Permalänk
Inaktiv

Snyggt, tack! Nu får man invänta att de kommer i lager bara...

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva hjälp med att köpa ny router. Just nu har jag en gammal asus rt87u med avstängd wifi samt två stycken ubiquiti AP. En lite och en LR tror jag. Problmet är att asus-routern blir överhettad när barnen gamear för mycket och nätverket lägger av då och då, alltså även det trådade.

Tänker att lösningen är en ny dedikerad router och återanvända de två AP jag redan har. Har tittat lite på de från ubiquiti men ingen finns ny i lager. Ska jag köpa en begagnad från tradera (vilken version) eller en ny av någon annan sort? Gärna med PoE så jag slipper elen till AP. Har begränsad nätverkskunskap men mycket vilja 😀

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av Bergol:

Jag skulle behöva hjälp med att köpa ny router. Just nu har jag en gammal asus rt87u med avstängd wifi samt två stycken ubiquiti AP. En lite och en LR tror jag. Problmet är att asus-routern blir överhettad när barnen gamear för mycket och nätverket lägger av då och då, alltså även det trådade.

Tänker att lösningen är en ny dedikerad router och återanvända de två AP jag redan har. Har tittat lite på de från ubiquiti men ingen finns ny i lager. Ska jag köpa en begagnad från tradera (vilken version) eller en ny av någon annan sort? Gärna med PoE så jag slipper elen till AP. Har begränsad nätverkskunskap men mycket vilja 😀

Tacksam för hjälp!

Om du inte behöver wifi i routern är väl enklast/bäst att köra på t.ex en https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Edit: missade att förväntad leveranstid var ganska lång på den

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om du inte behöver wifi i routern är väl enklast/bäst att köra på t.ex en https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Edit: missade att förväntad leveranstid var ganska lång på den

Finns hos Kjell & Co i vissa butiker dock inte online https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Finns hos Kjell & Co i vissa butiker dock inte online https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Tack! Jag hade missat att den fanns på några ställen. Ingen inom 10 mil men ska försöka få nån släkting eller vän att köpa en åt mig.

Permalänk
Medlem

Router, vilken, Wifi 6/ax

Vad säger ni om TP-Link Archer AX73, någon som har och kan säga om personen/du är nöjd eller inte? (eller "satsa" på annan t.ex. AX72 (pga. ger samma sak, ELLER någon billigare som är lika bra alt. bättre)) + den prisklassen/eller billigare.

Har Bahnhof 1000/1000 och testen (t.ex. nu) :
Bredbandskollen: Ned: 958,60, Upp: 959,92 & svarstid: 1,80 ms
Speedtest: Ned: 460.47, Upp: 934.72 & svarstid: ping 2

1. Har deras router och den funkar lite hur den vill (som ni ser från testen).
2. Har bärbar och annan dator som har Wifi 6/ax, och därför vill jag ha router som klarar av 6/ax

Så AX73 eller annan?

TP-Link Archer AX73
TP-Link Archer AX72
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s477286230&o=lokal_rank#prodlista

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Vad säger ni om TP-Link Archer AX73, någon som har och kan säga om personen/du är nöjd eller inte? (eller "satsa" på annan t.ex. AX72 (pga. ger samma sak, ELLER någon billigare som är lika bra alt. bättre)) + den prisklassen/eller billigare.

Har Bahnhof 1000/1000 och testen (t.ex. nu) :
Bredbandskollen: Ned: 958,60, Upp: 959,92 & svarstid: 1,80 ms
Speedtest: Ned: 460.47, Upp: 934.72 & svarstid: ping 2

1. Har deras router och den funkar lite hur den vill (som ni ser från testen).
2. Har bärbar och annan dator som har Wifi 6/ax, och därför vill jag ha router som klarar av 6/ax

Så AX73 eller annan?

TP-Link Archer AX73
TP-Link Archer AX72
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s477286230&o=lokal_rank#prodlista

Tacksam för svar!

Tittar man på vad som skiljer AX73 från AX72 och till vilket pris så hade jag valt AX73 då den har en starkare CPU (1.5GHz triple-core mot 1GHz Dual-core), och stöd för LAN-aggregation (om man vill), för 100kr extra enligt prisjakt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tittar man på vad som skiljer AX73 från AX72 och till vilket pris så hade jag valt AX73 då den har en starkare CPU (1.5GHz triple-core mot 1GHz Dual-core), och stöd för LAN-aggregation (om man vill), för 100kr extra enligt prisjakt

Ja, har tänkt på det, sen så tänker jag ändå att 73 är högre än 72 så den är bättre haha.
Sen sätt att det är små små(!) skillnader, men enda är att på deras hemsida skriver de att AX72 är ny hehe.

Men enligt dig = satsa på AX73

Permalänk
Skrivet av adotb:

Vad säger ni om TP-Link Archer AX73, någon som har och kan säga om personen/du är nöjd eller inte? (eller "satsa" på annan t.ex. AX72 (pga. ger samma sak, ELLER någon billigare som är lika bra alt. bättre)) + den prisklassen/eller billigare.

Har Bahnhof 1000/1000 och testen (t.ex. nu) :
Bredbandskollen: Ned: 958,60, Upp: 959,92 & svarstid: 1,80 ms
Speedtest: Ned: 460.47, Upp: 934.72 & svarstid: ping 2

1. Har deras router och den funkar lite hur den vill (som ni ser från testen).
2. Har bärbar och annan dator som har Wifi 6/ax, och därför vill jag ha router som klarar av 6/ax

Så AX73 eller annan?

TP-Link Archer AX73
TP-Link Archer AX72
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s477286230&o=lokal_rank#prodlista

Tacksam för svar!

Hoppas du inte köper ny router bara för att du får "konstiga" siffror på Bredbandskollen. Den är känd för att ha svårt att hantera hastigheter uppåt 1Gbit.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Vad säger ni om TP-Link Archer AX73, någon som har och kan säga om personen/du är nöjd eller inte? (eller "satsa" på annan t.ex. AX72 (pga. ger samma sak, ELLER någon billigare som är lika bra alt. bättre)) + den prisklassen/eller billigare.

Har Bahnhof 1000/1000 och testen (t.ex. nu) :
Bredbandskollen: Ned: 958,60, Upp: 959,92 & svarstid: 1,80 ms
Speedtest: Ned: 460.47, Upp: 934.72 & svarstid: ping 2

1. Har deras router och den funkar lite hur den vill (som ni ser från testen).
2. Har bärbar och annan dator som har Wifi 6/ax, och därför vill jag ha router som klarar av 6/ax

Så AX73 eller annan?

TP-Link Archer AX73
TP-Link Archer AX72
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s477286230&o=lokal_rank#prodlista

Tacksam för svar!

Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppas du inte köper ny router bara för att du får "konstiga" siffror på Bredbandskollen. Den är känd för att ha svårt att hantera hastigheter uppåt 1Gbit.

Exakt detta.

Kör du Bredbandskollen och Speedtest genom din browser? Gör helst inte det, får själv väldigt konstiga hastigheter där med båda och har även jag 1000/1000 genom Bahnhof.

BBK finns inte som app men det gör Speedtest. Ladda ner här:
https://www.speedtest.net/sv/apps/windows

Man har i princup aldrig 1000/1000 direkt till uttaget, det tappar alltid lite på vägen. Overhead etc.
Själv får jag stabilt 940/940 på en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hoppas du inte köper ny router bara för att du får "konstiga" siffror på Bredbandskollen. Den är känd för att ha svårt att hantera hastigheter uppåt 1Gbit.

Nej, har haft denna länge nu, sen samt har flera prylar hemma som klarar av Wifi 6/ax och därför söker jag ny, hehe (BB router strular & har flera Wifi 6 prylar). Jag får alltid olika siffror på både Speedtest & Bredbandskollen (alltid "konstiga" & "lägre"/sämre) deras teknikers har reagerat och snackat om att routern är olika hela tiden.

Kört både med sladd, trådlöst, genom internet samt programmet.

Skrivet av edson:

Exakt detta.

Kör du Bredbandskollen och Speedtest genom din browser? Gör helst inte det, får själv väldigt konstiga hastigheter där med båda och har även jag 1000/1000 genom Bahnhof.

BBK finns inte som app men det gör Speedtest. Ladda ner här:
https://www.speedtest.net/sv/apps/windows

Man har i princup aldrig 1000/1000 direkt till uttaget, det tappar alltid lite på vägen. Overhead etc.
Själv får jag stabilt 940/940 på en bra dag!

Tackar! Ja, när jag har pratat med deras tekniker då har de sagt direkt att jag ska använda programmet inte internet och sen vela de ha resultaten från programmet för att veta vad de skulle gå vidare med (sen varje gång har det tagit väldigt länge innan det har hänt något).

Exempel nu, resultatet på programmet: Ned: 638,83, Upp: 535,89 & Ping: 1,4 och nyss hade jag bättre och innan det sämre.

Sen;
1. De själva har reagerat på att deras router strular/är dålig. En dag bra sen dag(-ar) efter dåligt resultat, sen en dag bra, sen några dagar dåligt igen.
2. Har prylar som klarar av Wifi 6/ax och därför jag söker ny nu, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Nej, har haft denna länge nu, sen samt har flera prylar hemma som klarar av Wifi 6/ax och därför söker jag ny, hehe (BB router strular & har flera Wifi 6 prylar). Jag får alltid olika siffror på både Speedtest & Bredbandskollen (alltid "konstiga" & "lägre"/sämre) deras teknikers har reagerat och snackat om att routern är olika hela tiden.

Kört både med sladd, trådlöst, genom internet samt programmet.

Tackar! Ja, när jag har pratat med deras tekniker då har de sagt direkt att jag ska använda programmet inte internet och sen vela de ha resultaten från programmet för att veta vad de skulle gå vidare med (sen varje gång har det tagit väldigt länge innan det har hänt något).

Exempel nu, resultatet på programmet: Ned: 638,83, Upp: 535,89 & Ping: 1,4 och nyss hade jag bättre och innan det sämre.

Sen;
1. De själva har reagerat på att deras router strular/är dålig. En dag bra sen dag(-ar) efter dåligt resultat, sen en dag bra, sen några dagar dåligt igen.
2. Har prylar som klarar av Wifi 6/ax och därför jag söker ny nu, hehe.

Förstår! Har du testat att mäta direkt från uttaget utan router etc bara för att utesluta?

Men, tillbaka till ämnet! Själv gillar jag Asus routrar. Gränssnittet är funktionellt och deras mobilapp också strålande.
Utgår från att din budget ligger runt 1200:- men för motsvarande specs från Asus behöver du nog minst gå på TUF AX 5400-modellen och den kostar cirka 1700:- i dagsläget.

Jag tipsar iaf om den, verkar vara en ytterst kompetet router!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Permalänk
Skrivet av adotb:

Nej, har haft denna länge nu, sen samt har flera prylar hemma som klarar av Wifi 6/ax och därför söker jag ny, hehe (BB router strular & har flera Wifi 6 prylar). Jag får alltid olika siffror på både Speedtest & Bredbandskollen (alltid "konstiga" & "lägre"/sämre) deras teknikers har reagerat och snackat om att routern är olika hela tiden.

Kört både med sladd, trådlöst, genom internet samt programmet.

Tackar! Ja, när jag har pratat med deras tekniker då har de sagt direkt att jag ska använda programmet inte internet och sen vela de ha resultaten från programmet för att veta vad de skulle gå vidare med (sen varje gång har det tagit väldigt länge innan det har hänt något).

Exempel nu, resultatet på programmet: Ned: 638,83, Upp: 535,89 & Ping: 1,4 och nyss hade jag bättre och innan det sämre.

Sen;
1. De själva har reagerat på att deras router strular/är dålig. En dag bra sen dag(-ar) efter dåligt resultat, sen en dag bra, sen några dagar dåligt igen.
2. Har prylar som klarar av Wifi 6/ax och därför jag söker ny nu, hehe.

Ok. Räkna inte med att få ut så mycket högre hastigheter trådlöst bara för att det är en AX router bara. Tvivlar på att det faktiskt är något fel på din befintliga router.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Förstår! Har du testat att mäta direkt från uttaget utan router etc bara för att utesluta?

Men, tillbaka till ämnet! Själv gillar jag Asus routrar. Gränssnittet är funktionellt och deras mobilapp också strålande.
Utgår från att din budget ligger runt 1200:- men för motsvarande specs från Asus behöver du nog minst gå på TUF AX 5400-modellen och den kostar cirka 1700:- i dagsläget.

Jag tipsar iaf om den, verkar vara en ytterst kompetet router!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Tack så mycket!

Får gå och kolla in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Exakt detta.

Kör du Bredbandskollen och Speedtest genom din browser? Gör helst inte det, får själv väldigt konstiga hastigheter där med båda och har även jag 1000/1000 genom Bahnhof.

BBK finns inte som app men det gör Speedtest. Ladda ner här:
https://www.speedtest.net/sv/apps/windows

Man har i princup aldrig 1000/1000 direkt till uttaget, det tappar alltid lite på vägen. Overhead etc.
Själv får jag stabilt 940/940 på en bra dag!

Bredbandskollen finns som CLI: http://www.bredbandskollen.se/om/mer-om-bbk/bredbandskollen-c...

Ska du bara hjälpa någon som vill kolla hastigheten så ja, be de ladda ner Speedtest från typ https://install.speedtest.net/app/windows/latest/speedtestbyo... eller Microsoft Store, eller Mac App Store då. Webbläsare visar ofta helt fel, men det varierar från uppdatering till uppdatering, ibland kan även tillägg störa. För mig just den här stunden är det typ samma med BBK CLI och hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergol:

Tack! Jag hade missat att den fanns på några ställen. Ingen inom 10 mil men ska försöka få nån släkting eller vän att köpa en åt mig.

Denna finns i lager nu. Har 2 poe portar också och är ny så den inte går EOL snart.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Tack så mycket!

Får gå och kolla in den.

Jag röstar också för ASUS TUF. Ofta bra deals på TUF också.
TP-Link från Shenzhen
ASUS från Taiwan

Permalänk
Medlem

Har ett litet dilemma hemma, har en ax92u just nu och den fungerar kanon.
Dock kör tjejen vpn och då man inte kan styra vpn till specifika portar så kan det hända att hon sätter på den mitt i spel, och man disconnectar.....

Finns det någon vettig lösning? Helst där man också åtminstone kan återanvända 92u som ap

Edit. Eller skall man köra dual router med vpn pass-through...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90 Måste hon köra VPN på routern, kan hon inte köra det på sin klient?

Annars måste du ha en router som kan dela upp anslutningar, ex Vilfo. Kör en sedan 2018, aldrig krånglat, men inge vidare WiFi (kör med det avstängt). Men den kostar en bra slant.

Nån annan kanske har bättre koll på router med VPN.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Swedishchef_90 Måste hon köra VPN på routern, kan hon inte köra det på sin klient?

Annars måste du ha en router som kan dela upp anslutningar, ex Vilfo. Kör en sedan 2018, aldrig krånglat, men inge vidare WiFi (kör med det avstängt). Men den kostar en bra slant.

Nån annan kanske har bättre koll på router med VPN.

På apple TV kan jag byta dns och det fungerar (ingår med nord vpn) men på tvn fungerar varken dns eller köra clienten på tvn, enbart via router har jag lyckats få igång det...
Jag har sneglat på XT8 för den är diskret samt att man kan köra merlin på den eller vpn pass-through.... Men inväntar lite mer svar här först på alternativ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Verkar hittat rätt tråd, just flyttat till en större lägenhet där nätverksuttaget tyvärr sitter i andra ändan av lägenheten och där väggen min dator står bakom dessutom är en betongvägg...

Är fiber via Ownit i fastigheten där utlovad hastighet som ingår i avgiften är 200 Mbit. Sitter idag med en Linksys E4200 som jag nog haft i över 10 år. Funkat bra under alla år men märker nu efter flytten hur jag bara får runt 50 Mbit i rummet där jag har datorn medan jag i rummet i andra ändan av lägenheten där det bara är en gipsvägg mot vardagsrummet där nätverksuttaget och routern står landar på ca 150 Mbit.

Har mätt med min mobil och Bredbandskollens app. Osäker på hur tillförlitligt det är men oavsett såg jag ju en rejäl skillnad iaf. Får liknande siffra när jag testar Bredbandskollen direkt från datorn via Chrome. I min dator använder jag det inbygga WiFi på mitt moderkort. Ett MSI MEG Z390 ACE. Kollade just och såg att WiFi i Windows presenteras som "Intel(R) Wireless-AC 9560 160 MHz".

Funderar nu på bästa alternativ för att få ut så mycket hastighet trådlöst som möjligt i rummet där jag har min dator bakom betongväggen.

Behöver förstås skaffa ny router men frågan är vilken. Kikat runt lite och inser att det hänt en hel del sen jag köpte min nuvarande Linksys E4200... Undrar även ifall jag borde skaffa nytt WiFi-kort till min dator på samma gång. Sett att det bl a finns det här från Webhallen men kanske är overkill för att nå upp till stabila 200 Mbit...?

Det jag annars funderar mest på är ifall jag ska sikta in mig på en "vanlig" WiFi 6-router och ifall det skulle räcka för att få upp hastigheten i rummet där jag har datorn eller ifall det är bättre (ett säkrare kort) att välja en Mesh-lösning.

Användning här hemma består mest av surfande, kolla Netflix, köra jobbmöten via MS Teams och flyger en del i MSFS 2020 som jag gissar ställer en rätt höga krav på en både snabb och stabil uppkoppling när all terräng ska läsas ner medan man är ute och flyger för att slippa att det laggar.

Funderar även på ifall man är dumsnål ifall man köper en WiFi 6 router istället för en WiFi 6E som jag förstått är det senaste. Risken är ju att man ibland får ångra sig bittert imorrn ifall man snålar idag.

Enda kraven jag kan komma på att jag har när det gäller funktionalitet är att det dels måste finnas port forwarding. Eftersom jag kör en del applikationer som kräver det. Vill iom det även ha möjlighet att definiera DHCP-scopet. För att kunna avsätta en del fasta IP-adresser.

Eftersom jag inte lagt något krut alls på routers och WiFi-teknik de senaste 10 åren tar jag tacksamt emot alla tips vad ni tror skulle funka bäst i min situation. Är helt OK med att lägga ut en slant för en bra lösning men vill självklart inte slänga pengar i sjön ifall en billigare lösning funkar lika bra för mina ändamål. Just det, lägenheten är en 3:a på 88 kvm ifall det är av vikt.

Såg att Webhallen just nu verkar ha en hel del kampanjpriser på routrar så passar ju bra

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Verkar hittat rätt tråd, just flyttat till en större lägenhet där nätverksuttaget tyvärr sitter i andra ändan av lägenheten och där väggen min dator står bakom dessutom är en betongvägg...

Är fiber via Ownit i fastigheten där utlovad hastighet som ingår i avgiften är 200 Mbit. Sitter idag med en Linksys E4200 som jag nog haft i över 10 år. Funkat bra under alla år men märker nu efter flytten hur jag bara får runt 50 Mbit i rummet där jag har datorn medan jag i rummet i andra ändan av lägenheten där det bara är en gipsvägg mot vardagsrummet där nätverksuttaget och routern står landar på ca 150 Mbit.

Har mätt med min mobil och Bredbandskollens app. Osäker på hur tillförlitligt det är men oavsett såg jag ju en rejäl skillnad iaf. Får liknande siffra när jag testar Bredbandskollen direkt från datorn via Chrome. I min dator använder jag det inbygga WiFi på mitt moderkort. Ett MSI MEG Z390 ACE. Kollade just och såg att WiFi i Windows presenteras som "Intel(R) Wireless-AC 9560 160 MHz".

Funderar nu på bästa alternativ för att få ut så mycket hastighet trådlöst som möjligt i rummet där jag har min dator bakom betongväggen.

Behöver förstås skaffa ny router men frågan är vilken. Kikat runt lite och inser att det hänt en hel del sen jag köpte min nuvarande Linksys E4200... Undrar även ifall jag borde skaffa nytt WiFi-kort till min dator på samma gång. Sett att det bl a finns det här från Webhallen men kanske är overkill för att nå upp till stabila 200 Mbit...?

Det jag annars funderar mest på är ifall jag ska sikta in mig på en "vanlig" WiFi 6-router och ifall det skulle räcka för att få upp hastigheten i rummet där jag har datorn eller ifall det är bättre (ett säkrare kort) att välja en Mesh-lösning.

Användning här hemma består mest av surfande, kolla Netflix, köra jobbmöten via MS Teams och flyger en del i MSFS 2020 som jag gissar ställer en rätt höga krav på en både snabb och stabil uppkoppling när all terräng ska läsas ner medan man är ute och flyger för att slippa att det laggar.

Funderar även på ifall man är dumsnål ifall man köper en WiFi 6 router istället för en WiFi 6E som jag förstått är det senaste. Risken är ju att man ibland får ångra sig bittert imorrn ifall man snålar idag.

Enda kraven jag kan komma på att jag har när det gäller funktionalitet är att det dels måste finnas port forwarding. Eftersom jag kör en del applikationer som kräver det. Vill iom det även ha möjlighet att definiera DHCP-scopet. För att kunna avsätta en del fasta IP-adresser.

Eftersom jag inte lagt något krut alls på routers och WiFi-teknik de senaste 10 åren tar jag tacksamt emot alla tips vad ni tror skulle funka bäst i min situation. Är helt OK med att lägga ut en slant för en bra lösning men vill självklart inte slänga pengar i sjön ifall en billigare lösning funkar lika bra för mina ändamål. Just det, lägenheten är en 3:a på 88 kvm ifall det är av vikt.

Såg att Webhallen just nu verkar ha en hel del kampanjpriser på routrar så passar ju bra

Stort tack på förhand!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5812346

Kan rekommendera denna - något dyr nu dock. Köpte min på rea 1199:- och är förbluffande nöjd för vad den gett. Ruggigt lätt layout, smart och smidig app-styrning m.m

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Tack för tipset!

Frågan är bara hur den fixar betongväggen, har du någon sån mellan routern och din dator?

Läste några recensioner hos Webhallen och de flesta verkade nöjda men såg ingen nämna något om betongväggar bland de recensioner jag läste.

Sen har ju Asus ofta routrar som ser ut som rymdskepp. Skulle gärna ha något lite mer estetiskt 🙂

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Tack för tipset!

Frågan är bara hur den fixar betongväggen, har du någon sån mellan routern och din dator?

Läste några recensioner hos Webhallen och de flesta verkade nöjda men såg ingen nämna något om betongväggar bland de recensioner jag läste.

Sen har ju Asus ofta routrar som ser ut som rymdskepp. Skulle gärna ha något lite mer estetiskt 🙂

Först och främst: kudos för en bra beskrivning av dina förutsättningar och behov! 🙂👍

Du kan ju alltid köpa på nätet och lämna tillbaka på ångerrätten om den inte funkar för dina behov.

Vill du ha en Asus router som ser ut lite mindre som ett rymdskepp finns ju https://www.webhallen.com/se/product/311665-Asus-ZenWiFi-XT8-... på rea nu också och kan ju kompletteras för mesh vid behov. Den har dessutom separat 5Ghz för backhaul vid mesh vilket kan göra den snabbare vid mesh än TUF5400.

Angående 6E så är ju skillnaden större egentligen jämfört med Wifi5 och Wifi6 då 6E tillför nytt spektrum att använda vilket Wifi6 ju inte gör. Dock 6Ghz som är ännu känsligare för störningar och har kortare räckvidd. Så I ditt fall kanske mindre relevant när du har betongvägg...

Skulle säga att 6E inte riktigt motiverar prisskillnaden i dagsläget, är nog bättre att köpa en ny router när 6E mognat lite som standard.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Tack för bra info och vettig feedback and 6 vs 6E 👍

Blev lite intresserad av de här som alla är rejält nedsatta just nu hos Webhallen. Lite osäker på vad skillnaden är mellan dem, hur den påverkar i mitt scenario och ifall det stegrande priset från en modell till nästa är värt det.

https://www.webhallen.com/se/product/341780-Linksys-Atlas-Pro...

https://www.webhallen.com/se/product/329161-Linksys-Velop-MX8...

https://www.webhallen.com/se/product/320289-Linksys-Velop-MX1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Verkar hittat rätt tråd, just flyttat till en större lägenhet där nätverksuttaget tyvärr sitter i andra ändan av lägenheten och där väggen min dator står bakom dessutom är en betongvägg...

Är fiber via Ownit i fastigheten där utlovad hastighet som ingår i avgiften är 200 Mbit. Sitter idag med en Linksys E4200 som jag nog haft i över 10 år. Funkat bra under alla år men märker nu efter flytten hur jag bara får runt 50 Mbit i rummet där jag har datorn medan jag i rummet i andra ändan av lägenheten där det bara är en gipsvägg mot vardagsrummet där nätverksuttaget och routern står landar på ca 150 Mbit.

Har mätt med min mobil och Bredbandskollens app. Osäker på hur tillförlitligt det är men oavsett såg jag ju en rejäl skillnad iaf. Får liknande siffra när jag testar Bredbandskollen direkt från datorn via Chrome. I min dator använder jag det inbygga WiFi på mitt moderkort. Ett MSI MEG Z390 ACE. Kollade just och såg att WiFi i Windows presenteras som "Intel(R) Wireless-AC 9560 160 MHz".

Funderar nu på bästa alternativ för att få ut så mycket hastighet trådlöst som möjligt i rummet där jag har min dator bakom betongväggen.

Behöver förstås skaffa ny router men frågan är vilken. Kikat runt lite och inser att det hänt en hel del sen jag köpte min nuvarande Linksys E4200... Undrar även ifall jag borde skaffa nytt WiFi-kort till min dator på samma gång. Sett att det bl a finns det här från Webhallen men kanske är overkill för att nå upp till stabila 200 Mbit...?

Det jag annars funderar mest på är ifall jag ska sikta in mig på en "vanlig" WiFi 6-router och ifall det skulle räcka för att få upp hastigheten i rummet där jag har datorn eller ifall det är bättre (ett säkrare kort) att välja en Mesh-lösning.

Användning här hemma består mest av surfande, kolla Netflix, köra jobbmöten via MS Teams och flyger en del i MSFS 2020 som jag gissar ställer en rätt höga krav på en både snabb och stabil uppkoppling när all terräng ska läsas ner medan man är ute och flyger för att slippa att det laggar.

Funderar även på ifall man är dumsnål ifall man köper en WiFi 6 router istället för en WiFi 6E som jag förstått är det senaste. Risken är ju att man ibland får ångra sig bittert imorrn ifall man snålar idag.

Enda kraven jag kan komma på att jag har när det gäller funktionalitet är att det dels måste finnas port forwarding. Eftersom jag kör en del applikationer som kräver det. Vill iom det även ha möjlighet att definiera DHCP-scopet. För att kunna avsätta en del fasta IP-adresser.

Eftersom jag inte lagt något krut alls på routers och WiFi-teknik de senaste 10 åren tar jag tacksamt emot alla tips vad ni tror skulle funka bäst i min situation. Är helt OK med att lägga ut en slant för en bra lösning men vill självklart inte slänga pengar i sjön ifall en billigare lösning funkar lika bra för mina ändamål. Just det, lägenheten är en 3:a på 88 kvm ifall det är av vikt.

Såg att Webhallen just nu verkar ha en hel del kampanjpriser på routrar så passar ju bra

Stort tack på förhand!

Finns tyvärr inga magiska lösningar med Wifi genom betong och annat blockerande material då signalstyrkorna är reglerade så alla kör typ på samma. Däremot har tekniken kommit väldigt långt sen din gamla Wifi N router och du har väldigt mycket potential att hämta genom att köpa Wifi 6 router.

Det finns stor möjlighet (ingen garanti) att det blir natt och dag och sjukt mycket bättre Wifi för dig med en Wifi 6, men det kan också bli väldigt lite skillnad om väggen är riktigt envis. Du behöver testa dig fram. 200 mbit är idag inte något svårt för en Wifi 6 router att uppnå så resten beror ju på din vägg. Du kanske inte alls behöver någon mesh router.
Som tidigare skriver räcker det att klippa en enklare modell och testa på öppet köp/ångerrätt.

Angående ditt kort till datorn finns det också förbättringar i Wifi 6, men där skulle jag kolla vilket moderkort det är för man kan eventuellt köpa en Intel AX200 och byta ut ditt befintliga själv för någon hundralapp.

Permalänk

Suverän input, tack!

Ang de Mesh-routrar från Linksys jag länkade till tidigare där den billigaste kostade 1.990:-, är det större chans att de lyckas snacka genom betongväggen jämfört med en vanlig WiFi 6-router som ska snacka direkt med WiFi-kortet i min burk?

Tänker att den modellen ändå är likvärdig prismässigt med många vanliga routrar.

Sen undrar jag fortfarande också vad den stora skillnaden är mellan de olika Linksys-modellerna. Spenderar gladeligen lite extra med tanke på hur sällan jag byter router ifall resultatet blir bättre.

Ska försöka läsa på lite om de själv men tyckte det var svårt att hitta någon bra jämförelse mellan deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack för tipset!

Frågan är bara hur den fixar betongväggen, har du någon sån mellan routern och din dator?

Läste några recensioner hos Webhallen och de flesta verkade nöjda men såg ingen nämna något om betongväggar bland de recensioner jag läste.

Sen har ju Asus ofta routrar som ser ut som rymdskepp. Skulle gärna ha något lite mer estetiskt 🙂

Har routern i en "walk in closet" i vardagsrummet. Har WiFi i hela huset, två våningshus+källare varav hela källaren består utav betong. Något sämre mottagning i källaren.
Har även WiFi i garaget som ligger i fristående byggnad ca 20 meter från routern om än något sämre mottagning där med men det fungerar!
Har dessutom min dator i källaren, omringad av betong. Så ja det fungerar.
Skulle jag spela en online turnering på WiFi från källaren med routern där den står idag? Antagligen inte.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Har routern i en "walk in closet" i vardagsrummet. Har WiFi i hela huset, två våningshus+källare varav hela källaren består utav betong. Något sämre mottagning i källaren.
Har även WiFi i garaget som ligger i fristående byggnad ca 20 meter från routern om än något sämre mottagning där med men det fungerar!
Har dessutom min dator i källaren, omringad av betong. Så ja det fungerar.
Skulle jag spela en online turnering på WiFi från källaren med routern där den står idag? Antagligen inte.

Wow, imponerande!

Var förbi Webhallen idag och snackade med en kille som verkade rätt kunnig. Efter att ha förklarat min situation och speciellt med betongväggen och lägenhetens planlösning rekommenderade han en Mesh-lösning och visade även hur jag ska placera dem för bästa resultat.

Får se om jag hinner testa ikväll.

Permalänk

Ny router

Hej

Skaffade villa fiber för 2 år sedan via ComHem (numera tele 2) och kör på den medföljande routern.
Tycker den har lite klen räckvidd och funderar på att byta men ville stämma av här för input och ev förslag.

Ex altanen är 7 meter från dagens router med öppen planlösning, dörren är öppen men ett videosamtal funkar ej, går jag ytterligare 5 meter är allt med wifi kört.
Gärna en som inte ser ut som ett rymdskepp, alt en som kan stå på golvet.

Tack på förhand