Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Går det inte att ha två feta gamingdatorer i en lägenhet längre?

Permalänk
Medlem

Går det inte att ha två feta gamingdatorer i en lägenhet längre?

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden; vänligen flytta om det är fel.

Så! Jag har övertalat sambon att skaffa gamingdator, vilken troligen kommer köpas innan året är slut. Men så slog det mig plötsligt - kommer lägenheten ens att palla? För några år sedan var det ju knappast ett problem, men nu när gamingdatorerna börjar nosa på 1000w vid max last så blir man ju lite nojig.

Jag kommer kanske snart att uppgradera min dator och då är det inte alls omöjligt att det blir ett 1000w-agg (kör 850w idag så det är ju nära nog). Sambon får nog ett 650w. Skulle vi maxa dessa, med mina två skärmar som drar 280w var, hennes OLED, och lite andra bäckar små som drar - så lär vi ju nå 2300w och då går säkringen? Jag har dessutom en rätt stor AC i mitt rum och den drar väl som ett mindre datacenter gissar jag så då är det garanterat godnatt.

Vi bor i en lägenhet (byggår 2002 om det spelar roll) med, om jag fattar rätt, 25A in. 10A till rummen, dock (SÅKLART!) så går en och samma säkring till båda våra rum som datorerna ska finnas i. Så där delar vi på 10A.

Så mina frågor är:

1. Har jag rätt i att det inte kommer funka så bra med dessa två datorer på max samtidigt? Jag förstår att saker sällan kommer nyttja det fulla wattantalet samtidigt men det känns rätt olustigt, och jag vill inte chansa och så smäller det helt plötsligt.

2. Är det en enkel sak för en elektriker att sätta in en ny säkring och "splitta" dessa rum så de får 10A var? Vad kostar det ungefär skulle ni tippa? Får man göra det hur som helst i en bostadsrätt eller är det något styrelsen måste godkänna generellt (kan givetvis kolla med dem oavsett)?

Uppskattar er input här. Tack!

Visa signatur

http://danielwerner.se
Processor: Intel i9 10900K Grafikkort: ASUS 3090 ROG Strix OC RAM: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz CL16
Lagring: 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB Moderkort: ASUS ROG Maximus XII Hero Nätagg: Corsair RM850X v2
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Kylning: be quiet! Dark Rock 4 Pro + 3x Silent Wings 3 140mm PWM
Skärmar: 2x LG UltraGear 32GQ950 Katt: En bråkig Sigge med 4x ben + 1x svans

Permalänk
Medlem

Skeptisk till att två riggar kommer peka samtidigt på alla komponenter, till 2.3kW, och länge nog för att lösa ut en 10A-säkring.
Sen så drar dina LG 27GN950 inte 280W, enligt spec ska de dra max 95W/st.

Stora problemet är nog ACn som säkert kan dra 1kW vid full mutter, svårt att säga utan mer info.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Vive la liberté!

1. Finns risk för att ni överstiger strömstyrkan säkringen klarar, och med två datorer, större ljusstarka skärmar + AC igång finns det riskt att säkringen löser ut.
Såvida du inte överklockat extremt tror jag nog inte är nära 1000W på enbart datorn just nu.
För att få bättre koll kan det vara bra att skaffa en energimätare bara för att ett hum om ungefär var du ligger just nu.

2. Kan nog bli dyrt i och med att man eventuellt behöver dra om elen till uttagen för att kablarna ska klara högre strömstyrka och för att separera de på separata säkringar. Plus att man behöver koppla om i säkringsskåpet.

Permalänk
Jobbar med data

Hej!

Det går absolut att bränna en säkring om man har för mycket saker inkopplade samtidigt. Har du keramik säkringar brukar de gå vid 13A och inte 10A, blir väldigt heta dock.

Är du verkligen säker att dina skärmar drar 280W?

Jag skulle börja med en analys och köpa en energimätare och mäta vad allting drar innan man tar några slutsatser.

1. Om du startar allt samtidigt (på sekunden) ökar risken att säkringen kan gå, det är oftast då det slår i taket. Att ha två gamingdatorer igång är inga direkta problem, det är väl mest AC:n som kan sticka iväg i sådant fall.

2. Om ni vill återanvända uttagen i väggen går det att dra en ny fas från elcentralen invändigt. Alternativet är att dra en ny utvändig kabel direkt från centralen. En elektriker brukar kosta upp till ungefär 1000 kr/timmen i arbetskostnad. En timme kan kännas snålt beroende på lösning så 2 max 3. Aldrig hört om att styrelsen ska godkänna fler säkringar, ni ändrar inte huvudsäkringarna, de kommer fortsatt att lösa ut vid 25A.

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughack:

Sen så drar dina LG 27GN950 inte 280W, enligt spec ska de dra max 95W/st.

Sant, men jag är mycket sugen på att uppgradera till två 32-tummare framöver (tittar på flera olika men t.ex X32FP är intressant och den drar tydligen 280w). Absolut inget spikat men vill bara safea upp OM jag skulle vilja ha två såna (om vi för tillfället ignorerar det faktum att det blir svindyrt).

Skrivet av jreklund:

2. Om ni vill återanvända uttagen i väggen går det att dra en ny fas från elcentralen invändigt. Alternativet är att dra en ny utvändig kabel direkt från centralen. En elektriker brukar kosta upp till ungefär 1000 kr/timmen i arbetskostnad. En timme kan kännas snålt beroende på lösning så 2 max 3. Aldrig hört om att styrelsen ska godkänna fler säkringar, ni ändrar inte huvudnäringarna, de kommer fortsatt att lösa ut vid 25A.

Tack för info! Yes, jag kommer ju givetvis inte ändra nåt i elcentralen/proppskåpet utan det är 25A in som är den totala budgeten och så länge man inte ändrar det så tänker jag att styrelsen tycker det är helt ok.

Blir bara lite fundersam eftersom det blir en ändring i lägenhetens... öh... "topologi" i brist på ett bättre ord. Tänker nog dubbelkolla med dem ändå, men det låter ju lovande om det inte ska vara någon fara. Enligt stadgarna så är det invändiga elnätet BRF-innehavarens ansvar så då bör jag i teorin kunna göra vad jag vill gällande elnätet (via elektriker då, tänker inte röra något själv).

Och inga nya uttag eller något sånt, endast dela upp säkringen/gruppen i två till vardera rum med befintliga uttag. Vet inte riktigt hur det funkar så har svårt att avgöra hur stor ändring det är. Är det egentligen bara två faser som ska in i två plintar i elskåpet istället för en, eller måste de dra nytt kablage i väggen?

Visa signatur

Processor: Intel i9 10900K Grafikkort: ASUS 3090 ROG Strix OC RAM: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz CL16
Lagring: 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB Moderkort: ASUS ROG Maximus XII Hero Nätagg: Corsair RM850X v2
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX Kylning: be quiet! Dark Rock 4 Pro + 3x Silent Wings 3 140mm PWM

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har mycket svårt att tro att dina monitorer drar 280W styck för då kommer du inte att kunna sitta i närheten av dem pga värmestrålningen och det är mer effekt än vad en stor (typ 70 ") hdr tv drar så det verkar helt orimligt. LG UltraGear 27GN950 anges ha 95 W maxförbrukning.

Men har du bara en enda 10A matning till alla vägguttag är det kanske svårt att lösa det i vilket fall om du har effekthungriga 2 datorer, en ac och övrigt.
Du får planera hur systemen byggs och välja bort de sämsta delarna eller begränsa effektåtgången och kanske inte använda allt samtidigt även om datorerna inte drar lika mycket som nätdelen så kanske de tillsammans drar en medeleffekt på 1 kW och med normala monitorer blir det lite till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag och någon mer här på forumet har problem att våra icke extrema dator tar säkringar. (det finns en tråd) Slutsatsen som kom fram är att vi tror att automatsäkringen är sliten och överkänslig, de pratade om efter typ 5 säkringsutlösningar skulle man byta den..
Jag själv kan ej koppla på datorn och skärmar samtidigt från samma strömkabel. Och nej min dator är inte extrem när det gäller strömförbrukning,

Nå nu har vi en och pratar om 2st datorer och av mer strömkrävande art. Såklart säkringen kan gå då. Men jag skulle mer tro att om TS kopplar alla datorer, skärmar, tv you name it till en strömkabel. Sedan pluggar i denna kabel i väggen, just då kan säkringen säkringen gå.
Så länge detta inte fallet så är vi många som har kört mycket konsument hushålls produkter på 10A. Sedan är 10A väldigt begränsat och detta är ett superproblem i garage etc för de som köper lite bättre saker.

Permalänk
Medlem

Typisk strömförbrukning för dina skärmar är 65 W, så jag vet inte vart 280 W kommer ifrån.

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27gn950-b

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Typisk strömförbrukning för dina skärmar är 65 W, så jag vet inte vart 280 W kommer ifrån.

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27gn950-b

Jag bara kikade på denna:
https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-4k...

Och den ska dra 280w. Låter sjukt att det är ca 3x mer än liknande, men det kanske är Mini-LED som drar så mycket?

Visa signatur

Permalänk
Jobbar med data

Det är rätt vanligt att sätta upp nya eluttag för t.ex. tvättmaskin, då gör man en ny dragning från centralen. BRF äger stammen från elcentralen ner till källaren.

Du måste dra nytt kablage i väggen och omfattningen är svår att spekulera om. Vanligtvis drar man ut det till en kopplingsdosa för att sedan gå vidare till respektive uttag. Det är till denna kopplingsdosa en ny fas behöver dras och beroende på hur resterande dragning ser ut; nya kablar till (några) av uttagen.

Beroende på kablarnas skick och hur fulla rören är kan självklart en extern dragning vara nödvändig, men sådana rekommendationer gör elektrikern ni anlitar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Och den ska dra 280w. Låter sjukt att det är ca 3x mer än liknande, men det kanske är Mini-LED som drar så mycket?

Tror det står fel på Inet. Ska dra 39.2-51 W.

https://store.acer.com/en-gb/predator-x-curved-gaming-monitor...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Sant, men jag är mycket sugen på att uppgradera till två 32-tummare framöver (tittar på flera olika men t.ex X32FP är intressant och den drar tydligen 280w).

Hittar ingen vettig info om dom förutom att de kan leverera 90W via USB-C så de 280W du nämner inkluderar dom, om du inte driver laptop eller nått via USB-C så drar de bara 190W, vilket kan vara en liten tröst.
190W för en monitor låter dock sjukt mycket, det är inte så att det bara är ett placeholder-värde?

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Skrivet av Roughack:

Hittar ingen vettig info om dom förutom att de kan leverera 90W via USB-C så de 280W du nämnder inkluderar dom, om du inte driver laptop eller nått via USB-C så drar de bara 190W, vilket kan vara en liten tröst.
190W för en monitor låter dock sjukt mycket, det är inte så att det bara är ett placeholder-värde?

Fast är inte detta nominell effekt? Jag tänker när man pluggar i att strömförbrukningen vara mycket högre. Det är därför min dator tar säkringen just vid påslag av väggkontakten.

Sedan är min bild att det finns riktiga säkringar som är gamla hederliga porslinssäkringar med en snigelsymbol. Sedan finns det en massa superkänsliga automatsäkringar med olika namn, men alla är de typ överkänsliga. Det är därför många kör med porslinsäkringar än idag, då man kan få mer effekt med dessa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast är inte detta nominell effekt? Jag tänker när man pluggar i att strömförbrukningen vara mycket högre. Det är därför min dator tar säkringen just vid påslag av väggkontakten.

Sedan är min bild att det finns riktiga säkringar som är gamla hederliga porslinssäkringar med en snigelsymbol. Sedan finns det en massa superkänsliga automatsäkringar med olika namn, men alla är de typ överkänsliga. Det är därför många kör med porslinsäkringar än idag, då man kan få mer effekt med dessa.

Eller så är det för att du har en nätdel utan strömrusningsskydd, har man inte det så kan startströmmen vara 10x så hög som den kontinuerliga maxströmmen. Det brukar sitta nån typ av begränsning i bättre nätdelar typ ptc thermistorer.

Säkringar går att få med olika utlösningskaraktär oavsett om det är smällt eller automatsäkringar och sånt kan en elektriker kolla på om det går att byta till trögare eller inte för det beror på...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

280W verkar komma från att nätadaptern till skärmen är på 280W (20Vx14A). D.v.s. Acer räknar med att skärmen med allt på max och med max strömförbrukning på alla USB-portar etc. använder mindre än 280W, och då är det förstås en säkerhetsmarginal inräknad också.

Vid normal användning kommer du alltså inte ligga någonstans i närheten av 280W, särskilt inte om du kalibrerar skärmen för normala inomhusförhållanden (skärmens maximala ljusstyrka är snarare lämplig för utomhusbruk).

Permalänk
Medlem

Datorn drar inte 1000W för att du sätter i ett aggregat som klarar det. Kolla SweClockers grafikkorts tester så ser du även du att även med ett 3090 är det under 500W.

Alternativ till elektriker är att se om du kan dra en grendosa från ett annat rum om nu datorerna skulle dra så mycket som du tror.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du skriver att det är samma säkring till båda era rum, men finns det uttag som ligger på en annan säkring kanske ACn kan kopplas in där? Då känns det som är risken för problem är minimal...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Du skriver att det är samma säkring till båda era rum, men finns det uttag som ligger på en annan säkring kanske ACn kan kopplas in där? Då känns det som är risken för problem är minimal...

Njaaa, beror på hur du menar. Jag utgår från att alla uttag i respektive rum sitter på en och samma säkring; det är just dessa två rum där alla uttag i bägge rum sitter på en och samma. Men du tänkte att köra en skarvsladd med en grendosa från ett annat rums uttag till just ACn, eftersom den drar så mycket? Det hade inte varit en dum idé, men behöver kunna stänga dörren till mitt "kontor" då det finns en katt som gärna kommer in och har sönder exakt allt annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har två olika grupper i vart rum, dvs att 50% av uttagen i varje rum tillhör en grupp och resten tillhör en annan grupp.

Isf är det ju bara att koppla en på var grupp.

Ex.
Rum 1: 50% av uttagen ligger på grupp 1
50% av uttagen ligger på grupp 2

Rum 2: 50% av uttagen ligger på grupp 1

Ovan är ju mer eller mindre standard sedan långt tillbaka i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är du säker på att du inte har två olika grupper i vart rum, dvs att 50% av uttagen i varje rum tillhör en grupp och resten tillhör en annan grupp.

Isf är det ju bara att koppla en på var grupp.

Ex.
Rum 1: 50% av uttagen ligger på grupp 1

Rum 2: 50% av uttagen ligger på grupp 1

Ovan är ju mer eller mindre standard sedan långt tillbaka i tiden.

Hmm oklart. Förteckningen vid elcentralen är lite kryptisk sådär.

Lägenheten är en fyra, så det är tre mindre rum varav en avgränsar till balkongen. Så den med balkongen torde vara grupp 31, och där är det lite oklart om vissa saker sitter på grupp 30 också. Men jag tolkar det ändå som att allt för rum 2 och 3 (plus det mindre badrummet som ligger mellan dem) sitter på grupp 32. Så det är den jag vill splitta och sätta in en grupp 33 för rum 3 och bara köra rum 2 på grupp 32, t.ex.

Jag kanske helt enkelt får bryta en säkring i taget och se vad som fortfarande funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en UPS med Batteri vid Datorerna för att ta eventuell spik vid uppstart, ska nog gå bra. Troligen kan du säkra upp till 13A på befintlig kabelarea. Men kolla med elektriker först!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av danielwerner:

280W är alltså maximal konsumtion med allt inkopplat och USB-C som använder just 90W, inte konstant konsumtion

Permalänk
Avstängd

Jag har rätt fet dator, den toppar på drygt 550 W i max belastning. Ser inte hur du ska komma i närheten av 1000 W.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Hmm oklart. Förteckningen vid elcentralen är lite kryptisk sådär.
<Uppladdad bildlänk>
Lägenheten är en fyra, så det är tre mindre rum varav en avgränsar till balkongen. Så den med balkongen torde vara grupp 31, och där är det lite oklart om vissa saker sitter på grupp 30 också. Men jag tolkar det ändå som att allt för rum 2 och 3 (plus det mindre badrummet som ligger mellan dem) sitter på grupp 32. Så det är den jag vill splitta och sätta in en grupp 33 för rum 3 och bara köra rum 2 på grupp 32, t.ex.

Jag kanske helt enkelt får bryta en säkring i taget och se vad som fortfarande funkar.

Precis, kolla om allt i rummet ligger på 1 grupp eller inte.
Beroende på hur det är draget är det inte säkert det går speciellt smidigt att byta grupp på ett rum. Kan ev. krävas helt ny rördragning med allt som det medför. dvs. blir nog rätt dyrt för dig. Är det en bostadsrätt, räkna med 10K+ inkl. återställning av ytskickt, är det hyres, är det nog bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

280W är alltså maximal konsumtion, inte konstant konsumtion

Jo, är med på allt detta, få eller inga elektronikprylar kommer ju ligga och maxa. Men vill ändå vara helt hundra, då det handlar om två rum med gamingdatorer inkl moms liksom.

Men det låter som att jag är lite nojig i onödan kanske? Förutom möjligen AC:n som (kollade upp detta) drar 1100 watt max. Dock kanske inte heller den kommer dra så mycket; den körs alltid på low och inställd på bara ett par graders värmesänkning.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxizor:

Köp en UPS med Batteri vid Datorerna för att ta eventuell spik vid uppstart, ska nog gå bra. Troligen kan du säkra upp till 13A på befintlig kabelarea. Men kolla med elektriker först!

En enkel ups lär inte påverka om inte säkringen löser ut utan det är snarare en magnetstabilisator eller online ups som kan hjälpa och de är dyra.

Att dimensionera säkringar kräver elbehörighet och är inget tillåtet hempul.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielwerner:

Jo, är med på allt detta, få eller inga elektronikprylar kommer ju ligga och maxa. Men vill ändå vara helt hundra, då det handlar om två rum med gamingdatorer inkl moms liksom.

Men det låter som att jag är lite nojig i onödan kanske? Förutom möjligen AC:n som (kollade upp detta) drar 1100 watt max. Dock kanske inte heller den kommer dra så mycket; den körs alltid på low och inställd på bara ett par graders värmesänkning.

Mäta är att veta. Som vissa föreslagit så borde du skaffa mätare. Kolla på vad din dator+skärm faktiskt drar, försök belasta den så gott du kan och se vad det faktiskt drar från väggen. Gångra med 2 om ni ska ha en till liknande rigg. Kolla också vad AC:n faktiskt drar. Visst, noja och räkna med 280 W från skärmen men om du inte tror du faktiskt kommer dra så mycket ur skärmen och du då är under gränsen, är det inte lite onödigt att anlita elektriker?

Permalänk
Inaktiv

Borde ju absolut inte vara något problem, min son och hans kompisar brukar samlas här ibland och dyngna, det är 3 stationära burkar, och här har det då aldrig gått någon säkring, har 13a trög smältsäkring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielwerner:

Och inga nya uttag eller något sånt, endast dela upp säkringen/gruppen i två till vardera rum med befintliga uttag. Vet inte riktigt hur det funkar så har svårt att avgöra hur stor ändring det är. Är det egentligen bara två faser som ska in i två plintar i elskåpet istället för en, eller måste de dra nytt kablage i väggen?

Jag tycker helt klart att du ska kontakta en elektriker och se till att få två säkringar till rummet. Du kan inte bara dela upp det så som du tänker, det är kablarna som går i väggen som inte klarar mer än 10A. Du behöver alltså dra fler kablar till rummet i fråga. Förhoppningsvis får det plats i befintliga rör, men det är inte säkert. Men som sagt, snacka med en elektriker så kan de reda ut detta. Du lär komma långt på 4h arbete.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kjell & co tar knappt 200kr för en effektmätare. Köp en sån, maxa respektive rigg en stund och se vad den faktiskt drar. Sitter du inte med 3090:or i båda burkarna (och det borde du nog inte göra med ett 650W agg) lär det inte va nåt problem ens med ACn igång. Du får tänka på att allt det datorerna drar blir värme, och sätter du ett 2kW element i ett rum blir det rätt fort varmt.