Sveriges Radio kritiseras för bristande säkerhetsrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skamligt skött att bara släppa in utan säkerhetsgranskning av konsulter och bolag. Kan vi inte bara ta våra försvarsplaner och skeppa över till högstbjudande främmande makt när vi ändå håller på?`

Ibland undrar man vad det är för tomtar som får vara med vid beslutstagandet för detta är inte okej! 😡

Jag har medverkat i en statlig upphandling och tomtar är ett mycket milt uttryck. Det var byråkrater med noll intresse för och kunskaper i vad som upphandlades, för deras del var det helt enkelt en lista med punkter som skulle bockas av. Renodlade kaffebyråkrater för vilka jobbet handlar om kafferaster och resten klickar man sig igenom.

Just den upphandlingen var inget säkerhetsklassat, men tomtarna ifråga jobbar väl med alla möjliga upphandlingar å statens vägnar.

Permalänk
Medlem

Dagens DN ger lite mer substans: https://www.dn.se/sverige/msb-ser-allvarligt-pa-det-intraffad...

Eftersom folk i tråden som inte har tillgång till DN efterfrågar detaljer, så klipper jag in artikeltexten (utan formattering):

Citat:

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ”för en dialog” med SR efter DN:s avslöjande om säkerhetsbrister.

”MSB ser allvarligt på det inträffade”, skriver myndighetens presstjänst.

Till DN säger it-säkerhetsexperten Robert Malmgren att uppgifterna som laddats upp på molntjänsten skulle kunna användas för att skicka ut falska VMA-meddelanden.

På tisdagen kunde DN avslöja att externa konsulter, utan säkerhetsprövning, fick uppdraget att utforma Sveriges Radios digitala VMA-funktion. Arbetet, och detaljerad information om systemet, laddades upp på en utländsk molntjänst.

Det digitala VMA-systemet vidareförmedlar de Viktiga meddelanden till allmänheten som Sveriges Radios sändningsledning formulerar i ett ”trepartssamtal”. De två andra parterna är SOS alarm och den aktör som har begärt ett VMA, till exempel räddningstjänsten.

De samhällsaktörer som har valt att ta emot digitala VMA via Sveriges Radios så kallade ”öppna API” får meddelandet automatiskt vidareförmedlat till sig.

Detta ska inte blandas ihop med att sändningsledningen läser upp ett VMA i FM-radio – och via Ekot publicerar meddelandet på Sveriges Radios sajt och mobilapp.

MSB är den myndighet som ansvarar för VMA-systemet och utvecklingen av det. Myndigheten reagerar på uppgifterna i DN:s granskning.

”MSB ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp och föra dialog med SR om hur detta åtgärdas, så att inte falska VMA-meddelanden kan förmedlas i framtiden”, skriver presstjänsten i ett uttalande och bekräftar att man har tagit kontakt med SR.

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter (S), skriver i en kommentar att regeringen ”alltid ser allvarligt på eventuella säkerhetsrisker inom det viktiga VMA-systemet”.

Gustafsdotter ”utgår från att SR, om det behövs, vidtar åtgärder för att avhjälpa eventuella brister i sitt säkerhetsarbete.”

It-säkerhetsexperten Robert Malmgren har via DN fått en muntlig beskrivning av innehållet i dokumentationen och har även kunnat ställa följdfrågor.

Han anser att SR har utsatt VMA-funktionen för stora risker, genom att ladda upp ”drift och systemdokumentationen” för digitalt VMA i en utländsk molntjänst.

Det innebär att den kan hamna i fel händer, enligt Robert Malmgren.

Dokumentationen, som DN har sett, innehåller bland annat detaljerade uppgifter om systemets uppbyggnad, kod, databaser, ip-nummer och gränssnitt.

Robert Malmgren bedömer att en illasinnad aktör som kommit åt drift- och systemdokumentationen på egen hand kan ”efterapa” delar av systemet och skicka ut ett digitalt VMA med desinformation – och därmed runda sändningsledningen.

– Det är ytterst allvarligt, särskilt i tider som dessa, säger han.

I och med Sveriges Radios beredskapsuppdrag är public service-bolaget också en del av det skyddade kommunikationsverktyget Rakel. Det är bland annat via Rakel som SR ges möjlighet att förmedla digitalt VMA till viktiga samhällsaktörer.

En illasinnad aktör kan vid ett intrång i systemet, enligt Robert Malmgren, skicka digitala VMA via Rakel. Det går då till de samhällsaktörer som har valt att få VMA via Rakel, till exempel centrala aktörer som Försvarsmakten och regeringen – med Sveriges Radio som avsändare.

– Om någon med den här dokumentationen och detaljkunskapen kan bryta sig in i det här systemet, så finns det ingenting som säger att man inte kan skicka felaktiga och falska digitala VMA, säger Robert Malmgren.

I dokumentationen finns även tekniska detaljer som ”API-nycklar” och adresser till en extern sms-sändningstjänst.

– Med denna kunskap kan man skicka sms i SR:s namn, utan att den manuella VMA-processen på SR någonsin blir inblandad, säger Robert Malmgren.

SR hänvisade under tisdagen frågor till Annsofi Eriksson, chef för teknikenheten.

Eriksson ger inget rakt svar på DN:s frågor och den analys it-säkerhetsexperten Robert Malmgren gör.

I ett mejl skriver hon:

”Falska textmeddelanden är tyvärr vanligt förekommande i samhället i dag, baserar sig inte på SR:s systemdokumentation. SR:s VMA-system bygger på en komplex kedja där mycket utgår ifrån manuell hantering inom Sveriges Radio som utomstående inte kan ta kontroll över.”

Gällande DN:s frågor om kommunikationsverktyget Rakel svarar Annsofi Eriksson:

”VMA-systemet bygger på en komplex kedja där mycket utgår ifrån manuell hantering inom Sveriges Radio som utomstående inte kan ta kontroll över. För Rakelkedjan krävs särskild utrustning och tillgång lista över mottagare. Detta sammantaget gör oss mycket robusta mot illasinnade aktörer och systemintrång.”

Hon skriver även:

”Falska textmeddelanden, som t.ex. sms, är tyvärr vanligt förekommande i samhället i dag, men baserar sig inte på SR:s systemdokumentation.”

DN har bett om kompletterande uppgifter via mejl. SR har inte återkommit.

Kärnan verkar som tidigare vara i "Dokumentationen, som DN har sett, ..." och delat med säkerhetsexperten Robert Malmgren. Dock är mycket baserat på den senares bedömningar, och det är inte helt uppenbart om han bedömer att någon som har tillgång till dokumentationen nödvändigtvis kan använda den för en attack, eller enbart skulle kunna det beroende på variabler som vi inte vet.

Detta var också lite anmärkningsvärt, avseende en annan typ av attack:

Citat:

"I dokumentationen finns även tekniska detaljer som ”API-nycklar” och adresser till en extern sms-sändningstjänst.

– Med denna kunskap kan man skicka sms i SR:s namn, utan att den manuella VMA-processen på SR någonsin blir inblandad, säger Robert Malmgren."

Oklart för mig om API-nycklar avser autentiseringsnycklar eller något annat. Men här låter han ganska säker på att en attack av detta slag är möjlig enbart baserat på dokumentationen. (sen är det väl en fråga hur lätt det redan är att fejka VMA-sms, jag vet då inte själv vilken avsändare det väntas komma från).

Det är alltså två issues, dels om falsk information kan pushas genom Rakel till myndigheter, dels om falska sms kan sändas via tjänsten till privatpersoner. Som jag förstår det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Dagens DN ger lite mer substans: https://www.dn.se/sverige/msb-ser-allvarligt-pa-det-intraffad...

Eftersom folk i tråden som inte har tillgång till DN efterfrågar detaljer, så klipper jag in artikeltexten (utan formattering):

Kärnan verkar som tidigare vara i "Dokumentationen, som DN har sett, ..." och delat med säkerhetsexperten Robert Malmgren.

Bra med text! Noterar även att R Malmgren inte fått se dokumentationen, utan endast fått valda delar beskriven muntligt av medarbetare på DN och sedan fått ställa frågor.

Permalänk
Medlem

Läste att SVT litar på SR. Tänka sig. What are the odds? 😆

Permalänk

Artikelserien är till mångt och mycket en kråkfjäder. Första artikeln hände innan den nya Säkerhetsskyddslagen tillkom, och om jag minns rätt, innan Ryssland började bete sig i omvärlden. VMA-artikeln är väl mer seriös, men det verkar som att DN har blandat ihop två tekniskt skiljda uttalanden från Malmgren: att "efterapa" ett VMA och en ren intrång och fjärrstyrning av VMA-funktionen.
Att göra intrång och fjärrstyra är svårare om du har schysst antivirus, segmenterade nätverk och intrångsdetektering. Å andra sidan rätt svårt att detektera om det är nå ny intrångsvektor. Som någon skrev, inget system som är anslutet mot Internet är helt säkert.

Att phisha efter nått på Internet är relativt enkelt. Dock finns det teknik att mitigera detta när det gäller webbsidor, domäner och IP-adresser, HTTPS, DNSSEC och RPKI (för BGP).
vmaapi.sr.se nyttjar HTTPS, så sidan är signerad och innehållet pålitlig. sr.se-domänen skyddas av DNSSEC, så så länge din DNS-resolver eller ISPs rekursiva DNS-resolver validerar signaturerna är du hemma. ISP:erna i Sverige är duktiga med detta (efter en tabu med DNSSEC). Jag hade varit mer orolig om de använt en domän som inte nyttjar DNSSEC och/eller haft en krånglig domän, likt sverigeradio.se. RPKI är mer avancerat och otroligt trist om nått blir fel, så många ISP:er drar sig för att implementera detta. Dock är det på G (https://isbgpsafeyet.com/) men långt ifrån klart.
Garanterar att alla större och en del mellanstora nyhetssiter nyttjar SRs API för VMA. Rätt trist att ha skiftgång ifall ett VMA kommer, eller ligga 8h efter alla andra.

Jag har genomgått ett flertal RK2-processer, de frågar om droger, jag måste berätta om skulder, lön och värde på allt jag äger, om jag är politiskt aktiv, om min barndom var bra, mina föräldrar, min partner, är jag aktiv på konstiga webbsidor och om jag har andra medborgarskap än svenskt (RK1 och 2 kräver svenskt medborgarskap hos myndighet, region eller kommun, dock kan jag ha helt andra medborgarskap utöver detta). Tänk på, SR(och SVT/UR) är ett privat bolag som är helt ägt av en stiftelse, som i sin tur får "donationer" från staten/oss skattebetalare.
Men, viktigt att veta är att det inte är SÄPO som har veto. De letar bara upp info och att det jag sagt stämmer. Kanske att de rekommenderar bu eller bä, men det är i slutändan alltid upp till arbetsgivaren som tar beslut.
Ni kan dock tänka er om ett bolag eller myndighet inte följer SÄPOs bedömning om nått skulle hända.

Informationssäkerhet (inte IT-säkerhet) är otroligt komplext, det är upp till dokumentförfattaren att sätta en nivå (Intern, hemlig, konfidentiell etc) som sen ska efterföljas av de som läser eller kopierar filerna.
Fundera på hur detta tekniskt skulle hanteras, ett attribut i själva filen ska sättas (kunna ändras?) och sen ska alla system som rör vid filen följa detta enligt regler som en tekniker sätter i varje system.
Nått sånt finns inte helt enkelt. Så man förlitar sig på policyn som är flummigt skrivna av nån chef eller advokat och personer som inte orkar. Finns det en informationssäkerhetsansvarig kan man fråga denna, men denna person brukar inte ha större koll så man får flummiga svar tillbaka.
Med detta i åtanke så kan man tänka sig att man sätter allt som "hemlig". Men om allt är hemligt så finns det heller inget hemligt.
Personligen är jag förespråkare av keep it simple, vägra molnfan. Så behöver du knappt tänka på det så mycket. Dock inte så lätt när alla chefer älskar Teams när det finns on-prem lösningar.
Moln passar dock startups och bolag som inte vill eller kan ha en mängd hårdvara ståendes nånstans. Känner inte till att några svenska molnbolag skulle ha SaaS-tjänster, så då hamnar saker oftast utomlands. MS på en dragning var stolta över att det inte var dom som ägde ett Azure-datacenter i Tyskland, utan det var Tyska staten som ägde den. För Tysklands motsvarighet till SÄPO/MUST inte alls är intresserade eller har kunskaperna att läsa sig in. Amerikanska Cloud Act är inte beroende på datacentret eller hårdvaran, utan datat på hårdvaran.

Skrivet av Mindfighter:

Har enbart lite erfarenhet av SR ska erkännas, men rejäl erfarenhet av myndigheter och deras hantering av säkerhetsklassning och säkerhetsprövning. När det görs är det seriöst, men alltid tomtar som försöker undvika… det tar ju sån tid… och inte så sällan är man missnöjd med vad säk kommer fram till.

Precis så, men skulle vilja vända lite på det, oftast är säkerheten "over the top" så att det skapas skugg-IT. Användarna väljer andra molntjänster för att säkerheten på de man valt är så krånglig. Men säkerhet behöver inte vara krånglig. Mycket handlar om tekniker som vrider på fullt och tycker det är enkelt själva istället för att ta ett steg tillbaka och förstå eller tänka som en användare. Minst lika mycket behövs det utbildning för personalen, inget avancerat oftast.
Jag var på en säkerhetsdragning där en anställd berätta att hen använde sin jobbmail privat. Att folk gjorde så var/är för mig ofattbart.

Skrivet av Oegat:

*klipp*
Detta var också lite anmärkningsvärt, avseende en annan typ av attack:
Oklart för mig om API-nycklar avser autentiseringsnycklar eller något annat. Men här låter han ganska säker på att en attack av detta slag är möjlig enbart baserat på dokumentationen. (sen är det väl en fråga hur lätt det redan är att fejka VMA-sms, jag vet då inte själv vilken avsändare det väntas komma från).

Det är alltså två issues, dels om falsk information kan pushas genom Rakel till myndigheter, dels om falska sms kan sändas via tjänsten till privatpersoner. Som jag förstår det.

Läser också det som autentiseringsnycklar, vilket är trist att de hamna i klartext i dokumentation, men inte alls förvånad att nycklar hamna i dokumentationen om författaren är av "gamla gardet" där allt ska finnas på ett ställe istället för att referera till en lösenordshanterare (dock annat problem, har driftansvariga åtkomst till rätt vault?).
Oavsett så låter det som att filer har skickats till DN, inte att filerna har läckt från M365/Teams/molntjänst.

SMS är otroligt lätta att förfalska, du behöver en lite mer avancerad SMS-klient så är du hemma i att ha avsändare som vem som helst. De flyger i bruten kryptering i luften också så otroligt lätta att läsa av (RCS!).

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av toe_cutter:

Artikelserien är till mångt och mycket en kråkfjäder. Första artikeln hände innan den nya Säkerhetsskyddslagen tillkom, och om jag minns rätt, innan Ryssland började bete sig i omvärlden. VMA-artikeln är väl mer seriös, men det verkar som att DN har blandat ihop två tekniskt skiljda uttalanden från Malmgren: att "efterapa" ett VMA och en ren intrång och fjärrstyrning av VMA-funktionen.
Att göra intrång och fjärrstyra är svårare om du har schysst antivirus, segmenterade nätverk och intrångsdetektering. Å andra sidan rätt svårt att detektera om det är nå ny intrångsvektor. Som någon skrev, inget system som är anslutet mot Internet är helt säkert.

Att phisha efter nått på Internet är relativt enkelt. Dock finns det teknik att mitigera detta när det gäller webbsidor, domäner och IP-adresser, HTTPS, DNSSEC och RPKI (för BGP).
vmaapi.sr.se nyttjar HTTPS, så sidan är signerad och innehållet pålitlig. sr.se-domänen skyddas av DNSSEC, så så länge din DNS-resolver eller ISPs rekursiva DNS-resolver validerar signaturerna är du hemma. ISP:erna i Sverige är duktiga med detta (efter en tabu med DNSSEC). Jag hade varit mer orolig om de använt en domän som inte nyttjar DNSSEC och/eller haft en krånglig domän, likt sverigeradio.se. RPKI är mer avancerat och otroligt trist om nått blir fel, så många ISP:er drar sig för att implementera detta. Dock är det på G (https://isbgpsafeyet.com/) men långt ifrån klart.
Garanterar att alla större och en del mellanstora nyhetssiter nyttjar SRs API för VMA. Rätt trist att ha skiftgång ifall ett VMA kommer, eller ligga 8h efter alla andra.

Jag har genomgått ett flertal RK2-processer, de frågar om droger, jag måste berätta om skulder, lön och värde på allt jag äger, om jag är politiskt aktiv, om min barndom var bra, mina föräldrar, min partner, är jag aktiv på konstiga webbsidor och om jag har andra medborgarskap än svenskt (RK1 och 2 kräver svenskt medborgarskap hos myndighet, region eller kommun, dock kan jag ha helt andra medborgarskap utöver detta). Tänk på, SR(och SVT/UR) är ett privat bolag som är helt ägt av en stiftelse, som i sin tur får "donationer" från staten/oss skattebetalare.
Men, viktigt att veta är att det inte är SÄPO som har veto. De letar bara upp info och att det jag sagt stämmer. Kanske att de rekommenderar bu eller bä, men det är i slutändan alltid upp till arbetsgivaren som tar beslut.
Ni kan dock tänka er om ett bolag eller myndighet inte följer SÄPOs bedömning om nått skulle hända.

Informationssäkerhet (inte IT-säkerhet) är otroligt komplext, det är upp till dokumentförfattaren att sätta en nivå (Intern, hemlig, konfidentiell etc) som sen ska efterföljas av de som läser eller kopierar filerna.
Fundera på hur detta tekniskt skulle hanteras, ett attribut i själva filen ska sättas (kunna ändras?) och sen ska alla system som rör vid filen följa detta enligt regler som en tekniker sätter i varje system.
Nått sånt finns inte helt enkelt. Så man förlitar sig på policyn som är flummigt skrivna av nån chef eller advokat och personer som inte orkar. Finns det en informationssäkerhetsansvarig kan man fråga denna, men denna person brukar inte ha större koll så man får flummiga svar tillbaka.
Med detta i åtanke så kan man tänka sig att man sätter allt som "hemlig". Men om allt är hemligt så finns det heller inget hemligt.
Personligen är jag förespråkare av keep it simple, vägra molnfan. Så behöver du knappt tänka på det så mycket. Dock inte så lätt när alla chefer älskar Teams när det finns on-prem lösningar.
Moln passar dock startups och bolag som inte vill eller kan ha en mängd hårdvara ståendes nånstans. Känner inte till att några svenska molnbolag skulle ha SaaS-tjänster, så då hamnar saker oftast utomlands. MS på en dragning var stolta över att det inte var dom som ägde ett Azure-datacenter i Tyskland, utan det var Tyska staten som ägde den. För Tysklands motsvarighet till SÄPO/MUST inte alls är intresserade eller har kunskaperna att läsa sig in. Amerikanska Cloud Act är inte beroende på datacentret eller hårdvaran, utan datat på hårdvaran.

Precis så, men skulle vilja vända lite på det, oftast är säkerheten "over the top" så att det skapas skugg-IT. Användarna väljer andra molntjänster för att säkerheten på de man valt är så krånglig. Men säkerhet behöver inte vara krånglig. Mycket handlar om tekniker som vrider på fullt och tycker det är enkelt själva istället för att ta ett steg tillbaka och förstå eller tänka som en användare. Minst lika mycket behövs det utbildning för personalen, inget avancerat oftast.
Jag var på en säkerhetsdragning där en anställd berätta att hen använde sin jobbmail privat. Att folk gjorde så var/är för mig ofattbart.

Läser också det som autentiseringsnycklar, vilket är trist att de hamna i klartext i dokumentation, men inte alls förvånad att nycklar hamna i dokumentationen om författaren är av "gamla gardet" där allt ska finnas på ett ställe istället för att referera till en lösenordshanterare (dock annat problem, har driftansvariga åtkomst till rätt vault?).
Oavsett så låter det som att filer har skickats till DN, inte att filerna har läckt från M365/Teams/molntjänst.

SMS är otroligt lätta att förfalska, du behöver en lite mer avancerad SMS-klient så är du hemma i att ha avsändare som vem som helst. De flyger i bruten kryptering i luften också så otroligt lätta att läsa av (RCS!).

Väl rutet!

Permalänk
Medlem

Vilken tur för alla personer bakom denna sörja att vi har tagit bort tjänsteman ansvaret. Tack vare det kan denna sörja sopas under mattan som om detta hade aldrig hänt, samt så kan nya nötter till tjänstemän att fortsätta ge bort delar av det svenska totalförsvaret eller något annat viktigt för detta långa land att montera ner eller sälja till utlandet för minsta möjliga peng.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Undrar just vart dessa 3,2 miljarder SR får årligen går till?

Uppenbarligen inte till grundläggande IT-säkerhet. 🤐

Ingen vet. Precis som ingen vet/håller koll på vad som görs med Sida's biståndspengar till andra länder tar vägen i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Läste att SVT litar på SR. Tänka sig. What are the odds? 😆

Haha ja. Blir väl en intern utredning av det också, där man kommer fram till att allt är i sin ordning. Nä... dra ner rejält på SR och SVTs budget och sparka hela ledningen.

Permalänk
Skrivet av ryeshack:

Ingen vet. Precis som ingen vet/håller koll på vad som görs med Sida's biståndspengar till andra länder tar vägen i slutändan.

Vilken tur att det är Public Service!
https://sverigesradio.se/artikel/arsredovisning-bolagsstyrnin...
https://sverigesradio.se/artikel/public-service-redovisningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Och där är den mina damer och herrar! Den politiskt färgade jämförelsen med en organisation som inte har någonting alls med tråden i fråga att göra. Skönt, trodde att vi skulle vara utan när det tog sådan tid.

Bättre ide att hålla det här till SR kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Jag har genomgått ett flertal RK2-processer, de frågar om droger, jag måste berätta om skulder, lön och värde på allt jag äger, om jag är politiskt aktiv, om min barndom var bra, mina föräldrar, min partner, är jag aktiv på konstiga webbsidor och om jag har andra medborgarskap än svenskt (RK1 och 2 kräver svenskt medborgarskap hos myndighet, region eller kommun, dock kan jag ha helt andra medborgarskap utöver detta).

Mycket bra redogörelser, tack (hela inlägget)! I stycket jag citerar ovan ger du ju svar på min tidigare implicita fråga, vad en säkerhetsprövning skulle innebära för en konsult anställd i ett annat land. Svaret är alltså (om jag förstår dig rätt) att denne inte hade kunnat klara en sådan prövning om hen inte också var svensk medborgare (och därmed hade haft koppling till Sverige framledes och hade förväntats ha kontakt med Svenska myndigheter, uppehålla sig regelbundet i Sverige, etc. - i förlängningen också varit möjlig för SÄPO att hålla någorlunda koll på om det skulle behövas).

Citat:

Otroligt viktig poäng. Detta är säkert också vanligare bland de (oss) anställda som är "power users" privat och är vana att kunna göra vad de vill med sina datorer, som också kommer att vara de som tycker att de har tillräckligt bra säkerhet för att de har det utifrån en privatanvändar-kontext.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Detta har ju i stora drag tillbakavisats, SR säger att de visst kontrollerat konsulten, och att detta gjorts i paritet med den inte speciellt känsliga info de menar att han hanterat. Och nej, man behöver inte säkerhetsprövas för att vistas på skyddsobjekt.

Att ha tillgång till ett skyddsobjekt innebär inte automatiskt att man arbetar med säkerhetskänslig verksamhet (och måste genomgå en säkerhetsprövning eller placeras i säkerhetsklass). Skyddsobjekt är ett juridiskt begrepp och hjälpmedel för att ge tex en myndighet utökade befogenheter att efterleva säkerhetsskyddslagen på en fysisk plats där tex säkerhetsklassad verksamhet bedrivs. Det innebär dock inte automatiskt att allt i lokalen är säkerhetsklassat. Bara för att ett äpple växer på träd innebär det inte att alla träd är äppelträd.

Skyddsobjektsklassning innebär att obehöriga inte har tillträde, och att du alltid behöver identifiera dig för att få access. Du kan alltså gå på guidade visningar inom skyddsobjekt utan att genomgå en stor säkerhetsprövning, eller besöka flygplatser som är skyddsobjekt.

Vem som är behörig och till vilka delar bestäms av myndigheten själva. Beroende på om du arbetar med att bygga sändningsinfrastruktur, eller om du är komiker i Morgonpasset kan man alltså göra helt olika bedömningar för om, och isf till vilken nivå du behöver säkerhetsprövas.
Poängen är att myndighetens ansvar slutligen är att skydda säkerhetsklassificerad information. Det menar SR i sin inlaga att de gjort till fullo och det tycker jag är nyanserande och ger dom trovärdighet.

Det du skriver är tekniskt korrekt. Att SR nu gjorde en sådan bedömning tyder på ett förkastligt omdöme och likgiltighet inför uppdraget de har. Ingen annat bolag eller myndighet med statliga uppdrag jag jobbat med hade tillåtit utländska medborgare, dessutom från stater som sedan 2008 bedrivit aggressiva påverkansoperationer, att få full tillgång till både byggnader och intranät.
Därav som jag skrev initialt, att som praxis ska man i sådana här fall kontakta SÄPO som då får göra en bedömning.

Sen är det väl självklart att allt detta tillbakavisats av SR. Dessutom tillbakavisats av en helt nyanställd säkerhetschef som måste läst in sig på förfarandet och vad som skedde. Jag får då gratulera SR för de verkar ha lyckats på en punkt, nämligen dokumentation för alla händelser 10 år tillbaka tiden. Dessutom anställt en högst kompetent säkerhetschef som kan redogöra vad som hänt eller inte hänt så här snabbt.

Ne du, det brister lite var stans och lite väl mycket.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Robert Malmgren har lagt ut sin mer detaljerade syn på detta på Twitter: https://threadreaderapp.com/thread/1550024199594459142.html

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Och där är den mina damer och herrar! Den politiskt färgade jämförelsen med en organisation som inte har någonting alls med tråden i fråga att göra. Skönt, trodde att vi skulle vara utan när det tog sådan tid.

Bättre ide att hålla det här till SR kanske?

Fast nu är det väl knappast politiskt att vilja att pengarna ska gå till fattiga...? Precis som vi vill att pengarna ska skötas rätt i SR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast nu är det väl knappast politiskt att vilja att pengarna ska gå till fattiga...? Precis som vi vill att pengarna ska skötas rätt i SR.

Absolut inte, det är ju helt rimligt och jag tar för givet att alla gärna vill det. Helt enig där.

Men varför tror du att Sida släpades in i den här tråden om SR? Jag är iaf säker på varför.

Med det sagt så bidrar jag inte heller till huvuddiskussionen i tråden så jag avvecklar mig själv nu.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Mycket bra redogörelser, tack (hela inlägget)! I stycket jag citerar ovan ger du ju svar på min tidigare implicita fråga, vad en säkerhetsprövning skulle innebära för en konsult anställd i ett annat land. Svaret är alltså (om jag förstår dig rätt) att denne inte hade kunnat klara en sådan prövning om hen inte också var svensk medborgare (och därmed hade haft koppling till Sverige framledes och hade förväntats ha kontakt med Svenska myndigheter, uppehålla sig regelbundet i Sverige, etc. - i förlängningen också varit möjlig för SÄPO att hålla någorlunda koll på om det skulle behövas).

Om vi pratar statligt så nej, person med bara t ex italienskt medborgarskap hade inte klarat säkerhetsprövningen. Pratar vi SR eller privata bolag som SR är, så hade samma person absolut klarat av RK2 eller till och med RK1.
Dvs hen med bara italienskt medborgarskap skulle absolut kunna jobba på SÄPO med RK3.

Lite möjlig kuriosa, innan den nya säkerhetsskyddslagen, efter SÄPOs granskning så måste RK1or även godkännas av regeringen. Kanske är så fortfarande, därav möjlig kuriosa

Skrivet av clnr:

Robert Malmgren har lagt ut sin mer detaljerade syn på detta på Twitter: https://threadreaderapp.com/thread/1550024199594459142.html

Lite udda läsning, han tycker det är horribelt att en server för öppen API står på Internet . Men inget om hur sällan man faktiskt pentestar servrar eller funktioner som ställs nåbara från Internet. Verkar måla fan på väggen då han skriver om vad man kanske missats, men inget om sånt man kanske har lyckats med i grundläggande säkerhet.
Är inte utvecklare men brukar bli indragen i ett litet hörn pga mitt jobb. Jag hade gärna velat veta hur ofta man gör de analyser och rapporter han lyfter i tråden på utvecklingsprojekt, både statligt och privat.

Malmgren har en del 2 för intresserade: https://threadreaderapp.com/thread/1550045525721993216.html

Ett ord och syftning
Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Lite udda läsning, han tycker det är horribelt att en server för öppen API står på Internet. Men inget om hur sällan man faktiskt pentestar servrar eller funktioner som ställs nåbara från Internet. Verkar måla fan på väggen då han om vad man kanske missat, men inget om sånt man kanske har lyckats med grundläggande.
Är inte utvecklare men brukar bli indragen i ett litet hörn pga mitt jobb. Jag hade gärna velat veta hur ofta man gör de analyser och rapporter han lyfter i tråden på utvecklingsprojekt, både statligt och privat.

Malmgren har en del 2 för intresserade: https://threadreaderapp.com/thread/1550045525721993216.html

edit: läste för snabbt som vanligt.

Att man inte normalt sett pentestar servrar man publicerar mot internet är kanske sant, men i min värld (har en bakgrund som testare av inbyggda system i fordon) är det hål i huvudet och är bara ett tecken på agil utveckling och begränsad testning har gått för långt. Men det är ett sidospår så det lämnar jag här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Om vi pratar statligt så nej, person med bara t ex italienskt medborgarskap hade inte klarat säkerhetsprövningen. Pratar vi SR eller privata bolag som SR är, så hade samma person absolut klarat av RK2 eller till och med RK1.
Dvs hen med bara italienskt medborgarskap skulle absolut kunna jobba på SÄPO med RK3.

Lite möjlig kuriosa, innan den nya säkerhetsskyddslagen, efter SÄPOs granskning så måste RK1or även godkännas av regeringen. Kanske är så fortfarande, därav möjlig kuriosa

Lite udda läsning, han tycker det är horribelt att en server för öppen API står på Internet . Men inget om hur sällan man faktiskt pentestar servrar eller funktioner som ställs nåbara från Internet. Verkar måla fan på väggen då han skriver om vad man kanske missats, men inget om sånt man kanske har lyckats med i grundläggande säkerhet.

Detta sträcker sig bra långt bortom den tekniska delen också naturligtvis. Dels för att det handlar om konsult(er) som arbetat åt främmande statliga verk och mediebolag. En sådan person hade aldrig passerat registerkontrollen, och absolut inte under en tid då ryska intressen väldigt aktivt drev sin agenda i västeuropa (för att året efter invadera Ukraina). Vad SR i praktiken gjorde var att öppna upp möjligheten för i djupare detalj studera och kartlägga system, integrationer, eventuella nyckelpersoner på deras arbetsplats, och uppenbarligen viss del av beredskapsarbetet.
Eftersom det också påstås (ej bekräftat av oberoende än vad jag vet) att konsulten/erna publicerade en hel uppgifter som innehåll från system, deras arbete och annat smått och gott på öppna kanaler kan det i praktiken ses som en inbjudan till att dela sina erfarenheter och observationer från uppdraget.
Nej, jag står fast, SR egna säkerhetstänk var katastrofalt och med tanke hur de nu smutskastar och hotat med anmälan till diverse myndigheter så kan jag inte annat än anta att det kanske finns mer tvivelaktiga och märkliga handlingar under ytan, i dåtid eller närtid.
Att de inte ens skrivit ett sekretessavtal (NDA) av någon sort är väl snudd på ofattbart.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Detta sträcker sig bra långt bortom den tekniska delen också naturligtvis. Dels för att det handlar om konsult(er) som arbetat åt främmande statliga verk och mediebolag. En sådan person hade aldrig passerat registerkontrollen, och absolut inte under en tid då ryska intressen väldigt aktivt drev sin agenda i västeuropa (för att året efter invadera Ukraina). Vad SR i praktiken gjorde var att öppna upp möjligheten för i djupare detalj studera och kartlägga system, integrationer, eventuella nyckelpersoner på deras arbetsplats, och uppenbarligen viss del av beredskapsarbetet.
Eftersom det också påstås (ej bekräftat av oberoende än vad jag vet) att konsulten/erna publicerade en hel uppgifter som innehåll från system, deras arbete och annat smått och gott på öppna kanaler kan det i praktiken ses som en inbjudan till att dela sina erfarenheter och observationer från uppdraget.
Nej, jag står fast, SR egna säkerhetstänk var katastrofalt och med tanke hur de nu smutskastar och hotat med anmälan till diverse myndigheter så kan jag inte annat än anta att det kanske finns mer tvivelaktiga och märkliga handlingar under ytan, i dåtid eller närtid.
Att de inte ens skrivit ett sekretessavtal (NDA) av någon sort är väl snudd på ofattbart.

SÄPO är inte så allsmäktig som man tror, de är väldigt begränsade till Sverige, svenska medborgare och register. De skriver själva i sin vägledning för personalsäkerhet från 2021:

Citat:

Säkerhetspolisen har begränsad möjlighet att genomföra högkvalitativa registerkontroller när det gäller personer som har haft hemvist i annat land. Det är därför viktigt att verksamhetsutövare tar höjd för detta i säkerhetsprövningen genom exempelvis fördjupad bakgrundskontroll. Det bör ställas högre krav på inhämtning av referenser för säkerhetsprövningen av personer som saknar hemvist i Sverige eller bott utomlands i många år. Detta då möjligheterna att utnyttja svenska kontrollinstrument är begränsade i utlandet.

T ex vill OKG, som äger och driver Oskarshamns kärnkraftverk, att den ansökande själv ska skicka in sitt egna registerutdrag från sitt lands belastningsregister.

Jag säger inte att SR inte har gjort en blunder, utan jag vill visa på att det inte är så lätt alltid, verkligen inte med den mjuka säkerhetsaspekten. Övertro att SÄPO har koll på allt och alla i världen är inte bra heller. Det visar sig rätt enkelt att kringgå en sån granskning, speciellt om personen inte är svensk medborgare.
Det går inte att sandboxa en person i en månad, likväl sandboxing av mjukvara i en brandvägg i 20min, där malware slår till först efter ett halvår eller senare (APT-attack).
Den nya Säkerhetsskyddslagen från 2019 underlättar en del säkerhetsaspekter (kontroller, rutiner etc), och samtidigt sätter större krav på både staten och företag. SR själva berättar att de har stramat till sig efter att lagen började gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

SÄPO är inte så allsmäktig som man tror, de är väldigt begränsade till Sverige, svenska medborgare och register. De skriver själva i sin vägledning för personalsäkerhet från 2021:
T ex vill OKG, som äger och driver Oskarshamns kärnkraftverk, att den ansökande själv ska skicka in sitt egna registerutdrag från sitt lands belastningsregister.

Jag säger inte att SR inte har gjort en blunder, utan jag vill visa på att det inte är så lätt alltid, verkligen inte med den mjuka säkerhetsaspekten. Övertro att SÄPO har koll på allt och alla i världen är inte bra heller. Det visar sig rätt enkelt att kringgå en sån granskning, speciellt om personen inte är svensk medborgare.
Det går inte att sandboxa en person i en månad, likväl sandboxing av mjukvara i en brandvägg i 20min, där malware slår till först efter ett halvår eller senare (APT-attack).
Den nya Säkerhetsskyddslagen från 2019 underlättar en del säkerhetsaspekter (kontroller, rutiner etc), och samtidigt sätter större krav på både staten och företag. SR själva berättar att de har stramat till sig efter att lagen började gälla.

Därför skriver jag också att SR ska ha en rejäl känga, då riskerna med arbetstagare från främmande stat ifråga var välkända inom säkerhetsbranschen redan 2005 och blev än mer påtagliga 2008 när denna stat invaderade Georgien och gjorde allvar av sin uttalade kurs.
Att de själva påstår sig "stramat åt" blir väl upp till kommande utredningar att avgöra.

Visa signatur