Permalänk
Medlem

Ny surfplatta?

Hej,

Har en Samsung Tab S2 9.7 4:3 som köptes 2016, den har fungerat väldigt bra men batteriet börjar lida mot sitt slut. Jag testade flera plattor, både Android och IOS innan jag valde just denna, 4:3 var en viktig punkt då.

Nu har jag 2 val, byta batteriet för runt 400 kr eller köpa ny. Problemet med att köpa ny är att Android inte har några 4:3 plattor och Samsungs egna ser ut att börja på 7000 kr vilket låter galet för en surfplatta!?

Plattan används främst till att surfa och netflix.

Lenovo verkar ha ett par till rimligt pris men vad jag förstår får de få uppdateringar jämfört med ex Samsung. iOS enheterna har fördelen att de får uppdateringar längre men jag lyckades tyvärr aldrig bli kompis med den IPad Air som jag hade en gång i tiden.

Förslag? Motivering?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är det budget android som gäller så hade jag övervägt en Samsung Galaxy Tab S6 Lite. Äger själv en Galaxy Tab S5e, köpt på lagerrensning från Elgiganten för 2500 kr som jag kör LineageOS på. Gillar verkligen inte samsungs operativ så Lineage blev ett måste för min del, är mycket nöjd med den.

Är det viktigt med 4:3 så hade jag nog övervägt att byta batteri och köra någon typ av 3:e parts version av android så du får stöd för lite nyare mjukvara. Är du inte bekväm med att fixa eget operativ så hade jag nog övervägt att gå över till Apple för 4:3 förhållandet är närmare icke-existerande bland android plattor.

Permalänk
Medlem

Ja, S6 lite ser nice ut men är den snabbare än den S2 jag har idag? Känns den premium? Hur fungerar den i solen? Annars såg jag att S7 finns med 12" skärm för 5000 kr, den ger högre upplösning och längre software support, men visst, 2000 kr med i pris är en hel del.

Har tittat lite på iPad 9th gen som kostar 4000 kr, problemet är att det är iOS. Det innebär att jag kommer få dubbelköpa en del appar och får krångla med Apples "universe" också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Eller så köper du en gris i en säck (KUU UPAD 8-core 11” 4GB RAM 64GB ROM IPS 2176*1600)

Fnac

Geekmaxi

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig helt om hur S6:an känns men lär väl ha liknande byggkvalité som min S5e. En märkvärd skillnad mellan plattorna är ju dock skärmarna. Såg nu att S6:an inte har en AMOLED skärm till skillnad från S2:an och S5e. LCD skärm på, S6, S7 och S7 FE. Endast S7+ har AMOLED men S7+ kostar ju över 8000 kr.

En nyare LCD kan ju mycket väl se riktigt bra ut, men skulle väl gissa att man inte får lika bra svärta som AMOLED.

Penna ingår också så vitt jag vet med S6 lite och S7 modellerna om det är något som intresserar.

Listade dom på prisjakt för lite snabb jämförelse: https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5852978,3693313,5321...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobfl:

Kan inte uttala mig helt om hur S6:an känns men lär väl ha liknande byggkvalité som min S5e. En märkvärd skillnad mellan plattorna är ju dock skärmarna. Såg nu att S6:an inte har en AMOLED skärm till skillnad från S2:an och S5e. LCD skärm på, S6, S7 och S7 FE. Endast S7+ har AMOLED men S7+ kostar ju över 8000 kr.

En nyare LCD kan ju mycket väl se riktigt bra ut, men skulle väl gissa att man inte får lika bra svärta som AMOLED.

Penna ingår också så vitt jag vet med S6 lite och S7 modellerna om det är något som intresserar.

Listade dom på prisjakt för lite snabb jämförelse: https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5852978,3693313,5321...

Gillar AMOLED men ska man ha något modernt så verkar det vara Samsung Galaxy TAB 7+ på 12.4" med priset 7400 kr. Visst, siktar man på att ha även denna plattan i 5-6 år så kanske det är värt det, men det tar ändå emot. Det känns som man köper en produkt som är ämnad för klart tyffare jobb än vad jag ska ha den till. Min Tab S2 klarar av allt jag behöver enkelt, visst, den kan vara lite trött när man väcker den men annar fungerar det bra. Kanske får bli en S7 eller möjligen S6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Gillar AMOLED men ska man ha något modernt så verkar det vara Samsung Galaxy TAB 7+ på 12.4" med priset 7400 kr. Visst, siktar man på att ha även denna plattan i 5-6 år så kanske det är värt det, men det tar ändå emot. Det känns som man köper en produkt som är ämnad för klart tyffare jobb än vad jag ska ha den till. Min Tab S2 klarar av allt jag behöver enkelt, visst, den kan vara lite trött när man väcker den men annar fungerar det bra. Kanske får bli en S7 eller möjligen S6.

Xiaomi Pad 5 kan vara ett alternativ har en Snapdragon 860, 128GB, 6GB RAM, 2560 x 1600 11 tum skärm för 43000 kr

Minus är IPS skärm vs OLED samt att det bara är 2 år säkerhetsuppdateringar kvar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hört att apple ipad pro 3rd / 4th generation ska vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Xiaomi Pad 5 kan vara ett alternativ har en Snapdragon 860, 128GB, 6GB RAM, 2560 x 1600 11 tum skärm för 43000 kr

Minus är IPS skärm vs OLED samt att det bara är 2 år säkerhetsuppdateringar kvar.

Jo jag tittade på det men enligt XDA forumet så har de stora problem med mjukvaran. Ex så får de sämre kvalité på strömmad video i Netflix än vad de borde ha och HDR material blir väldigt mörkt. Uppfattar som att det är problem som funnits ett bra tag och än så länge finns det ingen lösning på gång vad man vet.

Visa signatur