Ninebot F-40D Elscooter - Recension /Test

Permalänk
Medlem

Ninebot F-40D Elscooter - Recension /Test

Bakgrund och tilltänkt användning
Jag: 190cm, ca 120kg.
Varning: lång recension, finns TLDR i slutet.

Jag valde att sälja min bil för ett par år sedan och har sedan dess antingen gått eller tagit bussen. Jag började kombinera vardagsmotion med att gå och småhandla ca 3-4 gånger/vecka. Det tar mig ca 45-60 minuter beroende på hur mycket det ska handlas och blir en ganska bra svettig träningspromenad samtidigt. Ibland tar jag bussen, t.ex när det ska storhandlas, regnar eller för att jag inte känner för att gå. Detta är så pass sällan att periodkort inte är värt det. Detta har fungerat ritkigt bra för mig i ett par år och täcker 80% av mina resebehov.

Tanken var/är att el-scootern skulle täcka upp de där sista 20%. Vissa resor är bara ganska ovärda. Jag har en vän som bor ett par km bort, och vill jag bara svänga förbi och säga hej i en timme så kostar det mig 60kr i bussbiljetter. Ifall man blir sugen på ett par öl en varm sommarkväll så är det antingen 45 min promenad till affären, alternativt får man ta bussen som tar typ 5 min att åka, men istället 20 min väntetid för att ta sig dit och hem + 30 kr i biljett. Kanske är det jag som är snål och tråkig, men i dessa fallen så känns resorna inte värda kostnaden och det slutar ofta med att jag stannar hemma istället. Tanken här är att el-scootern tillåter mig att ha ett kul sätt att resa på, som gör dessa resor värda att göra istället för att sitta hemma

Ninebot F-40D
Anledningen till att jag valde just denna modell:

  • Maxvikt på 120kg, vilket också är ungefär min egen vikt

  • 40 km angiven räckvidd

  • "Laglig" i Sverige och räknas som El-cykel. Kommer ett eget stycka om just detta senare.

Direkt när jag packar upp den ur kartongen märker jag att det är en rejälare konstruktion och en mer "premium" typ av el-scooter. 4 skruvar för att fästa styret + koppla upp den mot Ninebot-appen så är man igång för sin första tur. Jag bor en trappa upp men vikten är inga problem för mig att bära upp och ned för en trappa, inte ens värt att fälla ihop den utan jag lyfter den som den är. Hjälper kanske dock att jag är 190.

Jag har aldrig stått på en el-scooter tidigare men det vara bara att hoppa upp och köra gasen i botten direkt. Köra på vanlig asfalt och cykelväg är riktigt behagligt. Lite sämre asfalt, t.ex. när den varit lagad och lappad är något man absolut märker av, men inget som är problematiskt för förare eller scooter. Lite mer tydliga kanter, t.ex. vid övergångställen etc ska man nog vara varsam vid dock. En cykel skulle ju inte ens märka av en sådan kant pga sina stora däck, men här känns det mer som att man snart lär ha punka ifall man inte saktar ner och tar sig lite varsamt över dessa kanter. Jag kommer ju dock indundrande mot kanterna med 120kg + scooter, så väger man hälften kanske det är ett icke problem.

Första färden och det negativa

Som första tur (förutom en 10 min provtur kvällen innan) så tänkte jag att jag skulle besöka mina föräldrar. De bor ca 7km bort och det är en höjdskillnad på ca 100m mellan oss. Scootern är specad för 40km på en laddning + att den ska klara av en lutning på ca 20%.

Right... Backar på ca 5-6% lutning orkar den inte riktigt med utan jag var tvungen att manuellt sparka lite vid sidan för att den skulle klara av att hålla sin hastighet och inte stanna. 5% låter kanske ganska lite, men det är ändå en ganska okej uppförsbacke. 5% betyder att du färdas 5m uppåt för varje 100m framåt. Hade man varit på en cykel så är det inte så att man behöver ställa sig upp, men man blir helt klart andfått och behöver växla ner om det är en längre backe. Men okej, det var ett par sådana backar på vägen, men med sparkandet klarade den av att hålla ca 15 km/h uppförs så de var snabbt i backspegeln. Backen på bilden är ca 300 m lång, och har en höjdskillnad på 15 m, dvs 5% lutning. Det är svårt att fånga lutning bra på bild och den känns nästan lite brantare på bilden än i verkligheten.

10% lutning är dock en helt annan fråga. Mina föräldrar bor på ett "berg" så det finns en sträcka på ca 200m där det är en lutning på 7-11%. Nope, inte ens när man försökte sparka sig uppför klarade motorn att hålla uppe farten utan det vara bara att hoppa av och traska. Inte hela världen, men det förstör känslan av att vara ett smidigt transportmedel när man behöver kliva av och traska ett par hundra meter. 10% lutning skulle jag beskriva som där en normalmotionerande människa lägger i en låg växel, eller kanske ställer sig upp för att cykla uppför backen. Nu råkar staden där jag bor vara ganska kuperad mot utkanterna, men även när jag bodde i platta sthlm var det ju inte ovanligt att det fanns en backe på 50-100m som var över 7%.

Ifall du som läsare undrar över dina egna backar i området så kan man använda google earth för att få fram höjdskillnader (nedre högra hörnet), sen kan man mäta avstånd med distansverktyget(vänster fält). Dela höjdskillnaden med distansen för att få fram lutningen. T.ex. höjdskillnad på 20m, distans på 200m. 20/200 = 0.1, eller 10% lutning.

7km senare var jag framme hos päronen och batteriet var på 50%. Jag laddade upp den till 100% igen hos päronen och hemresan drog lite mindre pga nedförsbackarna, och jag kom hem med ca 65% kvar på batteriet. Det betyder att jag kom ca 14 km på 85% av batteriet, eller uppskattningsvis 16.5 km på en full laddning. LÅNGT ifrån de 40 km som Ninebot anger i specen.

Är det kul?
Alltså, ja och nej. Enligt svensk lag så får en E-Scooter inte gå snabbare än 20 km/h för att den ska räknas som El-cykel. 20 km/h är inte särskilt snabbt. Du håller ungefär samma hastighet som en vanlig cyklist men kommer bli omkörd av en del pendlingscyklister. På en bred och trevlig cykelväg utan massa folk så är 20km/h Zzzzzzzz, genuint super trist. Som lag känns det dock väldigt rimligt, man har bra kontroll över scootern i den hastigheten. Jag var upp i 30-35 km/h i ett par nedförsbackar och då börjar det bli genuint kul, men man känner samtidigt att man inte alls har samma kontroll över scootern i de hastigheterna.

Köra på breda smidiga cykelvägar är ganska chill (även att det är Zzzzz) men så fort du istället kör på en gångbana eller trottoar så är det inte alls lika smidigt. När det börjar bli in/utfarter från parkeringar, övergångställen och annat som man behöver ha i åtanke blir det ett ganska jobbigt transportmedel, särskilt när det finns kanter man behöver stanna för. Ett annat säkerhetsproblem när man kör i trafik är att det är mycket svårare att se bakom sig på scootern. Vänder man sig bakåt på en cykel, så fortsätter cykeln rulla på framåt utan större problem. Gör du detta på scootern så känns det mycket mer instabilt, du kan göra det men det känns inte "säkert" på samma sätt som en cykel.

Borde jag köpa en scooter som går i 30-35 km/h istället?
Här återkommer vi till den svenska lagstiftningen. Jag är inte utbildad inom svensk lag, men efter att ha pratat med både Ninebot, transportstyrelsen och försäkringsbolaget så är det så här jag har uppfattat läget (Kan finnas faktamässiga fel dock, så lita inte på mig utan för din egen efterforskning).

Transportstyrelsen säger att en elscooter får max gå i 20 km/h OCH ha en max effekt på 250W för att räknas som elcykel. Detta verkar vara en sanning med modifikation. Modeller jag köpte går i max 20 km/h, men har en effekt över 250W. Den är dock, enligt Ninebot själv godkänt och klassas som E-cykel. Ninebot skickar med ett Certificate of Conformity (COC cert) som tydligen är det som bevisar att den är godkänd. Försäkringsbolaget ville att man skulle ha ett sådant iaf. När din scooter klassas som elcykel så gäller din hemförsäkring vid stöld, skador, olyckor etc

Om din E-Scooter inte räknas som el-cykel så är nästa steg 25-moped, och jag antar att blir den kraftfull nog så är det EU moped eller Lätt MC som blir nästa klassificering. Nu gäller inte hemförsäkringen längre utan du behöver nu minst en trafikförsäkring. För 25-moped ligger en sådan ofta på 2-3000kr/år. Går den i 30+ antar jag att den måste vara reggad som EU-moped eller lätt MC, och nu behöver man ju nummerplåt etc. Annars antar jag man kan åka dit för att framföra ett oregistrerat fordon och jag gillar mitt körkort och behåller gärna det tack =).

Kommer jag att behålla den?
Troligen inte. Målet för mig var att den skulle lösa de sista 20% av mina resor, och göra det på ett nöjesfullt och kul sätt. Att den inte klarar backarna är ett stort problem där jag bor, vilket direkt gör att den går bort för hälften av resmålen jag hade planerade. Sen att 20 km/h helt enkelt är tråkigt långsamt, samt att det skulle gå snabbare att ta bussen i många fall gör att värdet faller snabbt. Jag lägger hellre till 10.000kr + 500kr/månad och köper mig en äldre moped/motorcykel, för även att det blir betydligt dyrare så får jag i alla fall en produkt som löser de problem jag har. Ninebotten kostar inte så mycket, men den löser heller inte de problem jag har vilket jag ser som 6500kr i sjön.

Skulle beslutet vara annorlunda ifall jag vägde mindre? Jag tror inte det. Räckvidden hade ökat en del, och jag hade inte behövt sparka i vissa backar. Jag tror dock inte att den hade löst de branta backarna dock. Detta hade gjord den mer attraktiv dock, men ett stort problem kvarstår, 20km/h är inte särskilt snabbt eller spännande.

Sammanfattning och TLDR: Kvaliteten på Ninebot F-40D går inte att klaga på. Den känns väldigt rejält byggd för 6500kr. Det Ninebot anger faktamässigt om modellen, att den klarar av 40km + 20% lutning stämmer säkert, ifall man väger runt 50kg. För varje 10kg mer än det så kan man nog räkna bort ca 4km och 2% lutning.

Det är ett ganska okej alternativ till cykel, ifall man har fina cykelbanor men är inte särskilt behaglig att köra i stan eller på trottoar. 20km/h är nog lagom för någon som vill ha den för att pendla till jobbet, men helt klart inte tillräckligt snabbt för att man ska kunna tänka på det som nöjeskörning.

Jag skulle rekommendera den till en väldigt specifik person: Du bor i en lägenhet utanför city. El-cykel är inte ett bra alternativ för du har ingenstans säkert att förvara den och el-scootern kan du bära upp i lägenheten. Du har fina cykelbanor som inte korsar så mycket trafik för din pendling till jobb/skola och du ser scootern som en ersättning för buss/bil. Den är ett bruksfordon och inte för att ha roligt.

Tack för mig

Tråd flyttad till medlemsrecensioner /Vzano, Mod
Permalänk

skulle säga att har du möjlighet till at parkera MC eller EU-moped är det helt klart att föredra.

en eu-moped av otrimmad sort går ofta runt på typ 1-2dl milen och får iaf köras 40-50km/h.

pendlade på min kina eu-moped i nått år till jobbet ~1 mil och de va gjort på 30-40 min och kunde köra typ en hel vecka tur och retur på typ en tank a 3.5L blyfritt

trafikförsäkring ~1000:-/år har jag för mig jag gav.

så slår man ut det på de ca ~200 dagarna om året man jobbar aka ~40 veckor så kostade den mig typ 4500:- + oljebyte om året att pendla till/från jobbet med dagens bensinpris på ~25:- och motorn tog så lite olja så 1L biltema 10-30W olja räckte till typ 2-3 byten så ingen servicekostnad att snacka om heller.

betydligt billigare då... tror bensinen låg närmre 15:- på den tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att har du möjlighet till at parkera MC eller EU-moped är det helt klart att föredra.

en eu-moped av otrimmad sort går ofta runt på typ 1-2dl milen och får iaf köras 40-50km/h.

pendlade på min kina eu-moped i nått år till jobbet ~1 mil och de va gjort på 30-40 min och kunde köra typ en hel vecka tur och retur på typ en tank a 3.5L blyfritt

trafikförsäkring ~1000:-/år har jag för mig jag gav.

så slår man ut det på de ca ~200 dagarna om året man jobbar aka ~40 veckor så kostade den mig typ 4500:- + oljebyte om året att pendla till/från jobbet med dagens bensinpris på ~25:- och motorn tog så lite olja så 1L biltema 10-30W olja räckte till typ 2-3 byten så ingen servicekostnad att snacka om heller.

betydligt billigare då... tror bensinen låg närmre 15:- på den tiden.

Jag håller helt med. När jag pluggade för ett antal år sedan köpte jag en 25 år gammal offroad hoj (Kawasaki tengai 650 har jag för mig). Då hade Bilsport MC någon form av veteran försäkring som kostade typ 1000kr om året för motorcyklar som var över 25 år . Köpte en 20L packbox och var perfekt för mig. Körde 9 månader om året, typ så länge det var plusgrader. Problemet jag har idag är att jag endast har en parkeringsplats men ingen vinterförvaring så det blir väldigt osmidigt med både EU moppe och MC =(

Permalänk
Medlem

Är jävligt kluven redan nu inför en eventuell uppgradering från min G30 som jag är hyffsat nöjd med. Kortfattat, ringklockan och bakskärmen är 2 punkter som är bedrövliga. Klockan klangade och hade sig från första turen, monterade bort den. Skärmen har efter 1 år blivit totalt slapp och fladdrar och har sig helvilt vilket för med sig otrevliga ljud. Det är hyffsat enkelt att åtgärda dock, montera bort bakhjulet och på med en supportbracket och det är klart. Ska fixas i sommar, köpte en ny skärm tills jag orkar ta tag i det. Men det hade bättre om dom hade byggt in nåt stöd från början.
Annars är scootern toppen, fortfarande 4,5-5mil med ungefär 90/10 D & S mode. Använder endast S-mode i backar, annars räcker 25km/h gott.

Eltras senaste IP67 är rätt intressant, förutom räckvidden som är kortare.
Aja, 1 år på sig åtminstone att fundera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är jävligt kluven redan nu inför en eventuell uppgradering från min G30 som jag är hyffsat nöjd med. Kortfattat, ringklockan och bakskärmen är 2 punkter som är bedrövliga. Klockan klangade och hade sig från första turen, monterade bort den. Skärmen har efter 1 år blivit totalt slapp och fladdrar och har sig helvilt vilket för med sig otrevliga ljud. Det är hyffsat enkelt att åtgärda dock, montera bort bakhjulet och på med en supportbracket och det är klart. Ska fixas i sommar, köpte en ny skärm tills jag orkar ta tag i det. Men det hade bättre om dom hade byggt in nåt stöd från början.
Annars är scootern toppen, fortfarande 4,5-5mil med ungefär 90/10 D & S mode. Använder endast S-mode i backar, annars räcker 25km/h gott.

Eltras senaste IP67 är rätt intressant, förutom räckvidden som är kortare.
Aja, 1 år på sig åtminstone att fundera.

Vad använder du den till? Transport eller nöjeskörning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad använder du den till? Transport eller nöjeskörning?

Både och, kortare transportsträcka till jobbet. Endast 2,5km totalt per dag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Både och, kortare transportsträcka till jobbet. Endast 2,5km totalt per dag.

Det låter ju som lite av ett perfekt användningsområde.

Permalänk
Medlem

Motoreffekten på F-40D gör väl den olaglig? Är i princip bara 1S och Xiaomis billigaste modell som klarar gränsen för elscooter (inte gå fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt).

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det låter ju som lite av ett perfekt användningsområde.

Awesome for mig i allefall 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

*applåder*

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag håller helt med. När jag pluggade för ett antal år sedan köpte jag en 25 år gammal offroad hoj (Kawasaki tengai 650 har jag för mig). Då hade Bilsport MC någon form av veteran försäkring som kostade typ 1000kr om året för motorcyklar som var över 25 år . Köpte en 20L packbox och var perfekt för mig. Körde 9 månader om året, typ så länge det var plusgrader. Problemet jag har idag är att jag endast har en parkeringsplats men ingen vinterförvaring så det blir väldigt osmidigt med både EU moppe och MC =(

Lite sent på pucken kanske, men vänta nu, vad ska man med både EU-moppe och MC till om man har MC-kort?

Betalar i övrigt 397:- Classica helförsäkring (Bilsport & MC) om året för min veteranhoj anno 1956. Funkar som vilken MC-försäkring som helst, inga miltak eller nåt såntdär. Utöver det är det Transportstyrelsens registerhållningsavgift om 60:- eller vad det nu är för struntsumma jag inte ens lagt på minnet

Den enda något jobbiga punkten är väl kravet på dubbla lås, vilket blir rätt drygt när hojen inte är försedd med styrlås. Det går dock säkert att deala om man bara orkar ringa dem. Skulle säga att brytaren man måste känna till för att i alla fall ha en chans att få igång den är betydligt jobbigare att hitta än vad det är att forcera ett styrlås i praktiken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lite sent på pucken kanske, men vänta nu, vad ska man med både EU-moppe och MC till om man har MC-kort?

Betalar i övrigt 397:- Classica helförsäkring (Bilsport & MC) om året för min veteranhoj anno 1956. Funkar som vilken MC-försäkring som helst, inga miltak eller nåt såntdär. Utöver det är det Transportstyrelsens registerhållningsavgift om 60:- eller vad det nu är för struntsumma jag inte ens lagt på minnet

Den enda något jobbiga punkten är väl kravet på dubbla lås, vilket blir rätt drygt när hojen inte är försedd med styrlås. Det går dock säkert att deala om man bara orkar ringa dem. Skulle säga att brytaren man måste känna till för att i alla fall ha en chans att få igång den är betydligt jobbigare att hitta än vad det är att forcera ett styrlås i praktiken

Du missförstod mig lite där. Jag har inget vinterförråd till varken mc eller moped.

Classica är ju guld, men om jag minns det rätt så måste hojen vara en bra stund gammal för att räknas under den va? Synd att även gamla hojar blivit så dyrt de senaste 5 åren. Köpte min Kawasaki Tengai 87 för 10k någonstans runt 2014 och den var i bra skick och faktiskt lite dyrare än genomsnittet. Nu för tiden så ligger samma hoj på närmare 20. I backspegeln är jag ledsen att jag inte kunde behålla den, var perfekt hoj för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Du missförstod mig lite där. Jag har inget vinterförråd till varken mc eller moped.

Classica är ju guld, men om jag minns det rätt så måste hojen vara en bra stund gammal för att räknas under den va? Synd att även gamla hojar blivit så dyrt de senaste 5 åren. Köpte min Kawasaki Tengai 87 för 10k någonstans runt 2014 och den var i bra skick och faktiskt lite dyrare än genomsnittet. Nu för tiden så ligger samma hoj på närmare 20. I backspegeln är jag ledsen att jag inte kunde behålla den, var perfekt hoj för mig.

Ah, okej, ja det förklarar ju saken.

Det vet jag faktiskt inte, vet bara att min fick vara med i klubben. Hursom är brittiskt 50-talsskrot inget man vill ha som daily driver ändå. En japansk 80-talare är en helt annan grej, den fungerar och är pålitlig. Det är värt den eventuella extrapengen

Jo. De som drömde om 80-talshojar när de var nya är köpstarka medelålders män idag, kanske har till och med ungarna flugit ut så det blir rimligt att skaffa något, och hojarna blir ju inte fler med tiden. Nu börjar till och med kultmodellerna från 90-talet sticka i pris.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!