Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fractal Design krymper Define och Meshify

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design krymper Define och Meshify

Med fyra nya datorlådor skalar Fractal Design bort stöd för ATX-moderkort, medan de flesta möjligheter och funktioner från föregångarna finns kvar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla bra tajming
Satt idag och spanade chassin som är modell mindre inför höstens bygge

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vad synd, så nära att vara bra. Dessa chassin hade behövt kika på NR200 och dra lärdom istället.

Permalänk
Medlem

Nano-varianterna känns lite meningslösa, men jag är glad att det kommer ett par uATX-lådor igen. Visst är de stora på 32L, men Define 7 ligger på 58L och XL på smått absurda 77L. Hade jag varit på gång att bygga något nytt hade nog de lådorna legat bra till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rätt saftiga priser på Fractals chassin. Tur det finns alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Någon av nano modellerna blir givna i nästa bygge!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är m-ATX rätt dött.
Jag har alltid gillat den storleken. Det finns plats till mer på moderkortet, men massa onödiga pci platser borta.
m-itx blir ofta så limiterat.

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som att fractal släpper chassin stup om kvarten just nu. Går det bra för bolaget, nån som vet?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min Define R5 still going strong.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

intressant chassi, men när priset kom så föll det bort tyvärr.

Kör vidare på Corsair 175 för min den.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fina ut!

Nu hoppas vi bara att det kommer fler vettiga moderkort för mATX - det har varit stor brist på dem rätt länge nu. Egentligen är det märkligt, då detta torde vara den perfekta formfaktorn för de flesta.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Snusfri

Är sugen på mITX men då det inte finns (vad jag vet) några moderkort som klarar av 128GB (2x64GB) eller har 4st DIMM så går det tyvärr inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan såklart googla själv men det hade varit trevligt att se eventuella storleksskillnader mellan denna och förra generationen.

Jag har har ett gammalt nano-chassi, vilket var perfekt för ett litet förstabygge.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Rätt saftiga priser på Fractals chassin. Tur det finns alternativ.

Jag har ärligt rätt svårt att tänka mig byta från Fractal. Har ett Meshify (S2?) och det är ett så jäkla trevligt chassi. Snyggt, funktionellt och välbyggt - kvalitet rakt igenom. Tycker det är ena riktigt goa gubbar där hos Fractal.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med nano varianterna är att GPU ligger så nära PSU shrouden annars hade dom kunnat vara nice alternativ.

Skrivet av THB:

Är sugen på mITX men då det inte finns (vad jag vet) några moderkort som klarar av 128GB (2x64GB) eller har 4st DIMM så går det tyvärr inte.

Vad behöver du 128GB ram till ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag tror FD sålde framgångsrikt då det var bra chassin till lågt pris. Vetefan om det räknas som lågt längre. Man skulle inte direkt köpa en 6tkr dator och lägga 1650 på chassi.

Skrivet av Nivity:

Tyvärr är m-ATX rätt dött.
Jag har alltid gillat den storleken. Det finns plats till mer på moderkortet, men massa onödiga pci platser borta.
m-itx blir ofta så limiterat.

mATX är ärligt talat min favoritstorlek. Relativt litet, 4 ram platser, tillräckligt pcie platser för något tillbehör, osv. Särskilt med tanke på att sli/crossfire mer eller mindre är dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det jobbiga med nano varianterna är att GPU ligger så nära PSU shrouden annars hade dom kunnat vara nice alternativ.

Tycker inwin gjorde rätt som vände på det i deras 301
Satte PSU i toppen så GPU kan dra in frisk filtrerad luft från botten utan något i vägen.
Därför jag jagade rätt i ett så fort jag hittade att modellen existerade...nu finns de iallfall att beställa hos danskarna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Snusfri
Skrivet av reaperishere:

Det jobbiga med nano varianterna är att GPU ligger så nära PSU shrouden annars hade dom kunnat vara nice alternativ.

Vad behöver du 128GB ram till ?

Håller på en hel del mycket 3D och rendering, så behöver mycket RAM.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vilken jävla bra tajming
Satt idag och spanade chassin som är modell mindre inför höstens bygge

De är ju tyvärr inte vidare små. Nano ligger på 29 liter. Under 20 liter brukar räknas som small form factor, medan 20-30 liter är MFF. De här är nära fullstora chassin med dåliga namn och kompabilitet.

Vill du ha ett litet matx-chassi så skulle jag rekommendera att titta på Inter-tech im01 eller Dan Cases A4 (inte släppt än). De är båda runt 20 liter. Vill du ha itx så finns många betydligt mindre alternativ.

Skrivet av LaoLao:

Jag kan såklart googla själv men det hade varit trevligt att se eventuella storleksskillnader mellan denna och förra generationen.

Jag har har ett gammalt nano-chassi, vilket var perfekt för ett litet förstabygge.

De här nya nanona är ca 10% större än gamla Nano S, som ju redan på sin tur var ett stort ITX-chassi.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är sugen på mITX men då det inte finns (vad jag vet) några moderkort som klarar av 128GB (2x64GB) eller har 4st DIMM så går det tyvärr inte.

Det finns, men kostar där efter. Supermicro har fina kort bland annat X11SRi-IF.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Meshify 2 mini kan kanske bli intressant för nästa bygge om man väljer mATX
Meshify 2 nano eller torrent nano kan även vara intressant då jag inte vill ha pyttesmått chassi..

Dock kommer det nog antingen bli Meshify 2 Compact eller Torrent compact för nästa bygge...
Finns mer moderkort att välja på då...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

De är ju tyvärr inte vidare små. Nano ligger på 29 liter. Under 20 liter brukar räknas som small form factor, medan 20-30 liter är MFF. De här är nära fullstora chassin med dåliga namn och kompabilitet.

Vill du ha ett litet matx-chassi så skulle jag rekommendera att titta på Inter-tech im01 eller Dan Cases A4 (inte släppt än). De är båda runt 20 liter. Vill du ha itx så finns många betydligt mindre alternativ.

De här nya nanona är ca 10% större än gamla Nano S, som ju redan på sin tur var ett stort ITX-chassi.

Håller med dig. Men samtidigt är a4 och im01 svårare att bygga i. Stödjer inte fela luftkylare, begränsade PSU storlekar. GPU längder och bredder, luftflöde etc etc.
Kan dock tycka de kan få ner storleken yttligare i samma storlek som inwin 301 som är Tower också på 31l....varav sista 4l på pappret är bredden som handtaget och skruvarna till respektive sidopanel sticker ut lite. Hade lätt med en fulare mekanism för sidopanelerna som bara skruvas in i baken av lådan fått chassit ner i 27l på matx Tower. Med andra optimeringar på 301an i fronten så tror jag man kommer ner i 25L utan att påverka insidan struktur.

Så att fd inte är där nere i sub 30l är lite synd....har ju gjort chassin i rätt många år nu. Men de blir ju långsamt mindre, define mini c var 35.7L så 2.5L mindre är denna. Så 5 år till så kanske.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fractal gör mycket bra chassin, har kört endast Fractal sista 10 åren. Mycket bra och tysta chassifläktar också. 👍

Permalänk
Medlem

Har inget emot nano chassit. Alla som kör itx plankor är inte intresserade av sff

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag gillar verkligen Define-serien för riktigt tysta byggen. Kommer bli ett mini nästa gång. Personligen gillar jag mATX. Tillräckligt med expansionsmöjligheter samtidigt som det är billigt, lättbyggt och enkelt att kyla. Sff blir allderless för högljutt och omständigt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte alltid Fractal Design för att dom var billiga & bra
Nu är dom bara bra...men tyvärr har andra nuförtiden Både billiga & bra lådor
Har massor med Define chassin från den tiden de kostade runt tusingen...men nu har de blivit lite gör dyra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Köpte min Define R5 för 895 SEK 2016, riktigt fin kvalite och snygg design, min är vit och jag gillar verkligen den färgen på det här chassit. Håller med samtliga som skrivet att priserna är för höga nu för att motivera ett köp. Behöver dock inte byta chassit, det kan hålla många år än.

Permalänk
Medlem

En av dem bästa sakerna med meshify 2 & define 7 är ju 140mm fläkt baktill, det tar man alltså nu bort Känns lite som att man försöker göra sig av med misslyckade prototyper. Att man bara får 2 fläktar är också snålt, man vill ju ha minst 3.
"Lite" versionerna är helt klart dem bästa, dem borde man slipa vidare på.

Varför kan man inte få ha ljuddämpat med hönsnätsfront utan tvingas välja antingen eller? 3300:- för 2 lådor känns inte som ett bra köp.

Meshifine Lite, bitte!

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spontant vill jag säga: men jag vill kunna sätta i ett ATXmoderkort. Sedan inser jag att senaste 10 åren har jag på min höjd haft två instickskort i datorn (grafikkort och ett wlankort för en burk som stod där det var drygt att dra sladd).
Så jag är nog egentligen fine med det, så länge jag enkelt kan köra om burken till filserver när den är för slö för att spela/utveckla på. 2 st 3.5 är ju dock för snålt för det ändamålet, men mindre än ATX skulle nog gå

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vad synd, så nära att vara bra. Dessa chassin hade behövt kika på NR200 och dra lärdom istället.

Utveckla gärna?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate