Går det inte att ha två feta gamingdatorer i en lägenhet längre?
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden; vänligen flytta om det är fel.
Så! Jag har övertalat sambon att skaffa gamingdator, vilken troligen kommer köpas innan året är slut. Men så slog det mig plötsligt - kommer lägenheten ens att palla? För några år sedan var det ju knappast ett problem, men nu när gamingdatorerna börjar nosa på 1000w vid max last så blir man ju lite nojig.
Jag kommer kanske snart att uppgradera min dator och då är det inte alls omöjligt att det blir ett 1000w-agg (kör 850w idag så det är ju nära nog). Sambon får nog ett 650w. Skulle vi maxa dessa, med mina två skärmar som drar 280w var, hennes OLED, och lite andra bäckar små som drar - så lär vi ju nå 2300w och då går säkringen? Jag har dessutom en rätt stor AC i mitt rum och den drar väl som ett mindre datacenter gissar jag så då är det garanterat godnatt.
Vi bor i en lägenhet (byggår 2002 om det spelar roll) med, om jag fattar rätt, 25A in. 10A till rummen, dock (SÅKLART!) så går en och samma säkring till båda våra rum som datorerna ska finnas i. Så där delar vi på 10A.
Så mina frågor är:
1. Har jag rätt i att det inte kommer funka så bra med dessa två datorer på max samtidigt? Jag förstår att saker sällan kommer nyttja det fulla wattantalet samtidigt men det känns rätt olustigt, och jag vill inte chansa och så smäller det helt plötsligt.
2. Är det en enkel sak för en elektriker att sätta in en ny säkring och "splitta" dessa rum så de får 10A var? Vad kostar det ungefär skulle ni tippa? Får man göra det hur som helst i en bostadsrätt eller är det något styrelsen måste godkänna generellt (kan givetvis kolla med dem oavsett)?
Uppskattar er input här. Tack!