Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Vad menar du egentligen?
Det enklaste är väl att titta på Andromeda-galaxen eftersom den är närmast men ta i beaktning att den innehåller ungefär dubbelt så många stjärnor som Vintergatan. Någon länkade en 4K-video som gjort med Hubble-teleskopet på just Andromeda tidigare i tråden.

JWST kommer att ta bilder av Andromeda men det var inte högsta prioritet så vi får vänta lite på dem.

Jag menade precis det, trodde min frågeställning var tydlig. Om det finns något på bilden som kan på något vis liknas vid vår egna galax. Jag är tyvärr ruggigt dåligt insatt på detta och förstår inte jättebra vad jag ser, men blev lite sporadiskt nyfiken på vad man tittar på helt enkelt. Ofta enklare när man kan jämföra med något; är det galaxer vi ser?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag menade precis det, trodde min frågeställning var tydlig. Om det finns något på bilden som kan på något vis liknas vid vår egna galax. Jag är tyvärr ruggigt dåligt insatt på detta och förstår inte jättebra vad jag ser, men blev lite sporadiskt nyfiken på vad man tittar på helt enkelt. Ofta enklare när man kan jämföra med något; är det galaxer vi ser?

De objekt som har artefakter (6 ljusstrålar) är antagligen stjärnor i vår egen galax, allt det andra är andra galaxer.
En av de häftigare grejerna med den bilden är att man tydligt ser effekten av s.k. gravitationslinser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag menade precis det, trodde min frågeställning var tydlig. Om det finns något på bilden som kan på något vis liknas vid vår egna galax. Jag är tyvärr ruggigt dåligt insatt på detta och förstår inte jättebra vad jag ser, men blev lite sporadiskt nyfiken på vad man tittar på helt enkelt. Ofta enklare när man kan jämföra med något; är det galaxer vi ser?

Ja de är galaxer. JWST-bilden är en makalös tidsresa i tiden, som nuddar nära till över hela spannet bakåt i tiden, då vårt Universum uppkom från ett ännu okänt intet.

Bilden innehåller ljus från tidiga galaxer som etablerades för över 13 miljarder år sedan. Hur de ser ut idag på sekunden, får vi nyste om, om först 13 miljarder år.

Enbart ljuset från Andromedagalaxen tar över 2 miljoner år innan det når vår bildprocessor. IMO det är vackert att tänka på. Vårt Universum är i alla fall ganska tomt, vad jag förstått. Det finns gott om utrymme för exempelvis den kommande händelsen, där vår galax Vintergatan kommer gå till mötes med Andromeda. Vårt solsystem lär nog inte få sig en ny stjärna eller andra gäster, men risken finns att vi tappar vårt grepp om vår partner Vintergatan, och kastas ut i Universums tomrum. Det är för att vårt solsystem ligger i utkanten i vår galax.

Skitsamma om tragedin att vår sol kommer att expandera med ett par procent och göra vår planet obeboelig, när så allt ovan sker. Jag hade önskat få vara där och uppleva skådespelet då Andromeda mer eller mindre fyller hela vår natthimmel, eller kanske galaxen gör sig närvarande t om under dagtid?

Oh well.

Permalänk
Medlem

Visste inte att vi hade så många rymdexperter på Sweclockers 👍🏼

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vad fanns innan universum då?😳 en sak som är säker är att vi knappast är ensamma i universum 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Om det finns något på bilden som kan på något vis liknas vid vår egna galax.

Ungefär så här ser vår egen galax ut:

Det är svårt att veta exakt hur den ser ut då vi bara kan se på den inifrån, men på ett ungefär sådär.

Jag ringade in den galaxen som jag vid en rätt snabb överblick tyckte var mest lik vår egen, en spiralgalax med en tydlig "bar" i mitten.

Permalänk
Medlem

Jag jämför ibland med att vinna på eurojackpot utan att köpa lott.
Kan oddsen för att liv uppstår spontant vara så låga att universum misslyckats på alla stjärnsystem vi ser i rymden och att vår jord är enda stället det utvecklats en livsform som kan bygga teleskop som ser ut i rymden?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag jämför ibland med att vinna på eurojackpot utan att köpa lott.
Kan oddsen för att liv uppstår spontant vara så låga att universum misslyckats på alla stjärnsystem vi ser i rymden och att vår jord är enda stället det utvecklats en livsform som kan bygga teleskop som ser ut i rymden?

Det är än mer osannolikt att vinna eurojackpot vid varje dragning i ett år än att det inte skulle finnas intelligent liv på andra ställen i universum.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Varför ser det ut som att det är en ring i mitten?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Varför ser det ut som att det är en ring i mitten?

Det är ljus från bakgrundsgalaxer som böjs av gravitationen från framförliggande massansamling (galaxhop), en s.k. gravitationslins. Om massfördelningen vore idealt placerad skulle man se en s.k. Einstein-ring, men oftast ser man istället dessa Einstein-bågar. Ett annat fint exempel är ringen runt SDSSJ0146-0929:

Stjärnor och därmed galaxer lyser mest i synligt ljus, men tack vare universums expansion rödförskjuts ljuset ut i infrarött om man observerar avlägsna galaxer från universums ungdom. Därför är JWST bättre lämpad än HST för att studera just dessa väldigt avlägsna galaxer.

Permalänk
Medlem

Vad är nyttan av att titta på saker som är längre bort än en mansålder innan vi har möjligheter att bygga rymdskepp där du kan bo i generationer. Att ”starta upp” en ny planet att bo på känns omöjligt. Att hitta en planet vi kan flytta till kommer inte hända på lång lång tid då avstånden är förstora.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är nyttan av att titta på saker som är längre bort än en mansålder innan vi har möjligheter att bygga rymdskepp där du kan bo i generationer. Att ”starta upp” en ny planet att bo på känns omöjligt. Att hitta en planet vi kan flytta till kommer inte hända på lång lång tid då avstånden är förstora.

Vad är nyttan med att gå upp ur sängen på morgonen när det är godare att ligga kvar o gotta sig🥸😁

Permalänk
Medlem

Vet någon ifall det finns en tavla man kan köpa med denna första bild?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är nyttan av att titta på saker som är längre bort än en mansålder innan vi har möjligheter att bygga rymdskepp där du kan bo i generationer.

Kanske finns något att upptäcka.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är nyttan av att titta på saker som är längre bort än en mansålder innan vi har möjligheter att bygga rymdskepp där du kan bo i generationer. Att ”starta upp” en ny planet att bo på känns omöjligt. Att hitta en planet vi kan flytta till kommer inte hända på lång lång tid då avstånden är förstora.

man vet inte vad nyttan är, det är därför det är så spännande :D, idag så kanske man tänker: hm... väldigt häftig bild.. oh well hade inte förväntat mig något mindre från ett teleskop som kostat 10 miljarder.

men i framtiden så kanske det blir så här: wow.. häftig bild.. men vänta lite... varför??? (en idé kläcks någonstans som kanske ändrar hur vi ser på verkligheten och nya uppfinningar skapas)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vad är nyttan av att titta på saker som är längre bort än en mansålder innan vi har möjligheter att bygga rymdskepp där du kan bo i generationer. Att ”starta upp” en ny planet att bo på känns omöjligt. Att hitta en planet vi kan flytta till kommer inte hända på lång lång tid då avstånden är förstora.

För att förstå vårt universum och dess fysiska lagar måste vi observera det.
Genom att titta på avlägsna planeter, stjärnor och galaxer kan vi lära oss väldigt mycket nytt.

Det finns ingen som helst tanke på att resa till någonting av det som Webb observerar utan det handlar om att analysera och förstå. Att utveckla våra teorier kring hur vårt universum fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att ”starta upp” en ny planet att bo på känns omöjligt. Att hitta en planet vi kan flytta till kommer inte hända på lång lång tid då avstånden är förstora.

Vet inte exakt vad du syftar på eller tycker är "omöjligt" men flera företag håller redan på att planera permanenta baser på både Månen och Mars. NASA ska ju skicka upp nytt folk på Månen redan år 2024? https://www.nasa.gov/specials/artemis/

Sen har du ju SpaceX (https://www.spacex.com/human-spaceflight/mars/) som planerar baser på Mars. Blue Origin också kanske? Eller de satsar kanske mest på flygningar i rymden. Finns säkert fler företag som planerar samma sak eller iallafall samarbetar med dessa och NASA men kommer inte på namnen så här på rak arm

Tekniskt sett (något förenklat) behöver man ju bara syre och mat för att överleva på månen och mars förutsatt att man byggt ett ordentligt litet mysig anläggning att bo i som klarar planetens förutsättningar. Det dära har man nog redan ganska bra koll på. Något som kan bli lurigt i längden dock är ju hur kroppen påverkas med tiden på andra planeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Vet någon ifall det finns en tavla man kan köpa med denna första bild?

Bilden är fri att använda, ladda ned en av hög kvalité från den officiella hemsidan. Sedan kan du ladda upp den till en av de mängder av tjänster som producerar en tavla utifrån dina önskemål, t.ex.:
https://www.cewe.se
https://myfujifilm.se
https://www.smartphoto.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ja de är galaxer. JWST-bilden är en makalös tidsresa i tiden, som nuddar nära till över hela spannet bakåt i tiden, då vårt Universum uppkom från ett ännu okänt intet.

Bilden innehåller ljus från tidiga galaxer som etablerades för över 13 miljarder år sedan. Hur de ser ut idag på sekunden, får vi nyste om, om först 13 miljarder år.

Hur de ser ut idag kommer vi få veta om betydligt längre tid än 13 miljarder år då universum har expanderat (så denna galaxen är längre bort idag än den var när ljuset som vi ser idag började färdas) och kommer fortsätta expandera medans ljuset är på väg. Expansionen accelererar så till slut så kommer vi inte kunna se andra galaxer än möjligen ett par i vår lokala grupp.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu verkar det vara fler bilder på gång Nedräkning på typ 10min på streamen på NASA:s webbsida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur de ser ut idag kommer vi få veta om betydligt längre tid än 13 miljarder år då universum har expanderat (så denna galaxen är längre bort idag än den var när ljuset som vi ser idag började färdas) och kommer fortsätta expandera medans ljuset är på väg. Expansionen accelererar så till slut så kommer vi inte kunna se andra galaxer än möjligen ett par i vår lokala grupp.

Det är som myrornas krig på den gamla goda tiden. Till slut vinner alltid de svarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Varför ser det ut som att det är en ring i mitten?

Någon civilisation har byggt en ringvärld ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Visste inte att vi hade så många rymdexperter på Sweclockers 👍🏼

Du kan kolla på Becky Smethurst i stället, hon är faktisk rymdexpert på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan de inte äns pusha 720p? Laggar ju ganska så friskt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Värdelös medieproduktion. Nu snurrar det bara.

Permalänk
Medlem

Utmärkt podcast som tar upp James Webb-teleskopet och varför infrarött är så viktigt att studera.

[Starts With A Bang podcast] Starts With A Bang #82 - JWST And Infrared Astronomy #startsWithABangPodcast

https://podcastaddict.com/episode/141041016 via @PodcastAddict

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur de ser ut idag kommer vi få veta om betydligt längre tid än 13 miljarder år då universum har expanderat (så denna galaxen är längre bort idag än den var när ljuset som vi ser idag började färdas) och kommer fortsätta expandera medans ljuset är på väg. Expansionen accelererar så till slut så kommer vi inte kunna se andra galaxer än möjligen ett par i vår lokala grupp.

Det är nog sant som du säger. Rent ruskat låter det trovärdigt.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att glo på det där. Jag väntar på att bilderna postas på Nasas hemsida istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem