Permalänk

Tänkte köpa en ny router då den gamla börjat strula och helt enkelt börjar bli lite föråldrad. Ser att webhallen har en del nedsatta priser nu. Tittar främst på Asus TUF-AX5400 och Asus RT-AX92U. Båda kostar i nuläget 1490kr. För en helt okunnig när det kommer till routers som jag är så ser de ut att ha ganska liknande specs. Jag ser TUF-AX5400 rekommenderas här i hög grad, RT-AX92U verkar dock ha fler frekvenser (2x5ghz utöver 2,4ghz) vilket som jag förstår kan vara behändigt om man har många uppkopplade enheter.

Bor i lägenhet på ca 100 kvm, 2 vuxna + 2 barn. Jag spelar en del, i övrigt streamas det i kopiösa mängder här hemma. Ibland från 3 - 4 enheter samtidigt. Routern står mitt i lägenheten, nuvarande (närmare 10 år gamla) router klarar sig klart dugligt i alla rum. Vi har 500/500 fiber.

Vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Tänkte köpa en ny router då den gamla börjat strula och helt enkelt börjar bli lite föråldrad. Ser att webhallen har en del nedsatta priser nu. Tittar främst på Asus TUF-AX5400 och Asus RT-AX92U. Båda kostar i nuläget 1490kr. För en helt okunnig när det kommer till routers som jag är så ser de ut att ha ganska liknande specs. Jag ser TUF-AX5400 rekommenderas här i hög grad, RT-AX92U verkar dock ha fler frekvenser (2x5ghz utöver 2,4ghz) vilket som jag förstår kan vara behändigt om man har många uppkopplade enheter.

Bor i lägenhet på ca 100 kvm, 2 vuxna + 2 barn. Jag spelar en del, i övrigt streamas det i kopiösa mängder här hemma. Ibland från 3 - 4 enheter samtidigt. Routern står mitt i lägenheten, nuvarande (närmare 10 år gamla) router klarar sig klart dugligt i alla rum. Vi har 500/500 fiber.

Vad ska jag välja?

Om du bara planerar att köpa en (1st) router så tror jag inte det kommer vara några större skillnader.

Jag ska inte bli för teknisk men i ditt scenario hade jag nog valt TUF-AX5400. Dels är det en nyare modell och även om båda dessa routers givetvis går att koppla ihop i ett trådlöst Mesh-nätverk så är RT-AX92U något mer inriktad på detta då de ofta säljs i 2-pack. Om man då väljer att koppla ihop 2st RT-AX92U trådlöst går en stor del av det ena 5GHz-bandet och Wifi 6-kapacitet åt till så kallad "backhaul"-trafik, dvs bandbredden för att dessa två routers ska kommunicera med varandra trådlöst.

Detta går givetvis att undvika genom att koppla ihop enheterna trådat om man har den möjligheten.

Med det sagt så tror jag verkligen inte att du kommer behöva fler än en enhet för att täcka din lägenhet och ovan behov. Så, personligen hade jag satsat på TUF-AX5400.

Bra recensioner av båda enheterna:

https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/
https://dongknows.com/asus-tuf-ax5400-gaming-router-review/

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av edson:

Om du bara planerar att köpa en (1st) router så tror jag inte det kommer vara några större skillnader.

Jag ska inte bli för teknisk men i ditt scenario hade jag nog valt TUF-AX5400. Dels är det en nyare modell och även om båda dessa routers givetvis går att koppla ihop i ett trådlöst Mesh-nätverk så är RT-AX92U något mer inriktad på detta då de ofta säljs i 2-pack. Om man då väljer att koppla ihop 2st RT-AX92U trådlöst går en stor del av det ena 5GHz-bandet och Wifi 6-kapacitet åt till så kallad "backhaul"-trafik, dvs bandbredden för att dessa två routers ska kommunicera med varandra trådlöst.

Detta går givetvis att undvika genom att koppla ihop enheterna trådat och man har den möjligheten.

Med det sagt så tror jag verkligen inte att du kommer behöva fler än en enhet för att täcka din lägenhet och ovan behov. Så, personligen hade jag satsat på TUF-AX5400.

Bra recensioner av båda enheterna:

https://dongknows.com/asus-rt-ax92u-review/
https://dongknows.com/asus-tuf-ax5400-gaming-router-review/

Lycka till!

Tack för input! Klickade hem TUF-AX5400 igår innan jag hade sett ditt svar. Kändes som ett bättre val i och med att den är nyare och verkade vara starkt rekommenderad här. Som jag förstod så kör den dessutom wifi6 på både 2,4ghz och 5ghz, medan RT-AX92U endast kör det via 5ghz. Vet inte om det spelar någon större roll egentligen, men kändes som det gav lite fler möjligheter.

Den anländer ikväll så får väl se hur det går då

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Tack för input! Klickade hem TUF-AX5400 igår innan jag hade sett ditt svar. Kändes som ett bättre val i och med att den är nyare och verkade vara starkt rekommenderad här. Som jag förstod så kör den dessutom wifi6 på både 2,4ghz och 5ghz, medan RT-AX92U endast kör det via 5ghz. Vet inte om det spelar någon större roll egentligen, men kändes som det gav lite fler möjligheter.

Den anländer ikväll så får väl se hur det går då

Blir toppen, grattis till ett bra val och köp! 👍

Permalänk
Medlem

En Asus RT-AC86U för 1000:- är det prisvärt tycker ni?
Har helt tappat dom nya generationerna av routers... Finns det någon av dom nyare gen som motsvarar Asus RT-AC86U?

Jag är främst ute efter en stabil och snabb router för gaming (alltså kabel). WIFI är mest 2.4Ghz intressant då jag vill ha så lång räckvidd som möjligt och hastigheter på WIFI inte är lika viktigt. Helst så nära 1000kr som möjligt... Ser att dem flesta verkar tipsa om Asus TUF Gaming AX5400 men den är lite i överkant på priset... Sen känns WIFI't lite överdrivet påkostat i den.
Helst skulle man haft ngn med samma stabila hårdvara å hastighet på kabel och lite mer avskalad WIFI och bättre prissatt.

Edit om ni fick välja mellan ASUS RT-AX56U och Asus RT-AC86U båda för 1000kr och WIFI hastighet är oviktigt vilken hade ni valt?
Jag prioriterar stabilitet och sedan bonus om det är bra räckvidd på 2.4Ghz

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

En Asus RT-AC86U för 1000:- är det prisvärt tycker ni?
Har helt tappat dom nya generationerna av routers... Finns det någon av dom nyare gen som motsvarar Asus RT-AC86U?

Jag är främst ute efter en stabil och snabb router för gaming (alltså kabel). WIFI är mest 2.4Ghz intressant då jag vill ha så lång räckvidd som möjligt och hastigheter på WIFI inte är lika viktigt. Helst så nära 1000kr som möjligt... Ser att dem flesta verkar tipsa om Asus TUF Gaming AX5400 men den är lite i överkant på priset... Sen känns WIFI't lite överdrivet påkostat i den.
Helst skulle man haft ngn med samma stabila hårdvara å hastighet på kabel och lite mer avskalad WIFI och bättre prissatt.

Edit om ni fick välja mellan ASUS RT-AX56U och Asus RT-AC86U båda för 1000kr och WIFI hastighet är oviktigt vilken hade ni valt?
Jag prioriterar stabilitet och sedan bonus om det är bra räckvidd på 2.4Ghz

Hej,

Är det en begagnad enhet eller ny? Hittar ingen RT-AC86U för 1000kr på Prisjakt iaf.
Känns kanske inte superprisvärt för en modell som lanserades runt 2017-2018.

RT-AC86U är en Wifi 5-enhet medans AX56U har det nyare Wifi 6. Samtidigt har 86U högre total bandbredd och kapacitet på Wifi, 2900 Mb/s vs 1800 på AX56U.

För trådad uppkoppling kommer enheterna sannolikt prestera identiskt eller väldigt lika. Nu vet jag inte vad du har för internetuppkoppling samt enheter men med min RT-AC68U (Lite äldre modell vs 86U) parat med en gigabituppkoppling maxar farten 1000/1000 trådat och jag får upp till 500/500 trådlöst när jag är nära enheten.

Teoretiskt skulle jag givetvis kunna få ännu högre hastigheter om jag bytte till en Wifi 6-router och har enheter som stödjer detta men lite oklart kring den faktiska nyttan 😅

Med detta sagt hade jag i dagsläget satsat på en Wifi 6-router om jag skulle köpt nytt idag, om inte annat för att framtidssäkra.

En annan aspekt i att köpa en nyare modell är att firmware-stödet sannolikt kommer vara längre även om Asus är ganska bra att skicka ut uppdateringar till sina populära modeller. Får fortfarande säkerhetspatchar till min RT-AC68U 👍

Om du vill åt liknande trådlösa specs som 86U men som stödjer Wifi 6 så måste du gå upp till en Asus RT-AX58U och den kostar ikväll (Priserna varierar hela tiden) 1700:- så då är givetvis TUF AX 5400 ett betydligt bättre köp för 1490:-

Båda enheterna stödjer Merlin Firmware om man skulle vilja köra det!
https://www.asuswrt-merlin.net/

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Lehto:

En Asus RT-AC86U för 1000:- är det prisvärt tycker ni?
Har helt tappat dom nya generationerna av routers... Finns det någon av dom nyare gen som motsvarar Asus RT-AC86U?

Jag är främst ute efter en stabil och snabb router för gaming (alltså kabel). WIFI är mest 2.4Ghz intressant då jag vill ha så lång räckvidd som möjligt och hastigheter på WIFI inte är lika viktigt. Helst så nära 1000kr som möjligt... Ser att dem flesta verkar tipsa om Asus TUF Gaming AX5400 men den är lite i överkant på priset... Sen känns WIFI't lite överdrivet påkostat i den.
Helst skulle man haft ngn med samma stabila hårdvara å hastighet på kabel och lite mer avskalad WIFI och bättre prissatt.

Edit om ni fick välja mellan ASUS RT-AX56U och Asus RT-AC86U båda för 1000kr och WIFI hastighet är oviktigt vilken hade ni valt?
Jag prioriterar stabilitet och sedan bonus om det är bra räckvidd på 2.4Ghz

Tycker du får bra svar ovan men för att svara på din andra fråga så finns det en AX86U och den lite enklare AX86S som motsvarar just AC86U men nyare och med Wifi 6.

https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/A...

Den såldes dessutom för 999kr för någon månad sen så synd att du missade den och såklart mycket mer prisvärd än AC86U. Ska du köpa en äldre modell skulle jag säga att det är extra viktigt att den har stöd för 3:e parts firmware.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Mm kanske dumt att gå på AC86U, båda som jag nämnde var fyndvaror och kosta 1000kr +/- 100kr

AX86S lät super intressant, men ordinariepris var rätt saftigt, tyvärr har jag inte lyxen att kunna vänta på ett erbjudande.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Mm kanske dumt att gå på AC86U, båda som jag nämnde var fyndvaror och kosta 1000kr +/- 100kr

AX86S lät super intressant, men ordinariepris var rätt saftigt, tyvärr har jag inte lyxen att kunna vänta på ett erbjudande.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Denna är prisvärd annars, lite över 1000:- men fungerar med merlin firmware också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Aa den är prisvärd nu ja!
Har tyvärr ett garanti ärende hos Inet på en Netgear R7000 som konstant krånglat, inet har accepterat ärendet och vill ge mig en ny likvärdig router då netgear r7000 inte finns längre. Men inets utbud på routrar är helt värdelöst och verkar som jag bara får presentkort om jag inte accepterar att få den utbytt till något annat... Men Finns ju inget vettigt att välja på hos Inet...
De är isf AX56U 1190:- - 699:- så 491kr får jag lägga emellan då... Vilket känns surt då webhallen säljer AX5400 för 200kr mer...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Denna är prisvärd annars, lite över 1000:- men fungerar med merlin firmware också

Kikar på Merlins hemsida men hittar inget om att TUF-AX5400 skulle vara supportad. Eller får man använda någon annan version till den isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Kikar på Merlins hemsida men hittar inget om att TUF-AX5400 skulle vara supportad. Eller får man använda någon annan version till den isf?

https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Aa den är prisvärd nu ja!
Har tyvärr ett garanti ärende hos Inet på en Netgear R7000 som konstant krånglat, inet har accepterat ärendet och vill ge mig en ny likvärdig router då netgear r7000 inte finns längre. Men inets utbud på routrar är helt värdelöst och verkar som jag bara får presentkort om jag inte accepterar att få den utbytt till något annat... Men Finns ju inget vettigt att välja på hos Inet...
De är isf AX56U 1190:- - 699:- så 491kr får jag lägga emellan då... Vilket känns surt då webhallen säljer AX5400 för 200kr mer...

Får du AX56U som ersättare utan extra kostnad?
Wifi är lite ”sämre” mot TUF 5400 men det är samma chip så kablat är exakt lika bra gissar jag på. AX56U är väldigt bra om du inte är har många enheter på wifi eller är superkräsen 😄
Med ”sämre” är inte säkert du märker alls. Är 4x4 vs 2x2 så främst märkbart vid många enheter och kanske lite på räckvidden i vissa vinklar.

Eftersom wifi inte va megaprio så är det ju chill.

Permalänk

Klickade precis hem en TUF-AX5400. Ska bli spännande att se hur stort lyft det innebär jämfört med nuvarande RT-AC51U. Hoppas på betydligt stabilare uppkoppling och rejält förbättrad räckvidd. TUF-AX5400 har ju en skog av antenner. 😁

Tack för alla råd i denna tråd, känns som att routern jag beställde är en vi kommer kunna leva med i många år framöver.

Permalänk
Skrivet av Martin Westerling:

Klickade precis hem en TUF-AX5400. Ska bli spännande att se hur stort lyft det innebär jämfört med nuvarande RT-AC51U. Hoppas på betydligt stabilare uppkoppling och rejält förbättrad räckvidd. TUF-AX5400 har ju en skog av antenner. 😁

Tack för alla råd i denna tråd, känns som att routern jag beställde är en vi kommer kunna leva med i många år framöver.

Haft min i 2 dagar nu och är kanon nöjd 😊 märker stor skillnad från gamla routern (som visserligen var närmare 10 år gammal). Mycket bättre räckvidd och stabilitet. Var tidigare tvungen att starta om wifi uppkopplingen på tv'n för att den blev frånkopplad efter för lång inaktivitet. Märker även att vi kan streama på 4 enheter samtidigt nu utan att, framförallt tv'n, skalar ner kvalitén.

Har nog inte förstått vad vi gick miste om innan 😅 Lycka till med nya routern, du blir säkert nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Både Asus och TP-Link gör bra routrar enligt min erfarenhet. Bättre än de flesta andra märken.

Jag tycker rent generellt TP-Link brukar vara lite stabilare, men ingen överdriven skillnad.

För 100/100 så ser jag ingen större anledning att köpa något dyrare. Båda är prisvärda.

Att koppla skrivare i USB på router är inget jag rekommenderar, det brukar vara lite osmidigt. Satsa hellre på en wifi skrivare i det fallet.

Det är mest hastigheten som jag skulle lägga något vidare fokus på, och kanske ram minnet. Amazon är väldigt säkert, gratis frakt och gratis retur.

Ang. kabel så är den halogenfria från Kjell trevlig. Personligen försöker jag alltid köpa halogenfri i ny installation.

Vill du komma billigare undan så har Biltema duglig kabel (dock inte halogenfri). Kolla så du köper UTP.

Tack!

Slog till på 3 olika längder på den halogenfria-kabeln, router har jag inte införskaffat än - får se om man ids vänta på black-friday eller inte! Såg att webhallen hade kampanj på TUF nu, men de har kassa omdömen på Trustpilot så inte så benägen att köpa den där.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Hej på er!

Dagen är äntligen kommen när jag tänkt göra slag i saken och styra upp allt vad heter nätverk här hemma. Har skaffat Mullvad VPN nyligen och tänkte försöka mig på att installera VPNen direkt i routern. Läst på Mullvads hemsida att det verkar gå att installera på routrar som Asus Merlin, DD-WRT och OpenWRT. Är någon typ att föredra framför de andra? Och hur fungerar det isåfall med vissa sidor som ej tillåter VPN, går det att styra på något sätt? Split tunneling?

Idag har jag en Comhem C2 router som jag tänkt brygga, är det något speciellt man behöver ha i åtanke där? Eller spelar det ingen roll i detta fall? Sen undrar jag även om vet är några funktioner som ni tycker att man verkligen ska ha på en ny router idag? WiFi 6? Något annat jag borde prioritera/ha i åtanke?

Bor i en lägenhet på 60m2 så antar att jag inte behöver den absolut värsta routern, men vill inte heller vara dumsnål. Är det någon som kan rekommendera någon bra för mina ändamål? Vore evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Hej!

First time homeowner

Huset är 172 kvm, 2 plans vila byggt cirkus 2010. Fiber 250/250 är planerad, kan gå upp till 500 vid behov. Ethernet kablar dragna i varje rum tills tvättstugan vid entren (där modem ligger).

Rekommendationer till WiFi system? Spontant känner jag att en ASUS TUF AX-5400 borde täcka hela huset, även garage som sitter nära huset? Jag läste på Amplify HD samt Unifi Dream Router som ser intressanta ut (ffa UDR med POE, extra AP vid behov, kameraövervakning vid ingången).

Är det overkill med UDR? Dugger AX-5400? Egentligen behöver bara internet (allt extra är bonus). 2 vuxna + 5 årig. PS5 plus stationärt som kommer vara kopplad via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddave:

Hej!

First time homeowner

Huset är 172 kvm, 2 plans vila byggt cirkus 2010. Fiber 250/250 är planerad, kan gå upp till 500 vid behov. Ethernet kablar dragna i varje rum tills tvättstugan vid entren (där modem ligger).

Rekommendationer till WiFi system? Spontant känner jag att en ASUS TUF AX-5400 borde täcka hela huset, även garage som sitter nära huset? Jag läste på Amplify HD samt Unifi Dream Router som ser intressanta ut (ffa UDR med POE, extra AP vid behov, kameraövervakning vid ingången).

Är det overkill med UDR? Dugger AX-5400? Egentligen behöver bara internet (allt extra är bonus). 2 vuxna + 5 årig. PS5 plus stationärt som kommer vara kopplad via kabel.

Kan du placera TUF AX5400 centralt och det inte är för ”tjocka” väggar kommer den säkert vara supersnabb. Testa på öppet köp 👍🏼

Fungerar det inte bra med räckvidd så kan du titta på Unifi-alternativ för två eller fler APs. I sånt fall DR+ AP wifi 6 modeller. Amplifi HD är gamla wifi 5, inte värt imo.

Angående kamera är det bra att veta vad du vill ha den till. Bara spela in? Ska det vara med dörrklocka? Vill du spara lokalt eller i moln? Kan du dra kabel om du placerar kamera? Hur många dagar inspelning?

För Unifi kamera kan alternativ vara att du börjar med bara en dream router och en G3 Instant eller Flex (Flex med kabel är nog att föredra) plus ett SD-kort som är uthålligt, typ high endurance 200-400kr.
Då får du en setup för 3200-3700kr typ. Fördelen ur kameraperspektiv är att det inte är någon prenumerationskostnad som på många kameror idag.

Tillägg om kameror
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kan du placera TUF AX5400 centralt och det inte är för ”tjocka” väggar kommer den säkert vara supersnabb. Testa på öppet köp 👍🏼

Fungerar det inte bra med räckvidd så kan du titta på Unifi-alternativ för två eller fler APs. I sånt fall DR+ AP wifi 6 modeller. Amplifi HD är gamla wifi 5, inte värt imo.

Tack!

Fick även tips av en polare, TPlink Deco AX3000. Kanske värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddave:

Tack!

Fick även tips av en polare, TPlink Deco AX3000. Kanske värt?

Jag lade till info om kamera-setup i mitt gamla svar också.

Jag skulle köra på något som inte är TP-link då det är som att köpa Huawei. Bra hårdvara och bra produkter men ingen ”säkerhet”.
Bryr man sig inte om det är det mycket produkt för pengarna.
T.ex. ASUS, Netgear, Unifi bra val imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Hej på er!

Dagen är äntligen kommen när jag tänkt göra slag i saken och styra upp allt vad heter nätverk här hemma. Har skaffat Mullvad VPN nyligen och tänkte försöka mig på att installera VPNen direkt i routern. Läst på Mullvads hemsida att det verkar gå att installera på routrar som Asus Merlin, DD-WRT och OpenWRT. Är någon typ att föredra framför de andra? Och hur fungerar det isåfall med vissa sidor som ej tillåter VPN, går det att styra på något sätt? Split tunneling?

Idag har jag en Comhem C2 router som jag tänkt brygga, är det något speciellt man behöver ha i åtanke där? Eller spelar det ingen roll i detta fall? Sen undrar jag även om vet är några funktioner som ni tycker att man verkligen ska ha på en ny router idag? WiFi 6? Något annat jag borde prioritera/ha i åtanke?

Bor i en lägenhet på 60m2 så antar att jag inte behöver den absolut värsta routern, men vill inte heller vara dumsnål. Är det någon som kan rekommendera någon bra för mina ändamål? Vore evigt tacksam!

Hur snabbt internet ska du köra på VPN?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Hur snabbt internet ska du köra på VPN?

Jag har 300/10 så så snabbt som möjligt antar jag? Slog mig även att jag nog behöver någon form av split tunneling om jag t.ex spelar för då vill jag såklart bara ha ut max möjlig speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Hej på er!

Dagen är äntligen kommen när jag tänkt göra slag i saken och styra upp allt vad heter nätverk här hemma. Har skaffat Mullvad VPN nyligen och tänkte försöka mig på att installera VPNen direkt i routern. Läst på Mullvads hemsida att det verkar gå att installera på routrar som Asus Merlin, DD-WRT och OpenWRT. Är någon typ att föredra framför de andra? Och hur fungerar det isåfall med vissa sidor som ej tillåter VPN, går det att styra på något sätt? Split tunneling?

Idag har jag en Comhem C2 router som jag tänkt brygga, är det något speciellt man behöver ha i åtanke där? Eller spelar det ingen roll i detta fall? Sen undrar jag även om vet är några funktioner som ni tycker att man verkligen ska ha på en ny router idag? WiFi 6? Något annat jag borde prioritera/ha i åtanke?

Bor i en lägenhet på 60m2 så antar att jag inte behöver den absolut värsta routern, men vill inte heller vara dumsnål. Är det någon som kan rekommendera någon bra för mina ändamål? Vore evigt tacksam!

Om du inte vet vad skillnaden är mellan Merlin, Open och DD så är det Merlin du ska ha på en Asus router. Det bygger på Asus egna men har lite fixar, förbättringar osv.

Själv tunnlar jag allt, men man kan lägga till t.ex valfria hemsidor som ett undantag ifall den inte tillåter VPN.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Om du inte vet vad skillnaden är mellan Merlin, Open och DD så är det Merlin du ska ha på en Asus router. Det bygger på Asus egna men har lite fixar, förbättringar osv.

Själv tunnlar jag allt, men man kan lägga till t.ex valfria hemsidor som ett undantag ifall den inte tillåter VPN.

Håller med om Merlin. Köp wifi 6 ASUS router.
AX56U (2x2) eller AX86U (4x4)
Köp den dyrare AX86U om du använder väldigt mycket wifi annars räcker säkert AX56U (speciellt om du kör allt ”viktigt” över kabel).

TUF AX5600 går att installera Merlin på också men den är inte officiellt stöd så det får man Googla lite på först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Hej på er!

Dagen är äntligen kommen när jag tänkt göra slag i saken och styra upp allt vad heter nätverk här hemma. Har skaffat Mullvad VPN nyligen och tänkte försöka mig på att installera VPNen direkt i routern. Läst på Mullvads hemsida att det verkar gå att installera på routrar som Asus Merlin, DD-WRT och OpenWRT. Är någon typ att föredra framför de andra? Och hur fungerar det isåfall med vissa sidor som ej tillåter VPN, går det att styra på något sätt? Split tunneling?

Idag har jag en Comhem C2 router som jag tänkt brygga, är det något speciellt man behöver ha i åtanke där? Eller spelar det ingen roll i detta fall? Sen undrar jag även om vet är några funktioner som ni tycker att man verkligen ska ha på en ny router idag? WiFi 6? Något annat jag borde prioritera/ha i åtanke?

Bor i en lägenhet på 60m2 så antar att jag inte behöver den absolut värsta routern, men vill inte heller vara dumsnål. Är det någon som kan rekommendera någon bra för mina ändamål? Vore evigt tacksam!

Mest prisvärda (både pris och prestanda) är tuf 5400 där fungerar merlin.

Bästa routern är ax86u dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Önskar tips på en router där man kan installera både VPN klient och adblock. Om det är möjligt på en ”färdig” router, vill inte bygga något själv.
Sen undrar jag även hur hastigheten påverkas av dessa funktioner?
Lägenhet på 83kvm.
Gärna Wi-Fi 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Önskar tips på en router där man kan installera både VPN klient och adblock. Om det är möjligt på en ”färdig” router, vill inte bygga något själv.
Sen undrar jag även hur hastigheten påverkas av dessa funktioner?
Lägenhet på 83kvm.
Gärna Wi-Fi 6.

Asus router som stödjer merlin kan du köra båda två.
Jag har ax92 med vpn och har ca 40mbit/s mot (100mbit utgång mot tv) nordvpn server för UK.
Med bara en vpn i Sverige har jag 780 (1gigbit utgång mot dator)
Sitter på 1000/1000

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Asus router som stödjer merlin kan du köra båda två.
Jag har ax92 med vpn och har ca 40mbit/s mot (100mbit utgång mot tv) nordvpn server för UK.
Med bara en vpn i Sverige har jag 780 (1gigbit utgång mot dator)
Sitter på 1000/1000

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Klickade precis hem en TUF-AX5400. Ska bli spännande att se hur stort lyft det innebär jämfört med nuvarande RT-AC51U. Hoppas på betydligt stabilare uppkoppling och rejält förbättrad räckvidd. TUF-AX5400 har ju en skog av antenner. 😁

Tack för alla råd i denna tråd, känns som att routern jag beställde är en vi kommer kunna leva med i många år framöver.

fler antenner ger inte mer hastighet eller bättre räckvidd, det är klienten som begränsar. Laptops har oftast bara 2:2 eller vad det är, som ger dig cirkus 250mbps per kanal och 2 kanaler.

MUMIMO är bara ett sätt o sätta högre siffror på kartongerna, men hjälper bara vid massa klienter.