Permalänk
Medlem

Lasthållare till bil utan rail

Hej,

Vi har skaffat en Kia EV6 som saknar rails. Lasthållaren till Thule fäster runt bilen direkt på lacken och lasthållaren är i metall. Hur är detta egentligen tänkt att fungera utan att totalt förstöra lacken? Någon som har lasthållare som fästs direkt på bilen? hur har det fungerat för er?

mvh Christian

Permalänk
Medlem

På min V40 (2016) så sätter man direkt mot laken (mellan/under dörren och taket). Jag använder Volvos egna men vad jag har sätt när jag letade efter lasthållare så är volvos exakt samma som thule med olika namn bara.

Den delen som är mot lacken är bekledda/doppade i gummi på minna, har inte kollat på andra men tycker det borde väll alla vara så de inte skadar just lacken.
Skriv ett mail och fråga thule hur det är tänkta att sitta, de kan ju garanterat svara bäst på din fråga

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Man behöver sätta någon skyddsfilm mellan annars kommer det synas i lacken pga vibrationer när smuts letar sig in. Testat både med och utan skyddsfilm på Thules typ med gummibeklädnad.

Permalänk
Medlem

Jag har Thules takfötter till EV6 och har satt tejp på insidan av fästet. Har inte kört någon längre sträcka med tung last, utan bara hämtat brädor. Tänkte skaffa takbox till vintern, så en skyddsfilm kanske skulle vara en god idé. Har dock svårt att tänka mig att Thule gör fästet som repar lacken.

Det svåraste med monteringen är att man måste mäta var fästena ska sitta och att verktyget ska knäppa till när man dragit åt hårt nog. Med en genomskinlig skyddsfilm skulle det vara enklare att veta exakt var dom ska sitta.

Saknar mina rails från gamla bilen...

Permalänk
Medlem

Har kollat på fästena och det är metall med en svart färg påmålad. Känns jävligt värdelöst helt ärligt. Finns det inga bättre lösningar än att man själv måste göra hemmafix ? jag menar det lär ju komma in skit etc som kommer skava.