Kan en person beställa hem uppgifter om min surfhistorik?

Permalänk

Kan en person beställa hem uppgifter om min surfhistorik?

Det är som så att en person som jag känner har beställt ett comviq mobilt bredband wifi som denne personen har valt att betala åt mig i två år

Vi bor inte i samma bostad, men kan denne person beställa hem surfhistorik från internetleverantören för att se vad jag surfar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1992:

Det är som så att en person som jag känner har beställt ett comviq mobilt bredband wifi som denne personen har valt att betala åt mig i två år

Vi bor inte i samma bostad, men kan denne person beställa hem surfhistorik från internetleverantören för att se vad jag surfar på?

Jag skulle vilja säga nej, så länge han inte har åtkomst till routern interface

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Använd VPN. Vore inte otroligt att man kan få ut uppgifter om sig själv, vilket nu är du.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, jag skulle själv inte betala för någon annan på det sättet - då man kanske riskerar åka på någon annans ”skit”.

Permalänk
Skrivet av Linus1992:

Det är som så att en person som jag känner har beställt ett comviq mobilt bredband wifi som denne personen har valt att betala åt mig i två år

Vi bor inte i samma bostad, men kan denne person beställa hem surfhistorik från internetleverantören för att se vad jag surfar på?

Bedömer du att personen ifråga är en så läskig jäkel att de skulle göra något sådant mot dig kanske det inte är en bra person att ha runt sig över huvud taget, och särskilt inte att acceptera sådana ”gåvor” från..?

Med det sagt: utan att vara jurist tror jag det är liten risk att de kan få ut sådant från en ISP utan att ha rättslig orsak. Du kan göra jobbet svårare genom att använda alternativ DNS (exempelvis Cloudflares gratistjänst på 1.1.1.1 och 1.0.0.1) och du kan göra jobbet riktigt krångligt genom att alltid använda VPN - om du hittar en sådan tjänst du litar mer på än på din ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1992:

Det är som så att en person som jag känner har beställt ett comviq mobilt bredband wifi som denne personen har valt att betala åt mig i två år

Vi bor inte i samma bostad, men kan denne person beställa hem surfhistorik från internetleverantören för att se vad jag surfar på?

Jag vill säga nej på detta.
Min erfarenhet är att i ett av mina företag har vi 27 eller 28 abonnemang, varierat mellan telefoni, telefoni plus telefon och 4G-routers med extra simkort. Det jag kan se är utgående SMS, antal minuter i telefon och mängd data förbrukad. Jag kan beställa en specificerad faktura och då se till vem SMS och samtal är gjorda till. Surfhistorik går däremot inte men det har att göra med hur leverantören byggt sitt system. 4G verkar fungera så att alla användare verkar bo i Trollhättan, vilket inte är riktigt sant, och vi kan heller inte öppna portar i routrarna då alla verkar dela IP med oss själva och andra.

Vet ej vad som är rätt och riktigt men det har varit både bra och dåligt. Bra för att vi inte kan få fram allt för detaljerad information och dåligt för att det inte är så lätt att ordna upp tjänster och liknande som vi behövt under Covid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus1992:

Det är som så att en person som jag känner har beställt ett comviq mobilt bredband wifi som denne personen har valt att betala åt mig i två år

Vi bor inte i samma bostad, men kan denne person beställa hem surfhistorik från internetleverantören för att se vad jag surfar på?

Jag är ju skeptisk till att leverantören rakt av visar sådan detaljerad information, men om det nu är så att det är den andra personen som är kund hos leverantören så funderar ju jag t.ex. på vad som händer om de i första läget ger samtycke till insamling av trafikuppgifter och sedan begär ett registerutdrag. Vilken information får man ut då som kund?

Rent allmänt så håller jag ju med det andra poängterat; att det låter som ett tveksamt arrangemang om det alltså är en person som du verkligen inte litar på vars tjänster du isf ska nyttja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Borde ju definitivt strida mot någon persondatalag att hämta ut sådan info. Tycker också det vore en väldigt konstig begäran mot leverantören att fråga "vad har jag surfat runt på?", även om de kanske har rutiner till t.ex. polis eller dylik myndighet.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Borde ju definitivt strida mot någon persondatalag att hämta ut sådan info. Tycker också det vore en väldigt konstig begäran mot leverantören att fråga "vad har jag surfat runt på?", även om de kanske har rutiner till t.ex. polis eller dylik myndighet.

Skulle man inte kunna hänvisa till gdpr och få tillgång till den information de har om en (den betalande kunden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Borde ju definitivt strida mot någon persondatalag att hämta ut sådan info. Tycker också det vore en väldigt konstig begäran mot leverantören att fråga "vad har jag surfat runt på?", även om de kanske har rutiner till t.ex. polis eller dylik myndighet.

Är det någon skillnad mot vem jag ringt eller skickat sms till tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle man inte kunna hänvisa till gdpr och få tillgång till den information de har om en (den betalande kunden).

Jo, det var det jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Man kan ju definitivt begära ett registerutdrag, frågan är vilken information som följer med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte. ISPn lagrar över huvud taget inte någon detaljerad information om vad du gör på internet. Som mest lagras vilken IP address du haft vid vilken tid, men det skulle kräva loggar från annat håll för att faktiskt se vad du har gjort (typ loggar från sidorna du besökt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Nej, det går inte. ISPn lagrar över huvud taget inte någon detaljerad information om vad du gör på internet. Som mest lagras vilken IP address du haft vid vilken tid, men det skulle kräva loggar från annat håll för att faktiskt se vad du har gjort (typ loggar från sidorna du besökt).

Givetvis loggar ISP väldigt mycket saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Givetvis loggar ISP väldigt mycket saker.

Har du någon källa till det eller är det bara någonting som "alla vet"?

Hur internettrafik hanteras är reglerat och det skulle vara direkt olagligt för en ISP att föra register över vilka siter en användare har besökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du någon källa till det eller är det bara någonting som "alla vet"?

Hur internettrafik hanteras är reglerat och det skulle vara direkt olagligt för en ISP att föra register över vilka siter en användare har besökt.

Det är väl något som alla vet? PTS blev väl sura på Bahnhof för att dom INTE lagrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl något som alla vet? PTS blev väl sura på Bahnhof för att dom INTE lagrade.

Då "vet" du fel, och det fallet gäller precis vad Sir. Haxalot påpekar, vem som har en viss IP-adress. Det handlar inte om någon surfhistorik eller på annat sätt vad man sysslat med på internet.

Polisen frågar "Vem bor på det här numret?" inte "Vad har personen som bor på det här numret ätit till middag varje dag de senaste tre åren?".

Datalagringsdirektivet

Citat:

De internetdata som ska sparas är vilken IP-adress varje abonnent haft vid varje given tidpunkt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Nej, det går inte. ISPn lagrar över huvud taget inte någon detaljerad information om vad du gör på internet. Som mest lagras vilken IP address du haft vid vilken tid, men det skulle kräva loggar från annat håll för att faktiskt se vad du har gjort (typ loggar från sidorna du besökt).

En seriös fråga. Hur funkar det då med personer som laddar ner olagligt och där Telia i sin tur lämnar ut information?

Det är väl då man faktiskt kan se vad man gjort på internet, däribland om man laddat ner en film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En seriös fråga. Hur funkar det då med personer som laddar ner olagligt och där Telia i sin tur lämnar ut information?

Det är väl då man faktiskt kan se vad man gjort på internet, däribland om man laddat ner en film?

Man kollar på den som delat, vilka ip adresser som då anslutit mot denna. Sen frågar man ISPerna, vilka personer hade dessa ip adresser den här tidpunkten, typ.
Blir ju en form av reverse engineered.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En seriös fråga. Hur funkar det då med personer som laddar ner olagligt och där Telia i sin tur lämnar ut information?

Det är väl då man faktiskt kan se vad man gjort på internet, däribland om man laddat ner en film?

Piratbyrån ser ju vilken IP-adress som delar torrent / hostar top site osv. De har redan IP-adressen, men behöver fråga operatören vems abonnemang som hade den IP-adressen vid tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En seriös fråga. Hur funkar det då med personer som laddar ner olagligt och där Telia i sin tur lämnar ut information?

Det är väl då man faktiskt kan se vad man gjort på internet, däribland om man laddat ner en film?

Det är alltid någon som deltar i fildelningen eller tillhandahåller den som loggar vilka IP-adresser som deltar, och sedan går med den listan till domstol som i sin tur ålägger internetleverantören att berätta vilka personer som dessa adresser motsvarar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Då "vet" du fel, och det fallet gäller precis vad Sir. Haxalot påpekar, vem som har en viss IP-adress. Det handlar inte om någon surfhistorik eller på annat sätt vad man sysslat med på internet.

Polisen frågar "Vem bor på det här numret?" inte "Vad har personen som bor på det här numret ätit till middag varje dag de senaste tre åren?".

Datalagringsdirektivet

Var osäker på hur mycket dom lagrade. Trodde att det var "vart" (uppkopplade ip-adresser, besökta domäner osv) också, men inte "vad" (bilder, videos, osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle man inte kunna hänvisa till gdpr och få tillgång till den information de har om en (den betalande kunden).

Är ingen expert, men det är ju inte nödvändigtvis som så att den som betalar är den enda som använder den. TS fall är ju kanske inte så vanligt, däremot är det ju väldigt vanligt att en familj/par/rumskamrater etc. delar ett abbonnemang, så ofta är där ju andra personer också. Det vore ju rätt kränkande om den som betalar kan hämta ut all information om t.ex. vilka sidor som besökts av andra i hushållet.

Skrivet av Sysop:

Är det någon skillnad mot vem jag ringt eller skickat sms till tycker du?

Nej, det tycker jag inte.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Säg att du surfar på obskyra sidor utan att säga att du surfar på obskyra sidor 🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Då "vet" du fel, och det fallet gäller precis vad Sir. Haxalot påpekar, vem som har en viss IP-adress. Det handlar inte om någon surfhistorik eller på annat sätt vad man sysslat med på internet.

Polisen frågar "Vem bor på det här numret?" inte "Vad har personen som bor på det här numret ätit till middag varje dag de senaste tre åren?".

Datalagringsdirektivet

Det säger enbart vad man måste lagra, inte vad man får lagra. Det verkar också vara gammalt, då man skriver i imperfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det säger enbart vad man måste lagra, inte vad man får lagra.

Det behövs nog lite rimlighetsbedömning här för att undvika att halka ner i konspirationsteorier. För det första, vad har en internetleverantör för incitament att lagra en massa extra data? Det kommer kosta dem pengar, ju mer pengar ju mer data som skall lagras. Detta behöver de alltså tjäna in någonstans. Det skulle vara ytterst olagligt för dem att sälja sådan webhistorik vidare, och det skulle knappast hjälpa dem få nya eller behålla befintliga kunder när det framkommer. Skulle de lägga kostnaden på kunden skulle de ha svårt att konkurrera på grund av höga priser. Så vem betalar kalaset?
Dessutom har tidigare implementationer av datalagringsdirektivet slagits ner åtskilliga gånger av EU-domstolen och det är väl inte orimligt att vår nuvarande lagstiftning återigen kommer fällas på EU-nivå eftersom direktivet ogiltigförklarats då det inte anses proportionerligt mot värnandet om den personliga integriteten. Att internetleverantörerna då skulle lagra än mer data än vad det svenska minimikravet är, då det svenska nuvarande minimikravet är nästan identiskt med tidigare som fällts i EU-domstol - det kräver rätt mycket mental gymnastik att tro. Men du har säkert konkreta exempel på vad du befarar, som du kan dela med dig av så att vi andra kan lära oss.

Sedan finns det naturligtvis andra intressenter för sådan data. Monoliterna som Google och Facebook har datainsamling som grund för sin existens, FRA och deras motsvarigheter internationellt har både lagliga befogenheter och mer olagliga intressen. Det handlar dock inte om internetleverantörernas datalagring, så det gäller att skälla upp i rätt träd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det behövs nog lite rimlighetsbedömning här för att undvika att halka ner i konspirationsteorier. För det första, vad har en internetleverantör för incitament att lagra en massa extra data? Det kommer kosta dem pengar, ju mer pengar ju mer data som skall lagras. Detta behöver de alltså tjäna in någonstans. Det skulle vara ytterst olagligt för dem att sälja sådan webhistorik vidare, och det skulle knappast hjälpa dem få nya eller behålla befintliga kunder när det framkommer. Skulle de lägga kostnaden på kunden skulle de ha svårt att konkurrera på grund av höga priser. Så vem betalar kalaset?
Dessutom har tidigare implementationer av datalagringsdirektivet slagits ner åtskilliga gånger av EU-domstolen och det är väl inte orimligt att vår nuvarande lagstiftning återigen kommer fällas på EU-nivå eftersom direktivet ogiltigförklarats då det inte anses proportionerligt mot värnandet om den personliga integriteten. Att internetleverantörerna då skulle lagra än mer data än vad det svenska minimikravet är, då det svenska nuvarande minimikravet är nästan identiskt med tidigare som fällts i EU-domstol - det kräver rätt mycket mental gymnastik att tro. Men du har säkert konkreta exempel på vad du befarar, som du kan dela med dig av så att vi andra kan lära oss.

Sedan finns det naturligtvis andra intressenter för sådan data. Monoliterna som Google och Facebook har datainsamling som grund för sin existens, FRA och deras motsvarigheter internationellt har både lagliga befogenheter och mer olagliga intressen. Det handlar dock inte om internetleverantörernas datalagring, så det gäller att skälla upp i rätt träd.

Att ISPer skulle samla in data om dess kunder och deras internetanvändning ser jag inte direkt som något häpnadsväckande utan det är snarare något som är mer eller mindre praxis i många länder, se exempelvis https://www.ftc.gov/news-events/news/press-releases/2021/10/f.... Att lagra data är billigt och används ofta för affärsstrategiska ändamål, även om den i Sverige (och EU) lär vara anonymiserad.

Däremot finner jag det inte troligt att abonnemangsägaren kommer kunna få en lista på hemsidor som besökts, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Att ISPer skulle samla in data om dess kunder och deras internetanvändning ser jag inte direkt som något häpnadsväckande utan det är snarare något som är mer eller mindre praxis i många länder

...

Däremot finner jag det inte troligt att abonnemangsägaren kommer kunna få en lista på hemsidor som besökts, nej.

Tråden gäller ju dock svenska förhållanden, att det ser annorlunda ut i andra delar av världen där både lagstiftning och inställning till personlig integritet varierar brett är förhoppningsvis de flesta medvetna om

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tråden gäller ju dock svenska förhållanden, att det ser annorlunda ut i andra delar av världen där både lagstiftning och inställning till personlig integritet varierar brett är förhoppningsvis de flesta medvetna om

Visst, men du fick det att låta som att det vore helt obefängt och konspiratoriskt att tro att nätleverantörer skulle samla in data om dess kunders internetanvändning. Det sker, även om den i Sverige förhoppningsvis är anonymiserad i den grad det är möjligt - att samla in och bearbeta data är en liten kostnad som ofta ger konkurrensfördelar i form av bättre underbyggda beslut som utgår utifrån hur verkligheten ser ut. Så det finns definitivt incitament för verksamheter att göra detta, vilket är varför datainsamling sker i princip överallt idag - även data som idag anses ointressant lagras ofta för att det är billigt att göra och i framtiden kan det vara av intresse.

Se Telias integritetspolicy så finner man flera punkter som bygger på bland annat just trafikdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Givetvis loggar ISP väldigt mycket saker.

Du vet inte vad du snackar om. Vi ISPer lagrar absolut inte surfhistorik.
Vi varken kan eller får göra det. Vi lagrar vem som haft vilket IP och när.
Det lagrar vi exakt så länge lagen kräver och inte längre.

All annan info vi har om kunder är faktureringsinfo.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det behövs nog lite rimlighetsbedömning här för att undvika att halka ner i konspirationsteorier. För det första, vad har en internetleverantör för incitament att lagra en massa extra data? Det kommer kosta dem pengar, ju mer pengar ju mer data som skall lagras.

Lagring är billigt, relativt sett, så det ser jag inte som något problem. Jag gissar att man lagrar loggar i en viss tidsperiod och sedan raderar dem. Precis så som alla företag gör.

Det finns nog väldigt stora användningsområden för loggar av allehanda uppgifter. Till exempel för att skydda sina egna system. Man skulle också kunna tänka sig att en användare använder sin uppkoppling för att serva en kommersiell produkt, vilket jag gissar inte är tillåtet på en privat lina.

Det finns också otäcka saker som barnporr och liknande.

Om jag själv hade varit en ISP, så hade jag loggat mer än vad lagen kräver. Det är ju dock bara jag själv.

Jag skulle nog fundera på hur privata företag loggar den trafik som sker genom deras användare. Där kan man nog hitta en ganska rimlig nivå.