Permalänk
Medlem

Tips på switch med PoE+ och SFP+

Hej,

Jag håller på och planerar om mitt hemma-nätverk för diverse uppgraderingar (ska bl.a. köra på 10G fiber mellan server och desktop och framöver ska också både server och desktop flytta in i ett serverrack och en del övervakningskameror inskaffas)

Jag söker efter en switch som kan klara av att styra allt detta, lättast att jag räknar upp de behov jag har/som jag förutser att jag kommer att ha:

- Minst 2st 10Gb SFP+ portar
- Minst 8st (helst fler) 1Gb RJ-45 ethernet portar, varav minst 6st med PoE+ (802.3at)
- VLAN support (layer 2?)
- Monterbar i standard 19" rack
- Strömförbrukning gör ingen skillnad, ljudnivå så är det okej så länge vi inte pratar om jetmotor-nivå vid normal belastning.

Och så klart till så lågt pris som möjligt. Har hittat några alternativ runt 200 - 250€, t.ex. Aruba S2500 eller Brocade ICX6450. Enda tänkbara problem jag ser med dessa är att de är rätt gamla, så man vet ju inte med firmware/säkerhetsuppdateringar och sånt, samt att de är något "overkill" för mina behov och iom att de är enterprise switchar kanske också lite svåra att konfigurera för nån som inte är expert på området.

Ubiquity verkar inte ha något som täcker mina behov för under ~500€. Samma med Mikrotik förutom CSS610-8P-2S+IN men SwitchOS Lite verkar folk ogilla.

Vad finns det annat man kan kolla på? Typ någon begagnad Cisco, HP, Dell? Eller finns det något vettigt från typ Netgear eller TP-link eller nåt sånt som är lite mer "consumer" inriktad?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att nästan uteslutande så är alla switchar för rackmontering är enterprise utrustning.
Begagnade går utmärkt, men som du säger så kanske de inte får fler uppdateringar eller så behöver du support avtal för att få ta del av uppdateringarna.
Väldigt få enheter som har sfp+ och är "consumer" inriktat, de finns dock en del med 10gig över ethernet om du inte behöver köra över fiber.

Annars är mikrotik att rekommendera då det är ett lågpris märke och de skickar uppdateringar även till äldre utrustning.

Oavsett märke så får du räkna med att du får lägga ner lite tid för att lära dig konfigurera enheten.

Permalänk
Medlem

SwitchOS är OK för hemmabruk men inget som platsar i Enterpise-sammanhang. RouterOS är att föredra där.

Sen nackdelen med en del Entreprise-switchar är att du måste ha aktivt servicekontrakt för ha tillgång till patchar/uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med CRS328-24P-4S+RM som core och den har allt du söker efter. Kostar runt 5000 dock.

CRS328-24P-4S+RM

Permalänk
Medlem

Kanske TRENDnet?

TPE-30284 https://www.proshop.se/Switch/TRENDnet-TPE-30284/2979322

De har mycket att välja på till vettiga priser. Jag har en 8-portars switch på 2,5Gb/s som jag är nöjd med.
https://www.trendnet.com/home

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro