Snabbkoll: Vilken chassisida föredrar du?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilken chassisida föredrar du?

Vissa vill visa upp den stiliga hårdvaran för omvärlden, medan andra prioriterar låg ljudnivå eller extra luftflöde. Vilken sidopanel väljer du när valmöjlighet finns?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Transparent är kul, men då jag har datorn mest på vänster sida vore det kul med spegelvänt chassi så man har glaset på andra sidan. (Ja, jag har gnällt om det förr ) .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Transparent, inte för att jag bryr mig om att visa upp innanmätet, men om jag skulle få uppstartsproblem så kan jag läsa felkoden på modermodemet utan att behöva ta av sidan först.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

I brist på gulbeiga och tråkgrå liggande desktop chassin att sätta skärmen på får jag nöja mig med helt täckta chassin att dölja tråkhårdvaran i.

RGB kan se coolt ut om det utformas enligt less is more men jag skulle inte orka sitta med det lika lite som jag vill att tangentbordets rgb dansar cha cha.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Det beror ju väldigt mycket på hur chassit fungerar i övrigt, i en tornlåda med luftflöde fram-bak samt eventuellt ner-upp, så är det nog solid ljuddämpad panel som gäller.
Man behöver ju inte ha perforering där man inte tänkt ha luftflöde och glaspanel är både tungt, bräckligt och får oljud att studsa. Sedan föredrar jag istället att man tar av en panel om man ska flukta på innanmätet, då är en skruvlös design med gångjärn (likt en skåpslucka) att föredra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Heltäckande eller ingen alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perforerad eftersom låg volym och därmed högt luftflöde är något jag uppskattar. Om jag skulle skaffa ett torn så heltäckande. Aldrig nånsin glas... Jag har haft det en gång, och det blev sista gången.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ljuddämpad heltäckande. Datorn står ändå på golvet under bordet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Transparent

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Vem ska jag visa datorn för? Jag tycker inte ens om att ha folk hemma.

Permalänk
Medlem

Jag har hellre en mycket varmare dator om jag kan dämpa ljudet liiiite till, så heltäckande så klart!

Permalänk
Medlem

Har haft heltäckande tidigare men nu körde jag Corsairs 5000x vit. Jag tycker den är riktigt snygg och med den mängd fläktar jag har så är det ändå övertryck och bra luftflöde. Ljudnivån är inga problem, den hörs knappt. Alla fläktar har RGB men jag kör de i vitt ljus. Komponenterna är inte helvita men det är snyggt ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Följdfråga..

GILLAR DU HUR DIN DATOR SER UT?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Transparent. Jag älskar RGB och med de andra typerna tycker jag det syns så dåligt. Jag vill ju visa upp mina komponenter och så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

1. Rymligt gott om plats
2. Tyst och svalt.
3. Övriga saker som funktioner.
4: Utseende. Såklart ett superfult chassi inte är acceptabelt.

I vilket fall detta leder till att jag väljer täckande chassi då dessa är lättast att ljuddämpa. Trots att de är lättast, så vet jag inte något chassi som jag anser ljuddämpar tillräckligt bra.
Om man hade kunnat fått ett transparent chassi lika tyst, så varför inte? Det beror lite på var datorn ska stå.

*edit*
Efter kollat på vad dagens chassi så blir det nog en transparant för de bättre chassin brukar vara detta. Inte att jag vill ha detta.

Permalänk

Alltid haft heltäckande men efter chassibyte med glas tycker jag det är skoj att se komponenterna lysa där inne.

Permalänk
Medlem

Heltäckande. Har ett 400Q, en tyst, svart låda bredvid skrivbordet. Precis så jag vill ha det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Heltäckande. Min burk syns inte då den står i en möbel.
Förstår inte charmen med en burk synlig

Kanske det blir lite mer fokus på luftflöde med nytt system, men kommer fortfarande stå gömd

Permalänk
Medlem

Heltäckande. Jag orkar inte bry mig om utseendet i fönstret eller att hålla tillräckligt dammfritt idag utan det städas när det blir av och ser bedrövligt ut under tiden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Heltäckande är att föredra eftersom man då inte behöver bry sig om hur det ser ut innanför.

Hade glassida på förra chassit som ändå inte var till någon nytta då jag måste ha datorn placerad på vänster sida intill väggen.

Permalänk
Medlem

Är detta marknadsundersökning för ett SweChassi?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Perforerad ger ju nästan alltid lägre ljudnivå än solid så ett ganska no brainer val.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Har ett Phanteks P600S Tempered Glass på bordet,, ( Phanteks lådor varit min favorit i ett par år )
skiftar mellan luftflöde o dämpat
skulle aldrig låta en dator stå på golvet som en dammsugare

Permalänk

En dator ska varken synas eller höras. Så tyst och inte några ljus som kommer ur den, så heltäckande eller perforerat med tunt filter eller tunt tyg på insidan som kan hindra ljus från att komma ut (innebär ju dock mer rengöring dessvärre)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför standard (enligt chassitillverkarna i varje fall) är att ha datorn på höger sida? Där ska man ju ha musmattan och armen. Mycket mer rimligt att ha den på vänster sida, men då syns ju inte all denna flådiga ljussättning som är populärt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Alltid varit ett fan av ljudisolerad solid panel men på senare tid så har det börjat väga över till att jag faktiskt föredrar mörktonad glasruta. tycker det ser snyggt ut utan att bli för transparent. Inget fan av överdådig RGB generellt men i mitt bygge är det bara grafikkortet som lyser lite lätt och då ser det rätt läckert ut.

Permalänk
Medlem

Heltäckande, bryr mig inte direkt om att det ska se flashigt ut.

Permalänk
Medlem

Anar att detta är lite av en "lätt religiös" fråga
Min chassisida är likadan som bilens motorhuv, heltäckande och ljudissolerande

Permalänk
Medlem

Avstod röst.

Absolut inte perforerat. Men om det är heltäckt eller transparent spelar ingen roll. Dock har jag accepterat att det alltid slutar i ormbo, så det kan lika väl vara heltäckande.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tycker mest om otonat glas, så att det blir som att titta utan sidopanel fast med fina reflektioner pga glaset. Använder O11 Dynamic.