Permalänk
Medlem

Se hur detta kommer bli framöver då, verkar kunna bli väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att privatpersoner eller företag inte kommer att ha råd att betala in?

Nej, jag vet inte exakt hur det fungerar när det är portföljförvaltat. Säger bara att det är en möjlighet.

Skrivet av Pantburk:

Se hur detta kommer bli framöver då, verkar kunna bli väldigt dyrt.

<Uppladdad bildlänk>

Ja och vår kära energiminister antingen ljuger eller är inkompetent i SVT. https://cornucopia.se/2022/07/energiministern-ljog-om-svenska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja precis. Du undrade vad som kan hända om elpriset går upp till 40kr/kwh för elbolaget. De kan konka helt enkelt.

Enbart bolag som inte producerar tillräckligt med el själva kan konka, många små producenter köper produktionen av andra bolag och säljer det till kunden.

Bolag som har mycket vatten, vind och sol berörs inte av råvarupriser på samma sätt som uran, olja, gas producerad el.

Det är oftast små bolag som konkar har någonsin ett stort bolag gjort det pga elpriset är för högt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enbart bolag som inte producerar tillräckligt med el själva kan konka, många små producenter köper produktionen av andra bolag och säljer det till kunden.

Bolag som har mycket vatten, vind och sol berörs inte av råvarupriser på samma sätt som uran, olja, gas producerad el.

Det är oftast små bolag som konkar har någonsin ett stort bolag gjort det pga elpriset är för högt?

Lumo energi gjorde det i dagarna. Gick inte ihop sig då de haft för många kunder med för lågt fastpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lumo energi gjorde det i dagarna. Gick inte ihop sig då de haft för många kunder med för lågt fastpris.

Dem är inget stort bolag, omsättning 8m?
Och jag förstår varför de gick omkull för de äger inget egen produktion verkar det som

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skriv vilken Zon också. Antar SE4 med det priset?

Själv i SE3 betalde jag 139 öre för juni.

Samma här SE3. Fattar inte hur JAG kan ha 220öre per kWh... Morsan som också bor i närheten med rörligt betalade också som dig 132öre per kWh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja du kanske förstår att det finns sådana som mig som inte har jättebra ekonomi och då gör det stora skillnader.

Full förståelse för detta. Den potentiella besparingen är dock rätt så låg med tanke på din låga förbrukning. Sparar du 100 kr per månad så har du gjort ett bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Samma här SE3. Fattar inte hur JAG kan ha 220öre per kWh... Morsan som också bor i närheten med rörligt betalade också som dig 132öre per kWh

Har ni samma elbolag?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Full förståelse för detta. Den potentiella besparingen är dock rätt så låg med tanke på din låga förbrukning. Sparar du 100 kr per månad så har du gjort ett bra jobb.

Jag betalar också väldigt hög elnätsräkning genom EON. Mkt högre än de vad de flesta betalar i huvudstaden. Gillar inte EON och har aldrig gillat dem men också de gör en stor skillnad då jag också kör 20A inte 16A som de flesta andra gör.

A
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag betalar också väldigt hög elnätsräkning genom EON. Mkt högre än de vad de flesta betalar i huvudstaden. Gillar inte EON och har aldrig gillat dem men också de gör en stor skillnad då jag också kör 20A inte 16A som de flesta andra gör.

Har du behov av 20A om du gör av med 100 kWh per månad?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du behov av 20A om du gör av med 100 kWh per månad?

Har tvättmaskin plus torkskåp. Det klarar inte 16A enligt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har tvättmaskin plus torkskåp. Det klarar inte 16A enligt många.

Mja 16A Trefas system klarar av drygt 11 kWh för att komma upp dessa nivåer bara med 1 tvättmaskin och 1 torkskåp så måste du ha kommersiella maskiner de flesta konsument modeller drar inte mer än ca 2 kWh för tvättmaskiner samma för ett litet torkskåp.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Mja 16A Trefas system klarar av drygt 11 kWh för att komma upp dessa nivåer bara med 1 tvättmaskin och 1 torkskåp så måste du ha kommersiella maskiner de flesta konsument modeller drar inte mer än ca 2 kWh för tvättmaskiner samma för ett litet torkskåp.

Varför har de då tvingat mig på 20A? Osäker på om mina grannar också har 20A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har de då tvingat mig på 20A? Osäker på om mina grannar också har 20A.

Beror på när ditt hus byggdes förr i tiden så var det vanligt med Trefas 20A eller Trefas 25A system.

Edit Du kan också ha gamla ineffektiva maskiner

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har tvättmaskin plus torkskåp. Det klarar inte 16A enligt många.

Om du startar spis/ugn tvätt/torkskåp samtidigt som du dammsuger och något mer då kanske du kan behöva 20A

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

361 kWh i Juni landade på totalt 1079 kr, blir jag lurad eller är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Om du startar spis/ugn tvätt/torkskåp samtidigt som du dammsuger och något mer då kanske du kan behöva 20A

Har samma + Bergvärme. 2xLuftavfuktare och ibland el element i källaren i tork rummet när det är kallt ute.
Och jag har 16A i huset..

Det händer att en 16A slås ut.. men det är så sällan så jag inte brytt mig att göra något åt det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har de då tvingat mig på 20A? Osäker på om mina grannar också har 20A.

Bor du i lägenhet kan det vara 20A men på 1 fas.
Tex vissa spisar är 1fas 20A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har samma + Bergvärme. 2xLuftavfuktare och ibland el element i källaren i tork rummet när det är kallt ute.
Och jag har 16A i huset..

Det händer att en 16A slås ut.. men det är så sällan så jag inte brytt mig att göra något åt det.

Har också funderat på att dra ner. Har 20 A trefas till villa. Kör avfuktare och elbilsladdare året om. På sommaren värmepump till pool. Vintern frånluftspump och luftluft på låg värme. Sen då tvättmaskin och kök givetvis.

Antar att man skulle kunna ta reda på sina effekttoppar för att avgöra vad man behöver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

361 kWh i Juni landade på totalt 1079 kr, blir jag lurad eller är det normalt?

Det är det nya normala priset vi har att se fram emot, pga politiker som beslutar saker med känslostormar istället för logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har de då tvingat mig på 20A? Osäker på om mina grannar också har 20A.

Det är väl ingen som har tvingat dig? Du har väl rätt att byta till 16A om du vill? Du sparar runt 60-70 kr per månad på att byta.

Permalänk
Medlem

@Baxtex

Jag vet inte om de ljuger, det snittar 27kr per kWh nu på morgonen.
Lite läskig utveckling detta.

3kr att göra 6 koppar i perkulatorn fick jag det till enligt appen.

Permalänk
Medlem

Hyr en villa ute på landet och som tur är hade hyresvärden låst el avtalet till 38 öre/kWh (skatter och avgifter tillkommer) till i slutet på 2024 så vi kan bo kvar tills dess men sen om det blir betydligt dyrare blir det svårt. Hade som dyrast en räkning på 2700 kronor i vintras.

Permalänk
Medlem

878 kwh fick jag för 2612kr

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Hyr en villa ute på landet och som tur är hade hyresvärden låst el avtalet till 38 öre/kWh (skatter och avgifter tillkommer) till i slutet på 2024 så vi kan bo kvar tills dess men sen om det blir betydligt dyrare blir det svårt. Hade som dyrast en räkning på 2700 kronor i vintras.

38 öre/kWh. Och en räkning på 2700kr?
Hur många kwH gjorde ni av med?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tycker du lägger orimligt mycket fokus på elen med tanke på din låga förbrukning. Dina elnätskostnader är höga per kWh men det är inget som du kan ändra.

Fast Eon är äckligt dyra, har man inte haft någon annan elnätsägare så visst, men det får en att vilja gå off-grid…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

Menar du verkligen det?

Jag har Stockholms Elbolag AB

Avtalstyp: Fast pris
Bindningstid: 24 månader
Pris:

Elpris 50,30
(inkl. elcertifikat, exkl. moms)
Fasta avgifter 2,06
12,00kr i månadsavgift
Moms 13,09
Mervärdesskatt 25%
65,44
öre/kWh, inkl. allt

Startdatum 2021-12-02

Har hunnit flytta hem innan tiden går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

Hade vikter trygg med Göta Energi 62öre.
Mellan perioden 2021 Oktober - 22 Mars
Deras vintertrygg är inte alls lika attraktiva nu.. 250öre..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Min lilla etta i Linkan betalar jag runt cirka 400 spänn för i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Baxtex

Jag vet inte om de ljuger, det snittar 27kr per kWh nu på morgonen.
Lite läskig utveckling detta.

3kr att göra 6 koppar i perkulatorn fick jag det till enligt appen.

Låter som någon räknat fel då. 2.70 låter mer rimligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2