Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidia lovar prissänkningar efter missade omsättningsmål

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Lol, absolut Jensen, det är intresset för spelhårdvara som minskat. Det har absolut inget med crypto att göra...

I övrigt, Nvidia hade en marginal på 67% förra året och nu 48% om jag minns rätt från rapporten. Visst, en rejäl minskning men ändå nivåer som många företag bara kan drömma om. De har helt klart råd att rea ut lite gammalt skrot, eps:en kommer förmodligen att ta stryk men om omsättning är prio så är det.

Precis, det är deras marginaler som är galna, inte spelintresset överlag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Idag när man går in i en butik och säger jag ska ha en grafikkort för lite word, excel och facebook. Där försäljaren säger, ett Nvidia RTX 3600 för 5000kr passar ditt behov bra.

Jäkligt slipad säljare må jag säga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Precis, det är deras marginaler som är galna, inte spelintresset överlag.

Bör förtydligas att det är bruttomarginal som mämns, dvs inte vinstmarginal. Den har varit hög för nvidia under väldigt lång tid (över 50% senaste årtiondet, alltså långt innan vi såg stora klagorop på priserna), och det är en marginal som generellt är hög för branchen då det är mycket utvecklingskostnader som ska täckas. Den är också extremt hög för datacenter-segmentet (t ex mellanox som nvidia köpte hade högre bruttomarginal än nvidia). Qualcomm, Intel osv har också legat där runt 60% under lång tid.

Med det sagt så går det abslut ingen nöd på Nvidia, dom har marginaler att ta av och fortfarande generera vinst. Vinstmarginalen har varit uppe över 30% vid bägge miningboomer, det kan väl generellt ses som högt (skulle väl säga att runt 20% kan anses vara normalt)

Permalänk
Medlem

Jag är nog rätt hemmablind i mitt tänkande men såhär tänker jag...

Allting är en vågskål om vad saker är värt för det nöjet man kan tänka sig vilja göra. Jag skulle vilja ha en Ferrari och köra med, men jag tycker inte pengarna jag måste betala för det nöjet gör det värt det. Det blir lika dant med datorspelande. Jag tycker helt enkelt inte det är så pass roligt att spela datorspel för den pengen jag måste betala för det. Nu har jag spelat datorspel sedan 1995 och kanske tröttnat lite så det kanske har lite betydelse.

En annan aspekt på det hela är att jag känner att det är ockerpris på just grafikkort med dess påhittade riktpriser. Jag baserar detta på de enorma vinster som dessa företagen gör. Kort sagt, jag skulle känna mig lurad om jag köpte ett grafikkort ens till dagens riktpris. Så länge som mitt gtx 1060 håller kommer jag spela äldre spel, men när det går sönder så är det slutspelat för min del.

Det är inte det rådande världsläget som är Nvidias problem, men de skyller på det för att det skulle ju se pinsamt ut att de satt fantasipriser. Jag tror iofs. att Nvidia har testat med höga priser för att se vart gränsen går för hur högt man kan sätta priserna och komma undan med det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Bör förtydligas att det är bruttomarginal som mämns, dvs inte vinstmarginal. Den har varit hög för nvidia under väldigt lång tid (över 50% senaste årtiondet, alltså långt innan vi såg stora klagorop på priserna), och det är en marginal som generellt är hög för branchen då det är mycket utvecklingskostnader som ska täckas. Den är också extremt hög för datacenter-segmentet (t ex mellanox som nvidia köpte hade högre bruttomarginal än nvidia). Qualcomm, Intel osv har också legat där runt 60% under lång tid.

Med det sagt så går det abslut ingen nöd på Nvidia, dom har marginaler att ta av och fortfarande generera vinst.

Precis, det krävs höga marginaler att snurra runt en sån verksamhet och det tar lång tid innan man får avkastning på investeringar i nya produkter. Men åter igen, de klarar sig.

Många klagar också här på deras prissättning, skulle vilja se den företagare som sitter i en sådan position att de kan sälja allt de tillverkar och inte tar så mycket betalt de kan. Varken nvidia, amd eller intel (eller något annat företag heller för den delen) är några välgörenhetsinrättningar, om folk vill ha deras produkter och är beredda att betala för dem kommer prissättningen att bli därefter. I det här fallet handlar det ju ändå bara om hårdvara, det är skillnad om tex är insulin, då är det direkt omoraliskt.

Nu är också crypto-boomen över för den här gången och förhoppningsvis kommer nästa inte att sammanfalla med en pandemi där en stor del av den globala arbetskraften måste göras mobil över en natt så detta var nvidia och många andra hårdvaruföretags chans att skära guld med täljkniv och bygga upp kapital för sämre tider.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Nvidia har gjort oss alla en tjänst och helt på eget bevåg sänkt priset för att vara snälla. Prisa gudarna!!! Prisa Nvidia!!!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 3060 Ti idag, och det räcker till de mesta jag kör, kan köra allt i 60 fps / 1080p med ray tracing.

Tycker dock inga spel riktig kan motivera ett 3070 Ti eller högre för de pengar de kostar vs hur grafiken ser ut. Tycker inte Ray Tracing tillfört något större hopp i grafiken i de flesta spel än.

Ska mycket till att lägga runt 8000 kr för ett grafikkort! För mig handlar det bara att ha bra flyt i spelen, ray tracing har många år att växa till sig (vissa spel ser tom bättre ut utan ray tracing).

Men det är välkommet att priserna sjunker

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm, baserat på citaten i artikeln så undrar jag om inte Sweclockers har missförstått Nvidias kvartalsrapport?
De säger ju i citatet att de redan har sänkt priserna, dvs de utlovar väl egentligen inga mer sänkningar alls?

Citat:

As we expect the macroeconomic conditions affecting sell-through to continue, we took actions with our Gaming partners to adjust channel prices and inventory. – Jensen Huang

"Took" är dåtid ... dvs "eftersom vi förväntar oss oss att trenden fortsätter, så tog vi tag i detta och sänkte priserna".
Dvs det är väl högst möjligt de bara hänvisar till prissänkningarna som redan genomförts på tex 3090 korten och att vi inte ska förvänta oss något mer?
Men jag hoppas jag har fel!! Priserna på mellanklasskorten behöver helt enkelt gå ner.
(ochg jag har inte läst något i själva rapporten utöver vad Swec citerade, så vet inte om det finns andra citat som förtydligar detta)

Skrivet av SuperNova:

Sen finns ju en långvarig aspekt också...
I och med att dagens kort är så dyra så är det ju färre unga som har råd att fixa med datorer och spela på fem.
Visst korten säljer för att alla på SweC har en medellön på 150k i månaden och kan köpa korten ändå. Kruxet är att de är gubbarna som har råd

Så risken finns ju att spelandet på datorer dör ut då en generation missar ingången, så att säga.
Ungarna kör mobilspel och konsol...

Exakt!
Om man prissätter låg och mellanklass kort alldeles för dyrt så kommer det säljas för lite kort och det blir inte heller någon återväxt! Till sist finns det väl antingen bara riktigt sunkiga interna grafikkort eller ett fåtal svindyra kort, och då finns ju ingen anledning för de stora speljättarna att producera maffiga AAA spel för dem heller.
Fortsätter PC-spelmarknaden såhär, så lär den bli ungefär som hifi-marknaden... Mer fokus på dyrare nischprodukter, men de flesta köper soundbars och fristående bluetoothhögtalare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alla kanske vet och förstått detta, men anledningen att Jensen trycker på att det är just Gamers och inte alls Miners som är orsaken är att de åkt dit för att vilselett aktieägare att tro att det är just Gamers som köper deras kort.

De kan ju inte gärna byta narrativ nu utan fortsätter förminska vikten av miners för deras omsättning för att inte erkänna sitt fel.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2022/05/06/tech/...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Lol, absolut Jensen, det är intresset för spelhårdvara som minskat. Det har absolut inget med crypto att göra...

Intresset för spelhårdvara minskar när intresset för kryptovalutor minskar? Låter rimligt eftersom spelhårdvara ju är en favorit för det ändamålet?

Skrivet av SpaceMan:

Alla kanske vet och förstått detta, men anledningen att Jensen trycker på att det är just Gamers och inte alls Miners som är orsaken är att de åkt dit för att vilselett aktieägare att tro att det är just Gamers som köper deras kort.

De kan ju inte gärna byta narrativ nu utan fortsätter förminska vikten av miners för deras omsättning för att inte erkänna sitt fel.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2022/05/06/tech/...

Så kan man ju också vinkla det, kanske med rätta, vem vet. Men man behöver inte läsa in så mycket fulspel i att de konstaterar att är spelkorten som inte sålt så bra som de prognoserna sagt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

istället hade butiker 30-60 % marginaler på datorer
Skärmar etc etc

Att din nätbutik tar ut 50% vinstmarginal är någonting som du definitivt kan påverka i större utsträckning än när 1-2 globala företag med monopol gör det.

Det gagnar ditt närområde/kommun/land bra mycket mer att butikerna tar ut 50% vinstmarginal än att ett globalt företag på andra sidan jorden gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Låter trevligt.

Jag hade lite tur när jag hittade mitt msi geforce rtx 3080 gaming z trio 12GB fyndvara för 6890.

Det får hänga med tills Nvidias 5000 serie kommer i vår.

Jag tror inte det kommer någon 5000-serie i vår. Jag tror att den stora massan kommer kunna köpa 4000-serien till våren. Jag kan verkligen inte se att det kommer någon 5000-serie i våren. Möjligen en "lansering till hösten-vintern.

4000-serien, lansering i år...jag tror det när jag ser det. Och det viktigaste, att man faktiskt kan köpa ett kort som man kan använda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag sitter på ett 3060 Ti idag, och det räcker till de mesta jag kör, kan köra allt i 60 fps / 1080p med ray tracing.

Tycker dock inga spel riktig kan motivera ett 3070 Ti eller högre för de pengar de kostar vs hur grafiken ser ut. Tycker inte Ray Tracing tillfört något större hopp i grafiken i de flesta spel än.

Nu är det ju inte alla som spelar i 1080p. Rätt vanligt med 1440p eller högre. Ultrawideskärmar har ju ännu fler pixlar dessutom, om än inte riktigt lika många som 4k-skärmar.

Själv har jag en ultrawide med 3440x1440 och ett GTX 1070. Jag kan fortfarande spela alla spel, även om jag får dra ner lite på inställningarna då och då. Jag har velat uppgradera sedan 30xx-serien släpptes, men jag tokvägrar dessa priser.

Kommer eventuellt uppgradera när 40xx-serien kommer, men det kan likväl bli ett Radeon-kort istället. Är dock oerhört tveksam till att betala 8000 kr eller så för ett kort i mellansegmentet. Det är rent ut sagt löjligt egentligen. Men sen behöver man ju inte spela de allra mest krävande spelen heller, så jag skulle kunna klara mig i flera år till på mitt 1070 och helt enkelt bara spela sånt som inte kräver det allra senaste. Dock bedrövligt att vi har nått den här punkten.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jäkligt slipad säljare må jag säga...

https://www.youtube.com/watch?v=iv0jWuu_whI

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Jag tror att marknaden för överprisade grafikkort börjar bli mättad.
Åtminstone om inte korten får högre prestanda än dagens RTX 3000 serie alternativt något annat nytt som motiverar pris.

För de flesta kan troligtvis RTX 3090 prestanda räcka flera år till.
Men om 4-5 år kommer det inte vara många som vill ge 25 000kr för ett RTX 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Precis, det krävs höga marginaler att snurra runt en sån verksamhet och det tar lång tid innan man får avkastning på investeringar i nya produkter. Men åter igen, de klarar sig.

Många klagar också här på deras prissättning, skulle vilja se den företagare som sitter i en sådan position att de kan sälja allt de tillverkar och inte tar så mycket betalt de kan. Varken nvidia, amd eller intel (eller något annat företag heller för den delen) är några välgörenhetsinrättningar, om folk vill ha deras produkter och är beredda att betala för dem kommer prissättningen att bli därefter. I det här fallet handlar det ju ändå bara om hårdvara, det är skillnad om tex är insulin, då är det direkt omoraliskt.

Över de senaste 20 åren har priset på USA:s mest utskrivna insulin skenat från 20 dollar per ampull (10 ml) till att nu kosta 285 dollar. Det är en prisökning med 1 400 procent. De flesta med typ 1-diabetes behöver två till fyra ampuller i månaden. Som kontrast kostar insulin drygt fem dollar att tillverka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Nu är det ju inte alla som spelar i 1080p. Rätt vanligt med 1440p eller högre. Ultrawideskärmar har ju ännu fler pixlar dessutom, om än inte riktigt lika många som 4k-skärmar.

Själv har jag en ultrawide med 3440x1440 och ett GTX 1070. Jag kan fortfarande spela alla spel, även om jag får dra ner lite på inställningarna då och då. Jag har velat uppgradera sedan 30xx-serien släpptes, men jag tokvägrar dessa priser.

Kommer eventuellt uppgradera när 40xx-serien kommer, men det kan likväl bli ett Radeon-kort istället. Är dock oerhört tveksam till att betala 8000 kr eller så för ett kort i mellansegmentet. Det är rent ut sagt löjligt egentligen. Men sen behöver man ju inte spela de allra mest krävande spelen heller, så jag skulle kunna klara mig i flera år till på mitt 1070 och helt enkelt bara spela sånt som inte kräver det allra senaste. Dock bedrövligt att vi har nått den här punkten.

Jepp i know. Jag glömde säga att ska man spela i 1440p och ultrawide eller 4K så måste man ha mer än ett 3060 Ti (iaf om man vill maxxa grafiken), men i mitt fall så kan jag maxxa allt i 1080p.

Funderar själv på att hoppa upp till en 34" UltraWide, men då måste jag nog skaffa ett 3070 Ti minst. Tycker dock strömbudgeten börjar bli för hög (tänker lite på elräkningen också). Nästa generation 4000-serien kommer ju nästan vara upp emot 50% mer strömtörstiga, och förmodligen blir korten bara snabbare och fler cuda kärnor så man kan höja inställningarna på ray tracing (det är väl cuda kärnor eller heter det annat ang som har med ray tracing att göra).

Får se när GTA 6 släpps i framtiden, det är nog kräva ett RTX kort från 4000 serien eller högre!

Tycker dagens spel ser sådär ut och imponerar inte särskilt mycket med ultra settings (iaf till vad ett grafikkort kostar).

I mitt fall blir det ingen skillnad på ett 3060 Ti och ett 3090 Ti om jag kör i 1080p, det blir bara overkill med 3090 Ti..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tänk vad två års pandemi med tidvis nedstänging av samhället, en kraftigt fluktuerande kryptobrytning, en kännbar svacka i världekonomin och en historisk inflation kan göra med försäljning av kraftigt överprisade grafikkort.
Hade jag inte en aaaaning om....

Hahaha!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

Det faktum att korten har varit apdyra och trots detta knappt funnits att köpa har givetvis inte haft någon påverkan på vinsten.
Mitt 680ti gav upp under våren så jag var tvungen att köpa ett nytt 3060ti. Bra kort men billigt var det inte.

680Ti? Har det existerat?

Du kanske menade 660Ti?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Kommer vara svårt för många som köpt 3090, 3080tr och 3080 att acceptera att beg priset är under 50% av inköpspriset när de vill uppgradera. Sedan att marknaden svämmar över av miningkort gör 2 och 1 serien mer eller mindre stendöda på beg marknaden. Så oavsett vilket grafikkort du har idag så kommer det bli en stor kostnad vid uppgradering till 4000 serien.

En komplett spelstation eller ett grafikkort? Enkelt val för många föräldrar.

svenson hoppar ju knappast från 3000 till 4000 serien rakt av, de flesta iaf i min omgivning brukar invänta några generationer innan man byter.

Själv så har sonen kört med 970 till nu, bytte till ett 3070 och visst blev det skillnad men ett 970 räcker fortfarande långt i våran värld iaf..

Jag bytte laptop till Legion med 3060 för 1år sedan ca, laptoppen jag hade innan var 9å, men jag spelar ju inte så mycket heller men iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jepp i know. Jag glömde säga att ska man spela i 1440p och ultrawide eller 4K så måste man ha mer än ett 3060 Ti (iaf om man vill maxxa grafiken), men i mitt fall så kan jag maxxa allt i 1080p.

Funderar själv på att hoppa upp till en 34" UltraWide, men då måste jag nog skaffa ett 3070 Ti minst. Tycker dock strömbudgeten börjar bli för hög (tänker lite på elräkningen också). Nästa generation 4000-serien kommer ju nästan vara upp emot 50% mer strömtörstiga, och förmodligen blir korten bara snabbare och fler cuda kärnor så man kan höja inställningarna på ray tracing (det är väl cuda kärnor eller heter det annat ang som har med ray tracing att göra).

Får se när GTA 6 släpps i framtiden, det är nog kräva ett RTX kort från 4000 serien eller högre!

Tycker dagens spel ser sådär ut och imponerar inte särskilt mycket med ultra settings (iaf till vad ett grafikkort kostar).

I mitt fall blir det ingen skillnad på ett 3060 Ti och ett 3090 Ti om jag kör i 1080p, det blir bara overkill med 3090 Ti..

Skillnaden på din elräkning kontra 3060ti och 3070 är max 2 kr/månad om du lirar 6h per dag....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skillnaden på din elräkning kontra 3060ti och 3070 är max 2 kr/månad om du lirar 6h per dag....

Nja, inte riktigt, snarare runt 70 kr , men dator står på mer än 8h per dag, säkert runt 14 timmar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Sitter på ett 2060 och hade egentligen inte tänkt uppgradera, men införskaffade en 2K skärm med 144hz för något år sedan. Som det ser ut nu får jag välja mellan 1080p i 144fps eller 2K i 70-80fps i de flesta nya spelen och har precis som du tokvägrat köp med dessa ockerpriser.

Hoppas att 4000-serien faktiskt släpps med humana priser så man kan börja lira på riktigt i 2K.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Betydligt högre krav på vinstmarginaler från företagens sida än för 20-30 år sedan.

Svineriet som pågår nu funkade inte för 30 år sedan.

Vilket inte är så konstigt för de är listade på amerikanska börsen. Och för 20-30 år sedan var det betydligt fler konkurrenter. Men faktum kvarstår dock att R&D tar upp en större del idag än då.

Skrivet av Xverminator:

Nja, inte riktigt, snarare runt 70 kr , men dator står på mer än 8h per dag, säkert runt 14 timmar

Nej i idle drar dem säkert lika mycket du syftar på spelande 8h per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det skiljer 20W när de går på max.... Om du lirar 50h så har du använt 1kwh "extra"

Blir inga 70:- även vid 14h per dag. Det blir väl typ 8.4kw så kanske max 40:-. Om du maxar tdp i 14h

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Testpilot
Skrivet av eXpose:

"Nvidia skyller det missade omsättningsmålet på det avtagande intresset för hårdvara för spelande, något företaget tror fortsätter till följd av rådande världsläge."

Hahahahaha, sämsta jag hört. Hade gärna bytt ut mitt 2080 S mot nyare men jag tycker korten är alldeles för dyra idag. Jag tror att dom flesta, precis som jag drar sig för att byta upp sig pga priserna. Inte för ett avtagande intresse för hårdvara....

Det är väl just det som är grejen: intresset är avtaget för många just p.g.a. de höga priserna. Går liksom lite hand i hand törs jag påstå. Har man inte råd med pryl X, då blir det kanske att man vänder blickarna mot annat i det stora hela. Att drömma om senaste grafikkortet och ny dator är liksom inte samma sak som att drömma om den där 2 månader långa utlandsresan – som i snitt lär kosta lika mycket

Är personligen inte speciellt sugen att bränna av 16 - 20 laxar på en ny dator, när man för några knappa år sedan fick samma relativa prestanda för dryga 10 - 12 stycken rosa fiskar.

Visst läser man om den senaste hårdvaran, kollar alla benchmarks som görs av de stora techarna på YouTube och allt det där. Men i slutet av dagen är köpsuget likväl otroligt svagt, även om en uppgradering skulle ge otvivelaktigt uppsving, inte minst vara roligt för sakens skull givet intresse för hårdvaran i sig.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Det är väl just det som är grejen, intresset är avtaget för måbga p.g.a. de höga priserna. Går liksom lite hand i hand törs jag påstå.

Är personligen inte speciellt sugen att bränna av 16 - 20 laxar på en ny dator, när man för några knappa år sedan fick samma relativa prestanda för dryga 10 - 12 stycken rosa fiskar.

Visst läser man om den senaste hårdvaran, kollar alla benchmarks som görs av de stora techarna på YouTube och allt det där. Men i slutet av dagen är köpsuget likväl otroligt svagt, även om en uppgradering skulle ge otvivelaktigt uppsving.

Amen. Lite samma här. Datorn jag vill ha blir så fruktansvärt dyr så jag tappar intresse. Grafikkort är en av de onödigt höga posterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skiljer 20W när de går på max.... Om du lirar 50h så har du använt 1kwh "extra"

Blir inga 70:- även vid 14h per dag. Det blir väl typ 8.4kw så kanske max 40:-. Om du maxar tdp i 14h

Inte riktigt, det skiljer nästan 90w mellan 3060 Ti och 3070 Ti. (Det är nästan två 60 watts glödlampor och skillnad ca 15 till max 20 fps i prestanda). Elpriset har gått upp och kommer bli ännu högre i vinter. Så jag klarar mig på 3060 Ti
http://www.hwcompare.com/44515/geforce-rtx-3060-ti-vs-geforce...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Inte riktigt, det skiljer nästan 90w mellan 3060 Ti och 3070 Ti. (Det är nästan två 60 watts glödlampor och skillnad ca 15 till max 20 fps i prestanda). Elpriset har gått upp och kommer bli ännu högre i vinter. Så jag klarar mig på 3060 Ti
http://www.hwcompare.com/44515/geforce-rtx-3060-ti-vs-geforce...

En gpu drar ju inte max konstant... Lirar du inte i 4k så lär du ändå inte maxa din gpu konstant.
Dessutom skall du logga 90W mer i över 14h/dag i 30 dagar.
Det är inte rimligt eller logiskt.

Du kör dessutom i 1080p, om du skulle ha en 3070ti istället och använde fps limit till samma som 3060ti så skulle du förmodligen göra av med mindre ström....

Sen använder väl ingen en 60W glödlampa i dagens samhälle?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intresset för spelhårdvara minskar när intresset för kryptovalutor minskar? Låter rimligt eftersom spelhårdvara ju är en favorit för det ändamålet?

Du förstår vad jag menar. De får det att låta som att intresset för spelande har minskat.

Skrivet av picolosan:

Över de senaste 20 åren har priset på USA:s mest utskrivna insulin skenat från 20 dollar per ampull (10 ml) till att nu kosta 285 dollar. Det är en prisökning med 1 400 procent. De flesta med typ 1-diabetes behöver två till fyra ampuller i månaden. Som kontrast kostar insulin drygt fem dollar att tillverka

Precis, det var därför jag tog det som exempel på en vara där det finns skäl att vara upprörd över prissättningen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.