DVD filmer från bibblan hittas inte av Windows

Permalänk
Medlem

DVD filmer från bibblan hittas inte av Windows

Var en tur till biblioteket med dottern idag och hon hittade 3 filmer hon gärna ville se som inte fanns på någon av våra streamingtjänster vi kör hemma.
När vi kommer hem stoppar hon i ena skivan i sin PC (som är den enda i hemmet som har DVD-läsare) och läsaren bara läser och läser tills den till slut slutar läsa och ingen DVD syns i Utforskaren. PAPPA!!! skriks det för full hals och jag kommer springande, hon testar nästa film medans jag undersöker film nummer ett, inte en repa på skivan, ser ny ut, "konstigt" hinner jag lagom tänka för mig själv innan nästa frustrerade utbrott kommer ifrån dottern, "Det är likadant med denna också pappa".
Skiva nummer 2 är också som en spegel och jag börjar bli allvarligt orolig över DVD-läsarens hälsa.
Skiva nummer 3 blir samma historia, som en spegel, syns inte ens i Utforskaren.
Jag lugnar ner henne och vi testar att öppna skivorna i VLC och diverse andra videouppspelningsprogram jag har drällande i datorn (som brukade vara min). Inget av programmen, kan precis som utforskaren ens identifiera skivan.
Jag springer in till grannen som äger en DVD-spelare kopplad till TV:n, inget vi äger längre, där funkar alla 3 filmerna.
Jag lånar med mig 5st DVD-filmer han lovar och svär inte är något fel på hem till oss och alla 5 funkar utmärkt i dotterns dator, så DVD-läsaren är det noll och inget fel på.

Vad det gäller dom lånade filmerna så är ena skivan utgiven av Scanbox Entertainment 2020 och den andra av Njuta Films (aldrig hört talas om) 2018 och den tredje är utgiven av SF 2020.

Min fråga är nu, har dessa svenska företag varit så extrema i kopieringsskyddet så att inte ens en dator kan läsa skivan eller vad är det frågan om? Har någon här någon erfarenhet av något liknande? Det är väldigt dålig stämning här hemma just nu, får strunta i att ta med dottern till bibblan nå mer om det ska bli såhär var gång =/

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med SF och Scanbox i min htpc iaf, dock linux i den.

Permalänk
Medlem

Nej, mig veterligen det ska inte vara något kopieringsskydd som förhindrar att filmerna spelas i datorn. Vad problemet kan vara kan jag dock inte säga på rak arm, men prata med biblioteket så de kan kolla på det.

Har ni kollat om någon av filmerna finns på Cineasterna? Välj Götabiblioteken och tryck på Gå vidare och ta en koll, det är en kostnadsfri tjänst för låntagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Var en tur till biblioteket med dottern idag och hon hittade 3 filmer hon gärna ville se som inte fanns på någon av våra streamingtjänster vi kör hemma.
När vi kommer hem stoppar hon i ena skivan i sin PC (som är den enda i hemmet som har DVD-läsare) och läsaren bara läser och läser tills den till slut slutar läsa och ingen DVD syns i Utforskaren. PAPPA!!! skriks det för full hals och jag kommer springande, hon testar nästa film medans jag undersöker film nummer ett, inte en repa på skivan, ser ny ut, "konstigt" hinner jag lagom tänka för mig själv innan nästa frustrerade utbrott kommer ifrån dottern, "Det är likadant med denna också pappa".
Skiva nummer 2 är också som en spegel och jag börjar bli allvarligt orolig över DVD-läsarens hälsa.
Skiva nummer 3 blir samma historia, som en spegel, syns inte ens i Utforskaren.
Jag lugnar ner henne och vi testar att öppna skivorna i VLC och diverse andra videouppspelningsprogram jag har drällande i datorn (som brukade vara min). Inget av programmen, kan precis som utforskaren ens identifiera skivan.
Jag springer in till grannen som äger en DVD-spelare kopplad till TV:n, inget vi äger längre, där funkar alla 3 filmerna.
Jag lånar med mig 5st DVD-filmer han lovar och svär inte är något fel på hem till oss och alla 5 funkar utmärkt i dotterns dator, så DVD-läsaren är det noll och inget fel på.

Vad det gäller dom lånade filmerna så är ena skivan utgiven av Scanbox Entertainment 2020 och den andra av Njuta Films (aldrig hört talas om) 2018 och den tredje är utgiven av SF 2020.

Min fråga är nu, har dessa svenska företag varit så extrema i kopieringsskyddet så att inte ens en dator kan läsa skivan eller vad är det frågan om? Har någon här någon erfarenhet av något liknande? Det är väldigt dålig stämning här hemma just nu, får strunta i att ta med dottern till bibblan nå mer om det ska bli såhär var gång =/

Skivorna kan vara brända i snabbare hastighet än vad din DVD-läsare kan läsa. Min gamla DVD-läsare jag hade i datorn var det ungefär 50/50 om filmer fungerade i, i flickvännens PS2:a funkar dock alla DVD-filmer utmärkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Bildexpert

DVD-filmer kan ha kopieringsskydd och beroende på programvara kan krypteringen vara mer eller mindre effektiv. Om du exempelvis använder PowerDVD eller något av Microsofts egna program kan du nog ge dig sjutton på att du inte får någon bild ifall skärmen ingen HDCP upptäcks hos bildskärmen. VLC å sin sida brukar vara mindre petig. Sedan finns det DVD-filmer som inte har kopieringsskydd; Gamla Disneyutgåvor hade inte det exempelvis, tills de gavs ut på nytt med Copy protection-loggan (CP) på baksidan.

Däremot är det väldigt ovanligt att just kopieringsskyddet ställer till det så till den grad att skivan inte hittas av datorn och en möjlighet är då att det ligger något dammkorn eller liknande på pickupen. Det kan förhindra skivorna från att läsas men samtidigt kräva oerhört lite att få bort. Hade det felet på min tjocka Ps2 som tvärvägrade starta några som helst spel eller filmer till en början. Det räckte i princip med att öppna upp konsolen för att tillräckligt med damm skulle försvinna och sedan fungerade den igen.

Permalänk
Medlem

Är det en kommersiell skiva eller speciell rw-skiva eller något annat format som biblioteket kan tänkas använda för att göra kopior?

Annars kan du testa någon av dessa:
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000179516/den-optisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Nej, mig veterligen det ska inte vara något kopieringsskydd som förhindrar att filmerna spelas i datorn. Vad problemet kan vara kan jag dock inte säga på rak arm, men prata med biblioteket så de kan kolla på det.

Har ni kollat om någon av filmerna finns på Cineasterna? Välj Götabiblioteken och tryck på Gå vidare och ta en koll, det är en kostnadsfri tjänst för låntagare.

Biblioteket kan nog vara noll till hjälp, tror inte att dom är mer tekniskt kunniga än mig
Det enda är ju om andra låntagare beklagat sig då.

Ingen av filmerna finns där tyvärr men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skivorna kan vara brända i snabbare hastighet än vad din DVD-läsare kan läsa. Min gamla DVD-läsare jag hade i datorn var det ungefär 50/50 om filmer fungerade i, i flickvännens PS2:a funkar dock alla DVD-filmer utmärkt.

Ok, det där låter väldigt konfunderande med tanke på vad gamla tankesättet var.
När jag senast var igång seriöst med CD och DVD-rom teknik så var tumregeln tvärtom, att sänka hastigheten för att uppnå minimala data-fel vid t ex kopiering eller läsning av data, menar du att utvecklingen nu har gått åt andra hållet, att man snarare måste ha en tillräckligt snabb läsare?

Nuvarande enhet är inköpt 2009 och använd väldigt sparsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det en kommersiell skiva eller speciell rw-skiva eller något annat format som biblioteket kan tänkas använda för att göra kopior?

Annars kan du testa någon av dessa:
https://www.dell.com/support/kbdoc/sv-se/000179516/den-optisk...

Skivorna ser ut att vara 100% pressade i fabrik, labeln är på tok för fin för att vara något biblioteket själva ska ha printat och fått dit.

Gjort det mesta av det där redan =/

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ändå vara en fundamental fysisk skillnad på skivorna som fungerar och de som strular i läsaren, skivorna kan ha 1 eller 2 lager med data och det är möjligt att läsaren har nått optiskt problem som gör att den bara klarar att läsa ett av lagren.

Om det är 1 eller 2 lagers skivor som slår ut läsaren vet jag inte men har man filmer man vet hur de är gjorda så kan man ju testa om den klarar båda typerna av skivor, jag hade inte avfärdat läsaren som möjlig felkälla innan jag vet att den kan hantera både 1 och 2 lagers skivor korrekt, även cdskivor ställer lite andra optiska krav på läsaren så man kan även kolla med sådana.

Och till sist kan man även blanda in brända skivor för de har mycket lägre reflektionsgrad än pressade så de ger ytterligare ett möjligt problemområde även vid avspelning och inte bara vid bränning för det är ju fysiska skillnader vid bränning mellan DVD +R och -R och framförallt äldre brännare kan bara hantera en av dem medans nyare brukar klara båda typerna, när skivan väl är bränd och stängd ska de däremot vara likvärdiga vid läsning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Ok, det där låter väldigt konfunderande med tanke på vad gamla tankesättet var.
När jag senast var igång seriöst med CD och DVD-rom teknik så var tumregeln tvärtom, att sänka hastigheten för att uppnå minimala data-fel vid t ex kopiering eller läsning av data, menar du att utvecklingen nu har gått åt andra hållet, att man snarare måste ha en tillräckligt snabb läsare?

Nuvarande enhet är inköpt 2009 och använd väldigt sparsamt.

Genom att anlaysera BER vid läsning (BER = Bit Error Rate), vilket går att göra med vissa DVD-brännare (med tex optiarc-chipset) och rätt program - så har det inte varit en fördel att bränna långsamt utan det bästa är att bränna på brännarens designade hastighet och låta den sköta bränningen bäst själv - dvs. automatisk eller max fart. - med andra ord är det en seglivad myt från tiden innan CD/DVD-brännarna klarade 8X i hastighet och då kanske hade en viss relevans - för när man mäter på detta i moderna brännare med BER-kapabla brännare/läsare och program med olika brännarhastigheter så finns det inget som stöder detta.

Det många brännarprogram inte gör default är kalibrera mot skivan med en provbränning och efter detta en läsning innan det startar bränningen utan går på defaultvärden för aktuella MID från tabell och det kan ge stor skillnad i bränn-kvalitet.

En CD/DVD-skiva har typ 50 provbränningsplatser på olika delar av skivytan för kalibrering innan skrivning men väldigt sällan används så det tar ca 30 sekunder extra tid i kalibreringsprocessen innan själva bränningen startas - och för att det skall upplevas snabbt för användaren med brännarprogrammet så hoppar man över processen...

CD/DVD-R(W)-skivornas ibland upplevda opålitlighet är för det mesta att man gör saker fel - även brännarprogrammet gör fel med defaultinställningar - och det är dels att användaren skiter i verifieringen efter bränningen (inte bara att all data kan läsas av rätt utan om läshastigheten steppar ned i slutet av läsningen när det läses med max hastighet[1]) och dels att många brännarprogram default inte kalibrera mot skivan innan bränningen, ofta en bock som måste sättas någonstans djup i alla dess inställningar.

---

Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så luktar det mer att det är windows som bråkar och spärrar för uppspelning - vet inte om VLC har hackverktyget för DVD:s CSS-kryptering default eller måste tas in som separat modul (iom att det är tveksamt rent lagligt i många länder) - det kan vara att det är windows DRM-hantering som blockerar och man måste ha en kommersiell DVD-uppspelarprogram med CSS-avkrypterings licens i windows för att kunna spela upp köpe-DVD.

en lös DVD-spelare har i stort sett alltid en giltig licens i sig!

Har du provat med andra köpe-DVD?? - har du provat med annan OS-miljö än just windows? (läs linux - men även här kanske man måste dra in extra program för CSS-avkryptering av DVD) - att det fungerar med en del köpeskivor men inte andra beror på om CSS-krypteringen är påslagen eller inte och det är/var många distributörer som skippade krypteringen då den är knäckt sedan länge att det inte längre anses ha någon förhindrande värde.

[1]

Det är faktiskt en av de viktigaste kvalitetskollen av en bränd CD/DVD-skiva i spelare som inte kan mäta BER.

Går det att läsa av i full fart genom hela skivan utan att spindelmotorn saktar ned i ett plötsligt steg (typisk halverar hastigheten) så är skivan utmärkt.

Går det full fart hela vägen och ett steg ned i spindelhastighet precis i slutet av skivan (typ sista 20%) - dugligt men kanske inte för 10 års arkivering

Går det ner i spindelhastigheten innan 80% läst och dessutom går ned ett steg till ytterligare - bränn om om det skall vara tänkt för arkivering eller i mer känsliga läsare..

Det finns program som kan plotta diagram på läshastighet när det läster på max i CD/DVD-brännaren/läsaren och är det hack ned i slutet beskrivet som ovan så är inte skivan fullgod arkiveringssäker för minst 10 år, då när det varvar ned så har man nått ändan på felrättningskapaciteten och genom att varva ned så förbättras den avlästa signalen med mindre gitter och fasbrus och därmed klarar att läsa data med felrättning igen.

Skall man arkiveringslagra för lång tid framöver så bränner man DVD+RW (från Traxdata när de fanns) eller BR-RE framför 'dye'-versionerna av media - trots att när dessa kom bara har 'runt hörnet' garanti och ansåg dessa extremt opålitliga - så har det visat sig att dessa är extremt långtidshållbara i nordisk inomhusklimat med dels väldigt låg BER efter bränning - i nivå med köpeskivor, dels att försämringen över tiden är i stort sett noll - mina DVD+RW från typisk 2005 ligger fortfarande på nära samma nivå som köpeskivor medans vanliga brända DVD+/-R skivor så är det typiskt att 1/3-del av pariteten är förbrukad redan vid bränning - ca 1/3-del har förbrukats ytterligare efter ca 12 år när jag kollade detta och de lever på den sista 1/3-delen av paritet nu idag och förr eller senare kommer det vara 2K-sektorer som inte kan läsas typ från och med nu och framåt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Biblioteket kan nog vara noll till hjälp, tror inte att dom är mer tekniskt kunniga än mig
Det enda är ju om andra låntagare beklagat sig då.

Ingen av filmerna finns där tyvärr men tack för tipset

Nu vet jag inte den exakta rutinen för Linköping, men när låntagare kommer in med filmer som inte fungerar för dem brukar dels skivornas fysiska skick undersökas men de brukar även testköras. Jag brukar själv testa via en dators CD-läsare och jag har aldrig stött på det problem du upplever med bibliotekets filmer.

Jag vet såklart inte din tekniska kompetens, vad jag vet är dock att man inte ska underskatta den tekniska kompetensen för biblioteksanställda. Det finns olika avdelningar och vissa har som uppdrag att kunna lite mer än gemene biblioteksanställd.

Säger en som jobbar inom Götabiblioteken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Var en tur till biblioteket med dottern idag och hon hittade 3 filmer hon gärna ville se som inte fanns på någon av våra streamingtjänster vi kör hemma.
När vi kommer hem stoppar hon i ena skivan i sin PC (som är den enda i hemmet som har DVD-läsare) och läsaren bara läser och läser tills den till slut slutar läsa och ingen DVD syns i Utforskaren. PAPPA!!! skriks det för full hals och jag kommer springande, hon testar nästa film medans jag undersöker film nummer ett, inte en repa på skivan, ser ny ut, "konstigt" hinner jag lagom tänka för mig själv innan nästa frustrerade utbrott kommer ifrån dottern, "Det är likadant med denna också pappa".
Skiva nummer 2 är också som en spegel och jag börjar bli allvarligt orolig över DVD-läsarens hälsa.
Skiva nummer 3 blir samma historia, som en spegel, syns inte ens i Utforskaren.
Jag lugnar ner henne och vi testar att öppna skivorna i VLC och diverse andra videouppspelningsprogram jag har drällande i datorn (som brukade vara min). Inget av programmen, kan precis som utforskaren ens identifiera skivan.
Jag springer in till grannen som äger en DVD-spelare kopplad till TV:n, inget vi äger längre, där funkar alla 3 filmerna.
Jag lånar med mig 5st DVD-filmer han lovar och svär inte är något fel på hem till oss och alla 5 funkar utmärkt i dotterns dator, så DVD-läsaren är det noll och inget fel på.

Vad det gäller dom lånade filmerna så är ena skivan utgiven av Scanbox Entertainment 2020 och den andra av Njuta Films (aldrig hört talas om) 2018 och den tredje är utgiven av SF 2020.

Min fråga är nu, har dessa svenska företag varit så extrema i kopieringsskyddet så att inte ens en dator kan läsa skivan eller vad är det frågan om? Har någon här någon erfarenhet av något liknande? Det är väldigt dålig stämning här hemma just nu, får strunta i att ta med dottern till bibblan nå mer om det ska bli såhär var gång =/

testa i Leawo blu-ray player, inte 100% på om den kan läsa dvd men det borde den kunna, aldrig stött på några copyright problem med den spelaren, funkar på alla mina blu-ray som är köpta i butik med bluray spelaren jag har till datorn, det är nått copyright skydd nånstans, antingen på skivorna eller i dvd-spelaren du har i datorn

Permalänk
Medlem

En annan tanke bara, ni har ingen konsol hemma som har skivläsare kanske? Kör själv någon enstaka DVD eller Bluray i ett Xbox när det behövs.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Nu vet jag inte den exakta rutinen för Linköping, men när låntagare kommer in med filmer som inte fungerar för dem brukar dels skivornas fysiska skick undersökas men de brukar även testköras. Jag brukar själv testa via en dators CD-läsare och jag har aldrig stött på det problem du upplever med bibliotekets filmer.

Jag vet såklart inte din tekniska kompetens, vad jag vet är dock att man inte ska underskatta den tekniska kompetensen för biblioteksanställda. Det finns olika avdelningar och vissa har som uppdrag att kunna lite mer än gemene biblioteksanställd.

Säger en som jobbar inom Götabiblioteken.

Det var absolut inte meningen att idiotförklara dom som arbetar på bibliotek på något vis.
Jag känner bara att när alla skivorna går att spegla sig i så finns det inte mycket som kan vara fel på skivorna i sig förutom något slags kopieringsskydd.