Veckans fråga: Tangentbordets formfaktor och layout

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

ni som har delade och skitsmåa tangentbord.. hur får ni dom att ligga still? Har testat småa men dom rör sig så man skriver i fem minuter och justerar i två.

Gummifötter. Mitt split som får anses vara bland de mindre du kan hitta glider inte omkring.
Det är bara om det samlats damm under som det kan börja kana lite, när dammet är borta ligger det helt stilla.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vilket tangentbord som används. ANSI, ISO - 60%, 65%, 75%, TKL och fullstort finns att välja på. Inget ergodox än men sugen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Roccat Vulcan 120 Aimo med Glorious ISO MK keycaps, funkar bra om man inte vill bli bländad av tagentbordet

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Vi har ett tenkeyless ISO och ett 75% JIS här hemma.

Permalänk
Medlem

105% eller vad man nu kan kalla ett fullstort med en kolumn makroknappar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har sen en tid tillbaka ett kyria som min daily driver på jobbet. Det är ett 40% split, väldigt trevligt att skriva på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

<Uppladdad bildlänk>

Kommer nog aldrig kunna byta ...

Oj, det var tider det, måste väl vara minst 10 år sedan det fanns att köpa? Logitech tar ibland märkliga beslut, som att ta bort detta och även K830 som väl var det ultimata HTPC tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Keychron Q1 75% Oil king brytare, TX stabs och lite mods.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

När man väl vant sig med sladdlöst är det svårt att gå tillbaka, vilket begränsar utbudet en hel del. Insåg dock för länge sedan att inte ens som utvecklare använde jag numeriska tangentbordet annat än i undantagsfall så trådlöst TKL för min del. Mestadels G915 TKL, men ibland även Corsair K63 Wireless som är rätt underskattat.

Just tangentbord är väl annars det som man lättast kan leva med sladd i jämfört med mus, hörlurar osv. men i synnerhet om man behöver styra flera datorer så är så klart ett trådlöst som kan växla mellan enheter svårslaget.

Permalänk
Medlem

Fullstort såklart då mitt skrivbord är bredare än 40 cm. Går mycket fortare att skriva siffror med numpad, och både F-knapparna och numpad är väldigt användbar i många simulatorspel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Ett egendesignat som jag kallar LongPlanck

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly