Aliexpress satsar på paketskåp i Europa

Permalänk
Melding Plague

Aliexpress satsar på paketskåp i Europa

Den kinesiska marknadsplatsen planerar utöka till totalt 47 500 paketskåp med självbetjäning i Europa till slutet av året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men då är det fortfarande typ 75 kr extra per köp som man betalar (vilket nullifierar vitsen med att köpa kinesiska grejer)?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Men då är det fortfarande typ 75 kr extra per köp som man betalar (vilket nullifierar vitsen med att köpa kinesiska grejer)?

Nej, 75 kronor var postnords hanteringsavgift. Räkna kort och gott med att det kommer tilläggas 25% på priset.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Är Ali bättre än Wish på något sätt? Eller är det bara samma skit?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är (privat) kinaimport fortfarande en stor grej? Själv använder jag inte paketbox men kan vara för att våra lokala boxar blev uppbrutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Skulle tro att det är samma skit. Dom har väl samma leverantörer. Provat att beställa några gånger från båda handelsplatserna. Inga varor som jag erhållit har levt upp till beskrivning/förväntan. Som jag ser det så kan jag lika gärna ge dom pengarna utan att få något tillbaka, det är dessutom bättre för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Gillar Ali bättre när det kommer till elektronik typ Arduino tillbehör och liknande. Är dessutom betydligt lättare att hitta vad man letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Inte om det är betalt för moms och tull i förhand, har beställt grejer på ebay, alibaba osv från USA, uk och Kina utan problem senaste åren. Eller ja ett paket från uk tog dom inte betalt för men dom höll i paketet i två månader...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Både och beroende på vad du letar efter och vilka recensioner återförsäljaren har. Personligen handlar jag en del från Ali såsom balanserade hörlurskablar m.m.
Skulle dock inte köpa produkter som handlaren utger vara märkesoriginal då dessa ofta är gråimport som inte omfattas av garantier eller som märkesverkstäder helt sonika vägrar att reparera av samma anledning osv. Har hört detta hände med t.ex objektiv som sålts som Nikon original.

Wish håller jag mig däremot undan efter alldeles för många nitlotter.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Så länge de inte konkurrerar från EU-mark är det inte intressant imo. De har sjukt galen/dålig support och går inte under EU/Svenskt konsumentskydd. Privatimport är egentligen bara värt för slit och släng skräp som förstör miljön ändå. Elektroniken ska man absolut inte ”fynda” då det är varningar hela tiden om att de är brandfarligt och livsfarligt mm, inte värt att spara några hundralappar för det.

Däremot får de gärna komma och sälja från EU under våra regler så vi får mer konkurrens.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Aliexpress säljer mycket kvalité, medan Wish är 99.9% skräp. Så visst är det skillnad, även om det var längesen jag köpte något då det sällan är billigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Skulle tro att det är samma skit. Dom har väl samma leverantörer. Provat att beställa några gånger från båda handelsplatserna. Inga varor som jag erhållit har levt upp till beskrivning/förväntan. Som jag ser det så kan jag lika gärna ge dom pengarna utan att få något tillbaka, det är dessutom bättre för miljön.

Man kan köpa vanliga märken där. Jag köpte en 6850k processor tillexempel.

Permalänk
Avstängd

För ett par år sedan så beställde jag en industri-pc (de som ser ut som en mega-heatsink)
Funkade hur bra som helst att ha den som en brandvägg/router, kunde t.ex. maxa ovpn (openvpn) på min 250/250 här hemma.

Skrivet av cheesen:

Skrivet av Chibariku:

Gillar Ali bättre när det kommer till elektronik typ Arduino tillbehör och liknande. Är dessutom betydligt lättare att hitta vad man letar efter.

Skrivet av NcLr:

Både och beroende på vad du letar efter och vilka recensioner återförsäljaren har. Personligen handlar jag en del från Ali såsom balanserade hörlurskablar m.m.
Skulle dock inte köpa produkter som handlaren utger vara märkesoriginal då dessa ofta är gråimport som inte omfattas av garantier eller som märkesverkstäder helt sonika vägrar att reparera av samma anledning osv. Har hört detta hände med t.ex objektiv som sålts som Nikon original.

Wish håller jag mig däremot undan efter alldeles för många nitlotter.

Permalänk
Medlem

Snart dags för någon entreprenör med lite kapital att starta ett paketboxföretag. Det är ju bra korkat att en massa företag ska ha sina egna boxar. Måste vara massor av boxar som står tomma hela tiden. Vore väl mycket smartare om de istället köper/hyr in sig hos PaketboxFörAlla som kan göra det betydligt billigare, eftersom kapaciteten nyttjas bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snart dags för någon entreprenör med lite kapital att starta ett paketboxföretag. Det är ju bra korkat att en massa företag ska ha sina egna boxar. Måste vara massor av boxar som står tomma hela tiden. Vore väl mycket smartare om de istället köper/hyr in sig hos PaketboxFörAlla som kan göra det betydligt billigare, eftersom kapaciteten nyttjas bättre.

Du menar som Instabox? Postnords boxar eller Budbees boxar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, jag menar att det är rätt dumt att alla har sina egna boxar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, jag menar att det är rätt dumt att alla har sina egna boxar.

Men du skrev ju att någon skulle starta ett nytt företag när dessa företag redan finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Men du skrev ju att någon skulle starta ett nytt företag när dessa företag redan finns...

Du menar så. Vad du missat att ta i beaktande är att mitt morgonkaffe inte hunnit få någon effekt än.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut från Instabox för första gången igår då jag glömde nätverkssladd när jag beställde lite.
Funkade riktigt smidigt. Knappade in nuffrorna jag fick och plupp så öppnades luckan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det är ju riskkapitalbolag som ligger bakom instabox & budbee. De enda de vill är att blåsa upp sitt värde så mycket de bara kan, för att sedan kunna bli uppköpta för miljardbelopp.

De har usla arbetsvilkor. De utnyttja kryphåll i arbetsmiljölagar och tvingar folk att vara obetalda egenföretagare som inte har råd att sjukskrivna sig när de blir sjuka. Nej, det som behövs är ett starkt monopol där varje eu-land bedriver sin EGNA postverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är ju riskkapitalbolag som ligger bakom instabox & budbee. De enda de vill är att blåsa upp sitt värde så mycket de bara kan, för att sedan kunna bli uppköpta för miljardbelopp.

De har usla arbetsvilkor. De utnyttja kryphåll i arbetsmiljölagar och tvingar folk att vara obetalda egenföretagare som inte har råd att sjukskrivna sig när de blir sjuka. Nej, det som behövs är ett starkt monopol där varje eu-land bedriver sin EGNA postverksamhet.

Det är ju synd om det är så. Jag älskar Instabox annars. De delar ut på söndagar och det går galet fort.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Väl rutet!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är redan på gång lagerrobotföretaget Cleveron samt Ica på med just detta. Just nu håller de på att beta testa systemet i ett femtiotal av deras butiker. Fraktföretagen dem hittils har fått med sig är Postnord, Schenker, Dhl samt bring.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Man kan ju faktiskt valfritt gå vidare och ta ett annat jobb. Ett monopol är inget bra alternativ. Servicen kommer bli i överlag sämre i många fall.

Instabox m.fl. kommer fortsätta etablera sig så länge som vi handlar allt möjligt från nätet. Instabox är en helt okej idé, som gör att du slipper stå och köa 3-5min som ett fån hos COOP, där du ändå aldrig handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är en lite väl negativ tolkning av riskkapitalbolag, de fixar bara kapital för riskfyllda verksamheter.

Vi behöver nog inte gå tillbaka till den gamla goda tiden där vi betalade massor i skatt för postverksamheten. Sen att de har dåliga arbetsvillkor är förstås tråkigt, men vi konsumenter är tydligen inte beredda att betala mer för deras tjänster. Detsamma gäller egentligen alla konsumentprodukter, skillnaden är att misären flyttas utomlands så att vi inte ser det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torpedvägg:

Sen handlar det ju i slutändan av att kunden vill kunna få hem varan så billigt som möjligt eller gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Nej, 75 kronor var postnords hanteringsavgift. Räkna kort och gott med att det kommer tilläggas 25% på priset.

Var väl också att EU subventionerade importer från Kina, och det togs bort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Jag köper en del från AliExpress. Mycket bra, skulle jag säga. Allting beror givetvis på vad man beställer, men det som jag beställer är billigare därifrån. Inga problem med tull, skatt och annat trams.

Högre konkurrens sänker priserna för gemene konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Det är redan på gång lagerrobotföretaget Cleveron samt Ica på med just detta. Just nu håller de på att beta testa systemet i ett femtiotal av deras butiker. Fraktföretagen dem hittils har fått med sig är Postnord, Schenker, Dhl samt bring.

Spännande, känns som helt rätt väg att gå. Få alla vanliga fraktbolag på samma ställe där man smidigt kan hämta ut paket utan kö. Men det kräver en butik i storlek av maxi.

Men paketskåp verkar mycket mer kostnadseffektiva och kan finnas på många fler ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Wish formligen kryllar av scams, och bolaget verkar ointresserat av att ta tag i problemet. Det finns en anledning till att Wish i princip blivit en meme. AliExpress har inte denna typ av problem i tillnärmelsevis samma grad, och även officiella butiker för en del kända varumärken.

Sedan finns det naturligtvis mycket billigt skräp hos båda, men chansen att du åtminstone hittar tillräcklig information om produkten innan köp är klart större på AliExpress.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q