Billig dator för programmering, skall enbart köras på batteri

Permalänk

Billig dator för programmering, skall enbart köras på batteri

Hej,

Behöver tips på vad jag kan införskaffa för dator som jag skall ancänsa för att programmera ure i vildmarken. Siktar på att jag behöver ha en batteritid på minst 40h förhoppningsvis, då inkluderat en powerbank lösning.

Har en Lenovo Thinkpad T450 som tyvärr inte verkar stödja laddning genom USB porten, och jag skulle då behöva byta ut laddningsporten mot en USB-C och löda, vilket jag inte har tillgång eller färdigheter för.

Så tänker på om man kanske skulle köpt sig en gammal MacBook Pro?
Det i kombination med två solcells powerbanks, som jag kan langa fram när solen är framme?
Fungerar powerbanks för äldre MacBook modeller? Googlar jag står det att Watten är för låg, men också att det går bra när datorn är vilande enligt anekdoter.
Så enbart programmering som är av intresse, får gärna ge tips på hur du hade löst situationen.

Tack

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det verkar finnas Macbook M1 ute på blocket för en bit under 10k här t.ex. för 8250kr. Är det billigt enligt dig? Du skrev aldrig något riktpris

En sån klarar nog 15-17 timmar programmering om du inte kompilerar för himskarns mycket, och om du inte har specifika krav som t.ex. kompilera x64 c++ och så.

En macbook air M1 kan du ladda med en powerbank som kan kräma ur sig 30 watt effekt, så det borde ju gå?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Det verkar finnas Macbook M1 ute på blocket för en bit under 10k här t.ex. för 8250kr. Är det billigt enligt dig? Du skrev aldrig något riktpris

En sån klarar nog 15-17 timmar programmering om du inte kompilerar för himskarns mycket, och om du inte har specifika krav som t.ex. kompilera x64 c++ och så.

En macbook air M1 kan du ladda med en powerbank som kan kräma ur sig 30 watt effekt, så det borde ju gå?

Nej, det känns inte som ett kap direkt. Billigt är ju relativt, beror ju på produkt och pris, men det där ser inte ut som något fynd i alla fall.

Är väl mer sugen på en MacBook Pro i så fall, de verkar man kunna hitta för en billig peng. I och med att den skall ut i naturen så köper jag ju gärna något med lite repor eller liknande.

Är det 2016 års modell och framåt som gäller för laddning via USB-C? Vanlig USB går inte att ladda med eller?

Permalänk
Medlem

Dina krav är typ orimliga. En gammal MBP med Intel är inte i närheten av lika energieffektiv som Apples nya maskiner med M1, och dessutom lär batteriet vara ordentligt degraderat redan vid köp om det inte bytts ut nyligen.

Och nej du kan inte ladda någon Mac via ”vanlig” USB. Även med USB-C och 30 W ut från laddaren lär det gå ohyggligt långsamt på alla maskiner som är törstigare än Air. På en MBP 15” lär nog inte batteriet laddas alls vid samtidig användning.

Det enda som gäller med sådana krav på batteritid är en dator eller tablet baserad på ARM (MacBook M1, ChromeBook, iPad, etc.) och ett väldigt fräscht batteri.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongsDong:

Hej,

Behöver tips på vad jag kan införskaffa för dator som jag skall ancänsa för att programmera ure i vildmarken. Siktar på att jag behöver ha en batteritid på minst 40h förhoppningsvis, då inkluderat en powerbank lösning.

Har en Lenovo Thinkpad T450 som tyvärr inte verkar stödja laddning genom USB porten, och jag skulle då behöva byta ut laddningsporten mot en USB-C och löda, vilket jag inte har tillgång eller färdigheter för.

Så tänker på om man kanske skulle köpt sig en gammal MacBook Pro?
Det i kombination med två solcells powerbanks, som jag kan langa fram när solen är framme?
Fungerar powerbanks för äldre MacBook modeller? Googlar jag står det att Watten är för låg, men också att det går bra när datorn är vilande enligt anekdoter.
Så enbart programmering som är av intresse, får gärna ge tips på hur du hade löst situationen.

Tack

Hur frekvent ska du använda dessa 40h? 40h per vecka eller per månad? Dvs finns det tid till att ladda via mindre solceller?

Jag har varit med i flertalet projekt som har krävt liknande lösningar och där "powerbank" är batteri av typen 2590-ackar och dessa kan laddas via fordonsgenerator eller solceller. Men eftersom det inte lämnas riktpris i frågeställning är det svårt att avgöra om du kan spendera 10k eller 50k på en sådan lösning. Ska det vara "rugged" kan du nog lägga på ~20k ytterligare.
Tyvärr tror jag inte det finns en vettig konsument/lågpris-lösning färdig utan man får hacka ihop något, t.ex vikbara solceller med DC/DC-omvandlare till rätt spänning för batteri/powerbank och se till att spänning motsvarar laddspänningen på laptop osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Förutsatt att din Thinkpad har en slim-tip för laddning - skaffa en sån här USB-C adapter och koppla till en powerbank och investera i bärbar solcellslösning som laddar din powerbank.

Har denna adapter själv till min Thinkpad utan USB-C och fungerar utmärkt.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit ute i vildmark, men hur bra uppkoppling kan man få idag med 5g eller alternativ?
Är den bra skulle man kunna titta på cloud computing och köra från en ipad pro med tangentbord?

https://github.com/features/codespaces
eller typ ett helt OS:
https://www.microsoft.com/sv-se/windows-365?SilentAuth=1&f=25...

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Hur frekvent ska du använda dessa 40h? 40h per vecka eller per månad? Dvs finns det tid till att ladda via mindre solceller?

Jag har varit med i flertalet projekt som har krävt liknande lösningar och där "powerbank" är batteri av typen 2590-ackar och dessa kan laddas via fordonsgenerator eller solceller. Men eftersom det inte lämnas riktpris i frågeställning är det svårt att avgöra om du kan spendera 10k eller 50k på en sådan lösning. Ska det vara "rugged" kan du nog lägga på ~20k ytterligare.
Tyvärr tror jag inte det finns en vettig konsument/lågpris-lösning färdig utan man får hacka ihop något, t.ex vikbara solceller med DC/DC-omvandlare till rätt spänning för batteri/powerbank och se till att spänning motsvarar laddspänningen på laptop osv.

Siktar väl på 40h på två veckor eller något i den stilen, lite mer kanske.

https://www.bygghemma.se/fritid-och-marint/resetillbehor/ovri...

Tänker att jag kan köpa mig två sådana som jag kan ha, sedan ha en ute på ryggsäcken och den andra för att ladda, sedan byta.

Permalänk
Skrivet av simonlol:

Förutsatt att din Thinkpad har en slim-tip för laddning - skaffa en sån här USB-C adapter och koppla till en powerbank och investera i bärbar solcellslösning som laddar din powerbank.

Har denna adapter själv till min Thinkpad utan USB-C och fungerar utmärkt.

Åfan, ja det ser ut som en sådan jag har. Använder du själv en power bank? Har du några tips i så fall?

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Dina krav är typ orimliga. En gammal MBP med Intel är inte i närheten av lika energieffektiv som Apples nya maskiner med M1, och dessutom lär batteriet vara ordentligt degraderat redan vid köp om det inte bytts ut nyligen.

Och nej du kan inte ladda någon Mac via ”vanlig” USB. Även med USB-C och 30 W ut från laddaren lär det gå ohyggligt långsamt på alla maskiner som är törstigare än Air. På en MBP 15” lär nog inte batteriet laddas alls vid samtidig användning.

Det enda som gäller med sådana krav på batteritid är en dator eller tablet baserad på ARM (MacBook M1, ChromeBook, iPad, etc.) och ett väldigt fräscht batteri.

40h på två veckor menade jag, var lite otydlig.

Att det går långsamt spelar ingen större roll då majoriteten av dygnet så kommer datorn laddas.

Så är väl mer 3-4h per dag jag tänkt nyttja datorn möjligtvis, sedan så laddas den resten. Därav hade det varit smidigt med solcellspower banksen då de verkar ju ändå fungera någorlunda.

Batteritiden i sig är ju i kombination med de två power banksen jag planerat att ta med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongsDong:

Siktar väl på 40h på två veckor eller något i den stilen, lite mer kanske.

https://www.bygghemma.se/fritid-och-marint/resetillbehor/ovri...

Tänker att jag kan köpa mig två sådana som jag kan ha, sedan ha en ute på ryggsäcken och den andra för att ladda, sedan byta.

Ok, solcellen är på 1.2W vad jag kan utläsa, det skulle då ta i runda slängar > 45h att ladda. Hittar inget som anger vilken utspänningen som stöds på USB-C annat än PD2.0 så kan väl hoppas den kan spotta ut 15-20V efter handskakning för att kunna ladda en laptop. Mest troligt är nog 5V/4A för 20W uteffekt.
Men ska villigt erkänna att jag är inte jätteinsatt i PD2.0 eller 3.0 specen så jag kanske är ute och cyklar här.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongsDong:

Åfan, ja det ser ut som en sådan jag har. Använder du själv en power bank? Har du några tips i så fall?

Har inte använt power bank, men min erfarenhet har varit att laddare under 45W inte fungerar. Därmed skulle jag se till att du har en power bank som kan leverera 20V med PD och minst 45W, ex. denna om du inte ska skaffa en powerstation som typ denna (som även har 230V uttag).

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Skrivet av simonlol:

Har inte använt power bank, men min erfarenhet har varit att laddare under 45W inte fungerar. Därmed skulle jag se till att du har en power bank som kan leverera 20V med PD och minst 45W, ex. denna om du inte ska skaffa en powerstation som typ denna (som även har 230V uttag).

Även om datorn är avstängd? Trodde enbart det påverkade effekten och att det tog längre tid att ladda, men är oerhört okunnig när det gäller el i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongsDong:

Även om datorn är avstängd? Trodde enbart det påverkade effekten och att det tog längre tid att ladda, men är oerhört okunnig när det gäller el i allmänhet.

Det är bara den laptopen i fråga som inte verkar vilja ladda vid runt 30W. Min andra dator fungerar fint med den, men kan inte då uttala mig om adaptern.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Skrivet av simonlol:

Det är bara den laptopen i fråga som inte verkar vilja ladda vid runt 30W. Min andra dator fungerar fint med den, men kan inte då uttala mig om adaptern.

Ja, verkar som att T450 kräver 20V för att laddas, vilket gör att jag får byta ut den mot en billig MacBook istället antar jag. Är det inte A så är det alltså B.

Permalänk
Medlem

En lite mera seriös powerbank som verkar vara gjord för det som efterfrågas. Kostar mycket men bra grejjer:
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Sandberg-Survivor-...

Permalänk
Medlem

Eller investera i ett rejält off grid system, så kan du köra allt hur länge som helst: https://www.theverge.com/23195018/jackery-explorer-2000-solar...

Permalänk
Permalänk

200m förlängningssladd och problemet är löst då du är i vildmarken.

Jag tänker en seriös kodare en laptop sedan en surfplatta typ iPad 12,9" som extraskärm. Problemet är dyrt.

Men jag tycker TS fråga är fullständigt att programmera betyder inte mycket jag kodade för länge sedan mycket på en casio miniräknare som hade en cpu med 4MHz, typ 2Kb ram etc.
Vad man behöver koda och hur man behöver prestera påverkar. Är kodningen seriöst och du ska fakturera en kund med ordinarie taxa, så går det ej komma med dålig utrustning om man ej är extremt bra.
Är det hobby så tänker jag mig en surfplatta med tangentbord och sedan fjärrstyr man en dator genom ens mobila bredband. Men det beror på mycket. Denna lösning är för den som vill vandra med allt.

Permalänk
Medlem

Du kan räkna lite på det.

https://www.anandtech.com/show/9623/the-lenovo-thinkpad-t450s... har de något diagram som säger att en Thinkpad T450s har en batteritid på 981 minuter (16.35 timmar) med 95 Wh batteri. Det blir då 95 Wh/16.35 h = 5.8 W i genomsnitt. För att klara ytterligare 40-16=24 timmar behöver du alltså ett externt batteri på 5.8 W * 24 h = 140 Wh. Förutsatt att det inte är några förluster, i realiteten kanske du förlorar 10-20 %, dvs du behöver ca 160 Wh batteri. PowerBanks brukar ju ange kapacitet i mAh vid 3.7 V, och då motsvarar 160 Wh / 3.7 V = 43 Ah = 43 000 mAh.

En MacBook Air M1 har ungefär samma batteritid men hälften så stort inbyggt batteri, och du behöver då bara hälften så stort externt batteri också.

Siffrorna gäller för "lätt surfning". Sitter du och programmerar i Notepad++ i ett kolsvart tält (dvs med skärmen på minimal ljusstyrka) och inte testkör dina alster så ofta räcker det säkert längre. Sitter du i halvskugga i gassande solsken (med skärmen på maximal ljusstyrka) och kör en tung IDE och mycket kompileringar och gör AI-grejer som du testkör om och om igen behöver du mångdubbelt större batteri.

Vad beträffar solpaneler så ger PowerBanken du länkade till 1.2 W. Det är antagligen vid bästa tänkbara förutsättningar - vid ekvatorn kl 12 en molnfri dag med panelen riktad rakt mot solen på en bergstopp i 10 graders värme osv. Den verkliga siffran lär inte ens vara hälften så hög, särskilt inte om du har den på en ryggsäck och går omkring. Och alla dagar är ju inte soliga. Men säg att du på en solig dag kan få ihop 3 Wh (0.4 W * 8 h). Det ger då 30 minuters drifttid med din dator eller en timma med en MacBook Air M1.

Permalänk

Celeron laptop är billig. Prestanda är inte höga men de kanske duger?

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy book pro:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-galaxy-book-pro...

Läste att den hade 19 timmar batteri tid och att skärmen är beautiful.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Skrivet av ToxicX:

En lite mera seriös powerbank som verkar vara gjord för det som efterfrågas. Kostar mycket men bra grejjer:
https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/Sandberg-Survivor-...

Skrivet av ToxicX:

Eller investera i ett rejält off grid system, så kan du köra allt hur länge som helst: https://www.theverge.com/23195018/jackery-explorer-2000-solar...

Blir jobbigt att bära med mig 10 kg för solceller och kraftstation i nävarna, när jag redan har en ryggsäck på ~25-30 kg. Föredrar hellre att ha flera power banks med solceller, även om de är ineffektiva, då jag kan rotera runt dem och även ha en på baksidan av min ryggsäck.

Men då de flesta verkar ha en output på 12V/1.5 A, så verkar detta vara för lite för min Thinkpad T450. Så just nu är jag inne på att köpa en MacBook Pro från 2016 eller framåt, då man då kan ladda genom USB-PS. Så ser det väl ut just nu, men tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

För att nå lägsta vikt och det enda som fungerar egentligen är att ha en större solcell, med 1.5W eller vad de inbygga ger håller helt enkelt inte. Har själv kört på en liknande setup som denna, man spänner utanpå ryggsäcken eller lägger på marken när man vilar:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B012VQMGCA/

Kombinera med en 100W PD powerbank som denna:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07Z67HM42/

Med 21W har du 10-20ggr effekten och solcellen är det lätta och 1.5W i teorin kommer inte ge någonting alls i praktiken hängandes på en ryggsäck. Den länkade solcellen väger bara 400g och powerbanken ca 500-600g så du kommer under kilot totalt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

För att nå lägsta vikt och det enda som fungerar egentligen är att ha en större solcell, med 1.5W eller vad de inbygga ger håller helt enkelt inte. Har själv kört på en liknande setup som denna, man spänner utanpå ryggsäcken eller lägger på marken när man vilar:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B012VQMGCA/
https://m.media-amazon.com/images/I/617YuARBGRL._AC_.jpg

Kombinera med en 100W PD powerbank som denna:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07Z67HM42/

Med 21W har du 10-20ggr effekten och solcellen är det lätta och 1.5W i teorin kommer inte ge någonting alls i praktiken hängandes på en ryggsäck. Den länkade solcellen väger bara 400g och powerbanken ca 500-600g så du kommer under kilot totalt.

Bra tips, hittade den här: https://www.amazon.com/dp/B01EXWCPLC som verkar fungera bra den med. Så kan nog bli en sådan och en riktig powerbank, så slipper jag att bli en smutsig Apple stan. Den power banken borde då kunna ladda min Thinkpad T450 om jag skaffar adaptern som länkades där uppe?

Det verkar vara så att det krävs 20W output för att ladda Thinkpaden och det bör ju vara lätt med en power bank som trycker 100W, inte sant? Känns ju helt klart som den bästa lösningen då.