skriva lika många inlägg, om det nu inte ger dig något.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1509341-automatisk-mul...

Permalänk
Medlem

För den som vill ta steget till Ultra high-end kan jag rekommendera dessa som jag snubblade över på Amazon

Permalänk
Skrivet av improwise:

Om man bortser från priset och att det väl är tveksam RoI överlag jämfört med något billigare alternativ, vad tycker ni är främsta för- och nackdelarna med "iFi Audio Pro iDSD Signature" i jämförelse med liknande produkter?

Vill gärna ha någon all-i-ett lösning där jag inte behöver fundera så mycket på att själv sätta ihop egna delar (typ DAC + AMP) etc. samt gärna förpackat i en någorlunda snygg förpackning i en låda. Har fått känslan av att iFi överlag är rätt prisvärda jämfört med alternativen, samt att det är rätt säkra val på så sätt att det verkar rätt bra på mycket men inte bäst på något. Många liknande produkter har som jag förstått det inte riktigt kraft att driva lite tyngre hörlurar, men har fått för mig att denna har det så länge det inte är väldigt tungdrivet eller att man vill ha ohälsosamt hög volym.

Sen är det så klart en jäkla massa pengar, det ska man väl inte sticka under stol med, och förmodligen lite för bra till min "audiofil-nivå". Men lär väl finnas många liknande produkter som är väldigt mycket dyrare än så

För 36k som ifi kostar
Moon Neo 230HAD
Cambridge Audio CXN v2

Vore det mig så hadde jag lagt alla de pengar på ett par bra högtalare.

Permalänk

Någon som lyssnat på Sony MDR-Z1R ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

För 36k som ifi kostar
Moon Neo 230HAD
Cambridge Audio CXN v2

Vore det mig så hadde jag lagt alla de pengar på ett par bra högtalare.

Tack för förslagen, ska kolla på dom. Dock vet jag inte om ett par bra högtalare riktigt är det svar jag hade hoppats på gällande hur man får till bästa hörlurs-setupen

Något jag själv noterat efter lite research är att det verkar inte som Pro iDSD har något stöd för "extra bas". Det får man däremot om man kompletterar med Pro iCAN. Men då blir å andra sidan förstärkardelen i Pro iDSD lite meningslös. Det känns som att iFi medvetet försökt få folk att köpa hela stacken, men kan inte riktigt se varför man skulle vilja betala dubbelt för vad som på sätt och vis är samma sak.

Edit:

Cambridge Audio CXN v2 verkar vara en nätverksspelare?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tack för förslagen, ska kolla på dom. Dock vet jag inte om ett par bra högtalare riktigt är det svar jag hade hoppats på gällande hur man får till bästa hörlurs-setupen

Något jag själv noterat efter lite research är att det verkar inte som Pro iDSD har något stöd för "extra bas". Det får man däremot om man kompletterar med Pro iCAN. Men då blir å andra sidan förstärkardelen i Pro iDSD lite meningslös. Det känns som att iFi medvetet försökt få folk att köpa hela stacken, men kan inte riktigt se varför man skulle vilja betala dubbelt för vad som på sätt och vis är samma sak.

Edit:

Cambridge Audio CXN v2 verkar vara en nätverksspelare?

Visste ej om du också ville ha streamer

Som sagt för 36k som ifi kostar kan du få mycket annat skoj. Skulle ej låst mig fast till just en del. I den prisklassen har du till exempel luxman dac. Du kan få senate naim hörlursförstärkare plus mycket annat.

Som sagt inte mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag har ett riktigt gammalt headset (Sennheiser PC360). Det duger fint till att prata i discord med, och jag har aldrig hittat anledningar till att köpa en riktig mikrofon att ha på skrivbordet.
Men eftersom att det är så gammalt har gummit spruckit och släppt. T ex på den ställbara armen med mikrofonen. Exponerade kablar är fint. Och armen har släppt all form av motstånd, så jag har satt en bit diskret och väldigt snygg bit av pack-tejp bakom armen för att den ska ha, well, motstånd.
Men värst av allt var sladden som kopplar in i själva kåpan. Där hade den svarta kabelavlastaren släppt från basen, så den hängde i själva koppartråden. Jag tog mig äntligen för att laga det idag.

Om ni koncentrerar er och kollar riiiiktigt noga så kan ni nog se var jag har stoppat tejp och var jag har limmat. Men det är ganska diskret, så ni hade nog inte sett något om jag inte hade berättat det först. Ser ni ens limmet? (och nej, inget av det här var tillräckligt för att motivera mig för att skaffa fristående mikrofon, så att jag kunde lyssna på lurar jag faktiskt tycker om. Trams!)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar med hörlurar över hörselapparater? Min kära farmor kan inte lyssna på musik från högtalare längre, tycker det låter "väsande" - Gissar att det är någon form av EQ de har i hörselapparaten för att främja tal men som blir äckligt när man försöker lyssna på musik.

Lär det fungera bättre utan hörselapparaten, på med hörlurar och justera volymen efter vad som känns bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som vet hur det fungerar med hörlurar över hörselapparater? Min kära farmor kan inte lyssna på musik från högtalare längre, tycker det låter "väsande" - Gissar att det är någon form av EQ de har i hörselapparaten för att främja tal men som blir äckligt när man försöker lyssna på musik.

Lär det fungera bättre utan hörselapparaten, på med hörlurar och justera volymen efter vad som känns bra?

Jag är tyvärr inte jätteinsatt i problematiken, men efter vad jag har hört från andra så ska "bone conducting headphones" fungera bättre än vanliga hörlurar för vissa former av hörselnedsättningar. Det kan vara värt att testa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fiskebulle:

Det sker ibland processande av ljudet för att göra tal tydligt i hörapparaterna men det kanske går att använda en hörselsinga till den så matas ljudet direkt in i hörapparaten utan att man använder en separat hörlur utanpå den. Det finns både såna som man har fast i ett rum och såna man bär som ett halsband.

https://horsellinjen.se/fakta-och-rad/tillganglighet/teleslin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som testat köra med FxSound, som numera bara verkar finnas i en gratisversion?

https://www.fxsound.com/

Den verkar lite smidigare än typ Equalizer APO om man inte vill grotta ner sig ordentligt i inställningarna och verkar dessutom modern och uppdaterad till skillnad från EqualizerPro osv som känns som de kanske inte fått så mycket kärlek senaste åren.

Finns bara för Windows kanske jag ska nämna samt att jag testkör den själv just nu, och initalt känns det lovande.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni är en rimlig prisnivå för en kombinerad AMP/DAC (en låda eller en stack som säljs ihop) för säg Focal Clear MG eller Hifiman Arya för en "kräsen normallyssnare"? Kollade tidigare på iFi Audio Pro iDSD Signature men har ärligt talat svårt att riktigt se vad man får för pengarna som motiverar priset (35K) jämfört med något i 10K klassen som verkar vara någong slags "hyfsat seriös" nivå och inte direkt Jula-nivå. Hade det varit typ 15K/20K vs 10K hade det känts lite lättare att motivera, men 3-4 gånger priset känns kanske som det krävs ett lite större intresse utöver vad man faktiskt kan höra för att motivera. Då kanske det är vettigare att hålla sig kring 10K nivån och köpa ett par extra hörlurar istället

Några bra förslag på någon DAC/AMP kring 10K som kan hantera både Clear och Arya och som gärna inte gör bort sig på skrivbordet både gällande design och storlek?

Dessa verkar vara de kandidater som dominerar hos iaf de svenska återförsäljarna i den kategorin:

https://www.referenceaudio.se/produkt/musical-fidelity-mx-hpa

Kommer matas från PC, via USB antar jag.

Edit:

Man vågar väl knappt fråga men hur står sig typ ett Mobo med så kallat bra ljudchip typ SupremeFX8 S1220A mot säg en dac/amp för typ 1K? Är det bara skräp (i sammanhanget) eller så att man faktiskt kan köra någon dyrare hörlur på det utan att bli utskrattad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad tycker ni är en rimlig prisnivå för en kombinerad AMP/DAC (en låda eller en stack som säljs ihop) för säg Focal Clear MG eller Hifiman Arya för en "kräsen normallyssnare"? Kollade tidigare på iFi Audio Pro iDSD Signature men har ärligt talat svårt att riktigt se vad man får för pengarna som motiverar priset (35K) jämfört med något i 10K klassen som verkar vara någong slags "hyfsat seriös" nivå och inte direkt Jula-nivå. Hade det varit typ 15K/20K vs 10K hade det känts lite lättare att motivera, men 3-4 gånger priset känns kanske som det krävs ett lite större intresse utöver vad man faktiskt kan höra för att motivera. Då kanske det är vettigare att hålla sig kring 10K nivån och köpa ett par extra hörlurar istället

Några bra förslag på någon DAC/AMP kring 10K som kan hantera både Clear och Arya och som gärna inte gör bort sig på skrivbordet både gällande design och storlek?

Dessa verkar vara de kandidater som dominerar hos iaf de svenska återförsäljarna i den kategorin:

Edit:

Man vågar väl knappt fråga men hur står sig typ ett Mobo med så kallat bra ljudchip typ SupremeFX8 S1220A mot säg en dac/amp för typ 1K? Är det bara skräp (i sammanhanget) eller så att man faktiskt kan köra någon dyrare hörlur på det utan att bli utskrattad?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09GK1BX97
Nobrainer.

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla in den. Ser ut som ett rejält bygge på bilderna och gillar designen. Hur kan det komma sig att så få (om någon) ÅF i Sverige säljer den? Är det så att skillnaderna mellan de olika märkerna i dessa prisklasser är rätt små med samma chipset, design (internt) osv jämfört med hörlurar?

Vad skiljer vanliga varianten från ESS?

Edit:

Finns det några andra säljare av denna produkt som kan rekommenderas? Säljare här verkar vara ett svenskt bolag som inte lämnat ifrån sig någon deklaration på flera år, inte betalar moms och som begärdes i likvidation i början på året. Kanske inget drömläge ifall man behöver nyttja garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Throughout these few paragraphs, I will give you various information about the K9 series. FiiO’s K9 series consists of two products for now. The K9 Pro AKM and K9 Pro ESS. The K9 Pro AKM version uses AKM’s AK4499 flagship DAC chip. The ESS version uses 2 of ESS Technology’s flagship ES9038PRO DAC chips. You may have noticed that the K9 Pro AKM uses a single chip. In October 2020, an unfortunate fire broke out at the Asahi Kasei Microdevices (AKM) factory in Mizayaki, Nobeoka, which created a shortage of AKM chips. Companies had to make changes to many of the devices they designed before the fire to deal with the short supply. The original K9 Pro AKM was meant to use dual 4499s, instead of a single one but it was impossible to procure chips so this design change was out of necessity, rather than an optional one. FiiO states that the K9 Pro AKM is a limited-run product and it is unknown when the AKM chips will be in stock.

https://www.headfonia.com/fiio-k9-pro-ess-review/

Edit:

Här finns en mer detaljerad genomgång av skillnaderna

https://soundnews.net/sources/dacs/fiio-k9-pro-ess-review-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack, ska kolla in den.
(..)

Trodde du gjorde det när jag rekommenderade den. *tragisk pose* /s

Det finns inga fler AKM-chip eftersom att fabriken brann ned. ESS-versionen kan därför ses som den vanliga, och den länkade versionen ska vara ESS också enligt kommentarerna.
Så länge lagret räckte gjorde de även en version med AKM-chip, så den kan ses som en limited edition. Den skulle ha haft två AKM-chip, men pga brist så hade den en. ESS-versionen har två. Lite mer kraft också. Tror det var 2w till 2.1w.

Inga monster-skillnader alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Trodde du gjorde det när jag rekommenderade den. *tragisk pose* /s

Måste blivit förblindad av fritösen

Om jag minns rätt så försökte jag hitta någon i Sverige som sålde den men utan att lyckas, var nog därför jag aldrig kollade vidare.

Skrivet av Tigerhamster:

Det finns inga fler AKM-chip eftersom att fabriken brann ned. ESS-versionen kan därför ses som den vanliga, och den länkade versionen ska vara ESS också enligt kommentarerna.
Så länge lagret räckte gjorde de även en version med AKM-chip, så den kan ses som en limited edition. Den skulle ha haft två AKM-chip, men pga brist så hade den en. ESS-versionen har två. Lite mer kraft också. Tror det var 2w till 2.1w.

Inga monster-skillnader alltså.

Får lite AliExpress känsla över Fiio men samtidigt verkar dom som testat den vara riktigt nöjda. Drivrutinerna verkade man få ladda ner själv från Amazon Drive Antar att man inte ska vänta sig så mycket gällande garanti och så då men att vad man får per krona kanske gör att man ändå ska testa att köpa. Frågan är bara varifrån, såg att det var någon DJ butik på Sveavägen som verkade sälja märket även om dom inte verkade ha just den modellen. Annars får man kanske se mellan fingrarna att säljaren på Amazon inte verkade så besvärad med moms och såna petitesser...

Edit:

Här är direktlänk till svenska säljaren på Amazon

https://www.mobileztore.se/product.html/fiio-k9pro-desktop-do...

Verkar vara icke ESS varianten både enligt specen och bilden (ESS verkar ha guldratt)

ESS vs AKM

https://www.fiio.com/newsinfo/562016.html
https://apos.audio/blogs/news/fiio-k9-pro-ess-vs-k9-pro

Z Review tycks ha testat båda varianterna

https://www.youtube.com/watch?v=eMG1LXoAs8M
https://www.youtube.com/watch?v=MV_ultqF8IU

Permalänk
Medlem

Om du blir förblindad av fritösen använder du den fel.

Fiio som märke är väl ganska trovärdigt vid det här laget, och har funnits hos svenska återförsäljare relativt länge. Jag tror att jag köpte E5 på teknikmagasinet runt 2011. E10 och uppföljaren E10K har sålts respektive säljs på bred front i Sverige. Men.
Jag tror att K9 Pro är för ny och för high-end för att någon svensk butik ska ha tagit in den. De har inte gjort så många produkter i high-endsegmentet förut, och butiker som tidigare har tagit in Fiio har varit mer intresserade av att ha en fiffig och prisvärd lösning i lägre prisklasser och inte riktigt riktar sig till den marknaden som produkten siktar på. Drivrutinssituationen kan jag inte uttala mig om.

Vilken version det än är så tror jag att den är ganska bra. Du lär inte behöva känna att du fick en sämre produkt om du fick "fel". Den känns rätt prisvärd, om det nu går att säga så om en så dyr produkt, sett till konkurrensen i prisklassen. Utan att ha hört den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Om du blir förblindad av fritösen använder du den fel.

Fiio som märke är väl ganska trovärdigt vid det här laget, och har funnits hos svenska återförsäljare relativt länge. Jag tror att jag köpte E5 på teknikmagasinet runt 2011. E10 och uppföljaren E10K har sålts respektive säljs på bred front i Sverige. Men.
Jag tror att K9 Pro är för ny och för high-end för att någon svensk butik ska ha tagit in den. De har inte gjort så många produkter i high-endsegmentet förut, och butiker som tidigare har tagit in Fiio har varit mer intresserade av att ha en fiffig och prisvärd lösning i lägre prisklasser och inte riktigt riktar sig till den marknaden som produkten siktar på. Drivrutinssituationen kan jag inte uttala mig om.

Vilken version det än är så tror jag att den är ganska bra. Du lär inte behöva känna att du fick en sämre produkt om du fick "fel". Den känns rätt prisvärd, om det nu går att säga så om en så dyr produkt, sett till konkurrensen i prisklassen. Utan att ha hört den själv.

Verkar absolut som ett vettigt köp och klart mer prisvärt än de alternativ jag hittat. Lite synd att den har en inbyggd EQ men som bara verkar fungera för BlueTooth. Tror säkert att det går att höra skillnad på de två varianterna men är lika säker på att jag knappast lär göra det

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av improwise:

Edit:

iFi Zen Signature Set finns i 4 versioner med varierande EQ-knapp
Zen Signature Set 6xx v1 (Sennheiser)
Zen Signature Set 6xx v2 (Sennheiser)
Zen Signature Set HFM (Hifiman)
Zen Signature Set MZ99 (Meze)

Prisjakt och diverse återförsäljare har stökat till det. Du länkade tex till 6xx v2 versionen.

Om du siktar på Arya så bör HFM versionen vara rätt för dig. I mina öron spelar Sig HFM bra med mina Edition X, eq knappen ger en liten förändring och xbass knappen ger en liten extra boost i basen utan att det blir för mycket. Kan ge min Sig HFM en runda med Focal Clear i helgen. Men har för mig synergin med Hifiman var bättre. Dock tycker jag iFis ellipsformade enheter stackar dåligt (äger 3st), fötterna är för korta och enheterna skrapar i varandra. Vilket gör mig nervös för repor varje gång man flyttar eller kommer åt en enhet. Det går förstås att lösa med större gummifötter.

Som tidigare så avråder jag starkt från allt THX AAA baserat till Focal Clear (inkl Fiio K9 Pro). Tycker inte THX AAA och Clear låter optimalt ihop. Bra i lägre och övre registren men mellanregistret platt, livlöst och bara fel på något sätt.

Neo iDSD har jag inte hört men jag tycker den ser klen ut för Hifiman. Jag ser den som en "all-in-one for Asia" där Bluetooth är populärt. Sen är den sjukt ful också.

MX-HPA är väl endast en AMP, hört den för länge sedan tror det var med Audeze LCD-2. Tyckte om den men blev inget köp då, svårt säga hur jag tycker om den idag. Men bygget är fint, rejäla grejjer a la MF:s större förstärkare.

Och till sist. Välj hörlurar först, sen dac/amp för att hitta bästa kombinationen ljudmässigt, helt enkelt vad dina öron föredrar. Det kommer lösa sig och det kommer hela tiden nytt 😄

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

iFi Zen Signature finns i 4 versioner med varierande EQ-knapp
Zen Signature Set 6xx v1 (Sennheiser)
Zen Signature Set 6xx v2 (Sennheiser)
Zen Signature Set HFM (Hifiman)
Zen Signature Set MZ99 (Meze)

Prisjakt och diverse återförsäljare har stökat till det. Du länkade tex till 6xx v2 versionen.

Om du siktar på Arya så bör HFM versionen vara rätt för dig. I mina öron spelar Sig HFM bra med mina Edition X, eq knappen ger en liten förändring och xbass knappen ger en liten extra boost i basen utan att det blir för mycket. Kan ge min Sig HFM en runda med Focal Clear i helgen. Men har för mig synergin med Hifiman var bättre. Dock tycker jag iFis ellipsformade enheter stackar dåligt (äger 3st), fötterna är för korta och enheterna skrapar i varandra. Vilket gör mig nervös för repor varje gång man flyttar eller kommer åt en enhet. Det går förstås att lösa med större gummifötter.

Som tidigare så avråder jag starkt från allt THX AAA baserat till Focal Clear (inkl Fiio K9 Pro). Tycker inte THX AAA och Clear låter optimalt ihop. Bra i lägre och övre registren men mellanregistret platt, livlöst och bara fel på något sätt.

Neo iDSD har jag inte hört men jag tycker den ser klen ut för Hifiman. Jag ser den som en "all-in-one for Asia" där Bluetooth är populärt. Sen är den sjukt ful också.

MX-HPA är väl endast en AMP, hört den för länge sedan tror det var med Audeze LCD-2. Tyckte om den men blev inget köp då, svårt säga hur jag tycker om den idag. Men bygget är fint, rejäla grejjer a la MF:s större förstärkare.

Och till sist. Välj hörlurar först, sen dac/amp för att hitta bästa kombinationen ljudmässigt, helt enkelt vad dina öron föredrar. Det kommer lösa sig och det kommer hela tiden nytt 😄

Tack för ett bra och informativt svar!

Håller helt med om förvirringen kring Zen, samt även designen på dom, som inte är det sämsta jag sett men heller inte det bästa, rakt och fyrkantigt ska det vara

Som jag tolkat recenssionerna på Fiio K9 Pro så verkar även vissa personer som likt dig ansåg att THX baserade DAC/AMP var för sterila tycka att Fiio K9 Pro inte är det. Verkar även som att AKM varianten kanske är lite mer musikalisk än ESS varianten som jag förstått det. Rimligtvis så måste väl FIIO valt AKM av en anledning initialt, men fick sedan tänka om när fabriken brann upp. Sen är säkert skillnaderna som ofta klart mindre än vad det kan låta som (både i recenssioner och när man faktiskt lyssnar på dom).

Neo iDSD tycker jag också, bara baserat på vad jag sett i recenssioner känns lite "smäckig". Var nog egentligen därför jag började kolla på ännu dyrare modeller. Jag vill visserligen gärna ha allt i en enda låda, men när det börjar pressas fram lite för många funktioner blir det antingen en riktigt vass produkt eller något som är onödigt dyrt/komplicerat.

MX-HPA vet jag eg ingenting om, var eg mest ett försök att länka till något annat än iFi, som överlag verkar vara en ÅF favorit i detta segment och prisklass.

Problemet med att köpa hörlurarna först är väl att jag kan mycket väl tänka mig att jag köpt på mig ett par olika hörlurar inom några år (eller veckor ) men jag vill nog gärna undvika att ha mer än en AMP/DAC "aktiv" samtidigt. Att byta mellan hörlurar är väl klart enklare än att koppla in och ställa in en ny DAC/AMP, och tror knappast jag kommer vilja ha en hel hylla med olika sådana. Här var väl min tanke lite att det kunde tala för att ta i lite extra med DAC/AMP men det känns mer som att man kanske flyttar mållinjen då än nödvändigtvis kommer närmare målet, dessutom upplevde jag jag att det var en del lite halvmärkliga produkter i kategorin 10-40K, inte riktigt very high end men heller inte självklara fördelar mot 5-10K segementet.

Jag skulle nog tro att det kommer sluta med att jag köper både Focal Clear MG och Hifiman Arya, båda verkar tveklöst vara bra lurar men samtidigt nog olika för att komplettera varandra till viss del. Då gäller det hitta en DAC/AMP som lirar med båda

För någon som säger sig inte ha intresset har jag onekligen så är långt uppvisat förvånansvärt stort intresse

Permalänk
Medlem

Noterar att åtminstone i Sverige så verkar det som att Focal Clear MG ersatt Clear OG,och Hifiman Arya Stelth ersatt den tidigare varianten. I båda fallen verkar det inte, kanske inte helt överraskande, som att de nya modellerna självklart är bättre på allt än de tidigare, men finns bara de nya att köpa så förenklar det väl den beslutsprocessen.

Hur vanligt är det förresten att köra med portabel AMP/DAC även för stationärt bruk? Åtminstone designen verkar antyda att det är portabilitet som är primärt fokus, men prislapparna på de bättre modellerna ligger ofta på rätt jämförbara nivåer med de stationära, vet inte om det beror på att designen/tillverkningen är dyrare iom mindre formfaktor eller om dom egentligen är lika bra. Inget jag skulle vilja ha synligt på skrivbordet, men det i sig kanske inte är något krav bara för att det är för stationärt bruk,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag har ett riktigt gammalt headset (Sennheiser PC360). Det duger fint till att prata i discord med, och jag har aldrig hittat anledningar till att köpa en riktig mikrofon att ha på skrivbordet.
Men eftersom att det är så gammalt har gummit spruckit och släppt. T ex på den ställbara armen med mikrofonen. Exponerade kablar är fint. Och armen har släppt all form av motstånd, så jag har satt en bit diskret och väldigt snygg bit av pack-tejp bakom armen för att den ska ha, well, motstånd.
Men värst av allt var sladden som kopplar in i själva kåpan. Där hade den svarta kabelavlastaren släppt från basen, så den hängde i själva koppartråden. Jag tog mig äntligen för att laga det idag.

Om ni koncentrerar er och kollar riiiiktigt noga så kan ni nog se var jag har stoppat tejp och var jag har limmat. Men det är ganska diskret, så ni hade nog inte sett något om jag inte hade berättat det först. Ser ni ens limmet? (och nej, inget av det här var tillräckligt för att motivera mig för att skaffa fristående mikrofon, så att jag kunde lyssna på lurar jag faktiskt tycker om. Trams!)

<Uppladdad bildlänk>

Du kanske redan har koll på det men antlion modmic är nice om man vill ha bra hörlurar med mic.

Jag kör mina dt770 + kablad modmic. Funkar bra 🙂

Men annars snyggt jobb med lagningen, syns knappt

Visa signatur

R5600x, 3060ti, 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g515
Gillar grogg

Permalänk
Skrivet av improwise:

Verkar absolut som ett vettigt köp och klart mer prisvärt än de alternativ jag hittat. Lite synd att den har en inbyggd EQ men som bara verkar fungera för BlueTooth. Tror säkert att det går att höra skillnad på de två varianterna men är lika säker på att jag knappast lär göra det

Nu har jag ej modell på rak arm

HEED Audio
Burson Audio
Pro-Ject
Ayre Codex lite dyr
Bel Canto DAC lite dyr
Chord Audio